Muskampen 2025 är igång! Följ kampen här -

Hifi-journalist: Super SATA ger bättre musikupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Placeboeffekten påverkar varken akupunktur eller ljud. Du får slå upp det begreppet någonstans för du verkar inte veta vad det är (jag menar inget illa med det). Placebo är en förväntanseffekt, du tror att du får mindre ont om du får akupunktur, på samma sätt om den här killen tror att ljudet blir bättre pga sladden. Den behöver inte "påverka ljudet", den påverkar hur han uppfattar ljudet, det "sitter i huvudet".

Ang akupunktuen kan jag bara säga att det inte är någon skillnad mellan akupunktur i "spirituell" mening eller i "västerländsk"/smärtlindrande mening. Det har inte med nervändar att göra, för det spelar ingen roll var du sätter nålarna. Om du har ont i knät, så får du samma effekt om du sätter nålen på armen (förutsatt att du tror att det fungerar). Sen kan du frångå det mer och mer, t.ex. tillföra ström till nålarna, varpå du inte längre utövar akupunktur, utan utövar TENS som är en behandling som baseras på vetenskap. De du menar är nog att man bevisat att man får viss smärlindring i området där man sätter nålen, men det har heller inget att göra med akupunktur som metod, utan hur kroppen reagerar på "skada", dvs. du får samma effekt om du gör något annat som skapar motsvarande "skada", t.ex. sticker med tandpetare eller liknande. Det är t.ex. kopplat till att man gärna tar på ett ställe man skadat sig på, t.ex. om du slå i smalbenet på en kant tar du dig instinktivt på stället för att det känns bättre att "gnugga" lite på det, varpå du får en liknande smärtlindring.

Om du vill kan vi fortsätta diskussionen om akupunktur via privata meddelanden, så slipper vi köra mer off-topic i denna tråd.

Som du säger du "tror" att det fungerar.
Med tro nog på något så kan hjärnan göra resten själv.
Tror du tillräkligt mycket på att du kommer bli sjuk så blir du sjuk. inte bara att du blir dålig utan imunförsvaret blir sämmre och du plockar på dig något som det inte klarar av.

Jag vet mycket väl vad placebo är och att placebo i sig inte kan göra något men hjärnan som förväntar sig något mycket nog kan påverka resultatet som tex inom akupunktur och skapa sig själv smärtlindring.
Hjärnan kan utsöndra en massa olika ämnen och det är just vad den gör när den tror att detta inte kommer göra ont längre.

Placebo är den störtsa makten som finns i mina ögon då den kan påverka kroppen rent fysiskt utan anledning.

Sen är anledningen till att du tar dig på ett skadat område är inte pga smärtlindringen utan för att skydda området från mer skador. sen hud mot hud oavsett om det är din eller någon annans får kroppen att utsönda lungnande ämnen som iofs är smärtlindrande.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Jag är inte helt övertygad om att det ändå är märkbar skillnad vid 25 meter, visst kan det vara mätbara förluster, men är det något som går att urskilja visuellt på bild? Kan ju hoppas iaf, annars var min dyra 25 meter DVI-HDMI pengar i sjön ^^

Går att se med 25m. Se tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

"Wires are like the glass from which you drink your wine."

Teknologin bakom ett bra glas är betydligt mer avancerad än den bakom en kabel. Själv håller jag på att bygga min samling med Riedelglas. Nu är det svårt att blindtesta glas då du känner glaset mot läpparna. Det är dock enorm skillnad att dricka ur ett riktigt bra glas. Jag tyckte själv att vissa spriter smakade för mycket alkohol innan jag drack dessa ur ett riktigt bra glas.

Annars har det skrivits mycket bra i den här tråden och jag tackar de kunniga människor som skrivit om att det inte är så enkelt som ettor och nollor. Även förtydligandet om guldplätteringen och dess positiva effekt på vissa kablar och kontakter. Tack till alla som bidrar och sprider kunskap... ett bu till de okunniga.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Jag vet mycket väl vad placebo är och att placebo i sig inte kan göra något men hjärnan som förväntar sig något mycket nog kan påverka resultatet som tex inom akupunktur och skapa sig själv smärtlindring.

Nej, läs på, återkom sedan. Det du talar om är placeboeffekten. Börja t.ex. här Placebo - Wikipedia, the free encyclopedia.

Permalänk
Avstängd

0or som 1or
vad fan snackar han om haha ?

så går det när man snarkar för mycket

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caveo:

Vad kallar du det här? Bild, ingen bild?

http://www.audioholics.com/education/cables/long-hdmi-cable-b...

Mer om det i den här tråden.

