BSOD - ibland fel på minnen, ibland inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

BSOD - ibland fel på minnen, ibland inte?

Jag har köpt en ny dator och fått den byggd av Inet.se eftersom jag inte är så fingerfärdig själv. Den kör med följande grunduppsättning:

• Gigabyte GA-790XT-USB3ATX

• AMD Phenom2 X6 1055T

• Corsair SSD Force Series 60GB 2.5"

• 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

• Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz

Jag har installerat Win7 64-bitars (Home Premium) och allt verkade rulla på utan problem ett par dagar, men sedan började jag få kraschar av alla möjliga slag. Ibland kraschar Explorer, ibland Firefox, och ofta därefter får jag BSOD. Jag gjorde en ominstallation men samma problem var kvar.

Efter ett tag började jag misstänka att minnet strulade, så jag körde Memtest86 och fick över 144.000 errors. Därefter provade jag att köra varje minne för sig och bytte även plats på dem för att kolla om det bara vara ett av dem som var trasigt. Först var det bara en av stickorna som visade fel, men efter ett tag fick jag inga fler fel på någon av stickorna, inte heller om jag körde med bägge samtidigt igen. Så jag gjorde en ny installation, testade minnet med Memtest och allt såg ok ut.

Sedan kom jag hem igår kväll efter jobbet, slog igång datorn och hann surfa i ungefär 1 minut innan Firefox kraschade, och därefter kraschade Explorer och minuten senare fick jag en ny BSOD. Då testade jag Memtest igen och fick runt 25.000 errors. Jag provade att boota om (stänga av-starta om, inte bara restart) och då fungerade allt bra igen. I morse testade jag Memtest igen, men nu fick jag inga errors (jag hann bara 2 pass iofs), vilket gör mig förbryllad.

Kan minnet vara "temporärt" sönder? Om jag kör någon app i Windows som sabbar minnet, dyker det upp i Memtest då? Och släpper det automatiskt efter ett tag i så fall? Jag förstår inte riktigt annars vad som kan vara felet, att jag får BSOD, och hittar fel på minnet, men att ett antal timmar senare så visar Memtest inga fel?

Några tips eller förslag på vad jag kan kolla på? Datorn överhettas i alla fall inte, den visar svala siffror, och ofta hinner den inte ens gå mer än någon minut innan den kraschar ändå. Jag har inte gjort några förändringar på BIOS-inställningarna heller (som jag har koll på i alla fall).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2006

Wow, precis samma fråga jag satt och googla efter Har nyligen köpt datorn i sign och minnena som sitter i är Corsair XMS3 1333MHz 2x2GB. Har varit i kontakt med inet om problemet, och han snubben tyckte jag skulle skicka in både minne och moderkort, men en magkänsla säger mig att det bara är minnet. Jag vill dock inte betala en skitt jävla avgift på 250kr ifall dom inte hittar fel men samtidigt är det ett helvete att böka med moderkortet och skicka hela de också för att sen få reda på att det bara va minnet. För precis som TS uppstår bara felen ibland, nästan helt random och går inte att återskapas när man vill. Volt och timings är inställt manuellt.

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Horrabin:

Efter ett tag började jag misstänka att minnet strulade, så jag körde Memtest86 och fick över 144.000 errors. Därefter provade jag att köra varje minne för sig och bytte även plats på dem för att kolla om det bara vara ett av dem som var trasigt. Först var det bara en av stickorna som visade fel, men efter ett tag fick jag inga fler fel på någon av stickorna, inte heller om jag körde med bägge samtidigt igen. Så jag gjorde en ny installation, testade minnet med Memtest och allt såg ok ut.

Sedan kom jag hem igår kväll efter jobbet, slog igång datorn och hann surfa i ungefär 1 minut innan Firefox kraschade, och därefter kraschade Explorer och minuten senare fick jag en ny BSOD. Då testade jag Memtest igen och fick runt 25.000 errors. Jag provade att boota om (stänga av-starta om, inte bara restart) och då fungerade allt bra igen. I morse testade jag Memtest igen, men nu fick jag inga errors (jag hann bara 2 pass iofs), vilket gör mig förbryllad.

Kan minnet vara "temporärt" sönder? Om jag kör någon app i Windows som sabbar minnet, dyker det upp i Memtest då? Och släpper det automatiskt efter ett tag i så fall? Jag förstår inte riktigt annars vad som kan vara felet, att jag får BSOD, och hittar fel på minnet, men att ett antal timmar senare så visar Memtest inga fel?

