JEDEC beskriver kommande DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Nej, men om latensen inte dubbleras, var väl grejen...

Om latensen inte ökar lika mycket så går det bara snabbare.

Permalänk

Vafalls.. har ju knappt hunnit använda DDR2 De får börja fasa ut DDR först innan de släpper någon ny standad och troligen är utdaterad om 5 år.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Bah, såna moderna minnen. Själv kör man PC3200 DDR 200MHz (dvs 400Mhz)

Ska bli trevligt att uppgradera i höst, hehe.

haha det låter bra

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vafalls.. har ju knappt hunnit använda DDR2 De får börja fasa ut DDR först innan de släpper någon ny standad och troligen är utdaterad om 5 år.

DDR är iofs redan utfasat sen några år tillbaka...

Permalänk
Avstängd

Är det ingen större risk att minnena blir för varma och att blir trasiga minnen som följd? och vem behöver så snabba minnen?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Som någon nämnde lär latenserna vara kraftigt höjda, vilket gör att de där frekvenserna bara drar en massa extra ström ändå. Hade vi haft minnen i 4GHz med de latenser jag har på mina DDR1-minnen så hade det varit desto trevligare.

Ja men latencerna är antal Clock cyklar. Går latencerna upp med 80% men frekvensen med 100% så är TIDEN det tar att skriva och läsa information fortfarande lägre än föra generationen och banbredden högre villket fortfarande betyder att processorn kan skicka och ta imot mer inforamtion och på kortare tid. Latencerna med DDR2 till och från en Core 2 Duo ä 250 CPU cyklar så räknar du inte hela minnesystemet så är det inte bara minnet som påverkar utan vägen till och från minnet och minneskontrollern och inuti processorn.

Högre clockad CPU kommer också ha högre latencer räknat i klockcyklar på processorns sida. Så en 2Ghz i7 VS en 4Ghz i7 så kommer 4Ghz modelen få vänta på data mycket lägre. En anledning till att processorer tex inte skalar linjärt och en orsak till att mer cache och bättre branch predictions mm behövs vid högre frekvenser.

Men minnets latencer är fortfarande räknat i antal klockcyklar på minnet. Så 7-7-7 på 1066Mhz DDR3 är fortfarande bättre än 4-4-4 på DDR2 533Mhz tex det tar kortare tid för informationen att vara redo på DDR3 stickorna i tid räknat inte klockcyklar.

Men eftersom 90% tyvär inte vet hur latencer faktiskt räknas så kan folk titta på numer bäst dom vill. Lägre är inte alltid bättre. Allt är relativt som dom säger.

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Är det ingen större risk att minnena blir för varma och att blir trasiga minnen som följd? och vem behöver så snabba minnen?

Värmen vet jag inte men troligen är de specade så de klarar värmen (mina 800 MHz DDR2 FB-DIMM ECC är specade till att köras normalt i en 50-60 grader, de har dock ganska massiva kylareflänsar på sig).

Vem behöver egentligen med än 640 kiB RAM minne (som Bill Gates, möjligen, sa på 70-talet) dessutom så är Internet bara en fluga.. Nej du, jag och vi alla kommer en dag att se den här typen av minnen som standard. Var glad att utvecklingen går framåt och inte bakåt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Är det ingen större risk att minnena blir för varma och att blir trasiga minnen som följd? och vem behöver så snabba minnen?

Desto fler kärnor i en processor desto mindre bandbredd per kärna, vilket kan avhjälpas med snabbare minnen eller bredare buss.
Detdröjer dessutom ett tag innan de kommer, och hur många cores har en normal processor då? Skulle inte förväna mig om 16 kärnor är vanligt förekommande 2015.

Citat:

Tillverkningen av de nya modulerna beräknas dra igång 2012 med ett större genomslag år 2015.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rastersize:

Värmen vet jag inte men troligen är de specade så de klarar värmen (mina 800 MHz DDR2 FB-DIMM ECC är specade till att köras normalt i en 50-60 grader, de har dock ganska massiva kylareflänsar på sig).

Vem behöver egentligen med än 640 kiB RAM minne (som Bill Gates, möjligen, sa på 70-talet) dessutom så är Internet bara en fluga.. Nej du, jag och vi alla kommer en dag att se den här typen av minnen som standard. Var glad att utvecklingen går framåt och inte bakåt!

...och det behövdes troligtvis inte mer på 70-talet heller... ;P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Desto fler kärnor i en processor desto mindre bandbredd per kärna, vilket kan avhjälpas med snabbare minnen eller bredare buss.
Detdröjer dessutom ett tag innan de kommer, och hur många cores har en normal processor då? Skulle inte förväna mig om 16 kärnor är vanligt förekommande 2015.

Ok, efter min död med andra ord. Priset lär väl ligga skyhögt när dom släpps

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det som är lite tråkigt är att priserna på den större minnestypen (4GB/modul) inte sänkts speciellt mycket. Om jag vill ha 8GB med två moduler kostar det dubbelt så mycket som att köpa 8GB med 4 moduler. Nu blir det antagligen 6GB för mig (2GBx3), så det är ok, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vafalls.. har ju knappt hunnit använda DDR2 De får börja fasa ut DDR först innan de släpper någon ny standad och troligen är utdaterad om 5 år.

QDR ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas bara att dom inte låtit någon från det jävla Rammbus komma inom 50 mil från diskutionerna.

Om du läser upp dig lite på det hela kommer du se att Rambus inte gjorde något fel och de har utvecklat det mesta av teknologin bakom både DDR och GDDR. Jag var som du tills jag läste upp mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Om du läser upp dig lite på det hela kommer du se att Rambus inte gjorde något fel och de har utvecklat det mesta av teknologin bakom både DDR och GDDR. Jag var som du tills jag läste upp mig

FTC Finds Rambus Unlawfully Obtained Monopoly Power
Rambus
FTC Charges Rambus With Abuse of Standard Setting Process

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Nja, i de fall du sitter och väntar på att något ska ladda är det väl ofta hårddisken som är boven, om du inte väntar på något beräkningsintensivt. Men för generell prestanda är ramhastighet det viktigaste efter cpu-kraft.

Mja, mängden minne skulle jag säga är viktigare än hastigheten på det inom rimliga gränser givetvis.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Mja, mängden minne skulle jag säga är viktigare än hastigheten på det inom rimliga gränser givetvis.

Jo givetvis. Tänkte mest på individuella komponenters prestanda och räknade bort kapacitet. Skulle kanske förtydligat det lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Men det räknas ju i klockcykler, så dubbelt värde på dubbelt så hög frekvens blir samma fördröjning i tid.

Det vet jag. Alltså blir 3200 MHz 16-16-16-48 lika snabbt som mina nuvarande 1600 MHz 8-8-8-24 även om 3200 MHz låter sååå mycket snabbare! Förhoppningsvis får vi se högre MHz med lägre latenser än mitt exempel.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Det vet jag. Alltså blir 3200 MHz 16-16-16-48 lika snabbt som mina nuvarande 1600 MHz 8-8-8-24 även om 3200 MHz låter sååå mycket snabbare! Förhoppningsvis får vi se högre MHz med lägre latenser än mitt exempel.

Det är också dubbelt så snabbt. Latenserna anger hur många klockcykler det tar att hitta rätt och förbereda läsning, sedan bestämmer frekvensen hur snabbt det läses.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Som det sägs i en populär film "I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure" ända sättet att bli av med rambus