AMD Bulldozer på Hot Chips 2010

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut, skall bli spännande att se om AMD behåller AM3 socket för Bulldozer eller inte.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zmeister:

Helt plötsligt känns mitt AM2+ bygge gammalt

Vad fals? Jag uppgraderade just från AM2+ till AM2+ om grejerna hänger allt med fortfarande :). Bara man har ett bra moderkort och en schyst tillverkare.

Jag tycker 8 moduler borde vara max för oss konsumenter istället för 4. Köper man en Bulldozer med två moduler så kanske den rent av blir sämre än en nyare Phenom II och det är dags att 4 blir standard och 8 det nya för entusiaster.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ny socket för AMD lär väl släppas. Lite trist att folk ska köpa ett AM3-kort och tänker kanske att det inte fungerar eftersom man behöver nytt bios för Bulldozer.

Permalänk
Medlem

Jag kan se hur AMD kan vidareutveckla Bulldozer senare genom att lägga till fler "heltalsmoduler" men ha kvar bara en delad FPU eftersom jag antar att folk kommer börja använda GPU:n istället för flyttalsoperationer. Nu är iofs fördröjningen mellan GPU:n och CPU:n för stor men med Fusion så försvinner det problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du kör iallafall en hyffsad dator, suttit och väntat sen 2006 jag med. Fast med en E6600, 2GB RAM och ett 5750.

Spel är inte på topp längre om man säger så

Prestandan är så bra som det blir med den värmeutvecklingen du har. Jag kör samma komponenter fast med 4 GB minne, och det finns faktiskt inget att uppgradera till om man inte vill ha en varmare dator. Jag väntar på 32/28nm komponenter, så andra halvan av 2011 kanske det finns något att uppgradera till. Hur mycket det kommer att finnas att vinna på ett steg i litografiteknik vete fanken - jag vet inte om jag kommer att uppgradera för 25% i prestanda eller strömförbrukning. Det har inte hänt så mycket i prestanda/Watt som man skulle kunnat hoppas på sistone.

Permalänk

Ska bli kul att se hur Intel slaktar AMD än en gång.

Permalänk
Medlem

Det enda jag är lite tveksam till med Bulldozer är bandbredden till minnet med bibehållen AM3-sockel. Intel kommer ju att gå till 4 (!) minneskanaler på sina snabbare Sandy Bridge system, så 2 DDR3-kanaler känns lite trångt, i synnerhet för framtiden. Bakåtkompatibiliteten är ju bra för de som vill uppgradera gamla system, men framåtkompatibiliteten känns å andra sidan begränsad.

Jag är säker på att Intel kommer att ta rejält betalt för sina entusiastsystem, så det kanske inte blir något konkurrensproblem för AMD i praktiken.

Permalänk
Medlem

Jag tror att AMD vet att de inte kan tävla med intel på prestandatronen. Där emot så kan dom tävla om försäljningssiffrorna. Jag menar, det är inte många som lägger 10k för intels värstingar. AMD är ju helt klart prisvärdast, och om dom lägger sig iaf nära intel i prestanda, så kommer försäljningen gå bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

Det känns lite som om AMD och Intel siktar på lite olika marknader. Bulldozer verkar ju perfekt för serverapplikationer med skalbarhet och hur många kärnor som helst. Frågan är hur bra det är för oss hemmaanvändare som oftast inte kör så många trådar på en gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det känns lite som om AMD och Intel siktar på lite olika marknader. Bulldozer verkar ju perfekt för serverapplikationer med skalbarhet och hur många kärnor som helst. Frågan är hur bra det är för oss hemmaanvändare som oftast inte kör så många trådar på en gång.

Det kommer behövas framöver. Du har väl sett nyheten om Crysis 2?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12573-crysis-2-far-stod-for-...
Min nästa dator kommer innehålla 8 kärnor.
Bulldozers till folket!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Prestandan är så bra som det blir med den värmeutvecklingen du har. Jag kör samma komponenter fast med 4 GB minne, och det finns faktiskt inget att uppgradera till om man inte vill ha en varmare dator. Jag väntar på 32/28nm komponenter, så andra halvan av 2011 kanske det finns något att uppgradera till. Hur mycket det kommer att finnas att vinna på ett steg i litografiteknik vete fanken - jag vet inte om jag kommer att uppgradera för 25% i prestanda eller strömförbrukning. Det har inte hänt så mycket i prestanda/Watt som man skulle kunnat hoppas på sistone.

