Permalänk
Medlem

Tre fläktar i fractal define R3

Hej
Hur bör man bäst placera tre fläktar i ett define R3?
En fram som insug och en bak som utblås som det kommer förmonterat låter vettigt, men var skall jag sätta den tredje? Ett till insug i fronten eller?

Sen funderar jag på fläkten till nätagget, skall man ta med den i beräkningen eller är den försumbar?

Tack!

Permalänk
Medlem

En som blåser ut vramluft som ska sitta i "taket" på chassit

Visa signatur
Permalänk

personligen skulle jag nog sätta en till i fronten(vet dock inte hur dem är placerade där) och så är jag elak och låter PSU blåsa ut ;D

Permalänk
Medlem

botten ifall du har grafikkort att kyla. Annars fronten.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Hedersmedlem

bättre att ha högre tryck in än ut så att damm inte går in via springor osv osv...

Permalänk
Medlem

Tänkte hoppa på denna tråd då det är ungefär samma ämne (dumt att skapa flera trådar om samma sak )
Jag också har skaffat mig en R3'a
Grejen är den jag är lite bekymrad över om min cpu fläkt hindrar luftflödet i datorn jag bygger.
Eller om cpu kylaren kommer få tillräckligt med kyla med den position den har nu?
Så här ser fläkt-setupen ut just nu:

Ska jag kanske rikta cpu fläktarna nedåt/uppåt? eller är det bra som det är?

De två som är i fram + den i bak är fractals egna (1350rpm) som kom med chassit.
Den som är i botten + taket är lite mer kraftfullare Gentle Typhoon's med 1850rpm.

Permalänk
Skrivet av Norrall:

Tänkte hoppa på denna tråd då det är ungefär samma ämne (dumt att skapa flera trådar om samma sak )
Jag också har skaffat mig en R3'a
Grejen är den jag är lite bekymrad över om min cpu fläkt hindrar luftflödet i datorn jag bygger.
Eller om cpu kylaren kommer få tillräckligt med kyla med den position den har nu?
Så här ser fläkt-setupen ut just nu:

http://a.imageshack.us/img829/8858/compandstuff009kopia.jpg

Ska jag kanske rikta cpu fläktarna nedåt/uppåt? eller är det bra som det är?

De två som är i fram + den i bak är fractals egna (1350rpm) som kom med chassit.
Den som är i botten + taket är lite mer kraftfullare Gentle Typhoon's med 1850rpm.

Om du sänker fläkthastigheten på dina GT till 1350rpm låter dom mycket mindre än fractals fläktar?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Om du sänker fläkthastigheten på dina GT till 1350rpm låter dom mycket mindre än fractals fläktar?

Har fläkt kontrollen man får med för att sänka/höja när det behövs.
Får dock inte veta hur det låter då jag har ett par delar kvar som kommer om ca 5-6 dagar så.

men som sagt, är orolig om luft flödet i burken kommer att störas med cpu-fläkten där den är.

Permalänk
Medlem

jag kör så här

otroliga paintkunskaper

2 nexus fram, 2 slipstream i PnP på en h50, nätagget nedåt och 2 FD fläktar i taket samt en FD fläkt i sidan som utblås
håller ca 30c nu på sommarn (25-33 inomhus) i chassit.. mellan 22-24 på vintern (18-20 inne)
funtar på att byta samtliga fläktar till GT1150, vad tror ni om det?

Permalänk
Hedersmedlem

som sagt kör själv alltid mer in än ut, men R2-3 har väl inte så många springor om jag minns rätt (är ju dammfilter nertill t.ex.) så kanske funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norrall:

Tänkte hoppa på denna tråd då det är ungefär samma ämne (dumt att skapa flera trådar om samma sak )
Jag också har skaffat mig en R3'a
Grejen är den jag är lite bekymrad över om min cpu fläkt hindrar luftflödet i datorn jag bygger.
Eller om cpu kylaren kommer få tillräckligt med kyla med den position den har nu?
Så här ser fläkt-setupen ut just nu:

http://a.imageshack.us/img829/8858/compandstuff009kopia.jpg

Ska jag kanske rikta cpu fläktarna nedåt/uppåt? eller är det bra som det är?

De två som är i fram + den i bak är fractals egna (1350rpm) som kom med chassit.
Den som är i botten + taket är lite mer kraftfullare Gentle Typhoon's med 1850rpm.

Ifall det är möjligt att ändra position på kylaren, gör det, så att fläktarna blåser uppåt. Efter det flyttar du två fractalfläktar upp i taket som utblås. Sedan behåller du en gt 1850 i botten och placerar det andra som insug i fronten och 1 st fractal i fronten. Sedan täpper du för alla småhål i chassit, som läcker luft och täpper till fläktuttaget där bak.

