Muskampen 2025 är igång! Följ kampen här -

Hifi-journalist: Super SATA ger bättre musikupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Så mao, det där var resultatet av att han tog 2 av de Värsta kablarna och seriekopplade ihop dem till en lång 25meters sladd.

Vad jag ville säga/visa var att resonemanget "det är digitalt/ettor och nollor, antingen kommer bilden fram eller inte". Att det inte håller eftersom bilden visades med störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Då är han inte särskilt bra på CS. I själva verket är skillnaden 75 - 100Hz då 100Hz är max för CS. (100fps)

Spelar det någon roll om du kör 50Hz, 75Hz eller 100Hz vad gällande FramePerSecond?
Jag trodde inte det i alla fall. Så alla grafikkortstester måste köras på en skärm med lika eller högre Hz som dess FPS?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nautilus011:

Spelar det någon roll om du kör 50Hz, 75Hz eller 100Hz vad gällande FramePerSecond?
Jag trodde inte det i alla fall. Så alla grafikkortstester måste köras på en skärm med lika eller högre Hz som dess FPS?

1) Ja. Kör du 50 Hz så uppdateras skärmen per definition 50 ggr per sekund. Har du sedan 400 fps så kommer skärmen fortfarande bara uppdateras 50 ggr/sek.
2) Nej, kör du utan vsync så kan du köra tester oavsett din refresh rate. Däremot så kan du inte (inte för att det spelar roll) faktiskt SE fler bilder per sekund än din refresh rate med ögat, utan bara i benchmarkresultatet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Sämre kabel = mer dämpning = mer koriggering och ev. packet loss om korrigeringen misslyckas = störningar i överföring som antingen ger lägre hastighet eller avbrott i överföringen. Sedan hur protokollen fungerar har jag inte en aning :). Vad jag upplevt är att det kan vara skillnader i lagg och ljusstyrka mellan olika hdmi/dvi-kablar.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk

Jag har gjort en hatt av aluminiumfolie, när man lyssnar på musik med den på huvudet så får man ett varmare och mycket mer dynamisk ljud.
Den är nu till salu för endast 10 000 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

I have withdrawn the article that appears to have upset so many computer enthusiasts.

I realise that the opinion I expressed in it was contentious but the reaction from some individuals was way too extreme. I think that wishing death upon someone because they wrote how they witnessed a change in the way their hi-fi sounded when they swapped a cable in a NAS is a bit of an over-reaction. Anyone in my office, including my wife and children, can read my email and they were not impressed by this and the volume of similarly aggressive correspondance.

I know full well that it is ‘scientifically’ not possible for a data cable to exert such influence but I know what we heard and hoped that maybe someone might be able to throw some light on what might be going on. While a couple of people kindly wrote and did just that most people simply said “It’s just ones and noughts, you stupid (expletive),” which wasn’t especially helpful.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

A placebo is a sham or simulated medical intervention that can produce a placebo effect.
Jag tycker det känns som om placebo kan framtvinga en placebo effect.
en sak som i sig inte kan göra något föder fram en annan sak som i sig sen kan påverka kroppen fysiskt.

Men kan du inte försöka läsa lite av texten åtminstonde? Seriöst...
Du har ju t.o.m länkar på sidan som förklarar skillnaden mellan placebo och placeboeffekt.

Placebo är något (en behandling du får eller ett piller äter) som framkallar en placeboeffekt.
Dvs. Akupunktur är placebo. Placeboeffekten (dvs effekten av att du får akupunktur) är att du tycker dig bli bättre av det, INKLUSIVE fysiska reaktioner såsom beskrivs i länken du inte läst än.
Men vi gör såhär, jag klistrar in stycket här nedanför så behöver du inte klicka på länken:

Citat:

The brain has control over the body processes affected by placebos. Pain, motor fatigue and fever are directly organized by the brain. Other processes usually regulated by the body such as the immune system are also controlled indirectly through the sympathetic and parasympathetic nervous system.
[...]
A recent fMRI study has shown that a placebo can reduce pain-related neural activity in the spinal cord, indicating that placebo effects can extend beyond the brain.

