PS3 hackad via USB - på riktigt denna gång?

Permalänk
Medlem

Tillbaka till tråd, ang relevans i nyhet så är detta MYCKET troligt då Service Manualerna har läkt ut på nätet.
Tidigare så var det krångligt å svårt å se sammansättning på Ps3 å hur allt funkade, men iochmed att all teknisk data finns å tillgå så även om Sony vill patcha bort detta så är de bara en tidsfråga innan nåt annat tar plats.

Sen finns de teorier om att detta kan vara ett försäljnings knep från Sony´s sida då Ps3 snart kommer å ersättas av Ps4 å detta för att öka på försäljning av konsoler. Visst dom kan tappa lite på försäljning av spel men dom vinner desto mer på konsoler sålda samt att fler får erfarenheter av Ps3´an vilket i slutändan ökar på försäljning av kommando konsol.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Finns massor med "confirmed", dvs folk som haft chippet hemma och det fungerar bra osv.

Jag tror då INTE att det är ett knep från Sony. Men vem vet, de har gjort knäppare saker.

Vore jättekul om den här tråden handlade om CHIPPET och inte en massa snack om ditten och datten. Men det är väl önsketänkande. :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jailbreaket har bevisats fungera nu, dock inte till alla spel.

Lite sidor om PSJailbreak
PS JAILBREAK - WORLDS 1ST USB CHIPSET
PSX-Scene
ozmodchips (OzModChips) on Twitter
YouTube - Worlds second test of ps3 modchip, for all the Youtube plebs

Svensk återförsäljare
PSJailbreak Multi-X chip / HD-Loader för Playstation 3
Högt pris för tillfället, men produkten är ny och har redan blivit klonad av kineser, så priserna kommer att gå ner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Clones är redan på g, bla. ifrån wiikey teamet och x3jailbreak. Beräknat pris är ca $50.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Clones är redan på g, bla. ifrån wiikey teamet och x3jailbreak. Beräknat pris är ca $50.

Eller så kör man psgroove's psgroove at master - GitHub så är det gratis, om man har rätt saker hemma dvs. Har du en TI-84 miniräknare så kan man följa Brandon Wilson (brandonlwilson) on Twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Eller så kör man psgroove's psgroove at master - GitHub så är det gratis, om man har rätt saker hemma dvs. Har du en TI-84 miniräknare så kan man följa Brandon Wilson (brandonlwilson) on Twitter

Hahah, detta ska bli kul att följa. Otroligt hur folk kommer på sånt här xD

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

PSJailbreak Exploit Reverse Engineering - PS3Wiki

Mer information för den som vill veta lite om hur exploiten funkar

Permalänk
Testpilot

Värsta systemet med att ansluta och koppla från USB-enheter via en emulerad USB-hub, hur skjutton kom nån på det undrar jag

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ja, det var faktiskt grymt intressant! Någon måste ju helt klart ha filat mycket på idéen och haft en jäkla massa kunskap innan projektet sattes igång.
Känns dock som att Sony borde kunna fixa detta mer eller mindre omgående - eller?

Visa signatur

---

Permalänk
Testpilot

Ja som jag fattat det kan Sony uppdatera väldigt djupt ner i firmwaren på alla komponenter om de vill så att uppdatera bort det borde gå rätt lätt. Deras egna service-jig verkar ha ett finger med i spelet men ser inte ut att vara huvuddelen av hålet som används så dom borde kunna fixa hålet samtidigt som jiggens funktionalitet behålls. Det kräver ju dock att just själva USB-gränssnittet går att uppdatera.

