PS3 hackad via USB - på riktigt denna gång?

Permalänk
Medlem

Fina nyheter
senast mediakåta och bekräftelse-benägna pirater påstod sig ha lyckats med något svarade sony med att ta bort möjligheten att installera 3:e parts OS..

Ärkenörden och den sabla terroristen George Hotz eller "the man who claims to hacked ps3" som det varit väldigt tyst om väldigt länge nu ( trots att han "hackat" PS3 ) borde få sina fiskar varma!

@ Perper använd lönen till att köpa spelen till din planerade P3 din sabla snålbagge! Har du inte råd med det? Ge fan i att köpa ett!

Permalänk
Medlem

Om det blir vanligt att man piratkopierar spel till konsolen, kanske speltillverkarna slutar anpassa sina spel ENBART till konsolerna och kör skit konsol portningar till PC:n.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vitsen med homebrew nuförtiden när man kan koppla en dator till en HDTV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sheytan:

Jag förstår inte vitsen med homebrew nuförtiden när man kan koppla en dator till en HDTV

Kul att kunna göra egna spel och program till PS3an kanske? Kunna använda Playstation Eye och Move t.ex. Se bara på filmerna för headtracking med Wiimoten. Det är iofs på Windows i det fallet.

Jag skulle kunna köra min dator på tvn och dra lite extra kablar för ljud o bild men jag kör hellre PS3an till tvn. Vore trevligt att få en bättre mediaspelare t.ex. Den inbyggda för musik är rätt så kass.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Om det blir vanligt att man piratkopierar spel till konsolen, kanske speltillverkarna slutar anpassa sina spel ENBART till konsolerna och kör skit konsol portningar till PC:n.

Då jag själv känner flertalet personer i utvecklingsbranschen så kan jag iaf bidra med det jag har hört.
Skälet till att många har gått över och satsat på konsoll i grund, sen en eventuell portning, är just kopierandet på PC. På konsoll säljer fortfarande spelen helt okej.

Så lustigt att se folks gnäll. Först så kopierar folk sönder platformen (PC). Företagen får inte in stålar. Sen gnäller dom på att portningarna (som då får göras med så lite pengar som möjligt) blir dåliga
Så förstår inte hur du resonerar när du tror att sönderwärschade konsoller ska leda till att tillverkarna helt enkelt går tillbaks till PC.

Skrivet av RobinCC:

Det handlar inte om att själa, det handlar om att kopiera, en viss skillnad då man inte tar från någon utan "tillverkar" en likadan.

Det där är ju det urtrötta argumentet. Problemet är ju att om alla skulle kopiera så blir det ju inga pengar i fickan på utvecklarna.
Alla vill tjäna pengar, och hela modellen på att tjäna pengar på spel är ju att sälja kopior.
Tror ni att utvecklarna lägger år av sin tid bara för att göra er glada?
Hur förväntar ni er att ni ska kunna fortsätta spela spel när allt bara laddas ner?

Skrivet av Naugrim:

Att folk i gemen inte stjäl tv-apparater och konsoler beror på att det är besvärligt. Om det var lika lätt att stjäla en xbox som att piratkopiera ett xbox spel skulle båda vara vanligt. Beteendet kommer först, moralen som rättfärdigar det sen. Eftersom att det inte finns något som är rätt eller fel i någon egentlig mening så har människans etik alltid varit fri att formas och omformas så att den svarar mot det som är nyttigt. Din godtyckliga "det är fel att stjäla"-princip skiljer sig bara från piraternas "det är rätt att kopiera" så tillvida att den är mer robust och redan varit människan till gagn under tusentals år medan det är tveksamt om piraternas är det ens idag. Tveklöst gynnar den dock kopierarna och det räcker förståss för dem.

Skrivet av anarkizt:

BasseBaba: Jag trodde tråden handlade om att ps3 var knäckt, inte om folks moral och etik... Blir så trött på sådant snack.

