AMD pratar Bulldozer och Bobcat

Permalänk
Melding Plague

AMD pratar Bulldozer och Bobcat

AMD arbetar med att ta fram arkitekturerna Bulldozer och Bobcat, den förstnämnda för högpresterande processorer och den sistnämnda en strömsnål utmanare till Intel Atom.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken sockel?
Am3?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

En bulldozer tack

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Vilken sockel?
Am3?

I alla fall för "vanliga" användare men den kommer vara som AM2 och AM2+ , alltså AM3 och AM3+ men jag är inte säker att den kommer ens ha pluset.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk

Väntar med ett leende tills jag ser vad moderkorten till nästa AMD generation kan.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt trevligt att sätta in en sådan i datorn nästa år. Mitt system är i behov av uppgraderingar och det här lär ju innebära en minst sagt trevligt prestandaökning. Återigen så får man väl säga att det är dags att vi får programvara som skalar bättre på multitrådade processorer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Vilken sockel?
Am3?

jag skulle gissa på någon version av C32 eller G34.
Tror de blir svårt att trycka in 16 kärnor i en am3 samt att där är troligtvis för få pinns.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Undrar också vilken sockel detta kommer lanseras till. Vore kul om det var Am3, så att man är redo för en framtida uppgradering

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

jag skulle gissa på någon version av C32 eller G34.
Tror de blir svårt att trycka in 16 kärnor i en am3 samt att där är troligtvis för få pinns.

Fattar att inte 16 core modellen kommer till am3 men snacka dom inte om en 8 med?
Iof 6 kärnor räcker ett tag till

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Fattar att inte 16 core modellen kommer till am3 men snacka dom inte om en 8 med?
Iof 6 kärnor räcker ett tag till

Lustiga är att dem kommer ha typ Hyperthreading nu också så ett chip kommer alltså kunna visa upp till 32 djävla staplar i task manager, hehe.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hjälpsam

Blir en ny dator nästa år för mig och då kommer det antagligen sitta en bulldozer under huven.
Det har länge behövts en konkurent till Atom, priserna på netbooks är löjligt dyra, i många fall räcker en sådan processor även till fullstora bärbara datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas på AM3 sockel!

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på 16 kärnors modellen, har dock inte speciellt höga förhoppningar om att någon av dem skulle bli kompatibel med AM3. De har väl även varit snack om att de ska använda quad channel på minnena?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

kommer nog bli "AM4" för bulldozer tror jag.. kommer säkert likna mer socket g34 för dom värsta modellerna.. jag hoppas det i alla fall då dom kommer kunna göra processorerna så EXTREMT mycket kraftigare då om dom ökar den totala storleken på slutprodukten..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Sjukt sugen på 16 kärnors modellen, har dock inte speciellt höga förhoppningar om att någon av dem skulle bli kompatibel med AM3. De har väl även varit snack om att de ska använda quad channel på minnena?

var det inte nya AMD som bara skulle kunna hantera en sticka per "minnes kanal" ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Känns väl som AM2 och am3 är en aning åldrade för denna teknik? Det lär komma nya socklar. Och förhoppningsvis med bättre stöd för SLi från AMD Det kan bara bli bättre Hoppas Amd lyckas slå intel lite på fingrarna denna gången. Det behövs verkligen!

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Jag ser fram emot Fusion och då Ontario till en början. Bulldozer är också givetvis väldigt spännande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

var det inte nya AMD som bara skulle kunna hantera en sticka per "minnes kanal" ?

