Windows Home Server Codename Vail WHS och storage pool.

Permalänk
Medlem

Windows Home Server Codename Vail WHS och storage pool.

Har satt ihop en server. Tänkte bekanta mig med Windows Home Server Codename Vail. Håller på att testa lite hur storage poolen fungerar. Hur det fungerar med att lägga till och ta bort hårdiskar. Och hur man ska bara sig åt vid ominstallationer av OS och hårddiskhaverier. Och har lie funderingar. Jag stoppade in en 80 GB hårddisk som enbart skal användas till poolen. Operativsystemet har jag på en annan disk. Jag skapade en Server Mapp där mina sparade program ska ligga är tanken. När jag skapade mappen reserverade han 19 GB till den mappen och inget mer. Nu är den mappen full trots att det finns 44,3 GB kvar i poolen. De där 44,3 GB värkar vara reserverade till andra Servermappar som musik film och andra filtyper. Borde inte poolen kunna användas hur som hälst.

Jag hoppas ni förstår mitt problem.
http://www.nykvist.eu/Bilder_Forum/Vail.jpg

Permalänk
Medlem

Kan du inte via typ Server Manager -> Storage, välja hur du vill administrera hårddiskarna och deras partitioner? Det verkar som om du/servern skapat en partition som du fyllt med data.
Osäker på namnen på tjänsterna men tryck på ikonen höger om startmenyn - den är det.

Permalänk

Vad är din tanke med att ha en mapp som heter program?

Hej!

Jag har också WHS v2 och undrar lite vad du har för tanke med att ha en mapp som heter program.? Ska du köra dina program från den mappen på din client dator?

Jag hittade idag en "add inn" som gör att man installerar tex Outlook på Servern, och sedan via Dashboarden kan jag starta Outlook och komma åt Outlook från vilken dator somhelt på mitt nätverk. Det jag försöker klura ut nu är hur jag kommer åt det hela utanför mitt nätverk. Inte lyckats hittills

/Daniel

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte installerade program jag har där. Sparade program som kan komma till nytta framöver. Det kan vara antivirusprogram, Officeprogram.

Vet du vad som måste göras med poolen om serven måste ominstalleras eller när skarpa versionen av den nya versionen kommer. Går poolen att återskapas efter en ominstallation.

//Indurain

Permalänk
Skrivet av indurain:

Det är inte installerade program jag har där. Sparade program som kan komma till nytta framöver. Det kan vara antivirusprogram, Officeprogram.

Vet du vad som måste göras med poolen om serven måste ominstalleras eller när skarpa versionen av den nya versionen kommer. Går poolen att återskapas efter en ominstallation.

//Indurain

Hej igen!

Nej jag har själv försökt kolla runt lite på detta, men ingen verkar veta. Jag är mer intresserad när det släpps i skarp version. Samt en bättre manual för det här med Remote Acces (alltså att anluta till servern utanför mitt närverk). Har nu äntligen lyckas få det fungera utan certifikatproblem osv som jag hade problem med Beta'n. Överlag är jag rätt nöjd. Vad tycker du? (förutom ditt dilemma med diskpoolen)
/Danne

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondeDexter:

Hej igen!

Nej jag har själv försökt kolla runt lite på detta, men ingen verkar veta. Jag är mer intresserad när det släpps i skarp version. Samt en bättre manual för det här med Remote Acces (alltså att anluta till servern utanför mitt närverk). Har nu äntligen lyckas få det fungera utan certifikatproblem osv som jag hade problem med Beta'n. Överlag är jag rätt nöjd. Vad tycker du? (förutom ditt dilemma med diskpoolen)
/Danne

Har du testat att kopiera in mer även om det ser ut som disken är full, den "gamla" homeservern beter sig på det viset, dvs den allokerar mer disk till din share allteftersom det behövs.

/tobbe

Permalänk
Avstängd

Windows Home Server använder en del av alla "nya" diskar för att kunna återställa sig om den första kraschar, meningen är att man skal slippa administrera disk för disk.