Jag går iaf fortfarande som på moln över denna nyhet! Och att den väntas dyka upp i butiker om ca 2 veckor är över förväntan! 1000kr är ju ungefär vad det kostar för de övriga konsolerna också så det får man väl leva med antar jag.

Trött? Okej men om jag börjar stjäla det du gör för att leva då? Blir bara så trött på alla som blir överlyckliga när dom nu tillslut ser en chans att spela utan att betala för sig.

Nu är jag definitivt inte någon 100% ig föresrpåkare för att systemet fungerar bra idag.
Men det jag blir trött på är att det kommer bli en total kolaps när den nya gratisgenerationen är uppvuxen.

Nu är det iofs lite dåligt med just android som exempel, just eftersom kritiken att google inte har betal-apps i alla länder är stor, men här är lite festlig info
Utvecklare vittnar om utbredd piratkopiering – störst där betalapplikationer saknas | Swedroid

"I Europa använder 70% av alla spelare en piratkopia och i Asien och Sydamerika är motsvarande siffra 97% resp 98%. I Oceanien så är siffran något lägre och 92% kör en piratkopia, förklaringen bakom det kan vara att både Australien och Nya Zeeland sedan 2009 haft tillgång till betalapplikationer på Market."

Så till och med i regioner där det faktiskt går att betala för sig kör 92% pirat

Så tycka vad man vill om allt från prissättning till regler, men min fråga står fast:
Hur kan ni mena att det är okej att spela utan att betala, och hur förväntar ni er då att få nya spel att spela när tillverkarna inte får in pengar?
Ni är ju precis lika giriga som upphovsmännen ni klagar på, ni väljer att behålla era pengar själva, men ändå äta kakan

Och sure, offtopic, men jag som så många andra anser just detta vara det mest _viktiga_ angående chippning, för om chippen leder till svikande försäljning så leder det ju i slutändan till ett sämre spelutbud.

Edit: Vad jag menar är även, om folk bara står för sin kopiering, så fine. Sålänge dom kan erkänna att dom i grund och botten bara är bortskämda giriga egoister som vill ha spelet, men även sina pengar i fickan kvar, inga problem med mig. Att dom då är medvetna om att utvecklarna går miste om betalning för sitt jobb, inga problem.
Men det i det hela jag blir så extremt trött på är att kopierarna för att må bra själva (??) hela tiden försöker försvara sig med att dom bara tar en digital kopia och att det skulle vara helt okej.

Permalänk
Medlem

Faktum är att utvecklingkostnaderna idag är så skyhöga att spel behöver säljas i 2 miljoner exemplar för att ens gå runt, vilket är 4-5 ggr så mycket som föregående generation.

Detta kommer i längden leda till färre och färre utgivare har råd att ge ut spel och vi får en värld med ett par stora jättar som EA och Activision som inte bryr sig ett smack om några konsumenter. EA gick dessutom flera miljoner back förra året, så tom de största har bekymmer.

Själv hade jag dock inte ledsnat om grafikhungern gör att industrin exploderar och ett par mindre tillverkare kan komma fram i rampljuset.

Citat av borttaget inlägg raderat.
Permalänk
Medlem

Härligt! Om inte spelen varit så förbannat dyra så hade man ju köpt ett par spel per år, men 700kr det är då rena rånet vem är det egentligen som stjäl från vem...?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

långt ifrån alla spel som kostar 700spänn dock, sista spelet jag köpte va RDR för 400, o då va det ändå limited edition

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinlight:

Har en känsla av att nya maskiner inom ett par månader kommer sakna serviceläge helt. SONY tar hellre den ekonomiska smällen att byta ut en hel maskin än att felsöka den och reparera än att låta detta "chip" utnyttja service läget.

Chippet är ganska omständigt också. Kräver att man drar ur sladden (slim) eller stänger av maskinen helt (phat) före varje uppstart samt trycker rätt på power/eject för att det ska hoppa igång. Sen verkar inte spel gå att uppdatera när de ligger på disken. Vilket iofs inte är ett problem för folk som skaffar chippet och aldrig kommer ansluta maskinen online för att slippa risken att bli bannad eller uppdatera till en blockerad version.

