Video Initieras inte vid start efter klockning av Minnen

Permalänk
Medlem

Video Initieras inte vid start efter klockning av Minnen

Jag köpte nyligen nytt moderkort och nya minnen för att jag ville ha DDR3-minnen.
Moderkortet är ett ASRock 880G Extreme3 och minnet är Corsair 4GB (2x2048MB) 1600Mhz Dominator GT DHX.

Allt gick bra och installera och så vidare, men sen var jag ju tvungen att klocka Minnena manuellt för att få den menade hastigheten 1600 MHz.
FSB är inställd på 200MHz, så inställningen på Minnena är 800MHz effektivt (DDR3_1600). Jag var också tvungen att ställa in klockningarna manuellt till 7-8-7-20.

Efter detta sparade jag BIOS inställningarna och startade om datorn. Datorn hoppade igång, men inte videon.
Skärmen fick ingen signal. Jag startade om datorn igen, men ingen skillnad.
Så jag startade om den en gång till, och DÅ fungerade det!
Jag antar att Moderkortet har någon funktion som känner av om datorn inte startar två gånger i rad.

Samma sak händer varje gång jag startar datorn, så länge Minnena är överklockade.

Moderkortet har en liten display som visar initieringstillstånd.
När datorn inte startar helt står det d5, vilket jag kollade upp i manualen och har beskrivningen, och jag citerar:

"Bootblock code is copied from ROM to lower system memory
and control is given to it. BIOS now executes out of RAM."

Och detta ska hjälpa mig? Jag är knappast någon expert. Jag är snarare en Novice på området.
Men jag sökte på det och hittade en mer detaljerad beskrivning:

"Bootblock code is copied from ROM to lower system memory
and control is given to it. BIOS now executes out of RAM.
Copies compressed boot block code to memory in right segments.
Copies BIOS from ROM to RAM for faster access. Performs main
BIOS checksum and updates recovery status accordingly."

Dock fattar jag inte nått av det, förutom att det har något med minnet att göra, vilket jag redan misstänkte.

Någon som vet hur man kan fixa problemet utan att sänka hastigheten?!

Fler Specs:
XFX HD5970 Black Edition
AMD Phenom II x4 965 BE

Permalänk
Medlem

Tror jag fixade det själv ändå...

Ändrade FSB till 240 MHz och använde FSB:DRAM-ration 3:10.
Och då verkade det fungera, inga problem!

Men om du ändå har en synpunkt på varför det blev så här, gör det!

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en liten Höjde du spänningen på minnet samtidigt? Det kan ev behövas för stabilitetens skull.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nope, jag använde samma spänning (1,65V), precis vad Minnet ska behöva.

Permalänk
Hedersmedlem

Du vet väl att på an AMD-rigg så är du inte begränsad till 1.65V som på INTEL:s motsvarigheter på s1156/1366? Så du kan höja lite till utan att vara rädd att bränna prollen/systemet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo, jag testade nu lite olika FSB: DRAM möjligheter, där jag höjde spänningen på CPU:n, Nordbryggan och Minnena, men bara lite. Gav inget resultat dock. Jag kan ju dock prova att höja spänningen lite mer dramatiskt.

Jag testade sätta FSB:n på 400MHz, för att använda FSB: DRAM 1:2, men då kom inte ens initieringen förbi första stadiet.
Kan det vara då att Moderkortet inte klarar av för hög hastighet på FSB:n, även om max är 500MHz.

EDIT:
Jag höjde spänningen till lite över 1.70 V, men ingen skillnad