Hur lång tid tog det för dom att ta bort "other OS"-stödet efter det förra hacket blev känt? mindes att det gick jäkligt snabbt trots att det mer eller mindre var ett proof of concept och inte alls en färdig produkt som det handlar om nu.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha var det Steve på bilden på ytvideon också? Detta hoppas vi på! Bra nyheter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ja som jag fattat det kan Sony uppdatera väldigt djupt ner i firmwaren på alla komponenter om de vill så att uppdatera bort det borde gå rätt lätt. Deras egna service-jig verkar ha ett finger med i spelet men ser inte ut att vara huvuddelen av hålet som används så dom borde kunna fixa hålet samtidigt som jiggens funktionalitet behålls. Det kräver ju dock att just själva USB-gränssnittet går att uppdatera.

Hur lång tid tog det för dom att ta bort "other OS"-stödet efter det förra hacket blev känt? mindes att det gick jäkligt snabbt trots att det mer eller mindre var ett proof of concept och inte alls en färdig produkt som det handlar om nu.

Har också tänkt på det, exploiten finns nästan överallt nu på näten men det verkar inte som Sony är sega nu jämfört med första gången det dök upp något sånt här.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte alla kommentarer i stil om att ni vätat på detta.

Stjäl ni era ps3:or? Och er LED-LCD 60" för 30k? Hembion för xxx antal tusen också?
Icke det?
Men att stjäla koden som folk jobbat dag och natt med dom senaste åren, det går bra?
Så lustigt att se hur folk resonerar.

Om jag kunde Kopiera en LED-LCD 60" så skulle jag inte tveka en sekund att göra det. Och det fina är att original ägaren Fortfarande har kvar sin LED-LCD 60"
Det är skillnad på Kopiering och Stöld!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zelxi:

Har också tänkt på det, exploiten finns nästan överallt nu på näten men det verkar inte som Sony är sega nu jämfört med första gången det dök upp något sånt här.

Eller så känner dom sig inte så hotade än och lägger in en smygfix i nästa uppdatering som säkert ändå är på gång.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ps3 ska fasas ut. Varför ta bort nåt som kan få fler kunder att titta mot Ps innan Ps4 kommer? Jag ser detta som ett reklamtrick som är planterat å väl genomtänkt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Testpilot

PS3 är inte på väg ut på långa vägar, det är många år kvar till nästa generations konsoller kommer. Det är heller knappast något som är skapat av Sony, ingen tillverkare vill ha piratkopiering på sin konsoll och den marginella försäljningen som skulle komma från den lilla andel som chippar sina konsoller är inget som är i närheten på intäkterna av att sälja spel.

Det är samma på alla plattformar, iPhone går att Jailbreaka men det är en ytterst liten del av alla användare som gör det. Wii går att hacka helt utan hårdvara men hur många familjer har gjort det? de flesta användarna är troligtvis inte ens medvetna om att det finns möjligheten att få "gratis" spel till sin konsoll.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ps3 ska fasas ut. Varför ta bort nåt som kan få fler kunder att titta mot Ps innan Ps4 kommer? Jag ser detta som ett reklamtrick som är planterat å väl genomtänkt.

Det är helt enkelt inte troligt att det är så. Även om en PS4 skulle komma ut imorgon så kommer PS3 fortsätta att vara en cashcow för Sony. Eller ja, de VILL ju att den ska fortsätta vara det iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

September 6

Hi everyone! A minor update to your PS3 system is now available via system software update v3.42 that includes additional security features. For more details and instructions on how to update the system software for the PS3 system, please visit the PS3 System Updates page.

Jag tror vi alla vet vad denna uppdatering är till för.

Permalänk

å nej! så nu går det inte längre synd om dom som har beställt

Visa signatur

P55-GD65 | i7 860@2,80 | DDR3 6GB | GTX 570 | Corsair PowerSupply 850W TX | HDD 1,5tb | Corsair SSD 64GB

Permalänk
Visa signatur

P55-GD65 | i7 860@2,80 | DDR3 6GB | GTX 570 | Corsair PowerSupply 850W TX | HDD 1,5tb | Corsair SSD 64GB

Permalänk
Medlem

De har väl pratat om 10 års produktcykel på playstation?
Var ju något sådant på PS2 som dessutom fortfarande säljs.
Så någon PS4 är nog inte aktuellt än på några år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så någon PS4 är nog inte aktuellt än på några år.