Alltså, din logik är så fuckad. Har dom slutat producera musik, film, spel osv bara för att piratkopiering finns? Har Diesel, Versaci, Levi's osv slutat tillverka kläder bara för att kina gör piratkopior?

Varför skulle SONY hellre ge en helt ny maskin till folk ist för att laga den som är otroligt mycket billigare? Det finns redan så otroligt jävla många PS3:or ute på marknaden med detta säkerhetshål att alla som vill chippa sin konsol kan göra detta genom att köpa begagnad och chippa i efterhand.

Och ang. ditt inlägg om att dom inte vill lansera comic store i EU för att piratkopiering finns är bara dumt. Vill dom sluta tjäna pengar på dom som är ärliga (som majoriteten faktiskt är) bara för att det finns ett gäng oärliga personer ute där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

och varför ökar piratkopieringen ?
kan det vara att spelbolag är helt enkelt på tok för giriga med sina avgifter ?

nuförtiden räcker det inte ens att betala för spelet i butiken, nu ska man betala månadsavgifter, för nya banor, vapen, kläder osv osv. deras girighet känner inga gränser och piratkopieringen är i sig ett svar på det.

om spelbolag slutar suga ut varenda öre dom kan få tag på och sänker sina huttlösa priser kommer nog piratkopiering att sjunka drastiskt. dom flesta vill göra rätt för sig.

Jo, dom tar ju en hel del pengar men mest är det sveriges förbannade skatt på spel, men inte andra hobbys och intressen. Det är därför ni vuxna ska rösta på piratpartiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Kunde inte sagt det bättre själv (om att piratkopiering behövs bland konsoler). Om det blir vanligt att man piratkopierar spel till konsolen, kanske speltillverkarna slutar anpassa sina spel ENBART till konsolerna och kör skit konsol portningar till PC:n.

Man kan också se det på detta sätt. Om piratkopiering på PC, inte skulle vara just så utbrett som det är så skulle inte utvecklarna behöva gå över till att göra spel för konsoller i den utsträckning de gör. Risken är ju lika stor att utvecklarna går över på handkonsoller istället, när piratkopieringen på konsoller ökar Är det bättre? Hmmm.. njae..

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

400 kr är mer rimligt för ett nytt spel imo.. men det är så alldeles för många faktorer som höjer priset. Sony lär gå samma väg som MS och banna folk skulle jag tänka mig.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

400 kr är mer rimligt för ett nytt spel imo.. men det är så alldeles för många faktorer som höjer priset. Sony lär gå samma väg som MS och banna folk skulle jag tänka mig.

Detta är rätt intressant läsning om den dystra utvecklingen:

The Escapist : Publisher Note 10: E for Everyone, Except Me

Sedan kan man i och för sig undra om om musik måste vara gjord av orkestrar osv hur som lär prisen inte sjunka till dina önskenivåer, snarare mångdubblas om folk måste ha bättre grafik osv för varje konsol.

Permalänk
Medlem

Antagligen en tidsfråga innan Sony täpper igen buggen, hursomhelst verkar det som att det redan kan spåras vem som använder jailbreaken och inte, dvs snart börjar de stänga ner folk från PSN.
Dessutom måste varje backup göras personligen då varje backup endast fungerar med konsollen den är gjord på i nuläget i alla fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cccm:

långt ifrån alla spel som kostar 700spänn dock, sista spelet jag köpte va RDR för 400, o då va det ändå limited edition

De allra flesta nyare konsolspelen kostar mellan 500-700kr och pcversionerna runt 249-600kr.

Men en sak som jag inte kan förstå är varför folk ska vara TVUNGNA att köpa spelen till fullpris precis vid release? Vad hindrar er från att vänta tills priserna sjunker?

Själv så köper jag alltid spelen antingen begagnade eller ifrån rea-delen.

