Asus störst i norden på moderkort

Permalänk
Medlem

I prefer Gigabyte. Alla deras modeller känns lika lyxiga i vilken prisklass man än väljer.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Asus funkar, Gigabyte äger!

Aldrig mer MSI eller ECS (har jag nu kan inte ens klocka ).

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

Asus funkar, Gigabyte äger!

ECS (har jag nu kan inte ens klocka ).

Vad betalade du o vilken modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Var dom så dåliga?
Jag har ingen erfarenhet av deras moderkort, har ett ASUS i burken just nu och förr så brukade det bli Abit eller MSI.

Mm, ABit var riktigt bra när det begavs sig. Minns BX6, en riktig klassiker med Slot-1 Pentium II, även BP6 var tuffa kort med SMP stöd (dubbla Celerons), får ta och damma av dessa i källaren för lite nostalgi.

Permalänk
Medlem

Jag köper endast ASUS mobo's och helst ASUS gfx kort i största möjliga mån också.

ASUS erhåller HÖG kvalité för ett bra pris och deras produkter har aldrig krånglat för mig.

Asus håller hög kvalitét på sina produkter överlag. Även den lokala dator-firman jag jobbade på hade endast moderkort och grafikkort från ASUS samt Laptops från ASUS. De, med flera års erfarenhet i branchen väljer ASUS pga. kvalitét.

Jag säger bara att jag föredrar ASUS framför alla andra hårdvarumärken både på moderkort och grafikkorts-sidan.
Skulle ALDRIG köpa ett moderkort från något annat än ASUS.

Permalänk
Avstängd

Förut var ju asus ett skämt.
Dom har skärpt till sig nu.
Men konstigt att de säljer mest?
Det finns inte så många andra och välja på sen brukar de vara bland de billigaste.

DFI de är grejer de.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Hade ett gigabyte tidigare och det failade brutalt, klockade kass som f_n så det blev asus efter det. Grymt nöjd!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amoniac:

Mm, ABit var riktigt bra när det begavs sig. Minns BX6, en riktig klassiker med Slot-1 Pentium II, även BP6 var tuffa kort med SMP stöd (dubbla Celerons), får ta och damma av dessa i källaren för lite nostalgi.

Mm ägde både BX6 2.0, bp6 och 3st VP6 (BP6 med p3 stöd).
BX6 an var totalt problemfri.
BP6an led av Vcore bugg vilket gjorde att datorn ibland tokfrös.
Vp6an led förutom av det totalt kassa Via chipsetet också av någon som jag aldrig kom underfun med bug. Alla 3 VP6 mobos ja hade fungerade perfekt att klocka i ett par månader sedan fick man successivt sänka fsbn tills man bytte till ett nytt och man var tillbaka på topp igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emerald:

I prefer Gigabyte. Alla deras modeller känns lika lyxiga i vilken prisklass man än väljer.

Kan bara hålla med.
Mitt 600 kronors GA-P31-DS3L var budget, men det kändes inte
(annat än att P31-chipsetet inte klarade dubbelsidiga minnen i alla slots, men det är ju snarare Intels fel).

Permalänk
Avstängd

Jag är inte förvånad,jag köpte mitt asus commando som demoex på komplett för över 3 år sen för struntsumman 1500 kronor och det bara går och går fastän jag alltid haft en mindre eller större överklockning på mina cpus jag haft under den tiden.Och fast det är passiv kylning på chipsetbryggorna så har jag aldrig haft några problem med värme:))
Kvalitet helt enkelt:-)))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Kör Asus å har haft några Abit kort, saknar Abit. Hellre Asus än jigapest(knepiga bios).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett Asus kort idag faktiskt, mitt tredje asus av alla moderbrädor jag haft.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Jag har själv inga favoritmärken och har kört kort från många olika tillverkare, ett par av dessa finns idag inte kvar (flera konkade och någon som lämnat Svenska marknaden). Favoritenkortet hitills är mitt Gigabyte G33m-DS2R som är en jävel på att FSB-klocka. Med en lånad E8400 kom den upp i 600FSB utan något större fippel.

Jag gissar på att 1%'arna kan komma att försvinna. Trodde faktiskt att speciellt EVGA skulle vara större. Asus var dock sjukt stor.

Permalänk
Medlem

Om man ser till hela världen 2009, så är ASUS x3 så vinstrikt som MSI, som i sin tur är x2 så vinstrikt som Gigabyte. Om jag nu tyder det skäpligt rätt.

källa Digitimes

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Bara jag som skulle välja MicroStar framför alla andra moderkort ??

Obs! Jag pratar om Big Bang Serien

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Evga ftw!!

Permalänk
Hedersmedlem

asus eller gigabyte det är vilket som enligt mina erfarenheter. Man kan inte generellt säga att det ena är mycket bättre än det andra utan man får se vilket kort som passar bäst för det system man bygger.