Du har t.o.m. en färdig länk till en pubmed-artikel i referensen som visar på just precis den effekten... i studien visar dom mha. fMRI (typ röntgen fast coolare) att du får en lägre smärtkänslighet när du ges placebo-bedövning. Och det är inte upplevt minskad känslighet, det är kemsikt i ryggmärgen... och allt helt utan någon som helst aktivt ämne, dvs. bara genom placebo.

Det du dillar om kring att akupunktur fungerar för att hjärnan får det att fungera ÄR placeboeffekten! Du kan framkalla precis samma effekter genom andra placebo (t.ex. genom att sticka tandpetare på slumpmässiga ställen på kroppen och säga att du ger akupunktur som lindrar smärtan)...

Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det tydligare.

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Jag har en 10m DVI-HDMI kabel, + 10m billig optisk ljudkabel. Funkar helt klockrent för mig, inga problem i varken ljud eller bild. Inga störningar etc

Edit: Kan stämma det multiman säger men då fungerar dessa korrigeringsalgoritmer alldeles utmärk för mig iaf

Kör med biltema 10m HDMI-HDMI och den funkar super också

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Samma personer som köper guld platerade bild kontakter.

Tror det är som så att skärmen blir lite bortskämd av sina guldsmycken och ger en gladare bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av r3mpuh Visa inlägg

Särskrivnings-VM?

Visa signatur

zepto znote 6224w. 2,4 ghz dualcore. vista sp1

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Kör med biltema 10m HDMI-HDMI och den funkar super också

En kabel kan ju vara bra utan att vara dyr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[I]Citat:
I have withdrawn the article that appears to have upset so many computer enthusiasts.

I realise that the opinion I expressed in it was contentious but the reaction from some individuals was way too extreme. I think that wishing death upon someone because they wrote how they witnessed a change in the way their hi-fi sounded when they swapped a cable in a NAS is a bit of an over-reaction. Anyone in my office, including my wife and children, can read my email and they were not impressed by this and the volume of similarly aggressive correspondance.

I know full well that it is ‘scientifically’ not possible for a data cable to exert such influence but I know what we heard and hoped that maybe someone might be able to throw some light on what might be going on. While a couple of people kindly wrote and did just that most people simply said “It’s just ones and noughts, you stupid (expletive),” which wasn’t especially helpful.

The SATA Cable Saga | Malcolm Steward: journalist
[/I]

Skrivet av Dein:

Varför har du en glad smiley under det citatet? Tycker du det är bra att någon som skrivit en artikel om kablar och vad han tycker om dem, blir dödshotad? Gillar du påtvingad censur under hot?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tjockare högtalarkalblar ger bättre ljud då mer ström kan passera och med mindre motstånd.
ta en tunn högtalarkabel model 0.75l (tandtråd) och se var som händer när du kör genom 100watt sen byter du till modell 2.5+ och se om du hör skillnad.
om du nu inte skulle höra skillnad så är det fortfarande bättre att ta den tjockare då den tunna blir varm som 17.
jag kör med supra 2.5HT classic hemma vissa tycker 2.5 är tjockt men det är normalt i dom flesta system. när det bli riktigt roligt så behöver man typ 4 ifall det är längre annars så funkar 2.5 kortare avstånd även i high end.

enligt mina erfarenheter.

ok. om man kör långa kablar kan det vara bättre för resistansen meen om vi snackar interkablage då.

här är en länk. scrolla ner till materialval sen internkablage

Permalänk
Medlem
Skrivet av trä:

Vid längre distanser klarar man sig oftast inte, eller snarare aldrig med en billig hdmi kabel och måste därmed köpa en bättre.

Har du någon källa som påvisar detta?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

en sak som också förundrat mig är varför de inte använder silverplatinerat då det leder bättre än guld! klart guld ser ju dyrare ut iofs

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.olsson:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av r3mpuh Visa inlägg

Särskrivnings-VM?

Citat:

zepto znote 6224w. 2,4 ghz dualcore. vista sp1

Du vet att ghz stavas GHz & att efter punkt så börjar man med versal & inte gemen som du skriver vista med, utan Vista ska det vara. Vilket VM deltar du i?