Hade faktiskt behövts, men det är ju inte bråttom direkt. Hade varit lite roligare att kunna köra Bad Company 2 på högsta istället för "nästan högsta".

Men uppgraderar man någon enstaka komponent nu behövs ju hela systemet bytas ut.

Nytt grafikkort = nytt nätaggregat. Ny processor = nytt moderkort/nya minnen etc etc

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Det låter som att det kan stämma faktiskt. Har läst nåt om det, men minns inte var..
Kan vara så att AM2+ hade stöd för DDR3, om processorn hade det... hmm...

Socket AM2 - Wikipedia, the free encyclopedia

Yes!

S939 hade bara stöd för DDR(1), AM2 + AM2+ DDR2, och AM3 är för DDR3(Men kan även rulla med DDR2). Skillnaden mellan AM2 och AM2+ är att AM2 använder Hyper Transport 2.0 och AM2+ 3.0.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hade faktiskt behövts, men det är ju inte bråttom direkt. Hade varit lite roligare att kunna köra Bad Company 2 på högsta istället för "nästan högsta".

Men uppgraderar man någon enstaka komponent nu behövs ju hela systemet bytas ut.
Nytt grafikkort = nytt nätaggregat. Ny processor = nytt moderkort/nya minnen etc etc

Äsch, jag kan inte för mitt liv bry mig huruvida jag har "hyfsade skuggor" eller "löjligt prestandakrävande skuggor" när jag spelar ett spel. När jag skruvar upp inställningarna sista hacken så går det långsamt, men jag ser fan ingen skillnad alls när jag spelar. I och med att spelen måste kunna spelas på äldre/klenare system så handlar ju det man vinner på kraftigare grafikkort bara om att polera - och när vi talar om de allra kraftigaste lösningarna så handlar det mest om att kunna köra på högsta settings bara för att de finns där, och därför kunna intala sig att det inte uteslutande handlade om benchmarks och virtuell penislängd när man köpte det häftigaste.

För att återknyta till AMDs Bulldozer, så verkar det ju som att de som har ett AM3/DDR3 system kommer att kunna uppgradera enkelt. AMD vinner i respekt i att de inte som Intel byter sockel bara för att tvinga fram nyanskaffning. Det vore trevligt om AMD ville släppa en tydlig roadmap åtminstone för socklarna de tänkt använda på 32nm noden och helst också nästa litografiska nod, säg 3 år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag tror att AMD vet att de inte kan tävla med intel på prestandatronen. Där emot så kan dom tävla om försäljningssiffrorna. Jag menar, det är inte många som lägger 10k för intels värstingar. AMD är ju helt klart prisvärdast, och om dom lägger sig iaf nära intel i prestanda, så kommer försäljningen gå bra.

Nu vet vi iofs inte så mycket om prestandan mer än att den 16-kärniga Interlagos (Bulldozer) har 50% bättre prestanda i genomsnitt än den 12-kärniga Magny-Cours (gamla hederliga K10). Det var vid samma minnesbandbredd (4 minneskontrollrar) och samma TDP. Endast för servar dock. Jag antar förresten att Interlagos är en MCM av 2 st 8-kärniga Bulldozer-kretsar likt Magny-Cours som är en MCM av 2 st Istanbul.

Pga Almdahls lag kan man egentligen inte använda dessa siffror för att uppskatta prestandaökningen per kärna men om man gör det så får man 12,5%. Enligt Almdahls lag bör dock prestandaökningen per kärna vara större. Sen vet jag inte om jämförelsen var gjort i samma klockfrekvens. Bara att processorerna drog lika mycket effekt.

