Närlivset vill ta ut avgift fast det är olagligt. Vad ska man göra?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Typiskt sweclockers. Att det ska vara så j*vla svårt?

Man får inte ta ut avgift för kortbetalningar. Detta följs av 99% av butikerna. Istället för 3kr under 50kr blir det inget kortköp under 50kr. Nästan samma budskap; lika lagligt. Sluta handla hos dessa tattare om det stör er. Mig stör det inte då jag har bankomat 20m från min turkkiosk.

PS: Jag hatar kontanter.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av nikce:

Är dock helt säker på att hon får neka kortköp. Dock inte ta ut någon avgift.

Enligt svensk lag kanske hon får neka köp om hon vill, men samtidigt kanske det står i avtalet med VISA som hon har för att kunna ta emot kort att hon inte får neka något kortköp oavsett belopp?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Ah vafan, 5kr hit eller dit. Hade det varit en kiosk nära mig och du hade anmält den så de valde att ta bort sin kortterminal hade jag varit sjukt arg på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Ah vafan, 5kr hit eller dit. Hade det varit en kiosk nära mig och du hade anmält den så de valde att ta bort sin kortterminal hade jag varit sjukt arg på dig.

Det handlar inte om pengarna i sig, inte för mig iaf. Det är av samma anledning som när det annonseras en för 6 två för 10 men sedan glömmer dra av rabatten i kassan, jag skiter väl i om det kostar 2 kronor mer men om de ändå inte tänker hedra erbjudandet så kan de ta ner skylten med erbjudandet på lika gärna (nu säger jag inte att det här är samma sak för det är det inte, men jag protesterar mot det av samma anledning dvs princip). Vill de inte ha kortbetalningsmöjlighet med alla fördelar OCH nackdelar det medför så skit då för fan i att ha en kortläsare!

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

I concur.

Till er andra:

Ärligt talat är inte detta nånting som ni borde ta med ställena som tar ut kortavgifter utan med bankerna. För de skrattar gott åt de jävla idioterna som drivit igenom lagen.

Vi drar ett exempel så ska vi se om ni tycker det är logiskt:

Du går in i en affär och köper en produkt där marginalen för försäljaren ligger runt 4 kronor. Det är ungefär vad banken tar i avgift från handlaren. Är det då rimligt att handlaren ska tillåta kort?

Som handlare har man fortfarande möjligheten att säga nej till kortköp under 100 kronor. Vill du handla för under den summan? Ha med dig kontanter. Precis på samma sätt som de kan neka kortköp helt.

Däremot får man inte lägga på en avgift längre (vilket länge har varit en bra lösning för alla parter).

Att det är smidigare och kostar mindre för handlaren att låta kunderna köpa med kort... det är inte helt sant.

Upp till butiken om de vill erbjuda kortköp till sina kunder eller inte. Om de inte vill det behöver dom inte ha kortbetalning. Problem solved. Men oj, då åker folk nån annanstans?

Har man terminal får man allt se till att kunder får nyttja den med. Sen är det faktiskt ett faktum att butiker inte alltid tjänar på sina sållda varor. Det gäller vilka varor som helst som säljs ut för netto eller till och med under osv. Så en butik tjänar inte på allt, en del är service som får folk att stanna kvar. Hur mkt av en närlivs omsättning tror du består av att någon går in och handlar 3 tuggummin?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Det handlar inte om pengarna i sig, inte för mig iaf. Det är av samma anledning som när det annonseras en för 6 två för 10 men sedan glömmer dra av rabatten i kassan, jag skiter väl i om det kostar 2 kronor mer men om de ändå inte tänker hedra erbjudandet så kan de ta ner skylten med erbjudandet på lika gärna (nu säger jag inte att det här är samma sak för det är det inte, men jag protesterar mot det av samma anledning dvs princip). Vill de inte ha kortbetalningsmöjlighet med alla fördelar OCH nackdelar det medför så skit då för fan i att ha en kortläsare!

