AM2+ vs AM3 - Tekniska specifikationer: Skilnader?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

AM2+ vs AM3 - Tekniska specifikationer: Skilnader?

Någon som sitter på kunskap om skilnaderna mellan de olika socklarna.

Jag är ute efter konkret info och har inte kunnat hitta någon uppställning med pros/cons någonstans på detta forum.

Är det kanske bara så enkelt att AM3 har styrning för DDR3? Stöd för fler kärnor (nyare proppar)?

Jag är inte ute efter svar av typen: Jag har för mig... Kan det vara så att... o.s.v. utan en uppställning av specifikationer. Intern/extern länk med nyttig info av detta slag mottages också tacksamt.

Tack på förhand...

| Asus Sabertooth P67 | Intel i7 2600K @ 3.4 GHz | Corsair H80 - Pull |
| 2*4GB Corsair XMS3 - 1600 MHz | Asus GTX 660ti 2GB DirectCUII OC | Gainward GTX 660ti 2GB |
| Sandisk Extreme 120GB - System |OCZ Agility 3 60GB + OCZ Vertex 2 60GB linked @120 GB|
| P182B något moddat | Corsair HCG 520W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

AM3 har nyare styrkretsar vilket innebär stöd för SATA 6,0Gbps
Stöd för DDR3 och nyare processorer utan att behöva flasha om BIOS.
Det var väl allt jag kan komma på.
Kom ihåg att AM3-processorer passar på AM2+moderkort, men AM2+processorer passar inte på AM3-moderkort.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Piece of Cake:

AM3 har nyare styrkretsar vilket innebär stöd för SATA 6,0Gbps
Stöd för DDR3 och nyare processorer utan att behöva flasha om BIOS.
Det var väl allt jag kan komma på.
Kom ihåg att AM3-processorer passar på AM2+moderkort, men AM2+processorer passar inte på AM3-moderkort.

Samma sytrkretsar som finns till AM3 finns till AM2/+ och vice versa. Det enda som egentligen skiljer är DDR3 stöd, eventuellt något som användaren inte kan märka av, som lite förbättrad strömförsörjning.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av OFZ:

Samma sytrkretsar som finns till AM3 finns till AM2/+ och vice versa. Det enda som egentligen skiljer är DDR3 stöd, eventuellt något som användaren inte kan märka av, som lite förbättrad strömförsörjning.

Chipset 8xx-familjen finns vad jag vet INTE till AM2+-sockeln vilket ytterligare spär på skillnaden

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Jalle64:

Chipset 8xx-familjen finns vad jag vet INTE till AM2+-sockeln vilket ytterligare spär på skillnaden

Det är ingen specifikationsskillnad. Du kan göra Socket AM2+ kort med dessa chipset. Bara lite onödigt då efterfrågan är låg och det finns gott om AM2+ kort.
Så samma chipset finns att tillgå vid tillverkningen av AM2+ och AM3 moderkort.
Som kuriosa så kan man ju nämna att ett gammalt nForce3 från-754 tiden användes som sydbrygga tillsammans med ett ALi chipset när Asrock byggde ett AM2-kort. Det kortet har stöd för AM3 processorer.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av OFZ:

Det är ingen specifikationsskillnad. Du kan göra Socket AM2+ kort med dessa chipset. Bara lite onödigt då efterfrågan är låg och det finns gott om AM2+ kort.
Så samma chipset finns att tillgå vid tillverkningen av AM2+ och AM3 moderkort.
Som kuriosa så kan man ju nämna att ett gammalt nForce3 från-754 tiden användes som sydbrygga tillsammans med ett ALi chipset när Asrock byggde ett AM2-kort. Det kortet har stöd för AM3 processorer.

Ja, visst kan de/du göra det men inga har kommit ut än vilket jag tycker är skillnad, då detta chipset har inbyggt stöd för Sata och USB 3.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Jalle64:

Ja, visst kan de/du göra det men inga har kommit ut än vilket jag tycker är skillnad, då detta chipset har inbyggt stöd för Sata och USB 3.

Men det är fel att påstå att det är en egenskap hos sockel AM3. Man kan som nybörjare lätt tro att alla sockel AM3 har dessa nya styrkretsar.

Så på frågan vad som skiljer socklarna åt så är det minnesstödet enbart. Sedan kan ju nämnas att AM3 är nyare, och att nyare kort ofta har blivit berikade med fler funktioner. Men det är fortfarande inte någon egenskap hos sockeln.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av OFZ:

Men det är fel att påstå att det är en egenskap hos sockel AM3. Man kan som nybörjare lätt tro att alla sockel AM3 har dessa nya styrkretsar.

Så på frågan vad som skiljer socklarna åt så är det minnesstödet enbart. Sedan kan ju nämnas att AM3 är nyare, och att nyare kort ofta har blivit berikade med fler funktioner. Men det är fortfarande inte någon egenskap hos sockeln.

Visst är det svårt att bortförklara att det endast är med sockel AM3 som du har stöd för inbyggt Sata/USB 3 iom 8xx chipsetet + att du kommer att kunna köra Bulldozer när den kommer, detta är det vi borde skriva om i denna tråd anser jag iaf.
För nybörjare kan det ju vara bra att nämna att AM2 processorer inte går att köra på AM3-sockeln, då ju de endast har stöd för DDR2.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Tack som fan.

Tack för klargörnignen av vad som gäller. Det betyder att jag redan hade svaret. Va bara osäker om det va någon annan skillnad mellan socklarna.

Nu vill det sig så att jag har en Asus platta med AM3 och DDR2 platser. Vilket käns ganska bra, BIOS uppdatering kom också så sent som för några veckor sen (med lite övriga fix förutom utökat proppstöd)

Följdfråga: Om man hade obegränsade resurser och köpte de allra snabbaste DDR3-minnena, hur stor blir prestandaskillnaden (i runda slängar) mot ett par 800MHz kappslar. 2133MHz (max) är ju nästan 3 ggr så många svängningar/sekund. Ligger prestandaökningen (på minnena) i propotion till fartökningen. (Mycket beroende på övriga flaskhallsar naturligtvis).

| Asus Sabertooth P67 | Intel i7 2600K @ 3.4 GHz | Corsair H80 - Pull |
| 2*4GB Corsair XMS3 - 1600 MHz | Asus GTX 660ti 2GB DirectCUII OC | Gainward GTX 660ti 2GB |
| Sandisk Extreme 120GB - System |OCZ Agility 3 60GB + OCZ Vertex 2 60GB linked @120 GB|
| P182B något moddat | Corsair HCG 520W |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det är inte många procent vi snackar om här, kanske 5% på sin höjd, så du vinner men inte mycket.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud