Skolprojekt, modifikation av koppling mellan headset, mp3 och ip telefon

Permalänk

Skolprojekt, modifikation av koppling mellan headset, mp3 och ip telefon

Hej!
Mitt namn är Oscar och jag går teknik programmet på Thorildsplans gymnasium med inriktning nätverk och programmering och eftersom att jag går sista året så är det dags för projektarbete!
När jag inte går i skolan så arbetar jag på ett så kallat callcenter där jag tar emot samtal för Bredbandsväljaren, bilprovningen osv. Något som är väldigt tråkigt på jobbet är när det inte kommer in några samtal och eftersom många hemsidor är spärrade på jobbet finns knappt något att göra och vad gör man då? Jo lyssnar på musik, därför vill jag bygga en slags adapter som gör så att när inget samtal är aktivt på IP telefonen (det är IP telefoner vi har på callcentret) så börjas det spela musik på mp3:n/ipoden som också är kopplat till headsetet. Ska bifoga en bild så ni kanske förstår bättre.

IP telefonen ska självklart ha prioritering 1, så fort det kommer ett ljud från telefonen ska musiken pausas (när ett inkommande samtal kommer så är det ett kort pip). Därför kommer jag behöva programmera denna adapter så att när vilket ljud som helst kommer från telefonen så pausas musiken från mp3n och när inget ljud kommer från telefonen så slår adaptern om och skickar ett meddelande till mp3n att börja spela. Angående att skicka detta meddelande till mp3n vet jag ej hur det ska fungera, någon som vet om alla mp3s/ipods har något kommando för detta typ som bara "play"? Någon som vet vart jag kan få tag i ett programmeringsbart kretskort med 1 output audio 3,5mm, 1 input mic 3,5mm, 1 input audio 3,5mm och 1 input 4P4C kabel (kabeln från IP telefonen). Jag har tänkt lite på hur kopplingen skulle se ut inne i denna adapter och så ska anslutningen mellan mikrofon och telefon alltid vara aktiv men koppling mellan headset audio, telefon och mp3 måste gå genom någon slags programmerbar switch (strömbrytar liknande sak) för att fungera.

Jag har haft programmering i Java kurs A och B, kommer nu i trean att ha Csharp, tror ni detta projekt kommer bli för svårt eller kommer det bli något perfekt?

Självklart är idén långt ifrån färdig så alla svar och idéer välkomnas!

Tack på förhand

Mvh
Oscar

Permalänk
Medlem

Ingen idé på ditt projekt, men surfa med proxy så kringår du spärren på sidorna och kan surfa facebook?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080