Och jag säger att jag hellre betalar 5kr extra om alternativet är att de inte ska ha råd att ha en kortterminal. Jag har sällan kontanter på mig, så det skulle innebära att jag så gott som aldrig skulle handla i affären.

Permalänk
Medlem

Anmäl och sen cykla/gå/rulla ner till Bea.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guru Meditation:

Enligt svensk lag kanske hon får neka köp om hon vill, men samtidigt kanske det står i avtalet med VISA som hon har för att kunna ta emot kort att hon inte får neka något kortköp oavsett belopp?

Jag ska ta och kolla detta med VISA, ska skriva till dem och påtala detta.

Skrivet av hapone:

Ah vafan, 5kr hit eller dit. Hade det varit en kiosk nära mig och du hade anmält den så de valde att ta bort sin kortterminal hade jag varit sjukt arg på dig.

Jo jag har funderat på detta men då det finns mest barnfammiljer och sjukskrivna i området så gör det inte så mycket - vilket jag inte tror kommer hända - om terminalen skulle försvinna då barnfamiljerna ofta har bil + bea en bit ifrån, samt att de som är sjukskrivna har all tid i världen på sig att gå och handla, typ hela dagarna.:)

Skrivet av Gorion:

Det handlar inte om pengarna i sig, inte för mig iaf. Det är av samma anledning som när det annonseras en för 6 två för 10 men sedan glömmer dra av rabatten i kassan, jag skiter väl i om det kostar 2 kronor mer men om de ändå inte tänker hedra erbjudandet så kan de ta ner skylten med erbjudandet på lika gärna (nu säger jag inte att det här är samma sak för det är det inte, men jag protesterar mot det av samma anledning dvs princip). Vill de inte ha kortbetalningsmöjlighet med alla fördelar OCH nackdelar det medför så skit då för fan i att ha en kortläsare!

Jag håller med: jag bryr mig inte om pengarna utan jag ser det ungefär ur samma perspektiv som dig: har det kommit en ny lag som ska ge konsumenterna ökat skydd så ska den ju finnas där för att användas. Jag menar ingen skulle gå med på att (som exempel nu, säger inte att de gör på detta vis) Inet skulle ta bort de två ångerveckorna när man handlar på distans över nätet med argumentationen: "Vi vet att det är olagligt att göra så men vi gör så endå för att vi vill gå med vinst och tjäna några kronor över vår lilla marginal," (läs: det var vad tjejen sa i närlivset fast med andra ord). Och det är som du säger, man kan inte både ha och äta kakan allt innebär oftast nackdelar oavsett vad man gör i livet.

Och btw...hennes argumentation som gick ut på att hon vägrade se det från kundens synvinkel gör ju att benägenheten ökar att anmäla. Att hon vill att jag ska handla för 100 kr för att jag ska få dra kortet/slippa avgift är också irriterande då den enda som tjänar på sin argumentation är kvinnan - hon blir rikare och jag blir fattigare, fattigare än vad jag tänkt mig dessutom.:S

Skrivet av Sgart:

Upp till butiken om de vill erbjuda kortköp till sina kunder eller inte. Om de inte vill det behöver dom inte ha kortbetalning. Problem solved. Men oj, då åker folk nån annanstans?

Har man terminal får man allt se till att kunder får nyttja den med. Sen är det faktiskt ett faktum att butiker inte alltid tjänar på sina sållda varor. Det gäller vilka varor som helst som säljs ut för netto eller till och med under osv. Så en butik tjänar inte på allt, en del är service som får folk att stanna kvar. Hur mkt av en närlivs omsättning tror du består av att någon går in och handlar 3 tuggummin?

Håller med till fullo.:)

Skrivet av hapone:

Och jag säger att jag hellre betalar 5kr extra om alternativet är att de inte ska ha råd att ha en kortterminal. Jag har sällan kontanter på mig, så det skulle innebära att jag så gott som aldrig skulle handla i affären.

