Permalänk
Medlem

hjälp med styrning av 220v med pc

håller på med ett projekt att data styra ett reningsverk(i liten skala) men har kört fast på hur jag ska kunna lösa vissa detaljer.

jag ska med en pc styra följande. oljan som ska renas ska upp till runt 110 grader och behöver ngt som jag kan kontrollera värmare genom pc´n. programmet gör min svåger som jobbar som programerare.

alltså jag behöver förljande. styrning för 2 st 220volt mojänger som ska starta och stoppa på angiven tid.
ngt som jag kan kontrollera trycket i en slang med samt ngt som kan avläsa när en oljenivå blir för låg.

är det ngn som kan hjälpa mig med vart jag kan få tag på dessa delar?
hittade en usb styrning till 220volt på kjell o co. men just för nivåsensorn och tryck vakten har jag inga uppslag alls. och iom att detta är ett sido projekt så ska delarna helst vara billiga.

sedan vet jag inte om detta finns men det hade underlättat mitt arbete avsevärt om det fanns.
jag skulle vilja hitta en mojäng som kan avläsa hur mycket vatten det är i olja som översätter detta till min pc.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du egentligen tänkt att datorn ska kommunicera med?

Permalänk
Medlem

Lär dig Arduino.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Lär dig Arduino.

Håller med. Arduino låter perfekt för det du ska göra och det kostar inte mycket alls.
Det går utmärkt att skicka information till PC och tvärtom skicka information till Arduino via seriell bus(USB-kabel). Lite reläer, några transistorer och motstånd så har du 220V-styrningen klar. Sedan tempgivare och annat finns det gott om på elfa och andra ställen.
Vill du komma billigt undan så går det säkert att kapsla in en liten givare och doppa ner i oljan.

Tryckgivare är dyrt som fasen så det du vill ha är en tryckvakt som helt enkelt är en brytare/slutare som verkar vid ett visst tryck.

Läs mer här: Arduino - HomePage

Finns att köpa här: Arduino Duemilanove USB board Moduler Mikroprocessor electrokit

Permalänk
Medlem

Kolla här.
temperatur.nu Forum • Hemautomation/Teknik
Här finns nog lite tips, många vill ju ha koll på pellets nivåer m.m så då vore dina problem gå at lösa också

Permalänk
Avstängd

Tänk på att saker som temperatur och tryck inte bör regleras i mjukvara. Temperaturen kan sättas och avläsas i mjukvara, fine, men själva regleringen bör vara hårdvarudriven (t.ex. termostatstyrd) av säkerhetsskäl. Dels blir regleringen snabbare, dels skyddar det mot buggar i mjukvaran eller om datorn hänger sig (vilket även gäller Arduino), eller helt enkelt tappar kontakten med elektroniken. "Riktiga" och viktiga saker ska alltid regleras med hårdvara. Vad händer t.ex. om saker hänger sig när värmeelementet är på för fullt? Även elektronik kan hänga sig/gå sönder, så man bör också se till att systemet fallerar på ett säkert sätt, till ett känt och ofarligt tillstånd. Sk. fail-safe (som inte betyder "säkert från fel" utan "felen är säkrade").

Termostatstyrningar finns det gott om på nätet, bara att söka.