Btw är det någon som vet vad det blev av planerna från foxconn att etablera sig på den svenska marknaden? En del grejer från dem tycker jag personligen är rätt intressanta i pris/prestanda/design förhållande (i alla fall utomlands):) Foxconn - Products: Motherboard

Har lite ideer på en liten trevlig HTPC som jag ifall det blir av tänkte köra gulsvart tema på då hade denna ju passat awesome

kostar från runt 8-900kr i Tyskland Foxconn - Products: Motherboard

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Jag känner mig så unik just nu, som använder EVGA

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av hirsch:

DFI håller på att avveckla sin verksamhet, vi lär inte få se så mycket nytt ifrån dom.

jag som ville byta ut mitt gigabyte mot ett DFI när det kom ett vettigt till sverige

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Jag är inte förvånad, kvalité säljer fortfarande.
Mina senaste 4 burkar har alla stått med ASUS mammakort, från K8V SE Deluxe till RoG Corshair III idag

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

jag som ville byta ut mitt gigabyte mot ett DFI när det kom ett vettigt till sverige

DFI LAN Party går i graven, SM-vinnare räddas av ASUS - www.nordichardware.com

Permalänk
Medlem

Har hunnit med TYAN, Abit, Asus, Asrock och Gigabyte. Asrockkorten har dött pga av dåliga komponenter. Är det för bra pris för att vara sant så är det sunk bara att konstatera, även om dom har en del spännande lösningar ibland så kommer jag tänka både två och tre ggr innan jag inser att jag skall köpa nått som håller. Däremot så är jag nog mer fundersam på vad det sitter för chipset på modermodemen då man blivit bränd av via tyvärr. Lite för mycket strul med dom för att man skall trivas. Både TYAN och ABitkorten lever fö fortfarande, TYANkortet med en P166mmx för lite nostalgi och ABIT med en C300A som tankmaskin Asuskorten med via har dock tagits ur bruk pga otillförlitlighet. som sagt via. Men Asus med nVidia och AMD(ATI) chipset mår utmärkt lixom gigabytet med AMD det oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört med ASUS, Gigabyte och nu kör jag med ett Abit IX38-QuadGT som vägrar dö. Köpte det dessutom begagnat för två år sen. Det har ett visst kulturvärde eftersom det är ett av de sista entusiastkorten som Abit producerade. Men som med andra tillverkare såsom DFI är det svårt att marknadsföra sig enbart för överklockare då de andra tillverkarna erbjuder mer eller mindre samma funktioner på sina dyrare moderkort nu för tiden. Jag tror att tiden för de "obskyra" märkena i moderkortsvärlden är över dessvärre..

Permalänk
Medlem

äh. hade ett p4p800SE fungerade fint när datorn var igång, men bios kunde hänga sig lätt särskilt vid omstart. då var man tvungen att låta den vila 15 min innan man kunde starta den igen. för allt i världen, man skiter i överklockning, det ska vara stabiiiilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Jag är inte förvånad, kvalité säljer fortfarande.
Mina senaste 4 burkar har alla stått med ASUS mammakort, från K8V SE Deluxe till RoG Corshair III idag

Visst presterar Asus kvalitet i toppskiktet, men enligt en minst sagt "omtyckt butik" här i sweclockers kretsar så får dom tillbaka fler trasiga Asus brädor än tex Gigabyte. Naturligtvis då procentuellt, men kanske inte är något man direkt skriker i öronen på kunder det första man gör då försäljningen ser ut som den gör.

Tänker inte gå ut med vilken butik uppgifterna kommer ifrån, Asus säljer trots allt oerhört bra och jag vill inte på något sett ge dom en massa knepiga telefonsamtal från diverse förstagångsbyggare m.f. som undrar varför denna fuling (det är jag det) väljer att skriva så om deras världsbästa superbraigaste märke i helaste storigaste världen för. Ush och fy skäms på mig. Nej men seriöst, denna butik har hjälp mig så mycket sista åren och är alltid ärliga när jag har frågat tex vad som lämnas tillbaka mest på garantin, vilka märken går sönder mest osv.. Samt att dom alltid tar sig tid att (mycket tid) att hjälpa en med tips osv när man plockar ihop datorer, deras kunskap agerar nästan testbänk skulle man kunna säga??

Förövrigt tycker jag märkesfjolleri för fjolleriets skull är fruktansvärt patetiskt (syftar inte på nån speciell person här). De flesta vuxna kan väl ändå se hur det märket rullar på uberbra till stor del pga en helt fantastisk marknadsföringsavdelning, eller snarare man måste vara oerhört biased (på gränsen till tvärblind) för att inte se det. Därmed INTE sagt att märket i sig inte gör riktigt bra produkter, för det gör dom ju.

Jag har haft lite olika brädor sen min första byggda dator nån gång på 90 talet, minns inte exakt årtalet nu men jag minns att det var en Pentium 120 och jag var så stolt! Damn va snabb den var, hahaha...
Den fixade ju need for speed för guds skull, lol. Är inte märkesfantast alls utan vill ha max moderkort per krona och dom ska samtidigt vara stabila, därav passar Gigabyte mig just nu och har gjort så sedan P35 för några år sedan. Kommer dock alltid köpa det tycker är mest prisvärt för stunden, kanske blir den en Asus bräda igen för mig när Sandy Bridge är aktuell?

Jag har alltså inte bestämt mig för att det ena eller andra märker är bäst bara för att...., efter att ha byggt min första eller andra dator, punkt slut typ! Asus är överlägsna, jag håller med, på att marknadsföra sig och skapa en kult kring sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Vad betalade du o vilken modell?

Är det viktigt?

Den minsta modell jag äger från det företaget är 2 st P45 DS3 (v1), instegsmodell och klockade ändå makalöst bra då för en typ 2 år sedan någonting.

Stabila också, sett flera typer klocka bra med Gigabytes billigare kort. Å andra sidan har jag sett många göra det samma med Asus motsvarigheter, båda är fina märken.

Gillar bara inte en massa hype, produkter skall tala för sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Jag har ett gammalt Epox från 2003, funkar prima fortfarande!
Har tankar på att göra om det till en server.

Samma här har tuffat konstant i 7 års tid utan problem, klockade även en 2500+ Barton till 2.5GHz med det kortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F