Nej, det är DDR4 du tänker på. Bulldozer är dock baserat på DDR3 såvitt jag vet, så förmodligen får vi en mindre arkitektursuppdatering under 2012 eller 2013 som ger stöd för DDR4.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det låter för overkligt om AMD släpper bulldozer till AM3 sockeln. Jag tycker amd borde byte sockel till "AM4" för att öka pinns...bland annat (och för att jag sitter på intel 775 ) och för att konkurrera mot Intels I5 och I7 i prestanda per klock. Som det ser ut nu så kan man klocka intels cpu:er mer än 50% utan några större problem. Amds cpu:er är redan så högt klockade från fabrik... Hoppas, hoppas på processor prestanda / pris krig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Det låter för overkligt om AMD släpper bulldozer till AM3 sockeln. Jag tycker amd borde byte sockel till "AM4" för att öka pinns...bland annat (och för att jag sitter på intel 775 ) och för att konkurrera mot Intels I5 och I7 i prestanda per klock. Som det ser ut nu så kan man klocka intels cpu:er mer än 50% utan några större problem. Amds cpu:er är redan så högt klockade från fabrik... Hoppas, hoppas på processor prestanda / pris krig.

Mer pins behöver inte alltid vara bättre. De pratas ju om AM3 revision 2, men jag har även hört från flera ställen att Bulldozer är bakåtkompatibel med AM3. Däremot så tror jag att Bulldozers minneshantering kan må bra av en ny sockel, ska de satsa på quad-channel så ligger AM3 risigt till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Blir lätt en sådan när tillfälle ges

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Känns väl som AM2 och am3 är en aning åldrade för denna teknik? Det lär komma nya socklar. Och förhoppningsvis med bättre stöd för SLi från AMD Det kan bara bli bättre Hoppas Amd lyckas slå intel lite på fingrarna denna gången. Det behövs verkligen!

varför skulle det komma bättre stöd till Sli? då det är nvidia som inte gjort nått nytt chipset till amds plattformar och det är inte amd som gör moderkorten. http://www.sweclockers.com/nyhet/9154-nvidia-visar-upp-nforce...

Intel köpte rätten att göra chipset med Sli kompabilitet vilket nvidia förmodligen får royalties sedan stängde
Intel ute nvidia från att göra egna chipset till deras nya plattformar genom nått kryphål, men nu nyligen så blev dom tvungna att öppna upp för dom igen

hoppas du förstår vad jag menar

Ja nyheten i övrigt var väl inte så mycket oväntat, låter bra på pappret och hoppas blir bra i verkligheten också, dom behöver en arkitektur som är modernare och flexiblare.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

hmm va tror ni, vilken kylning ska man ha för att få 16 kärnor på runt 3.6ghz eller nå sånt kul

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

hmm va tror ni, vilken kylning ska man ha för att få 16 kärnor på runt 3.6ghz eller nå sånt kul

beror ju på vad den drar och inte hur många kärnor det är

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Bulldozer FTW! Nästa bygge i slutet på nästa år. Har för mig att jag läste något för längesedan (har ingen länk) om att Bulldozer skulle kunna dela upp enkeltrådade applikationer på flera kärnor. Vet inte om det var spekulationer...

Någon som känner igen det?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Känns som att 2011 kan bli AMD's år faktiskt, det ser riktigt trevligt ut detta.

Har jag råd så blir det att uppgradera befintligt system till en octocore med passande grafikkort, HD7870 kanske?

Permalänk
Entusiast

Så snart blir det alltså Bulldozer vs. Sandy Bridge.
Ska bli intressant att se vilken arkitektur som går vinnande ur den striden. Vad har AMD för tidsplan?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jo om jag fattar rätt kan 2 kärnor jobba ihop som en via någon intern kopling samtidigt som varje kärna kan hantera 2 separata trådar via något som liknar hypertrading kan bli riktigt intressant detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Känns som att 2011 kan bli AMD's år faktiskt, det ser riktigt trevligt ut detta.

Har jag råd så blir det att uppgradera befintligt system till en octocore med passande grafikkort, HD7870 kanske?

Frågan är: klarar den crysis2? nä, skojar bara.
Har tänkt mig en liknande uppsättning, med 8GB RAM.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så snart blir det alltså Bulldozer vs. Sandy Bridge.
Ska bli intressant att se vilken arkitektur som går vinnande ur den striden. Vad har AMD för tidsplan?

Bulldozer kommer någon gång under 2011. Har för mig att det är andra halvan 2011 precis som socket 2011 Sandy Bridge.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I