Sunk dator behöver grafikkort

Permalänk
Medlem

Sunk dator behöver grafikkort

Snabb fråga angående budget kort. Tänkte få liv i en gammal Acer dator, sitter ett 7800GTX i den nu, som kräver extra kräm från nätagget. Vill helst slippa detta (de är så jäkla mycket kablar överallt ändå, IDE å grejer).
Vilket är de starkaste kort som inte kräver extern strömmatning? ATI eller Nvidia spelar ingen roll. Inte heller hur mycket Watt som krävs (400W max borde räcka?), ska byta agget ändå

Med sunk menar jag:

AMD 4200+ prolle (stockkylare)

4x512 (2GB) random minne

Foxconn bräda (tror jag mej veta efter att ja googlat modell namnet på datorn)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Nvidia tar ström som fan. Ati tar inte så hilma mycket.

Permalänk
Medlem

Lutar åt ett GT 240, men nja, eller? 5570, kräver de extern ström? (sen tar de väl stopp uppåt sätt misstänker jag)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Lutar åt ett GT 240, men nja, eller? 5570, kräver de extern ström? (sen tar de väl stopp uppåt sätt misstänker jag)

provaq med ett 5670 kostar runt 800-1000 kr. men 240 tror jag inte mumsar så mycket ström. jag snackade om high end korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

provaq med ett 5670 kostar runt 800-1000 kr. men 240 tror jag inte mumsar så mycket ström. jag snackade om high end korten

Oki kritterna är att de inte ska behövas extern strömmatning De är redan trångt som de är, så vill slippa extra sladdar

EDIT: najs najs

"Det första vi lägger märke till hos ATI HD 5670 är dess storleken, det är betydligt mindre än de kort vi sedan tidigare testat från 5xxx-serien. Kortet saknar extern strömförsörjning och det är inte så konstigt då det förbrukar ca 14W utan belastning och mindre än 75W vid belastning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4670 eller 5670 ska nog räcka fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Oki kritterna är att de inte ska behövas extern strömmatning De är redan trångt som de är, så vill slippa extra sladdar

Det bästa du får utan extern strömmatning är GT240 eller HD5670. Det finns också åtminstone ett HD5750 som är utan det (PowerColor Radeon HD5750 Go! Green SCS3 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)).

Men ser man till din dator i övrigt skulle jag inte kosta på mycket alls... Vad planerar du att använda datorn till? Kanske ett riktigt budgetkort på 300-400 kr räcker?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Tackar de lutar åt ett 5670 då Vill ju inte kosta på datorn allt för mycke, de är inte Acer värda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Tackar de lutar åt ett 5670 då Vill ju inte kosta på datorn allt för mycke, de är inte Acer värda

Jag tycker du kostar på datorn för mycket med ett 5670... :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Jag tycker du kostar på datorn för mycket med ett 5670... :S

hehe, vad är den värd då istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Men ser man till din dator i övrigt skulle jag inte kosta på mycket alls... Vad planerar du att använda datorn till? Kanske ett riktigt budgetkort på 300-400 kr räcker?

Jag editerade mitt inlägg med frågan ovan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skippa köpa ett grafikkort till den. Acer är inte värda för ett grafikkort heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Skippa köpa ett grafikkort till den. Acer är inte värda för ett grafikkort heller

Faktiskt. Ditt 7800GTX funkar alltså som det ska, snozan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah oki Den är väl tänkt till tjejens lillebror som är 10, han lirar väl COD4 när andan faller på, så nånting som klarar COD serien (vet att 7800GTX kortet funka till de, men de har ju nåra år på nacken).

De jag vet nu är att nätagget är stendött, händer absolut ingenting när man sätter i nätsladden. Grejen att ja valde den gamla burken som ett projekt är för att de är den ända gamla burk ja har som redan har 2GB minne, separat ljudkort m.m

Så ett lite kraftigare grafikkort än de som sitter i nu, skulle göra den väl (han kommer bara spela på den numera klassiska 1280x1024 upplösningen).

