Permalänk
Medlem

problem att kopiera filer

Hej,

jag raka krasha min linux grub pga jag lekta runt lite i en fil ockso vart de fel
so nu kan jag ej boota ubuntu men jag har filer der jag vill ha kvar so start med live cd kommer ot disken men just vissa filer som jag vill ha kvar so seger den att jag ej for kopiera har inget tillstond for sokt med terminalen *sudo mv /media/min disk/mapp /media/min andra disk/mapp* Permission denied po samtiliga mappar i mappen hur kan jag gora for att redda dess?

Permalänk
Medlem

Kan du ändra rättigheter med tex chmod? eller chown?

Permalänk
Medlem

jag har nu installerat ubuntu på andra disken också för att slippa live cd men har inte rört den med filerna jag vill ha på men detta får jag upp direkt från terminalen

mejan@95252jgeo:/media/b55d519b-14b9-48bf-ae07-bb3db42bf34b/home/mejan$ chmod
chmod: argument saknasmejan@95252jgeo:/media/b55d519b-14b9-48bf-ae07-bb3db42bf34b/home/mejan$ chmodmejan@95252jgeo:/media/b55d519b-14b9-48bf-ae07-bb3db42bf34b/home/mejan$ chmod
chmod: argument saknas
Försök med "chmod --help" för mer information.

mejan@95252jgeo:/media/b55d519b-14b9-48bf-ae07-bb3db42bf34b/home/mejan$ sudo chmod -als
[sudo] password for mejan:
chmod: argument saknas

vist vare -als för att se vilka rättigheter som redan ligger där?

Permalänk
Medlem

jätte skum grejj gjorde just passwd ändring så på min nya ubuntu partion på root för jag tänkte om de gick bättre där så utan att logga in som root så bara kommer jag åt dom någon som kan veta vad detta beror på?

Permalänk
Medlem

Säkert, jag har läst ditt senaste inlägg 10 gånger men fattar inte vad du skriver.

Är jag bara lite fuller eller är det svårtolkat?

Permalänk
Medlem

troligen en blandning...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mejarn1989:

jätte skum grejj gjorde just passwd ändring så på min nya ubuntu partion på root för jag tänkte om de gick bättre där så utan att logga in som root så bara kommer jag åt dom någon som kan veta vad detta beror på?

Inte fullare än jag isf.

edit: är nog inte helt nykter iofs (fullare, bra svenska där...).

Permalänk
Medlem

sudo rättigheterna är förmodligen olika på de olika partitionerna. mv flyttar filer och det kan vara problem med raderingen. Boota mot den partition du vill ha kvar och kopiera med cp -R.