Tycker inte man ska gynna personer som bryter mot lagen.:) Bojkott är det enda rätta.^^

Skrivet av Blubbb:

Anmäl och sen cykla/gå/rulla ner till Bea.

Jo Bea får det bli^^ Mig har hon förlorat som kund.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag gillar hellre inte den nya lagen som motverkar konkurrens.

Om en affär resulterar i att butiksinnehavaren går back, så självklart borde denna ha rätt till att neka affären, vilken den kanske också har idag? Då har man som kund utan kontanter några olika val, som att leta upp en annan butik, på något sätt skaffa kontanter (låna, krita etc) vilket inte alltid är möjligt. Då kvarstår valet att se till så att affären inte blir en förlustaffär för butiksinnehavaren, där man antagligen kan handla mer eller just betala den lilla kortavgift som tillkommer, men nu ska vara olaglig att ta ut. Vilket jag tycker är lite knepigt att göra det olagligt att ta betalt för en viss tjänst om en viss person säljer denna, för bankerna får ju fortfarande ta betalt för tjänsten.

Nå trådskaparen har lagen på sin sida och är man lite rättshaverist av sig så kan man hävda detta och förhindra butiken att göra vissa affärer.
I usa så ska det vad jag förstår vara olagligt att neka en kund som har giltiga betalningsmedel (sedlar), men jag tror inte detsamma gäller kort. YouTube - 8800 Penny PrankVideo

*edit*
Att tro att denna lag resulterar i lägre kortavgifter är naivt, för kunderna ser inte denna avgift och den påverkar ej deras val. Hade däremot butiksägare tagit ut mindre extra pengar för de som använde kort med mindre avgifter, så skulle vi få konkurrens på området.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Och jag säger att jag hellre betalar 5kr extra om alternativet är att de inte ska ha råd att ha en kortterminal. Jag har sällan kontanter på mig, så det skulle innebära att jag så gott som aldrig skulle handla i affären.

Det där är knasigt resonemang, du får det att låta som att det skulle vara en förlustaffär att ha kortläsare och du den gode samariten gör minsann allt för att underlätta för den stackars butiksägaren som faktiskt med säkerligen kommunistiska medel TVINGATS att ha en kortläsare. Kortbetalning är med all säkerhet ingen förlustaffär jämfört med att tappa kunder som om de (butiken) varit utan kortläsare valt att gå till en annan affär. Det är inte synd om affärer för att de har kortläsare, det gör dem mer konkurenskraftiga och i längden mer vinstgivande än om de vore utan kortläsare.

Att tro att de på något vis behöver den där extra slanten för att kortbetalningar (generellt) ska gå runt det köper jag inte, ja ok jag skulle förstå problematiken om det nu vore så att majoriteten av alla kunder utför kortköp för under 50kr men jag tvivlar på att så är fallet. Det handlar ju i slutänden om ren jävla gnidenhet, det är helt enkelt MER lönsamt med kontantkunder dels pga de slipper betala kortdebeteringen men också för att deras prissättning och öresavrundning medverkar till en liten förtjänst. Men att de stackarna går under om de inte får sina 5kr för kortdebeteringar? Nej, inga tårar från min sida iaf... jag köper INTE det, och INTE köper jag på en affär där de försöker inbilla mig det heller.

Jag säger inte att lagen är bra och att jag håller med om den, innan lagändringen betalade jag gladeligen kortavgift bara för att slippa tajffsa. Men en lag är en lag och jag är tvungen att följa lagen (vilket jag inte alltid gör, men så är jag även beredd att ta konsekvenserna för det) och då tycker jag att det samma gäller dessa butiksägare. Jag gråter inte om lagen ändras tillbaka, men så länge lagen dikterar att man inte får ta ut kortavgift tja då ligger det i mitt intresse att se till att jag slipper betala avgift för det finns andra butiker där jag erbjuds samma service utan att behöva betala extra för det.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig lag enligt mig, fattar inte hur de fick igenom den.