EDIT: ahh den fanns kvar Technical Download Details minns den från förr i tiden, utan den var fpsen ospelbar i vissa spel)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Ah oki Den är väl tänkt till tjejens lillebror som är 10, han lirar väl COD4 när andan faller på, så nånting som klarar COD serien (vet att 7800GTX kortet funka till de, men de har ju nåra år på nacken).

De jag vet nu är att nätagget är stendött, händer absolut ingenting när man sätter i nätsladden. Grejen att ja valde den gamla burken som ett projekt är för att de är den ända gamla burk ja har som redan har 2GB minne, separat ljudkort m.m

Så ett lite kraftigare grafikkort än de som sitter i nu, skulle göra den väl (han kommer bara spela på den numera klassiska 1280x1024 upplösningen).

Okej, tack för informationen. Mitt råd blir då att behålla 7800GTX som faktiskt är kraftfullt i förhållande till resten av komponenterna. Du borde inte kosta på den datorn ett skit, men om nätagget nu är kört bör du ersätta det bara för att få igång den. Jag hade letat upp ett gammalt begagnat för mellan 0 och 100 kr då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Okej, tack för informationen. Mitt råd blir då att behålla 7800GTX som faktiskt är kraftfullt i förhållande till resten av komponenterna. Du borde inte kosta på den datorn ett skit, men om nätagget nu är kört bör du ersätta det bara för att få igång den. Jag hade letat upp ett gammalt begagnat för mellan 0 och 100 kr då.

Hmm oki Får väl putsa upp den, å sätta i lite "bling bling"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Hmm oki Får väl putsa upp den, å sätta i lite "bling bling"

Det kan gamla Bettan vara värd!

Angående 7800GTX + CoD4: 7800 GTX vs. today's games - [H]ard|Forum

Funkar fint i den aktuella upplösningen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Det kan gamla Bettan vara värd!

Angående 7800GTX + CoD4: 7800 GTX vs. today's games - [H]ard|Forum

Funkar fint i den aktuella upplösningen!

Okidoki, en dum fråga eftersom ja får använda extern ström ändå, om ja nu köper en nytt agg, framgår de då tydligt vilken som ska till grafikkortet? (3pin har jag för mej de, borde va samma till de här kortet).

Anledningen till den kanske lite dumma frågan är att, en kompis hade lånat datorn (och som vanligt får man tillbaka saker å ting trasiga). Han har tydligen stoppat i egen hårdisk, ja de såg rent utagt ut som ett kaos lol. Sladden till grafiken var ur ryckt, å jag kan inte riktigt finna var den ska kopplas ihop. De går ingen 3pin från nätagget alls... Corsair är ju duktiga nog att märka sina "PCI-E"

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

GTX7800 var ett utmärkt kort. Sitter fortfarande motsvarande i Playstation3.

6 eller 8-pin är pci-e. Troligen 6pin på ett gammalt 7800GTX.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja, det bör nog vara en 6-pin. Ser ut som följande: http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/220/psu.pcie....

Saknar nätagget en sådan, så finns det adaptrar från vanliga molex (4-pin); Exempel: http://portal.cdn.erodov.net/reviews/guide/pci-e-connector/pc...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns alldeles fel så var den extra anslutningen till 7800gtx molex

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Om jag inte minns alldeles fel så var den extra anslutningen till 7800gtx molex

Jag googlade fram lite bilder på 7800GTX och alla jag tittade på bland träffarna hade 6-pin PCI-E.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

GTX7800 var ett utmärkt kort. Sitter fortfarande motsvarande i Playstation3.

6 eller 8-pin är pci-e. Troligen 6pin på ett gammalt 7800GTX.

Ah där ser man, trodde de gamla korten gjort sitt

Skrivet av Fnosk:

Ja, det bör nog vara en 6-pin. Ser ut som följande: http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/220/psu.pcie....

Saknar nätagget en sådan, så finns det adaptrar från vanliga molex (4-pin); Exempel: http://portal.cdn.erodov.net/reviews/guide/pci-e-connector/pc...

Okidoki, har ett par såna från tidigare grafikkort, men aldrig behövt använda dom. Alltid kört på Corsairs agg

Visa signatur