Det gör att du först och främst får ett övertryck i chassit, pga att du då har 3 fläktar in vs 2 ut och något som förstärker övertrycket ytterliggare är att gt 1850-fläktarna flyttar bra mycket mer luft än fractals fläktar.
Övertrycket gör att all luft letar sig ut genom alla hål, och eftersom processrkylaren ligger mitt framför de 2 största hålen, kommer det mesta av luften som lämnar chassit passera den.

Sedan stiger varm luft automatiskt uppåt och genom att vända på kylaren, kommer luften kunna stiga fritt och lämna chassit.

Frågan är nu vad för grafikkort du tänkt ha i chasit?

Edit: automatiskt och inte aoutomatiskt^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Jag kör samma fläktsetup som du med skillnaden att jag inte har nån fläkt i taket (men öppet så att varm luft kan komma ut ur lådan).
Denna setup kyler lika bra eller något bättre än t ex Antec 902, så du kan låta allt vara precis som det är. Ev så kan du testa att flytta fläkten du har i taket till sidan på lådan, kanske kan det sänka grafikkortet några grader.
I idle så ligger min CPU (i7 930 @3,4 GHz) på 39 C, och grafikkortet på 38 C. Det tycker jag är mycket bra värden.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag kör samma fläktsetup som du med skillnaden att jag inte har nån fläkt i taket (men öppet så att varm luft kan komma ut ur lådan).
Denna setup kyler lika bra eller något bättre än t ex Antec 902, så du kan låta allt vara precis som det är. Ev så kan du testa att flytta fläkten du har i taket till sidan på lådan, kanske kan det sänka grafikkortet några grader.
I idle så ligger min CPU (i7 930 @3,4 GHz) på 39 C, och grafikkortet på 38 C. Det tycker jag är mycket bra värden.

Ifall 39 är processorn och inte cores, så är det riktigt bra temp!
För övrigt har fractal design några onödiga hål precis vid pci-platserna, vilket gör att den varma luften som grafikkortet sprutar ut, återanvänds om och om igen, vilket är anledningen att jag anser att man ska täppa till.

Att ha ett tilltäppt system har sina risker, men ifall man gör det rätt, så bör det prestera lika bra som ett öppet eller till och med bättre. Dessutom blir den setup som jag för nuvarande har, otroligt tyst.

Min setup är: 1 fractal fram, 1 noctua p12 fram, 1 noctua p14 i botten och en fractal på låga varv bak. Det gör att en del luft åker ut genom grafikkortet, där jag har en arctic cooling twin turbo pro monterad.
Sedan har jag 2 gt 1850 på min kylare.

Men jag har sågat den "röda plåten" på grafikkortet lite dåligt, så jag får dålig kontakt med gpun, vilket jag har tänkt och fixa inom ett par dagar, vilket endast ger mig lägre ljudnivå än tidigare, men samma temps, vilket är runt 40 idle och 6o load, på 100% och vid 12-18% fläkt runt 48 idle.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Frågan är nu vad för grafikkort du tänkt ha i chasit?

jag har planer att ha 2st EVGA's GTX 460 I SLI.

Kanske en bra ide att skaffa en till fläkt att sätta i den andra front platsen?

*Edit* Om jag nu ska flytta fläktarna det vill säga. Eller kanske man ska poppa in en gt till i taket? *Edit*

Permalänk
Medlem

Tänkte bara bumpa upp denna för att se om några andra har synpunkter när det angår fläktplacering.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köra på i denna tråden, dels för att hålla den uppe och dels för att inte ha flera trådar om samma ämne..

Skulle behövs tips på 3 fläktar samt placering i mitt R2, har just nu såhär:

De röda har jag, de vita funderar jag på, den runda cirkeln ska symbolisera en fläkt på sidan av chassit!

Vad tycker ni? och vilka fläktar är de mest prisvärda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markushj:

Jag tänkte köra på i denna tråden, dels för att hålla den uppe och dels för att inte ha flera trådar om samma ämne..

Skulle behövs tips på 3 fläktar samt placering i mitt R2, har just nu såhär:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-r2.png

De röda har jag, de vita funderar jag på, den runda cirkeln ska symbolisera en fläkt på sidan av chassit!

Vad tycker ni? och vilka fläktar är de mest prisvärda?

Är det inte bättre att låta den blåsa ut där bak istället för att suga in luft både bak och fram? Vanligt är väl att man har ett luftflöde som går fram -> bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markushj:

Jag tänkte köra på i denna tråden, dels för att hålla den uppe och dels för att inte ha flera trådar om samma ämne..