Bankerna har ju rätt att ta ut avgift för att lösa in kortköpen - detta tjänar de åtskilliga MILJARDER (!) på varje år.
Varför skulle inte handlaren ha rätt att också ta ut avgift då?

Visst har man viss förståelse för att man som handlare inte är så sugen på att ta kort för småköp då bankerna tar ut DELS en fast kostnad på några kronor, och sedan ett antal % i rörlig kostnad. Tyvärr är det ofta de små butikerna som inte är med i en kedja som har de allra högsta avgifterna för kortinlösen.

Betalar man med kontanter så är det mer eller mindre en fast kostnad för varje dagskassa som skall sättas in.

Mitt förslag!

Bankerna skall ENDAST får ta ut den rörliga avgift för kortinlösen. Problem solved.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Sötast

Tro fan att de vill neka under 100kr, det är ju svarta pengar i 50% av fallen i "minilivs".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Tro fan att de vill neka under 100kr, det är ju svarta pengar i 50% av fallen i "minilivs".

Jo jag vet det var en kille som gärna "skrev upp på krita" åt kunderna, för då behövdes inga kvitton etc. Men sen kom ju de nya kassaapparaterna med en "svart låda" där allt skulle registreras etc. Frågan är således om det argumentet är giltigt mer nu?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Sötast
Skrivet av MacEnkronan:

Jo jag vet det var en kille som gärna "skrev upp på krita" åt kunderna, för då behövdes inga kvitton etc. Men sen kom ju de nya kassaapparaterna med en "svart låda" där allt skulle registreras etc. Frågan är således om det argumentet är giltigt mer nu?:)

Skumt.

Mitt närlivs skriver endast kvitto på förfrågan, om det inte är så att summan är över t.ex 250kr då gör han alltid det.

Inget kvitto till honom heller, utan bara knappar in och öppnar kassan.
På många ställen så knappar de till och med in priserna på miniräknare för att sedan öppna kassan

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Skumt.

Mitt närlivs skriver endast kvitto på förfrågan, om det inte är så att summan är över t.ex 250kr då gör han alltid det.

Inget kvitto till honom heller, utan bara knappar in och öppnar kassan.
På många ställen så knappar de till och med in priserna på miniräknare för att sedan öppna kassan

Småköpen skriver han förmodligen ut på ett långt jävla kvitto i slutet av dagen.
Så gjordes det i alla fall på min förra högstadieskola i cafeterian.

Förresten så skulle ju vilket närlivs som helst bara kunna höja priserna med 25-50 öre.
Problem solved och varken ägaren eller kunderna behöver gnälla, i det stora hela tjänar de säkert mer pengar än tidigare på så vis.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Skumt.

Mitt närlivs skriver endast kvitto på förfrågan, om det inte är så att summan är över t.ex 250kr då gör han alltid det.

Inget kvitto till honom heller, utan bara knappar in och öppnar kassan.
På många ställen så knappar de till och med in priserna på miniräknare för att sedan öppna kassan

Jo mitt närlivs använder miniräknare.:O Jag menar det är inte för astronomiska summor man handlar.xD

Skrivet av anton_mjor:

Småköpen skriver han förmodligen ut på ett långt jävla kvitto i slutet av dagen.
Så gjordes det i alla fall på min förra högstadieskola i cafeterian.

Förresten så skulle ju vilket närlivs som helst bara kunna höja priserna med 25-50 öre.
Problem solved och varken ägaren eller kunderna behöver gnälla, i det stora hela tjänar de säkert mer pengar än tidigare på så vis.