Några tips eller förslag på vad jag kan kolla på? Datorn överhettas i alla fall inte, den visar svala siffror, och ofta hinner den inte ens gå mer än någon minut innan den kraschar ändå. Jag har inte gjort några förändringar på BIOS-inställningarna heller (som jag har koll på i alla fall).

Visst kan det vara minnet som strular, men det kan också vara att ditt nätagg inte orkar eller "fel" på mobot och/eller att du behöver senaste biosversion för att få det att funka bäst?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Tack för svaren!

Skrivet av helmesjoe:

Wow, precis samma fråga jag satt och googla efter Har nyligen köpt datorn i sign och minnena som sitter i är Corsair XMS3 1333MHz 2x2GB. Har varit i kontakt med inet om problemet, och han snubben tyckte jag skulle skicka in både minne och moderkort, men en magkänsla säger mig att det bara är minnet. Jag vill dock inte betala en skitt jävla avgift på 250kr ifall dom inte hittar fel men samtidigt är det ett helvete att böka med moderkortet och skicka hela de också för att sen få reda på att det bara va minnet. För precis som TS uppstår bara felen ibland, nästan helt random och går inte att återskapas när man vill. Volt och timings är inställt manuellt.

Jag har felanmält minnen till Inet och fått en returfraktsedel så jag kan skicka tillbaka minnen, men med tanke på att dom är felfria ibland när jag själv testar så antar jag att det är stor risk/chans att dom kommer att verka ok när Inet testar, och då måste jag betala den där avgiften som jag inte heller är så sugen på. Därav mina försök att få tips, förslag och hjälp av kunniga personoer här på Sweclockers. Jag har - till skillnad från dig - inte gjort några inställningar i bios på volt och timings, utan kör med defaultinställningarna som kom med, men jag kanske ska testa om jag kan fippla med dessa lite. Är inte alls sugen på att skruva loss allt och skicka in mobot, särskilt eftersom jag fick det byggt snyggt och proffsigt till att börja med, något jag inte kan återskapa om jag ska sätta ihop det sen.

Skrivet av Jalle64:

Visst kan det vara minnet som strular, men det kan också vara att ditt nätagg inte orkar eller "fel" på mobot och/eller att du behöver senaste biosversion för att få det att funka bäst?!

Jag har senaste version av bios, men visst kan det vara fel på mobot eller nätagget också. Jag har ett Fractal Design Newton R2, 650W modulär nätagg, så rent generellt ska det räcka till utan problem om jag försått specar och info rätt, men det kan ju vara så att det inte är 100%. Nu när jag tänker på saken så är ju strömmen till datorn inkopplat via en koppingsdosa med andra kontakter, det kanske har något med saken att göra? Dvs att strömmen till nätagget dippar någon gång då och då, och därför blir svajar strömförsörjningen lite vilket kan krascha datorn? Jag ska testa att koppla om den och köra direkt in i väggen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Horrabin:

Tack för svaren!

Jag har felanmält minnen till Inet och fått en returfraktsedel så jag kan skicka tillbaka minnen, men med tanke på att dom är felfria ibland när jag själv testar så antar jag att det är stor risk/chans att dom kommer att verka ok när Inet testar, och då måste jag betala den där avgiften som jag inte heller är så sugen på.

Nä samma här som sagt... Jag har i alla fall temporärt bestämt mig för att skita i att skicka in något, eftersom det för tillfället fungerar utan problem och jag har inte på hela dagen lyckats återskapa en BSOD eller hittat errors med memtest86. Blir det riktigt ostabilt så jag inte kan använda datorn blir det eventuellt att köpa nya minnen och hoppas på det bästa. Har prövat båda minnena ett och ett i varje slot och har inte kunnat hitta nån trend att det muppar sig i någon speciellt, utan de är helt random så moderkortet har jag nästan uteslutit (mest för att jag verkligen inte vill plocka ut hela skiten ). SÅ, jag följer magkänslan och skyller på minnena tills vidare!

Edit.

Har idag och igår prövat just coldboots och upptäckt att det är här errors uppstår. Så efter lång väntetid och många test har jag äntligen hittat att det endast är ett minne som failar, och det failar i vilken slot jag än sätter det i. Så med andra ord är jag väldigt säker på att det är minnet så blir att endast skicka in dessa och byta ut, kanske samtidigt uppbyte till dominator eller liknande.

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg