Permalänk
Medlem

Sketchup eller FreeCad?

Hallå,

har lite olika chassibyggen på gång, bla en filserver. Har tänkt låta fräsa ut chassidelarna i lämplig metall, för att sedan måla. Jag har valt komponenter och skissat på papper. Nu undrar jag vilket som är bästa programmet för att göra en ritning som går att använda vid fräsning?

Har sett att många använder Google Sketchup för att skissa med. Jag funderar även på FreeCad.

Nån som har idéer om det här?

/Henrik

Permalänk

lite OT:
Vilken lämplig metall använder du och vart får du tag på den? (Google failade mig här :S)

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte kommit så långt. Tänkte nog försöka hitta nån med en CNC i stockholmsområdet alt nån av de här på Swec som fräst åt andra och börja i den änden. Alternativt gå via Ponoko ? the world's easiest making system. Det känns lite extremt att låta skicka delarna från andra sidan jorden. Ska nog gå att hitta nånstans i krokarna.

Om nån har en idé så är det välkommet!

Permalänk
Proffsmobbare

Av dessa alternativ, kör på SketchUp.

Om du behöver hjälp eller letar efter modeller så är SketchUp riktigt stort inom datorvärlden.
Finns i princip allt färdigritat i 3d, klart att bara läggas på i din egna låda.
Massor med moderkort, grafikkort, kylning osv. Gammalt som nytt.

Förmodligen behöver du inte heller fräsa, så sök efter laser- eller vattenskärning.
Stockholm har allt, till alla priser.

Permalänk
Medlem

Tack JaZid! Gillar dina byggen!