Spel är verkligen inget man måste köpa till skillnad från andra livsnödvändiga saker.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså, räknas det som piratkopiering om jag lånar ett spel av min kompis och kopierar in det på hårddisken?

Var går gränsen så att säga?

Bara undrar eftersom de blev så mycket snack om just piratkopiering.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

Alltså, räknas det som piratkopiering om jag lånar ett spel av min kompis och kopierar in det på hårddisken?

Var går gränsen så att säga?

Bara undrar eftersom de blev så mycket snack om just piratkopiering.

Det lär det väl göra då du gör en olovlig kopia av mjukvaran... tror jag..? ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tänker fan inte testa detta, och bli PSN bannad eller få sin maskin hårdvaru bannad.. nejtack.

Permalänk
Medlem

Detta är inte värre en att låsa upp cores på en AMD processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Faktum är att utvecklingkostnaderna idag är så skyhöga att spel behöver säljas i 2 miljoner exemplar för att ens gå runt, vilket är 4-5 ggr så mycket som föregående generation.

Detta kommer i längden leda till färre och färre utgivare har råd att ge ut spel och vi får en värld med ett par stora jättar som EA och Activision som inte bryr sig ett smack om några konsumenter. EA gick dessutom flera miljoner back förra året, så tom de största har bekymmer.

Själv hade jag dock inte ledsnat om grafikhungern gör att industrin exploderar och ett par mindre tillverkare kan komma fram i rampljuset.

Vill egentligen inte hoppa in i den här ändlösa diskutionen, men har du sett lönerna på de stora utgivarföretagens VD:er? FZ hade någon lista, 2008 tjänade Activisions vd över 100 miljoner kronor. Hur mycket gick Activision back det året? Hur mycket tjänar han idag tror du?

Spel kommer inte sluta utvecklas, de kommer bara utvecklas och distribueras annorlunda.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Skrivet av tofupunk:

Vill egentligen inte hoppa in i den här ändlösa diskutionen, men har du sett lönerna på de stora utgivarföretagens VD:er? FZ hade någon lista, 2008 tjänade Activisions vd över 100 miljoner kronor. Hur mycket gick Activision back det året? Hur mycket tjänar han idag tror du?

Spel kommer inte sluta utvecklas, de kommer bara utvecklas och distribueras annorlunda.

För det första förstar jag inte vad du (eller andra) har att göra med hans lön, som faktiskt ligger i samma klass som vilken som helst annan CEO ifrån valfri branch.

Dock gick Activision inte back 2008 (och om jag inte minns fel, har inte gått back de sista 15 åren iallafall).

"Net revenues for the fiscal year ended March 31, 2008 were $2.90 billion, as compared to $1.51 billion for the fiscal year ended March 31, 2007. Net income for the fiscal year was $344.9 million, or $1.10 in earnings per diluted share, as compared to net income of $85.8 million, or $0.28 in earnings per diluted share reported for the last fiscal year."

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

För det första förstar jag inte vad du (eller andra) har att göra med hans lön, som faktiskt ligger i samma klass som vilken som helst annan CEO ifrån valfri branch.

Dock gick Activision inte back 2008 (och om jag inte minns fel, har inte gått back de sista 15 åren iallafall).

"Net revenues for the fiscal year ended March 31, 2008 were $2.90 billion, as compared to $1.51 billion for the fiscal year ended March 31, 2007. Net income for the fiscal year was $344.9 million, or $1.10 in earnings per diluted share, as compared to net income of $85.8 million, or $0.28 in earnings per diluted share reported for the last fiscal year."

Ja, jag hittade inte siffrorna, men mitt grundargument kvarstår, spelföretagen tar ut en massor pengar samtidigt som de klagar på att piratkopiering och nu även begagnade spel förstör industrin. Att det är så överallt spelar ingen roll, det är fortfarande fel. Varför ska jag behöva betala extra för deras groteska löner?

