Nätverk via elnätet - 2010 (inte 2006)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Ja det skulle fungera bra antar jag, visserligen är ju huset ganska gammalt nu som du sa men förhoppningsvis har den hyfsat nytt elnät ändå (som sagt funkar det dåligt kan man alltid hitta på något och skicka tillbaka sakerna).

Eftersom du då har en switch i ditt pcrum så kommer du kunna dela filer mellan enheterna i gigabit hastighet (okej hårddiskarna kommer inte klara det, men det kommer gå snabbt i alla fall).

Nä eftersom switchen är ansluten till routern via homepluggen så kommer han ha tillgång till resten av nätverket (allt som är inkopplat till routern)

Du har precis gjort mig tusen spänn fattigare och åtskilligt mycket lyckligare exakt en sån här lösning jag sökte efter. Tillräckligt enkel för att jag ska fatta, tillräckligt billig för att vara prisvärd 4 portar är exakt vad jag behöver för pc, htpc, (framtida) nas och ps3 Fy vad bra humör jag blev på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hmm har hört talas om det. Men vet knappt någonting, fungerar iaf på ungefär samma sätt som powerline.

Du kan läsa mer här: http://forum.dvdtalk.com/tech-talk/580223-school-me-moca-vs-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Hmm har hört talas om det. Men vet knappt någonting, fungerar iaf på ungefär samma sätt som powerline.

Du kan läsa mer här: http://forum.dvdtalk.com/tech-talk/580223-school-me-moca-vs-p...

Kan man använda cat6 eller cat6a som verkar ännu bättre kabel till dessa och till p6t deluxe v2 inbyggda nätverkskort? För vad jag läst är cat6 bättre än cat5e och cat5, stämmer det?

Till powerlinen alltså.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sskludde:

Kan man använda cat6 kabel till dessa och till p6t deluxe v2 inbyggda nätverkskort? För vad jag läst är cat6 bättre än cat5e och cat5, stämmer det?

Till powerlinen alltså.

Skillnaden är att Cat6 har ett plastkors som separarerar de tvinnade paren för mindre störningar. Normalt sett märker man ingen skillnad på 5e eller 6 vid normala längder, men köper man nytt kan man lika gärna ta 6 om inte priset av någon anledning är mycket högre. Urgammal ren 5 däremot kan ge problem vid högre hastigheter.

Skillanden mellan 5 och 5e tror jag enbart är hur paren är tvinnade. 5e har paren tvinnade på olika sätt, från tätare till glesare, allt för att (igen) minska överhörningen/störningarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hus från början av 1900-talet, är det värt att ens försöka?
Nätverket i huset är inte så viktigt egentligen, men skulle gärna vilja ha ut nät till en hus ca 150m bort på gården utan att behöva dra vanlig kabel hela vägen. Detta hade varit en mycket smidig lösning om; husen skulle vara på samma elnät och om det är lönt att dra ut vårt redan slöa uppkoppling i elnätet.

Mycket okunnig om detta så hjälp uppskattas

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Okej, och den här adaptern Netgear 500AV. Tar den bara upp ett strömuttag eller tar den upp ett och blockerar det andra?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av weyne:

Hus från början av 1900-talet, är det värt att ens försöka?
Nätverket i huset är inte så viktigt egentligen, men skulle gärna vilja ha ut nät till en hus ca 150m bort på gården utan att behöva dra vanlig kabel hela vägen. Detta hade varit en mycket smidig lösning om; husen skulle vara på samma elnät och om det är lönt att dra ut vårt redan slöa uppkoppling i elnätet.

Mycket okunnig om detta så hjälp uppskattas

Det är ett långt avstånd, jag skulle rekommendera dig att kontakta typ netgear och höra ifall det fungerar så långt bort (signalen kanske blir för svag)
Angående elnätet så har jag ingen konkret statistik på hur mycket sämre det blir beroende på kabelålder, men alla säger att det blir sämre. Men jag tror det är värt att testa om de säger att de fungerar på det avståndet.

Skrivet av sskludde:

Okej, och den här adaptern Netgear 500AV. Tar den bara upp ett strömuttag eller tar den upp ett och blockerar det andra?