Jo jag tror att de har räknat in avgiften på varorna men så länge kunden inte vet om detta så kan de ju ta ut avgift ändå. (Den förra ägaren - enl. uppgift från en granne - bröt mot Åhus eller om det var hemglass regler och tog ut för högt pris på glassarna och struntade i att hålla sig inom ramarna.:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

alltså hur fan kan dessa närlivs klaga, oo det är synd om oss buhuu så jag nekar ditt köp om du inte vill handla för mer än 100 kr.

jaha och hur smart är det, kunden går någon annanstans och de går ju inte med förlust då??? denna kund handlar en gång i veckan som nu börjar vägra handla för att det inte är rimligt med kortavgift eller nek av köp.

har man business så får man väl va businessman och tänka på att man kan bli av med kunder.

vill jag köpa en vaa för 4 kr så ska jag kunna få göra det med kort. hur mycket pengar förlorar inte varje medborgare per år för att vi blir av med mynt

Permalänk

För er som gnäller på handlarna.

Många av små livsen har mängder med minitransaktioner. De som t.ex. är grannar med skolor har ungdomar som kommer in och handlar läsk eller liknande för 10:-. De där 2,5:- det kostar butiken är kanske hela marginalen? Vill ni inte handla under försäljarens vilkor så strunt i det och leta upp en annan butik.

Permalänk
Sötast

Det måste vara en svår situation för handlarna i vissa fall.

Menar sälja en läsk på kort går bara inte, då har de gjort av med mer pengar än vad de tjänar.

Permalänk
Medlem

Men handlarna får väl gå ihop och fixa så att bankerna tar bort eller så man har ett sorts abonnemang på kortmaskinen! Bankerna skulle förlora massvis med pengar om korten försvann helt från dessa små handlare.

Permalänk

Men om ni köper för över 100kr får ni tillbaks 5kr?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Kan dom djävlas så kan du. Växla in 500:- till femtioöringar och halvstorhandla för antingen allt och kasta skiten över disk eller handla för typ hälften och ta upp så mycket tid du kan i kassan för att räkna. Sen kan du påpeka hur djävla mycket smidigare det hade varit om dom bara hållit sig till lagen. Upprepa tills åtminstone du får tjacka en sockerbit och betala med kort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Har du nån källa på detta? Vad jag vet så har man aldrig fått neka någon kortköp.

De har all rätt i världen att neka dig att handla där. Det är ingen rättighet att få köpa saker.
Om handlaren vill kan de be dig lämna butiken för att du har fel skor på dig.
Vad jag har sett här omkring så har många tagit bort avgiften och helt enkelt börjat neka köp för under 100 kr. Inga pengar är ju bättre än att förlora pengar.

Att rikta sin ilska mot handlarna är ju helt fel. Det är bankerna som är svinen här. De tar avgifter av oss för att vi ska få ha korten och de tar avgifter av handlarna för att de ska ha korten samtidigt som de gnäller på att de vill ha bort kontanterna. De tjänar miljardbelopp årligen på terminalerna and dess avgifter. Det kan kosta flera kronor per köp i rena avgifter för handlaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja fy fan för dyra kortavgifter!
Man måste ju bli urfattig när man tar 80:50 för 2 st 1.4 L Cola och Micropop med Smörsmak!

Ström kostar oxå pengar!
Men sist jag var i en sketen närbutik hade de minsann elektriskt ljus, elektrisk kassaapparat och välkylda
drycker!
Tycker synd om den som sitter på lagret och trampar på en cykel med dynamo hela dagarna!

Lägg på kortavgiften på varorna och sluta gnäll.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Skrivet av EyEr0n:

Ja fy fan för dyra kortavgifter!
Man måste ju bli urfattig när man tar 80:50 för 2 st 1.4 L Cola och Micropop med Smörsmak!

Ström kostar oxå pengar!
Men sist jag var i en sketen närbutik hade de minsann elektriskt ljus, elektrisk kassaapparat och välkylda
drycker!
Tycker synd om den som sitter på lagret och trampar på en cykel med dynamo hela dagarna!

Lägg på kortavgiften på varorna och sluta gnäll.