Nästa generation lär ta sin tid innan den kommer ut, speciellt då utvecklingkostnaderna skenar så med varje ny generation. Kommer nytt lär det vara i form av tillbehöver som "Move" och "Kinetic" eller vad Wii-kopiorna heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

September 6

Hi everyone! A minor update to your PS3 system is now available via system software update v3.42 that includes additional security features. For more details and instructions on how to update the system software for the PS3 system, please visit the PS3 System Updates page.

Jag tror vi alla vet vad denna uppdatering är till för.

Bra om uppdateringen fixar alla säkerhetshål, blir väldigt få som fortfarande kan få sin PS3 jailbreakad och det är ju dom som inte uppdaterar. Sen dom som köper nytt kanske inte tänker på det här och bara uppdaterar till senaste vid första starten och wips så kan dom inte jailbreaka!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

PS3 Firmware 3.42 Released; PS JailBreak Exploit Patched
Posted by greg

It’s available now via System Update — but, you know — if you want to stay hacked DO NOT UPDATE! I repeat: DO NOT UPDATE. We’ll keep you posted on what’s what. Stay tuned.

Update: Updating to 3.42 (on my non-hacked console) right now…

Update: I can confirm Sony has patched PSGroove/PSJailBreak/PSFreedom… Whatever you fancy — it’s patched. Do not update if you wish to remain hacked. Perhaps a little homebrew can bypass this mandatory update.

Update: My main man, Demonchild, has confirmed that Logan5 PS3 Proxy Tool works for bypassing this 3.42 update. Keep the Firmware Update box unchecked. This’ll get you back on PSN, but remember: Sony can detect Backup Manager and whatever other homebrew you run, which can likely result in your console getting banned.

Update: Remember this IP: 67.202.81.137? It works again. Set that as your primary & secondary DNS on your PS3 and you’ll be able to bypass 3.42. Exercise caution — who knows whose watching on the other end. Thanks MaX SLayeR!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Sony tjänar säkert rätt bra på folk som köper konsol enbart för detta.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7 i reglerna samt en kommentar till det inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Sony tjänar säkert rätt bra på folk som köper konsol enbart för detta.

Det är så det blev med PSP...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Ps3 ska fasas ut. Varför ta bort nåt som kan få fler kunder att titta mot Ps innan Ps4 kommer? Jag ser detta som ett reklamtrick som är planterat å väl genomtänkt.

LoL, fasas ut.
Jepp ps4 kommer om några månader, oh wait nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Läste att Jailbreaken inte gjorde det jag ville tydligen, men nej jag vill inte ha en till PS konsol då jag skaffade en 60GB version (PS2 kompatibel) som är kapabel att både lira PS1 och PS2 spel. Får väl ta och använda "Swap Magic " metoden.

Tyvärr verkar det inte riktigt sant att PS3:an är PS2-kompatibel, den allra första versionen var det till viss del, men det listor jag sett på antal kompatibla titlar (plus "pal/ntsc"-problemet som nån nämnde), och Sony gick helt klart inte hela vägen med det där. Med tanke på att de droppade hårdvarusupporten helt efter första revisionen av PS3 speciellt så håller det ju inte i längden, att den hade en 2-3 PS2-kretsar i sig var ju det som gjorde att kompatibiliteten fanns där från början. Det enda andra alternativet är att emulera PS2:an och om cell-processorn fixar det vet jag inte... man kan ju bara spekulera i vad som hade hänt om Sony hade satsat på det 200% istället för den drä hybrid-hårdvaru-mjukvaru-varianten dom körde...

Så de kanske hade ambitionen från början att ha det, och det såg ju bra ut för marknadsföring etc. men i praktiken är den marginell och utfasad.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|