Permalänk
Medlem

Skruvar på moderkort

tjenare!

Jag har byggt en dator, mitt första bygge btw, och har en fråga.
Jag har svårt att komma åt ett skruvhål på moderkortet som håller fast moderkortet mot plåten med de skruvmejslar jag har för tillfället. Jag undrar ifall det är någon fara med att starta systemet nu och installera Windows eller om jag ska vänta tills jag har en längre skruvmejsel?

Tack för svar
Moonrift

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Har satt dit de mässingsdistanser som du lägger moderkortet på som har ett skruvhål på topparna? Och har du gjort det bara i de hål som finns på moderkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja, jag har satt dit alla distanser som passar med mitt moderkort

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har endast en skruv av 4-6 som håller ditt mobo så är det ingen fara för att detta inte skulle röra sig, så då är det bara till att starta burken
Hoppas allt funkar för dig

MVH Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sitter moderkortet fast så är det ingen fara med att skippa en skruv nej. Enda som kan hända är om man har en väldigt tung processorkylare kan moderkortet flexa/böja sig men det märker du.

Permalänk
Medlem

Jag håller för att man fakitskt ska fästa alla punkter om man kan. Det finns nämligen en risk för att kortet böjer sig annars när det blir varmt speciellt om man har en tyngre kylare. Annars kan man råka ut för att lödningar spricker om man har otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Sitter moderkortet fast så är det ingen fara med att skippa en skruv nej. Enda som kan hända är om man har en väldigt tung processorkylare kan moderkortet flexa/böja sig men det märker du.

T.ex en kylare med 10 heatpipes och hela gjord i koppar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, tack... allt verkar funka utom hårddisken :/
Har bytt den men har samma problem nu, den tickar lite i början och sedan kan jag inte hitta den. Finns det någon chans att det är moderkortet som är paj? Har testat att koppla min dvd-läsare till samma SATA ingång och det funkade, så SATAn är det inget fel på :/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Har du bara en SATA-kontakt? Annars kan du ju testa en av de andra? Vilken har du testat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)