Fast en annan viktig sak är ju att AMD verkar ha satsat mycket på att få ut så mycket prestanda som möjligt per area och effekt. Precis som de gör med sina GPU:er. Jag gillar det för även om jag gillar prestanda väldigt mycket så är det inte mycket värt om den prestandan kommer till ett högt pris och/eller värmeutveckling. K10 hade inte så värst bra prestanda/watt egentligen (ok, men inte mer) men prestanda/krona var bra. Bulldozer verkar förbättra prestanda/watt ordentligt och förhoppningsvis kommer prestanda/krona fortsätta vara bra (prestanda/tillverkningskonstnad ökar iaf men priset beror ju på marknaden också).

AMD har förresten redan nu (med K10 alltså) ett övertag i area/kärna egentligen. En K10-kärna i 45nm är mindre än en Nehalem-kärna i 45nm. Dock är Intel bättre på att packa cache tätare så Intel får till ganska små kretsar ändå.

edit:

Inlägget blev nog lite konstigt upplagt förresten. Jag menar att jag håller med dig. Att inneha prestandatronen är inte så intressant egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tosseboll:

Det kommer behövas framöver. Du har väl sett nyheten om Crysis 2?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12573-crysis-2-far-stod-for-...
Min nästa dator kommer innehålla 8 kärnor.
Bulldozers till folket!

Ja fast det är ett spel. Frågan är hur många fler det kommer inom en snar framtid. Vi har ju väntat på att alla spel ska använda 4 kärnor sen Core 2 dök upp och det verkar ju inte riktigt blivit av. Själv spelar jag ytterst lite utan håller på med bild och videoredigering samt en del matematiska beräkningar så för mig är fler kärnor inte helt fel. Speciellt inte om man vill leka med många program samtidigt. Typ redigera bilder i Photoshop och Lightroom samtidigt som datorn rendrerar HD-film. JAg ser för övrigt fram emot billiga 4 GB minnesmoduler också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja fast det är ett spel. Frågan är hur många fler det kommer inom en snar framtid. Vi har ju väntat på att alla spel ska använda 4 kärnor sen Core 2 dök upp och det verkar ju inte riktigt blivit av. Själv spelar jag ytterst lite utan håller på med bild och videoredigering samt en del matematiska beräkningar så för mig är fler kärnor inte helt fel. Speciellt inte om man vill leka med många program samtidigt. Typ redigera bilder i Photoshop och Lightroom samtidigt som datorn rendrerar HD-film. JAg ser för övrigt fram emot billiga 4 GB minnesmoduler också.

Sedan ska man ju inte glömma hur stora i käften Crytek var då Crysis 1 släpptes...Skulle flyta bättre med fyrkärniga och DX10 skulle vara så himla bra och ge ökad prestanda

Sitter själv på en oklockad E6600 idag och i ett par spel får man dra ner på inställningarna, men min tanke är att för spel kan man lika gärna vänta tills nästa generations konsoler släppts

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Sedan ska man ju inte glömma hur stora i käften Crytek var då Crysis 1 släpptes...Skulle flyta bättre med fyrkärniga och DX10 skulle vara så himla bra och ge ökad prestanda

Sitter själv på en oklockad E6600 idag och i ett par spel får man dra ner på inställningarna, men min tanke är att för spel kan man lika gärna vänta tills nästa generations konsoler släppts

Tråkigt att vänta på nästa gen konsoler.
Man kan ju öka inställningarna i spelen, och höja upplösningen (om skärmen har stöd)
för att få det att se bättre ut.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Pga Almdahls lag kan man egentligen inte använda dessa siffror för att uppskatta prestandaökningen per kärna men om man gör det så får man 12,5%. Enligt Almdahls lag bör dock prestandaökningen per kärna vara större. Sen vet jag inte om jämförelsen var gjort i samma klockfrekvens. Bara att processorerna drog lika mycket effekt.

Amdahls lag innebär att vi i alla fall kan säga att Bulldozer per kärna är _minst_ 12,5% snabbare. Sannolikt inte så otroligt mycket mer, det är svårt att tro att de skulle välja ett benchmark som inte skalar väldigt bra med antalet kärnor.