Om du har ett vanligt svenskt dubbeluttag (på höjden) så blockerar den det "andra" uttaget (om du riktar den ifrån såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Det är ett långt avstånd, jag skulle rekommendera dig att kontakta typ netgear och höra ifall det fungerar så långt bort (signalen kanske blir för svag)
Angående elnätet så har jag ingen konkret statistik på hur mycket sämre det blir beroende på kabelålder, men alla säger att det blir sämre. Men jag tror det är värt att testa om de säger att de fungerar på det avståndet.

Mjo, det kanske vore en god idé, borde nog höra med elektrikern också.
Annars verkar det väldigt smidigt.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Skrivet av weyne:

Mjo, det kanske vore en god idé, borde nog höra med elektrikern också.
Annars verkar det väldigt smidigt.

Ja precis, så att husen är ihopkopplade med varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Om du har ett vanligt svenskt dubbeluttag (på höjden) så blockerar den det "andra" uttaget (om du riktar den ifrån såklart).

Ah tråkigt att höra, det uttaget vi hade tänkt sätta det i så behöver vi ena, får försöka leta efter en annan lösning helt enkelt. Väljer vi ett annat uttag blir det kablar över hela rummet och det ville vi ej åstadkomma :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Ah tråkigt att höra, det uttaget vi hade tänkt sätta det i så behöver vi ena, får försöka leta efter en annan lösning helt enkelt. Väljer vi ett annat uttag blir det kablar över hela rummet och det ville vi ej åstadkomma :/

Hoppsan nu blev det typo. Jag menade att det INTE blockerar det andra uttaget
Många andra adaptrar gör det men inte den här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Hoppsan nu blev det typo. Jag menade att det INTE blockerar det andra uttaget
Många andra adaptrar gör det men inte den här!

Nämen dåså! Då får det väl bli att beställa från Komplett

Visa signatur

Permalänk

Låter bra, lycka till och skriv gärna resultatet här sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Låter bra, lycka till och skriv gärna resultatet här sen

Självklart! Posten verkar däremot ha totalt misslyckat. På mer än en dag så rörde sig paketet inte ett dugg, får förvänta mig att det kommer på måndag och då återkommer jag om inte på tisdag!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Självklart! Posten verkar däremot ha totalt misslyckat. På mer än en dag så rörde sig paketet inte ett dugg, får förvänta mig att det kommer på måndag och då återkommer jag om inte på tisdag!

Haha ja de e otroliga på att sabba saker.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag säga? Powerline äger ut wireless n i mitt läge. Hastigeten är densamma, men pingen, klart mycket bättre och stabilare! Huset byggdes för ungefär 11 år sedan och led-indikatiorn visar röd/grön(Amber) och ibland rött ljus. Jag har spelat World of Warcraft, DC Universe Online, Battlefield 3, Counter-Strike 1.6 och även Source helt problemlöst, detta är trots led-indikatorn visar Amber(Medel) och Red(Låg). Tror pingen låg runt 25-30 ms med wireless n på bredbandskollen för mig och nu med paketet NETGEAR Powerline AV500 Kit with switch får jag ungefär 12 ms, en klar förbättring minst sagt! Får 0% packet loss, 18ms ping och jitter 1ms på pingtest, har dock inga siffror från det trådlösa från pingtest.Vill även påpeka att både adaptern och switchen är snygga, speciellt switchen! Det är kopplat som följande: Internet(telejack) --> Modem --> Router --> Adaptern --> Switchen i ett annat rum --> Datorn.

Och nu till detta med LED-indikatorn. Kan ett strömuttag i samma rum vara bättre än det andra? Då jag självklart vill ha så bra prestanda som möjligt. Och tjänar jag någon extra prestanda ifall jag till exempel köper Intel Pro/1000CT PCIe Desktop Adapter eller Bigfoot Networks Killer 2100 Gaming NIC PCIe 128MB som man även ska kunna prioritera program med, hur stor bandbredd de ska kunna utnyttja?