Skulle behövs tips på 3 fläktar samt placering i mitt R2, har just nu såhär:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-r2.png

De röda har jag, de vita funderar jag på, den runda cirkeln ska symbolisera en fläkt på sidan av chassit!

Vad tycker ni? och vilka fläktar är de mest prisvärda?

Ifall du kör alla fläktar in förutom de 2 övre, tycker jag att det är ett bra förslag. Den fläkt som ger mest luftflöde/ljudnivå till det bästa överkomliga priset är scythe slipstream undervoltade. De fläktar som ger mest luftflöde/ljudnivå är scythe gt 1850 och jag måste säga att de har ett hyffsat bra tryck i fläktarna också, vilket passar bra när du kör 4 fläktar in mot 2 ut och skapar ett bra övertryck.

Det gör så att lite av luften som kommer in, även kommer tryckas ut genom bland annat grafikkort.
Obs! scythe slipstream och fläktar bör inte placeras vågrätt, alltså liggande, så här __, utan placeras stående l ---> l ---->

Scythe gentle typhoon 1850 däremot kan placeras i alla positioner.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Jag lovar, detta funkar bäst. Dock blev den lite fel, sidofläkten ska INTE dra in luft, den ska dra UT.

Men iaf dubbla 120's i fronten och 2x 120/140 i toppen. Ingen i bottnen, stör bara flöden framifrån. Fläkten längst bak gör inte heller någon nytta då två i toppen är mycket mer superior

Varm luft vill uppåt kall vill neråt

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Kör med originalfläkten framme och bak som man får till, sen köpt till 1 fläkt i sidan och 1 i taket.
CPU; 39/40 C (Intel Core i5)
Grafikkort; 41 C

är det hyffsat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagergren:

Kör med originalfläkten framme och bak som man får till, sen köpt till 1 fläkt i sidan och 1 i taket.
CPU; 39/40 C (Intel Core i5)
Grafikkort; 41 C

är det hyffsat?

Du bör även testa att placer 2 st fram, 1 i botten och 1 längst bak. Ger det sämre temperaturer än vad du har nu, så är det bra.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Trycker denna tråden uppåt..

Är själv lite inne på att ev köpa en R3, men har inte sett chassit alls i verkligheten.
En fundering!
PSU:n sitter väl som jag fattar normalvänd, med den stora fläkten under.
Innebär inte det att den drar in en hel massa damm..som en dammsugare..genom luftintaget i botten på chassit, eller sitter det någon form av filter (som funkar) där?

Kanske en knäpp fråga..
Ber om ursäkt i så fall.

Visa signatur

Mitt system (under uppbyggnad): Gigabyte GA-X48 »« Intel Core 2 Duo E8500 @ 3,8GHz»« Arctic Cooling Freezer 7 Pro »« OCZ Reaper HPC 2x2GB DDR2 PC2-6400 4-4-4-15 »« Gecube Radeon HD3870X2 »« Zalman HP Silent 850W »« Systemdisk (RAID): 2xWD 500GB 7200rpm 16MB SATA2 »« Datadisk (RAID): 2xWD GreenPower 1TB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Skrivet av McBurn4ever:

Trycker denna tråden uppåt..

Är själv lite inne på att ev köpa en R3, men har inte sett chassit alls i verkligheten.
En fundering!
PSU:n sitter väl som jag fattar normalvänd, med den stora fläkten under.
Innebär inte det att den drar in en hel massa damm..som en dammsugare..genom luftintaget i botten på chassit, eller sitter det någon form av filter (som funkar) där?

Kanske en knäpp fråga..
Ber om ursäkt i så fall.

Har ett R3 och jo, det sitter ett filter där nere som förhindrar dammintag.

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Skrivet av Rockjesus:

Har ett R3 och jo, det sitter ett filter där nere som förhindrar dammintag.

Kan tillägga att man kan dra ut filtret bakåt för rengöring. Själv klippte jag bort det utstansade hålen för nätagget i botten då det ändå är ett filter där och ganska säkert blir bättre luftflöde!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Skrivet av Lopphunden:

Kan tillägga att man kan dra ut filtret bakåt för rengöring. Själv klippte jag bort det utstansade hålen för nätagget i botten då det ändå är ett filter där och ganska säkert blir bättre luftflöde!

Perfekt!
Då får det nog bli ett sådant.
Många tack för era svar!!