Btw du ska skriva ZEPTO med versaler med..

Är du svensk mästare i att kasta sten i glashus???

Mycket i kabeldjungeln är rent humbug & syftar enbart på att tjäna pengar på folks fåfänga & inget annat!

La till det nedersta :)
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ser ni inlägg som ni tycker bryter mot reglerna, anmäl då dessa istället för att kommentera dem.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

en sak som också förundrat mig är varför de inte använder silverplatinerat då det leder bättre än guld! klart guld ser ju dyrare ut iofs

För att silver, i likhet med aluminium och koppar oxiderar. Oxiden på kontakterna skapar hög resistans och i förlängningen glappkontakt. Guld oxiderar inte.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

För att silver, i likhet med aluminium och koppar oxiderar. Oxiden på kontakterna skapar hög resistans och i förlängningen glappkontakt. Guld oxiderar inte.

Nu är dock oxidation i hemmamiljö ett minimalt problem!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

Skrivet av ZecretW:

Svavlet i luften bildar silversulfid, en svart beläggning som både ser illa ut och leder ström sämre. Putsar man inte hela tiden vinner man därför inget jämfört med guld.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Svavlet i luften bildar silversulfid, en svart beläggning som både ser illa ut och leder ström sämre. Putsar man inte hela tiden vinner man därför inget jämfört med guld.

Men det förutsätter att det exponeras för svavlet, vid en korrekt utförd kontaktering så uttsätts inte kontaktpunkterna för oxidering.

Kan bara tillägga det i min värld duger koppar mycket bra!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Digitalt kan inte signaler försämras eller förbättras. Digital information är alltid 100% i andra ändan. Antigen har man ljud/bild, eller så har ma inget ljud eller ingen bild alls. I digitala sammanhang finns inget mittemellan.
Att folk ser/hör olika kvalitet mellan olika kablar på en digital signal är bara omöjligt. Placebo-effekt tar dessa människor på en trip.

Angående artikeln:
Som jag uppfattar det, har någon använd SATA-.kablar av hög kvalitet i en anläggning. Finns ingen information på HUR han använder kablarna.
Jag kan se om man använder själva kabeln för analoga signaler, kan den ge ett rejält lyft i kvalitet.
SATA-kablar är ju tillverkade att minimera störningar så mycket det går till en låg kostnad, så att använda själva kabeln ifrån en SATA-kabel för att överföra analogt ljud från ett kretskort till en port eller annat kretskort är ju en prima idé!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tifius:

Sluta hacka på guldplätering av kontakter, det är för att hindra oxidation på kontakten och förlänga kabelns livslängd (oxid på kontakten gör den glapp), inte för att höja signalkvalitén.

edit: Och argumentet "kablar för digitalt funkar eller funkar inte, det är ju bara 1or och 0or!" stämmer inte heller, jag har arbetat med ett flertal fiberförbindelser (i lumpen) som gett signal, enheter på båda sidorna förbindelsen kunde kommunicera (bara gröna lampor) men inga uppkopplingar kunde hållas uppe någon längre tid över förbindelsen. Det visade sig att kabeln var kass och producerade bitfel, signalen gick dock igenom till viss del. Vi byte kabel (alla kabeltattare vet hur roligt det var ) och problemet löstes. Tacka vet jag bitfelsmätare!

Bit error rate - Wikipedia, the free encyclopedia

Notera att jag inte håller med alla "måste ha lyxkabel" människor, jag säger bara att det faktiskt finns sitationer där kabelns kvalitet spelar roll i digitala förbindelser.

Du inser inte att ditt fall var precis vad alla människor menar, uppkopplingen blev inte brusig eller något annat, uppkopplingen bröts. När det blir bitfel så märks det tydligt. I alla fall i tekniker där man inte har tid att skicka paketet en gång till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Digitalt kan inte signaler försämras eller förbättras. Digital information är alltid 100% i andra ändan. Antigen har man ljud/bild, eller så har ma inget ljud eller ingen bild alls. I digitala sammanhang finns inget mittemellan.
Att folk ser/hör olika kvalitet mellan olika kablar på en digital signal är bara omöjligt. Placebo-effekt tar dessa människor på en trip.