Tack för all hjälp

Visa signatur

Permalänk

Jag har aldrig kört externt nätverkskort så har inga konkreta bevis på att de förbättrar något. De dem gör är ju att hantera allt nätverksskit på sin egna processor, istället för som de inbyggda nätverkskorten, låta datorns CPU ta hand om det. Så lite kanske du tjänar på det, men jag skulle researcha lite mer om ämnet först

Det här med eluttag kan vara trixigt. Jag har alltifrån röd till grön led på min, men så är avståndet ganska långt. Elen e väl sisådär 6 år kanske.
Det jag skulle rekommendera är nog att du tar switchen och testar mer eller mindre de ellutag du skulle kunna använda och ser vilket som indikerar bäst. Det bästa skulle va ifall du har en laptop eller lång nätverkskabel så att du kan koppla den datorn till switchen vid varje uttag och via netgears programvara se vilken hastighet/kvalité du får vid varje uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jag har aldrig kört externt nätverkskort så har inga konkreta bevis på att de förbättrar något. De dem gör är ju att hantera allt nätverksskit på sin egna processor, istället för som de inbyggda nätverkskorten, låta datorns CPU ta hand om det. Så lite kanske du tjänar på det, men jag skulle researcha lite mer om ämnet först

Det här med eluttag kan vara trixigt. Jag har alltifrån röd till grön led på min, men så är avståndet ganska långt. Elen e väl sisådär 6 år kanske.
Det jag skulle rekommendera är nog att du tar switchen och testar mer eller mindre de ellutag du skulle kunna använda och ser vilket som indikerar bäst. Det bästa skulle va ifall du har en laptop eller lång nätverkskabel så att du kan koppla den datorn till switchen vid varje uttag och via netgears programvara se vilken hastighet/kvalité du får vid varje uttag

Låter som det jag har, skiftar allt från rött till grönt. I uttaget jag har nu är det Rx: 97Mbps och Tx: 70Mbps och huset är ju också ungefär 11 år gammalt såsom ledningarna kan ju vara därför också, men jag får testa lite!

Såg även nu också att man kan ställa in QoS i programvaran, hur gör jag det om jag till exempel att några spel ska ha hög prioritet som WoW?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Hej!

Är väldigt sugen på nätverk via elnätet då alternativen tråd eller trådlös inte är några praktiska alternativ. Mobilt bredband är inte heller att tänka på då jag behöver bra ping (ska spela).

Tekniken har ju funnits ett tag men det verkar aldrig som att det har fungerat speciellt bra, men hur är det nu, 2010, egentligen? Efter att ha läst följande test:

Vi granskar 9 dosor som utnyttjar ditt eluttag - PC för Alla

Så verkar det som att nätverk via elnätet kan vara ett alternativ (även för gamers).
Sweex LC203 vann testet och jag funderar därför på att köpa 2st såna men problemet är att det bara är runt 3 butiker som fortfarande säljer dem (testet är från mars 2010).

Så nu tänkte jag höra om det finns några alternativ som presterar lika bra eller kanske ännu bättre (helst till lågt pris).
Kommentera gärna era egna erfarenheter av tekniken men gärna då erfarenheter från 2010 och inte 2006 (därav topic), då det verkar ha hänt mycket under det senaste året.

Det fungerar dåligt, det stör och standarden är ifrågasatt så risken är öppenbar att nuvarande lösningar kommer att förbjudas i framtiden eftersom de stör för mycket. Dra kabel istället - homeplug är kass och kommer alltid att vara kass då det är omöjligt att få tekniken bra eftersom nätets impedens är okänd och variabel. Glöm idén, den var dålig från början.

Förbjud skiten!

Permalänk
Medlem

Gällande Cat-5e så har jag dragit det hemma, satt upp en patchpanel och sedan går det hela genom en DIR855. Till en samba share på min server uppmäter jag ca 500-700Mbit/sek i write och lite över 700MBit i read. Räcker gått och väll och streamar HD filmer till flera ställen i huset samtidigt och märker aldrig av några prestanda problem. Mountar ISO filer direkt från min server och kör dem därifrån utan problem också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera med mitt resultat efter att ha köpt detta kit.

Med min usb-dongel

Med det nya kitet över elnätet

Hastigheterna har alltså ökat med plus/minus 1000% Är så otroligt nöjd, hade jag vetat att det fanns en så här smidig lösning hade jag fixat det för länge sedan. Har speldator, htpc och ps3 kopplad till switchen. Tidigare körde jag dongel på speldatorn, inbyggda wifi'et i moderkortet på htpcn, och inget internet alls på ps3t, nu kan jag ha alla ständigt igång och streama film som jag vill.

Hastigheterna är ju fina att se på, tankar inte snabbare för det, men det egentliga miraklet är att jag kan ha alla mina enheter ihopkopplade och streama mellan dom utan lagg. Nästa steg NAS.

