Problem med vissa nya datorspel

Permalänk
Medlem

Problem med vissa nya datorspel

Tjena!

Har problem när jag ska spela vissa spel som Alien Swarm, Mafia II och StarCraft II.

När jag startar spelen så säger skärmen " D S U B Input Signal Out of Range" Och så räknar den ner från 20s och sen går den ner i sleep mode. Man hör fortfarande ljudet från spelet och tabbar man ner så startar skärmen igen.

Jag har en ATI Radeon HD 4770 grafikkort.
OS: Windows 7 Ultimate 64Bit
AMD Athlon II X3 435 Processor
DirectX 11

Jag har uppdaterat drivrutinerna till senaste.
Driver Version: 8.753.0.0
Cataclyst Version: 10.7

Någon som kan hjälpa mig eller vet vad som kan var fel?
Alla andra spel fungerar felfritt, datorn är köpt och monterad i fabrik Förra vintern, den är alltså inte över ett år gammal.

Permalänk
Medlem

Frekvensen mellan skärmen och datorn verkar inte vara synkad, testa med default inställningarna på skärmen, annars kan du prova ändra refresh raten i display settings > advanced settings.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ändra refresh raten till alla möjliga, hade den på 60 från början, 70 och 75 gjorde ingen skillnad i spelet, 85 gjorde att så att skärmen fick samma meddelande som när jag startar spelen.
Jag hittar inget om någon defualt inställning på skärmen.

Kan det vara för inställningarna i spelet som ställer till det?

Permalänk
Medlem

kör du samma upplösning i spelet som ute på skrivbordet?
du kanske kör olika hz i olika upplösningar

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

@20kr
Eftersom jag inte kan kolla några options alls eller något annat i spelet så vet jag inte.
Eller är det någon som vet ifall man kan ändra egna "configs" till spelen utan att starta dem? Tex som man kan göra i cs1.6.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns några nya drivrutiner till skärmen också. Felet ligger i att drivrutinerna för grafikkortet tror att din skärm klarar av högre upplösning/frekvenser än den gör. Det kan bero på skärmen eller drivrutinerna.
Går det att ställa in i Catalyst vilka upplösning som ska stödjas?

När jag har haft liknande problem i äldre windows-versioner så har det ibland hjälpt om man manuellt väljer en annan windows-drivrutin för skärmen, dvs väljer "svga-skärm (1024x768)" istället för "Pnp-bildskärm". Byt 1024x768 mot den upplösning som din skärm har naturligtvis.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

A7V min gud! Du förstår inte glädjen som jag kände när jag fick spelet att fungera mitt i natten! ;D
Skulle egentligen gå och lägga mig men nu blir jag ju tvungen att sitta uppe ett tag till.

Tack!