HJÄLP...Behöver råd till spel i ubuntu.

Permalänk
Medlem

HJÄLP...Behöver råd till spel i ubuntu.

Dramatisk tråd rubrik, men jag behöver eran expertis..Vet att det finns många linux fans här, och ville frågra om lite gamla spel i ubuntu 10.04. Det är så att jag kom över lite äldre spel för en liten peng som jag vet fungerar i linux. Jag har kört dem förut utan problem då jag hade ATI X800Pro kort med en äldre ubuntu version. Dessa spel blev gamla och pakitera dem i en låda i källaren som blev stulet med mycket annat. Nu har jag köpt dem igen och installera snabbt i ubuntu utan problem förutom att jag var tvingen att installera libgtk1.2 som de har ersatt med 2.0. Men när jag startar spelen körs de för fort, ungifär som spelen går på steroider eller nåt, jag har sökt överallt på nätet, men ingen verkar ha samma problem? knepigt..Det påverkar inte ett spel, utan flera..
(Spelaen är Serious sam 1 (tfe) o (tse) samt unreal tournament.

Jag blev så ledsen för jag inte hittar någon lösning på det hela, så jag tog fram min kamera o spela in för att visa vad jag menar..jag la upp det på youtube.. Det är säkert något enkelt problem som jag inte ser, men hoppas ni kan hjälpa mig, för jag har precis lagt en beställning på Serious Sam 2 o hoppas inte det ska bli som dessa spel...

Ursäkta kvaliten, filmad med digtalkamera...ni kan läsa mer om det på videoklippet.
Youtube

Permalänk
Medlem

Gamla spel kan vara dåliga på detta. Men UT förvånar.

Det kan vara så att den läser CPU-hastigheten vid start, men då i princip alla nya datorer skalar ner när belastningen är liten så leder detta till att när spelet går igång så går CPU'n från 1GHz-> 3 GHz och allt blir snabbt.

Du kan nog testa att stänga av cpufreqd eller liknande, eller ställa in den på performance från början.

man cpufreq-set
troligtvis något i stil med

cpufreq-set --governor performance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micket:

Gamla spel kan vara dåliga på detta. Men UT förvånar.

Det kan vara så att den läser CPU-hastigheten vid start, men då i princip alla nya datorer skalar ner när belastningen är liten så leder detta till att när spelet går igång så går CPU'n från 1GHz-> 3 GHz och allt blir snabbt.

Du kan nog testa att stänga av cpufreqd eller liknande, eller ställa in den på performance från början.

man cpufreq-set
troligtvis något i stil med

cpufreq-set --governor performance

Testa det du sa, men inte med framgångar..Men en sak jag kommer ihåg var att när jag jag skulle spela
dessa spel förr med mitt ATI kort, var jag tvungen att stänga av priotära drivrutinerna o starta om datorn o köra glx rutiner för att få det fungera...Nu har jag inte det, och testat att stänga av nvidias drivrutiner å köra dessa äldre. men något som kom till minne att har för mig att om man kör compiz fungera dessa spel alls bra, tyvär kan jag inte stänga av det, för nu är det typ inbygt i systemet av ubuntu.??? andra spel som warzaw, nexious m.m fungerar kanon...Men det är nog som du sa, ska kolla upp det mera, om jag hittar någon lösning PM:ar jag dig...Tack igen...

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem i ett äldre spel som lirade förut, shogo. Blev dock ospelbart för att det gick så fort allting i spelet. Hittade dock inte häller någon lösning på problemet

Permalänk
Avstängd

Spel

Rent generellt funkar program bäst om du tar dem från Ubuntus pakethanterare. Det gäller även spel:
Grafisk installation av program i Ubuntu - Ubuntu Sverige

Det finns ju en del spel att välja på där:
https://help.ubuntu.com/community/Games

Ubuntu tar tid att lära sig och det är lätt att göra fel. Den här bloggaren beskriver på ett bra sätt det:
Caught in the act: Linux: Det är jobbigt att bli nybörjare igen

På Ubuntus egna forum kan man fråga om saker också:
Ubuntu Sverige - Index
Ubuntu.se

Ett bra boktips är den här om Ubuntu 10.04, finns troligen på biblioteket om man inte vill köpa:
Ubuntuboken : allt om världens mest populära Linuxvariant (9197726079) av Jesper Nilsson - Adlibris bokhandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Rent generellt funkar program bäst om du tar dem från Ubuntus pakethanterare. Det gäller även spel:
Grafisk installation av program i Ubuntu - Ubuntu Sverige

Det finns ju en del spel att välja på där:
https://help.ubuntu.com/community/Games

Ubuntu tar tid att lära sig och det är lätt att göra fel. Den här bloggaren beskriver på ett bra sätt det:
Caught in the act: Linux: Det är jobbigt att bli nybörjare igen

På Ubuntus egna forum kan man fråga om saker också:
Ubuntu Sverige - Index
Ubuntu.se

Ett bra boktips är den här om Ubuntu 10.04, finns troligen på biblioteket om man inte vill köpa:
Ubuntuboken : allt om världens mest populära Linuxvariant (9197726079) av Jesper Nilsson - Adlibris bokhandel

Jodå..bra länkar, men jag har varit med länge i linux och är med i leken..men just spel frågan är alltid skum, för om du frågar nåpgot om köp spel i linux forum får du nästan alldrig svar, linux forum är oftast kul att snacka i, men drar du upp frågan spel, då blir det helt tyst eller du bara får dumma arg svar, frågar du om gfx kort som är bäst till linux får du nvidia, som inte heller är den stora sanningen, bara att de hade första bra stödet. Idag fungerar de precis lika bra...

Men i min fråga..
Men jag har typ gjort några framgångar, Jag har samma problem med min netbook, Dessa spel går t.o.m för fort på den lilla rackarn...MEN stänger jag av visuella fönster effekter fungerar UT i normal hastighet (skumt)....Dessa spel är köp spel o stöds ännu i linux på deras sajter, men har ingen support...

Så om du har ATI eller nVidia spelar ingen roll...köp spel som har linux stöd är kass i ubuntu, Varför jag säger så i sista raden är jag prova med PCLinuxOS, då fungera allt som det ska med compiz o allt. spelen flyter som det ska...trist bara att jag inte gillar pclinuxos....

men jag håller tråden öppen för framgångar...Varför jag undrar är att jag får mer och mer som frågar om spel i linux och kan inte ge dem ett svar, t.o.m jag som varit med länge har typ samma fråga och svårigheter..

Mitt svar på mig själv är att man borde lyfta fram det i linux som kommer locka mer unga att prova linux...mer gfx effekter samt spel.... mera fps snack i linux...

Då när compiz kom till linux tror jag nog alldrig linux har haft så stora installations toppar de hade då, alla helt plötlist ville köra linux...men det har svalnat...Det är ett tecken på att alla gilla snyggt smidigt o visuella effekter i dektop samt spel...