Är väll inte rättvist mot de som betalar kontant?
Man borde ju dock få lägga på en administrationsavgift för köpet? T.ex. administrationsavgift på 2,50:- på alla köp under 50:-. Sen som handlare kan man rabattera bort denna till visa, det kan ju råka bli så att det bara blir folk som betalar kontant som får rabatten :p.

Permalänk

Jag har varit med om lösningen att handlaren drar 100kr om de tycker att man inte ska handla med kort under och ger växeln i kontanter. Det tycker jag är en okej lösning om man inte har kontanter på sig. Men smidigare är det ju att slippa alla avgifter. På pressbyrån fick jag handla kuvert och frimärke för 9kr på kort idag utan att betala någon extra avgift. Tänkte mig inte riktigt för när jag skulle betala och satte i kortet och det kändes lite löjligt att betala något för 9kr med kort. Men egentligen vill jag ju att det inte ska vara löjligt, hatar verkligen kontanter.

Permalänk
Medlem

Som många sagt tidigare, det är enbart bankerna som är skurkarna i den här soppan. De allra flesta köp hos småhandlarna är små transaktioner, typ en tidning och en dosa snus eller en läsk med kexchoklad. Det är helt orimligt att de ska behöva betala kortavgifter som heter upp hela marginalen här.

Exempel på bankernas förträfflighet:

*Kunderna får tillgång till internetbank: Bankerna kan lägga ner enormt många kontor och spara extremt mycket pengar på att kunderna kan sköta en del service själva. Bankerna tar ut en avgift för att använda internetbank.

*Bankerna inför lönekonton och får direkt del av alla löntagares pengar. Bankerna ger ingen ränta för pengar som finns på sparkonton "Det är inte meningen att man ska ha sina sparpengar där".

*Bankerna säljer fonder som går konstant sämre än index och tar ut en rejäl avgift för det. "Aktivt förvaltade"

*Bankerna lobbar för att få ner den dyra kontanthanteringen genom att få folk att använda kort istället. Bankerna tar samtidigt ut en rejäl avgift för korttransaktioner.

Kan rekommendera alla att läsa "Bankbluffen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De har all rätt i världen att neka dig att handla där. Det är ingen rättighet att få köpa saker.
Om handlaren vill kan de be dig lämna butiken för att du har fel skor på dig.
Vad jag har sett här omkring så har många tagit bort avgiften och helt enkelt börjat neka köp för under 100 kr. Inga pengar är ju bättre än att förlora pengar.

Att rikta sin ilska mot handlarna är ju helt fel. Det är bankerna som är svinen här. De tar avgifter av oss för att vi ska få ha korten och de tar avgifter av handlarna för att de ska ha korten samtidigt som de gnäller på att de vill ha bort kontanterna. De tjänar miljardbelopp årligen på terminalerna and dess avgifter. Det kan kosta flera kronor per köp i rena avgifter för handlaren.

Inga pengar är ju bättre än att förlora pengar, så du tror att om du handlar för 72.50kr så skulle inte butiken ha tillräckligt med pålägg på varorna så att han inte kan täcka upp en kort avgift och ändå tjäna pengar ?
Den affären som säljer varor för inköpspris till kunderna vill jag också handla på, tala gärna om var den finns !

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Webbhallen har samma pris på internet som i butik. Ändå dras de med den förfärliga distansköpslagen som innebär enorma förluster för företaget. Ändå lyckas de hålla en skaplig prisnivå på flertalet varor.

Är det en välgörenhetsförening tro?

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Webbhallen har samma pris på internet som i butik. Ändå dras de med den förfärliga distansköpslagen som innebär enorma förluster för företaget. Ändå lyckas de hålla en skaplig prisnivå på flertalet varor.

Är det en välgörenhetsförening tro?

Skillnaden ligger storleken på transaktionen. Webhallen lär ha extremt få transaktioner i storlekn 5-50kr.
Om de ens accepterar så små ordrar? Visa webbutiker har ett minst order pris