Byte av nordbrygge- och mosfetflänsar

Permalänk
Medlem

Byte av nordbrygge- och mosfetflänsar

Tjo,

Jag har följande moderkort:

Jag antar att den blåa flänsen med "Asus" skrivet på är till nordbryggan, och den blåa flänsen ovanför CPUn är för mosfetkylningen - rätta mig om jag har fel...

Jag har ett litet projekt igång där jag ska testa att måla nordbrygge- och mosfetflänsarna (självklart inte på undersidan). För att inte bryta garantin genom att måla originaldelarna har jag funderingar på att köpa nya flänsar till dessa delar.

Nu kommer vi till frågestunden; vad ska jag tänka på när jag köper nya flänsar? Passar alla flänsar till alla moderkort, eller är det speciella passformer man ska rätta sig efter? Har ni några speciella flänsar ni vill rekommendera för dessa två? Jag har en rätt fet CPU-kylare (se sign) - men jag _tror_ inte att den ska ta i flänsarna.

Jag har tittat på dessa flänsar för nordbryggan:
Nexus NHP-2200 Northbridge - Inet.se
Thermalright HR-05 IFX Chipset Cooler - Inet.se
Zalman ZM-NBF47 Northrbridge-kylare - Inet.se
Zalman ZM-NB47J Chipsetkylare - Inet.se

Jag har tittat på dessa flänsar för mosfet:
Chilled PC, Water Cooling, Modding - One stop shop for all your Watercooling and PC Modding
Komplett.se - Thermalright HR-09 Slant Mosfet Kylare

Vad tror ni om dessa?
Och som sagt - är det något man bör tänka på när man köper nya flänsar, gällande passform, skruvhål, hur stort chipet under är (om det nu skiljer något i storlek) etc.?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

med all respekt, om den ända poängen med att köpa nya är att ta till vara på garantin så spelar väll inte det sås tor roll då kortet både är gammalt och inte särskilt dyrt.

Kör med dom du har då slipper du hitta nya som ska ha exakt rätt dimensioner. Om nu ett garantin ärende blir aktuell så kan den nog gå bra iaf om jobbet är snyggt gjort.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

med all respekt, om den ända poängen med att köpa nya är att ta till vara på garantin så spelar väll inte det sås tor roll då kortet både är gammalt och inte särskilt dyrt.

Kör med dom du har då slipper du hitta nya som ska ha exakt rätt dimensioner. Om nu ett garantin ärende blir aktuell så kan den nog gå bra iaf om jobbet är snyggt gjort.

Tack för ditt svar, om det nu inte var det jag frågade. Billigaste för det kortet ligger på cirka 1000:-, och då känns det roligare att lägga ut cirka 200-300 för flänsar än ett nytt om det skiter sig.

Så, detta är alltså inte vad jag har frågat om. Jag vill veta vad man ska tänka på när man ska byta flänsar, vilka som passar till mitt kort och vilka ni rekommenderar.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

ehm, försvinner inte garantin om man plockar bort kylningen ? eller har ja helt fel ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla de du länkade ska passa, så gott som alla NB-kylare har en väldigt flexibel fästanordning. Det du bör tänka på är att den inte ska ta i cpu-kylaren, kan bli problem om du har en stor towerkylare. Personligen har jag lite dåliga erfarenheter med Thermalright-kylaren, då den är ganska bökig att montera, jämfört med många andra NB-kylare.
Det du bör tänka på när du byter kylare är att rengöra nordbryggan med t.ex. kemiskt ren bensin eller liknande och "applicera" lite ny kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

ehm, försvinner inte garantin om man plockar bort kylningen ? eller har ja helt fel ?

Hmm, vet inte? Folk har väl till exempel bytt kylpasta förr, och då ryker väl inte garantin? Eller?

Skrivet av Applet:

Alla de du länkade ska passa, så gott som alla NB-kylare har en väldigt flexibel fästanordning. Det du bör tänka på är att den inte ska ta i cpu-kylaren, kan bli problem om du har en stor towerkylare. Personligen har jag lite dåliga erfarenheter med Thermalright-kylaren, då den är ganska bökig att montera, jämfört med många andra NB-kylare.
Det du bör tänka på när du byter kylare är att rengöra nordbryggan med t.ex. kemiskt ren bensin eller liknande och "applicera" lite ny kylpasta.

Låter bra det. Ska kika hur mycket plats jag har och sedan kolla vilken fläns som passar bäst.
Vet du om det är samma princip gällande mosfetflänsarna? Passar de flesta även där (den från chilledpc verkar ju dock bäst då den är lägre)?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Hmm, vet inte? Folk har väl till exempel bytt kylpasta förr, och då ryker väl inte garantin? Eller?

Låter bra det. Ska kika hur mycket plats jag har och sedan kolla vilken fläns som passar bäst.
Vet du om det är samma princip gällande mosfetflänsarna? Passar de flesta även där (den från chilledpc verkar ju dock bäst då den är lägre)?

Ja, mosfet-flänsarna brukar bara sitta med klister. Brukar passa det mesta, det är bara att titta in på tillverkarens hemsida så brukar det stå där.