Och om du själv läser testet så vet du att de inte ens vet skillnaden mellan aktiva och passiva hdmi-kablar
Bara detta säger mig att de knappast är kvalificerade för opartiska tester.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bacon:

Teknologin bakom ett bra glas är betydligt mer avancerad än den bakom en kabel. Själv håller jag på att bygga min samling med Riedelglas. Nu är det svårt att blindtesta glas då du känner glaset mot läpparna. Det är dock enorm skillnad att dricka ur ett riktigt bra glas. Jag tyckte själv att vissa spriter smakade för mycket alkohol innan jag drack dessa ur ett riktigt bra glas.

Annars har det skrivits mycket bra i den här tråden och jag tackar de kunniga människor som skrivit om att det inte är så enkelt som ettor och nollor. Även förtydligandet om guldplätteringen och dess positiva effekt på vissa kablar och kontakter. Tack till alla som bidrar och sprider kunskap... ett bu till de okunniga.

Well är lite tveksam om tekniken bakom ett glas är mer avancerad än tillverkade av tex denna United States Patent: 4278835 eller förenklat File:Submarine cable cross-section 3D plain.svg - Wikipedia, the free encyclopedia Nu säger jag inte att det inte är ett mycket avancerat hantverk att göra bra glas men din jämförelse är lite äpplen och päron. Det är liksom rätt skilda saker. Det är dessutom i sådan här sammanhang nästan alltid rätt dumt att generalisera för mycket.

Det finns gott om kunniga människor i denna tråden och en del som är ute rejält på tunn is Vad vissa tydligen fortfarande verkar ha lite svårt att förstå är.

1 digitalöverföring består av just "1or och 0or" dem är inte olika bra eller dåliga etc antingen finns dem eller inte.

2 om man får störningar på en digital signa eller om den blir för svag så är det som händer att mottagaren inte kan koda av sändarens information korrekt då kommer delar av informationen saknas eller bli förvrängd.

3 Om man i en vanlig miljö använder kablar som uppfyller krav specen för det avståndet och data mängden som skall gå igenom samt att miljön man använder den i inte är väldigt full av starka störningar och så länge mottagaren och sändaren är ok så kommer man inte få någon förlust av data.

4 Tex om jag har en hdmi kabel på 2m mellan min BR och min TV. Om 100% av min data kommer fram som den ska, så finns det inget som kan göra den transporten bättre. Alltså om min 120kr hdmi 1.4 klarar att skicka (vilket den självklart gör) min 1080P film från min BR till min 1080P tv så är det as good as it gets. Det blir inte bättre än 100% om jag så skulle köpa en kabel för en miljard tillverkad av månstenlegering eller något annat flum så är det totalt meningslöst:P

5 Störningar: Alla kablar som det går någon form av elektrisk spänning igenom kan påverkas av störningar av tillräckligt starka elektromagnetiska fält. Det är delvis därför man vid långa sträckor och i miljöer med mycket störningar använder fiber, det är det enda som är helt störningsfritt i detta hänseende. Det är därför folk med lite koll även tycker det är på gränsen till tragiskt att marknadsföra Toslink (plastfiber) med guldpläterade kontakter

6 signalstyrka: en viss standard kräver en viss signalstyrka för att funka alla som har läst lite grundläggande fysik vet att det därför måste finnas begränsningar i längden på kabeln i förhållande till vilken signal som skall gå igenom den.

7 De standarder som sätts är i princip alltid med god marginal det kan alltså i många fall funka ok med en kabel som är längre än standarden. Men standarden garanterar att den under normala förhållanden funkar till den längden som angivits. Det finns sedan företag som sett att det tex finns efterfrågan på 20m hdmi kabel och då har utvecklat en sådan som dem själva sedan garanterar klarar de avstånden. Detta är dock något helt annat än att säga att vår 2m är mycket bättre en en vanlig 2m för att vi har massa bling bling på den.

Sist men inte minst, lite kort Vad gäller analogt och digitalt etc så får man inte förväxla högupplöst med bra. Att något är högupplöst eller inte är ett mätbart faktum vad en person sedan tycker är bra eller inte är en subjektiv åsikt. Jag gillar också att höra en del av mina gamla lp med tillhörande varma mjuka sound och en del av den musiken tycker jag gör sig bättre på vinyl och en gammal stereo än på en sacd med ett par Adam S4X-V.

Varsegod nu har jag spridit massa kunskap. Vad gäller "bu till de okunniga" så skulle det vara intressant att höra hur du motiverar att du kan bedöma vilka dessa i så fall skulle vara?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

organiskt ljud? Använder den sig av organic metal-tekniken som Wolverinekabeln gjorde?