Jag vill gärna köpa spel för att ge pengar till programmerare och andra som har gjort spelet men jag kastar hellre mina pengar än ger dom till EA eller Activisions bossar.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Men då har man valet att inte köpa spel från EA/Activision/insert-least-favorite-co-here, det rättfärdigar ändå inte att man "stjäl" deras produkter. Kanske man istället borde köpa spel av mindre, independent studios som faktiskt har svårt att få ekonomin att gå ihop från månad till månad?

När marknadslönen för en CEO i liknande företag ligger på den nivån så betyder det också att den inte är grotesk, sedan är det ju så att slår man ut dessa chefs löner per såld produkt utgör den extra kostnaden för dig som konsument en bråkdel av det totala priset du betalar i affär. Ska man klaga på prissättning bör man hellre starta med de groteska skatte- och tull- satser som tas ut av Sveriges regering för att betala social-/sjuk- stödet till alla de som inte vill/orkar jobba. När man ser alla dessa arbetsskya människor som har 60" plasmaskärmar, Playstation 3, Xbox 360, dator, mobil etc och sitter och beklagar sig på Facebook (ja, jag har en hel del sånna här kompisar på FB som aldrig lämnat byhålan vi växte upp i och förväntar sig att vi som är lite mer framgångsrika ska betala för dem) över att de har ont i sin lilltå - då vet man att systemet har felat. Nej, avskaffa alla dessa bidrag och låt folk betala för sig själva, om priserna efter att regeringens avgifter sjunkit till hälften fortfarande är för höga kan man börja snegla på andra led såsom logistikhantering som kostar två-tre gånger så mycket i Sverige som resten av [väst] världen och till slut eventuellt chefernas "groteska" löner.

Den dagen jag inte har råd att köpa ett fåtal spel om året för ~500,-/styck (som faktiskt betyder att spelet i sig är billigare idag än det var för femton år sedan) är det dags att se över hela sin situation, så som varför man inte har ett bättre betalande jobb eller kastar bort en tusenlapp eller två på krogen var och varannan helg. Att rättfärdiga sin piratkopiering med att man inte har råd är bullshit.

För att dra en parallell till film/musik kopieringen så "klagar" de flesta (eller med andra ord, rättfärdigar sin kopiering) över att allt som produceras är skräp som ändå inte är värda pengarna det kostar att köpa en CD/BD/bio-biljett - jamen hallå, filmen är alltså så dålig att den inte är värd 100,- men samtidigt bra nog för dig att slösa bort två timmar av ditt liv på?! Hur ska ni ha det egentligen ... är filmen/skivan/spelet bra eller dåligt?

Piratkopiera så mycket ni vill men sluta med alla dessa "historier". Stå för det ni gör precis som andra "kriminella".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Men då får du väl helt enkelt klara dig utan spel? Eller kanske inte köpa de nyaste titlarna på releasedagen. Eller kanske skaffa dig ett [bättre betalande] jobb. Eller, vilket kanske är mest realistiskt, omprioritera dina andra inköp så att du har råd att betala för dig.

Alla skriker om att du "inte har råd" att köpa ett spel, ändå sitter de med konsoller som kostade 6000,- vid release och de har inga som helst problem att hosta upp 1000,- för att "chippa" sin konsoll... Geez... really?

Undrar hur många som kommer ihåg Dreamcast/Sega.

Dreamcast kom jag mycket väl ihåg. Bästa/roligaste konsol som någonsin gjorts. Skulle va kul ifall de tog upp kampen mot PS3 och Xbox60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Men då har man valet att inte köpa spel från EA/Activision/insert-least-favorite-co-here, det rättfärdigar ändå inte att man "stjäl" deras produkter. Kanske man istället borde köpa spel av mindre, independent studios som faktiskt har svårt att få ekonomin att gå ihop från månad till månad?

----- massor inte jätterelevant text----

Ska jag byta musiksmak också? Jag gillar spelen men är emot det gamla, förlegade distributionssätt som är standard idag. Jag köper ofta spel från indiestudios men så fort någon av dem släpper något som är okej blir de uppätna av EA/Activision/THQ etc.