Angående artikeln:
Som jag uppfattar det, har någon använd SATA-.kablar av hög kvalitet i en anläggning. Finns ingen information på HUR han använder kablarna.
Jag kan se om man använder själva kabeln för analoga signaler, kan den ge ett rejält lyft i kvalitet.
SATA-kablar är ju tillverkade att minimera störningar så mycket det går till en låg kostnad, så att använda själva kabeln ifrån en SATA-kabel för att överföra analogt ljud från ett kretskort till en port eller annat kretskort är ju en prima idé!

Jag har redan gått igenom varför du har fel. Det beror, än en gång, på protokollet. Annars kan bitfel uppstå och det du får ut är inte samma som du skickade in.
Några andra här har diskuterat samma sak och både förklarat och visat att det inte är ingen bild/bild, inget ljud/ljud.

Digitala signaler kan både förbättras och försämras. T ex kan jitter ordnas till med modern teknik och man kan förbättra signal/brus-förhållandet så att det blir mindre antal 1or som felaktigt avläses som 0or.

Du har fel. Varför inte läsa på och tänka istället för att fortsätta dessa felaktiga påståenden.

Tillägg och förtydliganden
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OFZ:

Du inser inte att ditt fall var precis vad alla människor menar, uppkopplingen blev inte brusig eller något annat, uppkopplingen bröts. När det blir bitfel så märks det tydligt. I alla fall i tekniker där man inte har tid att skicka paketet en gång till.

Du menar alltså fortfarande att interpolering av bortfallen digital data inte kan påverka ljud/bild utan totalt signalborfall? Verkligen, på allvar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Digitala signaler kan både förbättras och försämras.

Men en etta är fortfarande en etta & en nolla är fortfarande en nolla.... Det största problemet torde vara att man tappar information snarare än att det läggs till information, förlusten av information gör att felkorrigeringen behöver jobba på mottagaresidan vilket kan påverkar ljudet om det är en dålig felkorrigering dvs, men ljudet kan aldrig bli bättre än källan oavsett hur "bra" kablage man använder etc. Rätta mig gärna om jag har fel!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Du menar alltså fortfarande att interpolering av bortfallen digital data inte kan påverka ljud/bild utan totalt signalborfall? Verkligen, på allvar?

Beror helt på protokollet, vad man kör med felkorrigering. Utan felkorrigering eller något återsändning av data så blir bortfall av data ganska påtagligt i artefakter eller ingen bild. Och även om man har felkorrigering så syns det ganska snabbt när detta är fallet.
Min erfarenhet är att antingen är signalen perfekt eller så blir det påtagliga fel. Inte vaga nyanser som bara självutnämnda experter kan se/höra men ingen annan, fast givetvis inte tal om blindtest.

Permalänk
Medlem

Om man överför tanken till rör så kan vi måla upp liknande scenario..

Rörtillverkaren hävdar att om du häller 10 liter vatten genom ett standard plaströr så kan du max få ut 10 liter vatten i andra änden, men köper du deras deluxe guldpläterade titanrör & häller 10 liter vatten i det så får du ut 15 liter bensin i andra änden.

Hur många härinne tror på det?

Digital ljudsignal hävdar jag trivs bäst i RG59 kabel!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Tror inte ens audiofilerna själva inser hur dumma i huvudet dom faktiskt är ibland.

Nej, det ger inte på något sätt en annorlunda ljudupplevelse med en "Super SATA-kabel".
För OM det hade varit skillnad har även all typ av data varit korrupt med en billig SATA-kabel.

Det finns oftast en enkel anledning till sådana här uttalanden, det är ett sätt för audiofiler att vara värre en sina vänner eller ovänner.

Skulle vara roligt att göra ett blindtest för Hifi-journalisten och istället för SATA-kanel stoppat in en gammal PATA 33 men en gammal 10 GByte IDE-disk...
Tror ni han hör vad som är vad...

Precis! Lägg ut en placebo!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Super SATA? När jag rubriken så tänkte jag "fan har de redan introducerat en ny SATA standard" utan att SATA 6 Gb/s ens har kommit igång ännu på allvar.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111