För er med betongväggar och routern långt bort, DET FINNS HOPP

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Låter som det jag har, skiftar allt från rött till grönt. I uttaget jag har nu är det Rx: 97Mbps och Tx: 70Mbps och huset är ju också ungefär 11 år gammalt såsom ledningarna kan ju vara därför också, men jag får testa lite!

Såg även nu också att man kan ställa in QoS i programvaran, hur gör jag det om jag till exempel att några spel ska ha hög prioritet som WoW?

Kollade och har 160 från pluggen vid min dator till routern, och 80 tillbaka. Så har i princip grönt åt ena håller och gult åt andra. Men såg att jag bara hade firmware 2.04 på pluggarna, den nyaste är 2.09 så tänkte uppgradera senare ikväll och kolla hastigheten igen.

För att lägga in QOS så skriver du bara in porten som programmet använder samt vilken prioritet den ska ha. Det gör du i den andra av de två rutorna i QOS rutan.

Skrivet av bengt-re:

Det fungerar dåligt, det stör och standarden är ifrågasatt så risken är öppenbar att nuvarande lösningar kommer att förbjudas i framtiden eftersom de stör för mycket. Dra kabel istället - homeplug är kass och kommer alltid att vara kass då det är omöjligt att få tekniken bra eftersom nätets impedens är okänd och variabel. Glöm idén, den var dålig från början.

Förbjud skiten!

Hahaha du verkar ha missat en hel del eftersom du dels svarar på första posten och hävdar att tekniken är dålig! Här har du svaret:

Skrivet av Zaptoit:

Tänkte uppdatera med mitt resultat efter att ha köpt detta kit.

Med min usb-dongel
http://www.speedtest.net/result/1659811832.png

Med det nya kitet över elnätet
http://www.speedtest.net/result/1659828384.png

Hastigheterna har alltså ökat med plus/minus 1000% Är så otroligt nöjd, hade jag vetat att det fanns en så här smidig lösning hade jag fixat det för länge sedan. Har speldator, htpc och ps3 kopplad till switchen. Tidigare körde jag dongel på speldatorn, inbyggda wifi'et i moderkortet på htpcn, och inget internet alls på ps3t, nu kan jag ha alla ständigt igång och streama film som jag vill.

Hastigheterna är ju fina att se på, tankar inte snabbare för det, men det egentliga miraklet är att jag kan ha alla mina enheter ihopkopplade och streama mellan dom utan lagg. Nästa steg NAS.

För er med betongväggar och routern långt bort, DET FINNS HOPP

Pwned Och grattis Zaptoit

Permalänk

Nämen titta vad som trillar in:

http://usingwindowshomeserver.com/2012/01/09/ces-2012-netgear...

Högst intressant! Hoppas att de kommer till Sverige asap så man kan testa och se ifall hastigheterna förbättrats

Permalänk

Vilken intressant tråd! Detta är nog något för mig

jag måste bara fråga lite mer eftersom jag inte är så insatt i nätverkandet.

Jag har ett tvåvåningshus med första telejack (och därmed modem) på nedervåningen. Men det är på övervåningen som jag i första hand använder internet (PS3, iPad, iPhone osv). Jag skulle vilja ha trådlöst på övervåningen, vilket idag inte funkar särskilt bra (den nuvarande switchen i modemet "orkar inte fram" till alla delar av övervåningen).

Jag undrar därför om ni har några bra förslag på hur man smidigt får trådlöst på övervåningen? Finns det "plugg" med wifi? Eller måste jag köpa en extra wifi-switch att sätta i pluggen på övervåningen?

Alltså: Modem -> plugg -> plugg med wifi
eller Modem -> plugg -> plugg -> wifi-switch
alternativt någon bättre lösning från er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBoman:

Vilken intressant tråd! Detta är nog något för mig

jag måste bara fråga lite mer eftersom jag inte är så insatt i nätverkandet.

Jag har ett tvåvåningshus med första telejack (och därmed modem) på nedervåningen. Men det är på övervåningen som jag i första hand använder internet (PS3, iPad, iPhone osv). Jag skulle vilja ha trådlöst på övervåningen, vilket idag inte funkar särskilt bra (den nuvarande switchen i modemet "orkar inte fram" till alla delar av övervåningen).

Jag undrar därför om ni har några bra förslag på hur man smidigt får trådlöst på övervåningen? Finns det "plugg" med wifi? Eller måste jag köpa en extra wifi-switch att sätta i pluggen på övervåningen?