Prestanda/W det tekniskt intressantaste måttet eftersom strömförbrukning är den begränsande faktorn för netbooks, laptops, servrar och desktops (utom de extremaste entusiastsystemen).

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt spännande och jag hoppas vi får se ett helvetets priskrig från AMD och Intel

Permalänk
Medlem

Bulldozer har fyra intergerenheter per halvkärna och delad fetch/decode/retire, den kommer nog att vara i klass med en core 2 när det gäller singeltrådning. AMD brukar försöka överraska när de har en bra produkt på gång. Det ska bli intressant att se hur högt man kan klocka den. Jag tror för övrigt att Bulldozer kommer att komma i en egen ny sockel endast för ddr3. Det är inte bara minnesinterface i en sockel utan även strömförsörjning, I/O och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Amdahls lag innebär att vi i alla fall kan säga att Bulldozer per kärna är _minst_ 12,5% snabbare.

Jo, så kunde jag ju ha sagt. Fast för enkel-trådade program kan nog prestandaökningen vara betydligt mer än så pga turbo (om den fungerar bättre än i thuban) och att den får mer av bulldozer-modulen och minnes/cache-bandbredden för sig själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Det här är riktigt spännande och jag hoppas vi får se ett helvetets priskrig från AMD och Intel

Tror nog inte det blir något priskrig. AMD kommer högst troligtvis lägga sig under Intel prismässigt och Intel verkar inte vara så intresserade av att jaga på. Utan dom levererar tillräckligt mycket bättre prestanda för att kunna ta ut ett betydligt högre pris. Hoppas kan man alltid förvisso och för min egen del så blir det garanterat en Bulldozer när den kommer. Den kommer uppfylla mina behov väl för en stund framöver och sedan så tycker jag om att stödja "the underdog". Sen kommer AMD vara vänligare mot min stackars plånbok. Inget ont sagt om Intel, dom gör bra grejjer, men AMD kör på lite mer prisvärt alternativ.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Sitter själv på en oklockad E6600 idag och i ett par spel får man dra ner på inställningarna, men min tanke är att för spel kan man lika gärna vänta tills nästa generations konsoler släppts

Har klockat min till 3.25Ghz (moderkortet klarar inte mer) Gör att alla spel flyter mycket bättre, men den blir rätt varm även med en H50.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så den bästa processorn har alltså fyra st moduler?

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Skrivet av Maltek:

Så den bästa processorn har alltså fyra st moduler?

Japp den på desktop sidan. 4 moduler/8 kärnor. 16 trådar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Japp den på desktop sidan. 4 moduler/8 kärnor. 16 trådar.

I artikeln, på första sidan, står det "bulldozer module"
*Två kärnor för lika många trådar

Alltså en tråd per kärna, eller två per modul.
Men i vilket fall, en spännande framtid väntar oss och AMD.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av tosseboll:

I artikeln, på första sidan, står det "bulldozer module"
*Två kärnor för lika många trådar

Alltså en tråd per kärna, eller två per modul.
Men i vilket fall, en spännande framtid väntar oss och AMD.

Jag är lite trött i huvudet. Hur många trådar blir det då?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har klockat min till 3.25Ghz (moderkortet klarar inte mer) Gör att alla spel flyter mycket bättre, men den blir rätt varm även med en H50.

O.o

Jag kör med en e6400 klockad till 3.3Ghz och den är verkligen inte varm, idle temp ligger på 37 och load 60 och jag kör inte med någon värsting kylare, utan en zalman cnps 9500.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Blir att avboka mitt IV Formula och 1090 nu.
Jag vågar aldrig köpa nytt nu för tiden för köper man nått så finns det nya "generationer" bara veckor fram över. Blir att vänta på Bulldozer nu då om man inte skulle satsa på Intel och HT.

/VH

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är lite trött i huvudet. Hur många trådar blir det då?

2 Trådar per modul. Varje modul innehåller 2 Kärnor, en tråd per kärna.
1 modul = 2 trådar. 2 moduler = 4 trådar. 3 = 6. Flaggskeppet (?) på 4 Moduler får 8 trådar