Visa signatur

Mitt system (under uppbyggnad): Gigabyte GA-X48 »« Intel Core 2 Duo E8500 @ 3,8GHz»« Arctic Cooling Freezer 7 Pro »« OCZ Reaper HPC 2x2GB DDR2 PC2-6400 4-4-4-15 »« Gecube Radeon HD3870X2 »« Zalman HP Silent 850W »« Systemdisk (RAID): 2xWD 500GB 7200rpm 16MB SATA2 »« Datadisk (RAID): 2xWD GreenPower 1TB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Har själv precis beställt en Define R3! samt lite andra saker, bla. 7x 120mm fläktar, en fältkontroll och ett nätagg!
Tänkte jag skulle leka lite med chassit först o kolla vilket resultat som ger mig bäst kylning i burken utan något annat i.
Kommer börja med att gå på setupen som nämns här:
#10996490

Fast istället för 140mm fläktar kommer det bara vara 120!

Återkommer sen med vilken setup som funkar bäst i en tom burk.
Och kanske sen vilken setup som funkar bäst i en fylld burk

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen byggt min första dator just i ett Design R3, och hade stor hjälp av alla förslag i den här tråden. I slutändan satte jag mina fläktar enligt Crimsons förslag (http://i.imgur.com/8X7s7.png), med

In: 1 x Fractals medföljande fläkt (front), 2 x Gentle Typhoon 1850rpm (front, botten)
Ut: 1 x Fractals medföljande fläkt (bak), 1 x Gentle Typhoon 1850rpm (top)

Det funkar rätt bra med kylningen, men jag har stött på ett annat problem med den varianten. Det verkar vara svårt att skruva fast en Gentle Typhoon i botten utan att den tar i filtret och ger ett irriterande skrapljud. Är det någon annan råkat ut för det, eller är det bara jag som klantar mig?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mre:

Jag har nyligen byggt min första dator just i ett Design R3, och hade stor hjälp av alla förslag i den här tråden. I slutändan satte jag mina fläktar enligt Crimsons förslag (http://i.imgur.com/8X7s7.png), med

In: 1 x Fractals medföljande fläkt (front), 2 x Gentle Typhoon 1850rpm (front, botten)
Ut: 1 x Fractals medföljande fläkt (bak), 1 x Gentle Typhoon 1850rpm (top)

Det funkar rätt bra med kylningen, men jag har stött på ett annat problem med den varianten. Det verkar vara svårt att skruva fast en Gentle Typhoon i botten utan att den tar i filtret och ger ett irriterande skrapljud. Är det någon annan råkat ut för det, eller är det bara jag som klantar mig?

Får liknande problem med min GP i botten, den skrapar inte men det ger ifrån ett mkt svag men irriterande skrapljud.

Fick ta en lång plastbit (typ en tändare) och kila fast det mellan HD rack så att fläkten trycktes ner mot chassit.
Inga oljud nu, så prova att trycka på fläkten och se om du hittar en sweetspot;)

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

Om man har nätagget att blåsa Ut nedtill och har en fläkt som blåser In luft på den nedre platsen precis bredvid, blir inte det varm luft från nätagget som åker in i grafikkortet?

Är det inte bättre att ha 2 på insug fram, stängt nedtill, och ha den ena topfläkten(den längst bakåt) samt den bakre fläkten att blåsa ut?
Iochmed att kall luft vill ned och varm luft vill upp.

Eller är det tillräckligt kall luft ändå som kommer in ifrån nedre fläkten? Och ifall den luften är kall som kommer ifrån nätagget, varför inte ha den inåt för att kyla ner extra?

Vad är bäst flöde?
2 fläktar på toppen eller
1 topp och 1 bak?

Då jag antar att det är bättre med så få ut som möjligt?

Om man kör med sidofläkten, ska man då köra på inåt eller utåt? Inåt kan jag tänka mig stör luftflödet.

====================================================================================

Version två då med insug nedtill för grafikkortet och på sidan antingen insug (mer kall luft till grafikkortet som får 4 inluft) eller utsug (för att inte störa luftcirkulationen så att kanske varm luft åker nedåt av misstag till GTX590 fläkten/ och för att leda luften från fronten mot grafikkortet?) :

Permalänk
Medlem

Efter lite tänkande så kom en tanke fram att man kanske inte behöver ha 2 fläktar på toppen, utan enbart kan köra 1 eller 2 av topluckorna öppen så att varmluft kan smita ut med hjälp av övertryck. och sidoluckan verkar vara helt ologiskt att köra på inluft om man inte har alla 3 översta på utåtluft.

Frågan är om de övre luftluckorna suger ut tillräckligt med luft automatiskt eller om man behöver sätta en fläktrackare där.

Så version 3:

Såg såhär i efterhand att det var ju samma setup som Ioies där.
Är det tillräckligt med utsug i din rigg eller kan man öka det genom att ta bort en/2 topluckor?.. Ja menar, åker inte luften omkring onödigt mycket med så mycket inåt? Kan det bli kallare av att öppna toppen?