Det som bestämmer ljudet är högtalarna - ljuduppspelaren - förstärkaren - kablar och övrigt. I den ordningen. Prioritera därefter.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nej, läs på, återkom sedan. Det du talar om är placeboeffekten. Börja t.ex. här Placebo - Wikipedia, the free encyclopedia.

Hör inte dom ihop lite?
den sak föder en annan.
Du förväntar dig och du skapar dig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

roflmao

Permalänk
Entusiast
Skrivet av typewriter:

Tror att det där är den snyggaste kabeln jag har sett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Hör inte dom ihop lite?
den sak föder en annan.
Du förväntar dig och du skapar dig.

Erkänn, du har inte ens läst mitt länkförslag. Det är ju precis vad jag försöker förklara för dig. Det hela du beskriver ÄR placeboeffekten, det är inte två saker som "hör ihop". Placeboeffekten utgörs både av psykiska och fysiska effekter! Klicka på länken och läs iaf det stycket jag refererade till, som explicit beskriver hur kroppen påverkas fysiskt genom placeboeffekten... sen kanske du förstår vad jag menar när jag säger att hela effekten av akupunktur som metod är förklarad av placeboeffekt.

Permalänk
Medlem

Erkänn, du har inte ens läst mitt länkförslag. Det är ju precis vad jag försöker förklara för dig. Det hela du beskriver ÄR placeboeffekten, det är inte två saker som "hör ihop". Placeboeffekten utgörs både av psykiska och fysiska effekter! Klicka på länken och läs iaf det stycket jag refererade till, som explicit beskriver hur kroppen påverkas fysiskt genom placeboeffekten... sen kanske du förstår vad jag menar när jag säger att hela effekten av akupunktur som metod är förklarad av placeboeffekt.

A placebo is a sham or simulated medical intervention that can produce a placebo effect.
Jag tycker det känns som om placebo kan framtvinga en placebo effect.
en sak som i sig inte kan göra något föder fram en annan sak som i sig sen kan påverka kroppen fysiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hahaha, E L L E R HUR! dummaste jag läst på länge. samma sak som med de extra dyra hdmikablarna (i kort version) elller högtalarkablar( som inte är avskärmade ändå) som är tjocka som fan bara för det ser ut att ge bättre ljud. eller optikkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

hahaha, E L L E R HUR! dummaste jag läst på länge. samma sak som med de extra dyra hdmikablarna (i kort version) elller högtalarkablar( som inte är avskärmade ändå) som är tjocka som fan bara för det ser ut att ge bättre ljud. eller optikkablar.

Tjockare högtalarkalblar ger bättre ljud då mer ström kan passera och med mindre motstånd.
ta en tunn högtalarkabel model 0.75l (tandtråd) och se var som händer när du kör genom 100watt sen byter du till modell 2.5+ och se om du hör skillnad.
om du nu inte skulle höra skillnad så är det fortfarande bättre att ta den tjockare då den tunna blir varm som 17.
jag kör med supra 2.5HT classic hemma vissa tycker 2.5 är tjockt men det är normalt i dom flesta system. när det bli riktigt roligt så behöver man typ 4 ifall det är längre annars så funkar 2.5 kortare avstånd även i high end.

enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillade när min kompis köpte en 1000-kronors-HDMI-kabel för att koppla laptopen till TV:n, för att han inte ville förlora bildkvalité - på sina nerladdade/steamade filmer! Roligaste jag haft på länge...
En långfilm komprimerad till 700MB kan man ju typ skicka genom ett skosnöre utan att bilden blir synligt sämre.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Dagens.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av asphyxie:

Jag gillade när min kompis köpte en 1000-kronors-HDMI-kabel för att koppla laptopen till TV:n, för att han inte ville förlora bildkvalité - på sina nerladdade/steamade filmer! Roligaste jag haft på länge...
En långfilm komprimerad till 700MB kan man ju typ skicka genom ett skosnöre utan att bilden blir synligt sämre.

Filmens format eller upplösning har ingenting att göra med vilken bandbredd HDMI behöver för att upprätta länk vid en viss upplösning, iaf med PC. Körde han 1080p på TVn och 15 meter kabel, kanske han behövde den högre kvaliteten för att inte tappa singal eller få störningar. Att filmen sedan var i 640x320 och programmet fick skala till fullskärm förändrar inte det.

Varför skriver så många och raljerar över andras dumhet utan att kunna något själva om ämnet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caveo:

Vad kallar du det här? Bild, ingen bild?

Mer om det i den här tråden.

Citat:

We took two of the worst performing cables of the bunch, a RAM Electronics 50' HDMI cable ($130) and an equally challenged Tributaries (Series 9) 15 meter cable ($899). Both understandably fail eye pattern tests at even 720p resolutions. Both, unfortunately, also claim HDMI 1.3 support at up to 10.2 Gbps bandwidth and with Deep Color support. It was fairly obvious that both of these cables would fail real-world tests when connected to a 1080p source.