Jag säger egentligen inte att det är rätt att piratkopiera som en del kids på forumet tycker. Jag säger bara att det är mer rätt än spelindustrin(de stora utgivarna) idag, som lurar och begränsar sina konsumenter och suger ut sina anställda i världens jävla profithysteri. Jag är övertygad om att de kommer försvinna, tack vare lagliga och olagliga digitala distributionsmetoder.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Ska jag byta musiksmak också? Jag gillar spelen men är emot det gamla, förlegade distributionssätt som är standard idag. Jag köper ofta spel från indiestudios men så fort någon av dem släpper något som är okej blir de uppätna av EA/Activision/THQ etc.

Jag säger egentligen inte att det är rätt att piratkopiera som en del kids på forumet tycker. Jag säger bara att det är mer rätt än spelindustrin(de stora utgivarna) idag, som lurar och begränsar sina konsumenter och suger ut sina anställda i världens jävla profithysteri. Jag är övertygad om att de kommer försvinna, tack vare lagliga och olagliga digitala distributionsmetoder.

Japp, tycker det är helt sjukt idag vad spel kostar egentligen. Tex Mirrors edge som var ett mycket kort spel, tog väl Max 4-5 timmar att spela igenom och kostade väl 699 till Ps3 när det kom?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

sålänge storföretagen håller på som de gör, dvs att med alla medel styra marknaden och hur vi skall kunna ta del av kultur, oavsett ifall det är musik, böcker, film, tv, spel osv istället för att anpassa sig *till* marknaden... så kommer folk av olika anledningar göra kopior av detta för att kunna ta del av det, finns både negativa och positiva effekter av detta

jag gillar dock inte när spelbolagschefer ylar om att begagnadmarknaden för spel mer eller mindre är stöld från spelföretagen, de äger inte skivan längre, sedan det nya med att man inte får ett fullt spel när man pröjsar 700:- (några dagar efter relese kommer det 1kb stora dlc eller att man måste köpa till utrustning) eller att det skall införas extraavgifter för att spela ett spel på live (pratar inte om xbox live kostnaden) för att en del kunder inte köper tillräckligt många spel utan enbart håller sig till par titlar om året (fps nissar antar jag)

eller skall vi fortfarande köra på strawman argumentet "artister måste få betalt" eller "bolag lägger massa tid och pengar på att hitta nya artister"

/Daniel

Permalänk
Skrivet av tofupunk:

Jag köper ofta spel från indiestudios men så fort någon av dem släpper något som är okej blir de uppätna av EA/Activision/THQ etc.

Givetvis, företagen (även Indie studioerna) existerar enbart för att tjäna pengar - kommer någon och erbjuder massa pengar säger man givetvis ja tack!

Skrivet av ceogar:

Japp, tycker det är helt sjukt idag vad spel kostar egentligen. Tex Mirrors edge som var ett mycket kort spel, tog väl Max 4-5 timmar att spela igenom och kostade väl 699 till Ps3 när det kom?

Men spelen är mycket billigare idag än de var för f.ex. tio år sedan - själva beloppet har kanske inte förändrats speciellt mycket, men 100,- idag är inte alls värda lika mycket som 100,- då.

Nu säger jag inte att spel är billiga, speciellt inte de som tar en timme eller tre att spela igenom, men priserna är bättre idag än de var i min "ungdom".

Skrivet av ParaZide:

sålänge storföretagen håller på som de gör, dvs att med alla medel styra marknaden och hur vi skall kunna ta del av kultur, oavsett ifall det är musik, böcker, film, tv, spel osv istället för att anpassa sig *till* marknaden... så kommer folk av olika anledningar göra kopior av detta för att kunna ta del av det, finns både negativa och positiva effekter av detta

Men de har anpassat sig ... jag spenderar "stora" pengar på exempelvis iTunes för TV program (och ibland film) istället för att köpa en DVD eller BD som jag gjorde tidigare. Musik får jag genom Spotify. PC spel genom Steam och ibland slår jag till på On Demand titlar på XBox Marketplace (även om deras priser stinker).