Alltså: Modem -> plugg -> plugg med wifi
eller Modem -> plugg -> plugg -> wifi-switch
alternativt någon bättre lösning från er?

Hej,
jag har Sweex 200 Mbps - pluggar som jag tidigare använde mellan router och Telia IPTV-box. Men eftersom jag ville täcka in huset bättre med wireless flyttade jag min router så nu är det kopplat: ADSL-modem > plugg sovrum > plugg vardagsrum > Dlink DIR-655. Funkar utmärkt! Vill dock nämna att detta inte är någon exakt vetenskap så jag föreslår att du köper på öppet köp och testar i de eluttag som du tänkt dig att använda. Som många skrivit bör dessa ligga på samma fas, men jag tror även att yttre störningar etc can spela in. Jag provade tre modeller innan jag var nöjd.

Om det är så i ditt fall att du har en kombinerad modem/router, t ex Telia Smart med trådlöst nätverk inbyggt, så kan du istället sätta en trådlös accesspunkt på övervåningen kopplad med homeplugs. Du kan helt enkelt betrakta ett par homeplugs som en lång kabel. Eller, precis som du är inne på, det finns homeplug med inbyggt wlan http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/homeplug/d-link-dhp-w307av-p92500

Edit: har av annan anledning kollat över min elanläggning idag och kunde då konstatera att mina homeplugs faktiskt ligger på olika faser. Förmodligen var det därför jag fick dåliga resultat med andra modeller jag provade. Ska dock tilläggas att jag inte kör några krävande applikationer och inte har snabbt ADSL. Men kommer ändå att passa på att flytta om faserna i centralen så att det blir samma.

Permalänk

Jag gjorde slag i saken och köpte Netgears wifi-lösning från Dustin:
http://www.dustinhome.se/netgear-powerline-av-200-wireless-n-...

Det kom hem igår och det verkar funka alldeles utmärkt. Det utökar det befintliga trådlösa nätverket hemma, så inga problem med att man måste ha två olika nätverk eller liknande. Nu sitter routern i ena hörnet av huset på bottenvåningen och wifi-pluggen från Netgear i andra ändan huset på övervåningen.

Jag har ingen aning om ifall uttagen sitter på samma fas, men eftersom jag har en långsam ADSL-uppkoppling är det inte så noga med hastigheten.

Permalänk

Trevligt att fler börjar få upp ögonen för den här tekniken

Permalänk
Medlem

Det där med faser fick mig att tänka på något. När jag köpte mina pluggar hade jag en gammal elcentral med skruvproppar, där fasskenorna ligger helt åtskilda. Jag sprang runt i huset och provade vilka uttag jag kunde använda för mina pluggar. Men sedan dess har jag bytt till en nyare elcentral, med automatsäkringar, och i en sådan ligger fasskenorna på ett annat sätt, tätt packade intill varandra med isolering emellan. Vid bytet av elcentral har faserna hamnat på ett annat sätt och pluggarna kom då på olika fas, men det fungerade ändå. Förmodligen pga av fasskenornas utformning, så att signalen "läcker" över mellan fasskenorna. Nu har jag flyttat om så att pluggarna ligger på samma fas igen och det gav en liten förbättring. Min gissning är att den som har en nyare elcentral behöver bekymra sig mindre om faserna. Har man däremot den gamla sorten med skruvproppar så får man kanske flytta om lite innan det fungerar.

Vi har också två snabbtelefoner som går via elnätet och de måste ligga på samma fas för att fungera, även sedan vi fick ny elcentral...

Sen har jag läst någonstans att det ska finnas "phasecouplers" som man kan sätta in i elcentraler för att överbrygga så att signaler går fram mellan olika faser, men jag vet inte var de säljs eller om de är tillåtna i Sverige.

Permalänk

Kjell & company sålde Phasecouplers för ett år sen.

Vi har en klassisk gammal propplåda, och mina homeplugs sitter på olika faser. Trots det så får hyfsade hastigheter

Permalänk
Medlem

Hej verkar som ni har koll på sakerna så jag har en fråga.

Jag skaffade dessa http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerlan/d-link-dhp-307av/140306.4077/för ungefär en vecka sedan och gjorde allt som manualen beskrev. Men de två enheterna hittar inte varandra och inte internet. Modemet är ett modem/router från bredbandsbolaget, kan det vara det som ligger och stör att det är två i ett? Alla tre lampor lyser grönt på båda doserna, och operativsystemet till datorn är windows xp.