Except that they didn't.

I saw clean video on two separate displays. I even used two different sources - one HDMI 1.3 and the other sporting an older HDMI 1.2 chipset. Then I got real desperate and nabbed an old HDMI 1.0 source (A Helios NeuNeo player) and slapped it up to triple check the signal.

What?!? Scratching my head I searched in vain for a way to get them to fail. I couldn't. Not at 1080p or any other resolution. Finally I actually resorted to connecting the two huge cables end-to-end. That netted me sparkles at 720p/1080i and absolutely no picture at 1080p with our HDMI 1.0 player. OK, so there are some limits after all. That's good to know.

What I expected to see on failed cables was something like this, or worse:

What I got was this - but only after connecting two very long cables end to end:

When I finally got a result, sparkles abounded on the screen, even shooting horizontal lines across parts of the picture in frequent intervals. But this was only after traversing over 65 feet of HDMI cable. So far, my theory on longer-run HDMI cables was a near-bust. Sending 1080p content through this 25 meter juggernaut from an HDMI 1.3-capable player (the Playstation 3) yielded this:

Så mao, det där var resultatet av att han tog 2 av de Värsta kablarna och seriekopplade ihop dem till en lång 25meters sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tjockare högtalarkalblar ger bättre ljud då mer ström kan passera och med mindre motstånd.
ta en tunn högtalarkabel model 0.75l (tandtråd) och se var som händer när du kör genom 100watt sen byter du till modell 2.5+ och se om du hör skillnad.
om du nu inte skulle höra skillnad så är det fortfarande bättre att ta den tjockare då den tunna blir varm som 17.
jag kör med supra 2.5HT classic hemma vissa tycker 2.5 är tjockt men det är normalt i dom flesta system. när det bli riktigt roligt så behöver man typ 4 ifall det är längre annars så funkar 2.5 kortare avstånd även i high end.

enligt mina erfarenheter.

Och sedan är kablarna inkopplade till en kontakt som får sin signal från en 0,5mm kopparbana på ett kretskort.
Något att fundera på.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag bara analoga filer på datorn och behöver därför guldpläterade SATA-kablar. Smakar det så kostar det - inget annat än det bästa duger.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Och sedan är kablarna inkopplade till en kontakt som får sin signal från en 0,5mm kopparbana på ett kretskort.
Något att fundera på.

Det beror helt på vilken förstärkare det. Många bra är hardwired med kabel i alla väsentliga delar i effektsteget.
Något att fundera över.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är lite sent för aprilskämt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fatcamp:

Påminner mig om en vän som spelade med 120 hz på cs. Sa jämt att det var bättre Sen när han ej satt vid datorn drog jag ner den til 75. han märkte ingen skillnad. Han var fortfarande lika bra.

Då är han inte särskilt bra på CS. I själva verket är skillnaden 75 - 100Hz då 100Hz är max för CS. (100fps)

Permalänk
Medlem

Nån mer som kommer ihåg Denons 1,5m ethernetkabel för 500 dollar? Den verkar fortfarande finnas kvar:

Denon USA | AK-DL1

Slashdot | Denon's $499 Ethernet Cable

Permalänk
Medlem

Kabelkriget drar igång för fullt igen....

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Patetiskt

Permalänk
Medlem

Sluta hacka på guldplätering av kontakter, det är för att hindra oxidation på kontakten och förlänga kabelns livslängd (oxid på kontakten gör den glapp), inte för att höja signalkvalitén.

edit: Och argumentet "kablar för digitalt funkar eller funkar inte, det är ju bara 1or och 0or!" stämmer inte heller, jag har arbetat med ett flertal fiberförbindelser (i lumpen) som gett signal, enheter på båda sidorna förbindelsen kunde kommunicera (bara gröna lampor) men inga uppkopplingar kunde hållas uppe någon längre tid över förbindelsen. Det visade sig att kabeln var kass och producerade bitfel, signalen gick dock igenom till viss del. Vi byte kabel (alla kabeltattare vet hur roligt det var ) och problemet löstes. Tacka vet jag bitfelsmätare!

Bit error rate - Wikipedia, the free encyclopedia

Notera att jag inte håller med alla "måste ha lyxkabel" människor, jag säger bara att det faktiskt finns sitationer där kabelns kvalitet spelar roll i digitala förbindelser.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

AAHAHahahaaa , fyfan

Tycker det mest är tragiskt dock, nu när jag väl sansat mig lite ...

Visa signatur

Nätverksnörd