Nu är det dock inte bara producenterna som ska klandras här, många av de större retailkedjorna har drivit mycket lobbyverksamhet för att hindra digital delivery av bl.a. spel och musik då de lever på att sälja detta till massorna. Om f.ex. Xbox Marketplace skulle lägga sig på en mer marknadsriktig prissättning (dvs. inte RRP priser) samt lanseringsdatum som överensstämmer med den fysiska distributionen skulle många butiker gå i konkurs då de plötsligt inte har någon [större] kundkrets längre.

Skrivet av ParaZide:

jag gillar dock inte när spelbolagschefer ylar om att begagnadmarknaden för spel mer eller mindre är stöld från spelföretagen, de äger inte skivan längre, sedan det nya med att man inte får ett fullt spel när man pröjsar 700:- (några dagar efter relese kommer det 1kb stora dlc eller att man måste köpa till utrustning) eller att det skall införas extraavgifter för att spela ett spel på live (pratar inte om xbox live kostnaden) för att en del kunder inte köper tillräckligt många spel utan enbart håller sig till par titlar om året (fps nissar antar jag)

Det håller jag helt med om. Allt för många spel idag säljs "halvfärdiga" där man måste köpa DLC för att få hela upplevelsen. Ofta finns även allt av extra material med på spelet man köpt, men det låses upp med en "nyckel" som du säger. Detta verkar vara framtiden dock då fler och fler tidigare "respektibla" studior nu gör samma sak.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Vad vi troligtvis kommer se i framtiden är skillnad mellan mainstream företag, dagens "slit och släng spel", och de mindre företagen som nischar sig på ett område och skapar sig en liten men mycket stark kundkrets.
Atlus (rpg) som kört över Square-Enix totalt i allt förutom sålda exemplar, Bohemia Interactive (Realistiskt soldatsimulator; Operation flashpoint och uppföljarna ArmA I och II), Eagle dynamic (flygsimulatorer) för att nämna de fåtal jag vet.
Bohemia Interactive leverar idag träningssimulatorer till ett flertal länder, såsom Sverige och USA. Eagle Dynamics är ett ryskt företag som tar fram simulatorer för ryska flygvapnet.

Ska man se i ett stort perspektiv så är det ju vi konsumenter själva som skapat den nuvarande situationen. De stora företagen släpper uppföljare på uppföljare och "den stora massan" slukar lite uppgraderad grafik som en glupsk fisk. Hade jag fått välja en förändring i hela industrin så skulle det vara att allt hets kring grafik dog ut helt och spelen började designas med kvalite som baktanke igen.

Personligen så har "själen" i spelet försvunnit helt, kan bara ta FF XIII som exempel. Spelet hade en grafik som inte var av denna värld men på alla andra punkter är det mycket sämre än FF VI, som släppter för en sådär 15 år sedan. Hur är detta möjligt, och varför är konsumenten så lättlurad att den bara ser på det vackra ihåliga skalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Men de har anpassat sig ... jag spenderar "stora" pengar på exempelvis iTunes för TV program (och ibland film) istället för att köpa en DVD eller BD som jag gjorde tidigare. Musik får jag genom Spotify. PC spel genom Steam och ibland slår jag till på On Demand titlar på XBox Marketplace (även om deras priser stinker).

jag tycker de inte har ändrat så mycket på sig, du nämner itunes... drmfritt? jag vet att de har bättrat sig, men hur står det till där? för att låsa sig när det kommer till film och musik genom att enbart kunna spela upp den i vad de anser är godkända uppspelningssätt är inte helt rätt, du nämner spotify, skitbra koncept, men du måste vara uppkopplad konstant och det är *fail* och jag läst en hel del gällande artister och musik som saknas, steam har jag för lite kunskap om

får återkomma

/Daniel