Catalyst 10.8 ger stöd för OpenGL ES 2.0

Permalänk

Värdelös drivrutin, däremot blev Mafia 2 prestandan lite bättre. Men annars dålig drivrutin för mig, crossfire mest.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av )ExecutoR(:

Har jag missat nått? Bytte precis idag mitt 8800GTX mot ett 5870, spelar i 1920x1200 med Max allt utan några som helst problem.

Du har inte missat något, jag kör själv i rätt höga inställningar med ett oklockat HD5850 i 6024x1200 (Eyefinity). HBAO och AA/AF får jag dock snåla med då 1GB inte räcker till i dessa upplösningar.

Permalänk
Avstängd

Är det värt att installera den här versionen eller ska jag behålla 10.7? Jag har i och för sig laddat ner drivrutinen och har DriverCleaner.net installerad så det är bara att rensa och in med den nya, fast det är tråkigt om den skulle vara sämre än den jag redan har

Skrivet av )ExecutoR(:

Har jag missat nått? Bytte precis idag mitt 8800GTX mot ett 5870, spelar i 1920x1200 med Max allt utan några som helst problem.

Det finns ju tonvis med olika datorkonfigurationer. Inget kan ju funka lika bra. Crossfire kan vara sämre än ett kort ibland. Fick erfara det när jag körde med två 3870 kort. För min del blir det aldrig nåt mer Crossfire

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Ingen förbättring för 5970 korten eller räknas dom som CF?

Ja, 5970 räknas som CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Är det värt att installera den här versionen eller ska jag behålla 10.7? Jag har i och för sig laddat ner drivrutinen och har DriverCleaner.net installerad så det är bara att rensa och in med den nya, fast det är tråkigt om den skulle vara sämre än den jag redan har

DriverCleaner, var ju år sedan det var nödvändigt att dra det innan man uppdaterade drivarna.. ^^

Fattar dock inte varför alla whinar så mycket, ATI kommer med nya varje månad eller varje vecka om man räknar hotfixes och ligger i och gör så att saker fungerar hela tiden. Prestandaboosts är ju bara ett plus i kanten, vill ni ha fler av de för att det ser bra ut på pappret så köp ett Nvidia kort.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tysonayt:

DriverCleaner, var ju år sedan det var nödvändigt att dra det innan man uppdaterade drivarna.. ^^

Fattar dock inte varför alla whinar så mycket, ATI kommer med nya varje månad eller varje vecka om man räknar hotfixes och ligger i och gör så att saker fungerar hela tiden. Prestandaboosts är ju bara ett plus i kanten, vill ni ha fler av de för att det ser bra ut på pappret så köp ett Nvidia kort.

Kanske det, men jag gör det ändå

Skrivet av Gilgamesh:

Vad är det som händer? eller är det jag som är blind?

Edit
Du tog bort ditt inlägg efter jag citerat dig

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Dynga igen? Började med att jag fick börja använda DVI-HDMI pluggen igen eftersom jag fick mörk bild om jag körde direkt genom HDMI på kortet. Sen GTA IV funkar uselt med dessa drivisar igen. 10.7 var också helt odugligt. Går bra om man stänger av CF i catalyst och ställer in inställningarna som man vill ha. Men man vill ju kunna använda CF. Men sen om man slår på CF igen så återställer sig inställningarna till lägsta och går inte att ställa upp mer utan att det blir problem. Blir nog att installera 10.6 eller 10.5 igen.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

DriverCleaner, var ju år sedan det var nödvändigt att dra det innan man uppdaterade drivarna.. ^^

Fattar dock inte varför alla whinar så mycket, ATI kommer med nya varje månad eller varje vecka om man räknar hotfixes och ligger i och gör så att saker fungerar hela tiden. Prestandaboosts är ju bara ett plus i kanten, vill ni ha fler av de för att det ser bra ut på pappret så köp ett Nvidia kort.

Ja, jag gick över från nVidia till ATI 2006 ( X1950 XTX ) och har då sedan
dess aldrig behövs använda mig av Drivercleaner för att uppd drivarna.
Har funkat utan problem varje månad.

Permalänk
Medlem

Kan ju nämnas att spel kan få en prestanda skjuts utan att det nämns i changeloggen, även vissa grejer kan fixas utan att det nämns bara genom att det är en ny drivrutin.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

DriverCleaner, var ju år sedan det var nödvändigt att dra det innan man uppdaterade drivarna.. ^^

Fattar dock inte varför alla whinar så mycket, ATI kommer med nya varje månad eller varje vecka om man räknar hotfixes och ligger i och gör så att saker fungerar hela tiden. Prestandaboosts är ju bara ett plus i kanten, vill ni ha fler av de för att det ser bra ut på pappret så köp ett Nvidia kort.

Behövde göra det senast för någon vecka sedan med just Catalyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon annan som har fått knas med hd5870 med windowstestet ? fick nämligen 2.0 på graphics men 7.8 på gaming graphics xD

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikce:

Behövde göra det senast för någon vecka sedan med just Catalyst.

Skulle det bli nåt fel så är det inte säkert att det försvinner om man bara installerar över den gamla drivrutinen. Det kan vara nån felaktig inställning som ligger kvar sen gammalt. Då är DriverCleaner ett bra verktyg för att fixa bort felen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Kommer min Bizlink displayport adapter funka lika skit som med 10.7?

Permalänk

Intressant. Kul att AMD lägger ner lite mer tid på OpenGL drivern.
Det går framåt, får ta och damma av mitt gamla 3870 snart .

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Håller med om BFBC2! Bara att hålla andan i en månad till och se vad som händer...

Permalänk
Hjälpsam

Någon som vet om CF fungerar bättre nu, det har tydligen strulat sen Cat 10.5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hade önskat att de la lite krut på starcraft 2 tbh, även om det flyter på väldigt bra på mitt system.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av )ExecutoR(:

Har jag missat nått? Bytte precis idag mitt 8800GTX mot ett 5870, spelar i 1920x1200 med Max allt utan några som helst problem.

FPS jägare kanske...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Någon som vet eller har provat om denna löser frysningarna i borderlands? Kör just nu på 10.4, det är den senaste som funkar för mig i det spelet.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Någon som vet eller har provat om denna löser frysningarna i borderlands? Kör just nu på 10.4, det är den senaste som funkar för mig i det spelet.

Står i deras release notes iaf att dom fixat att det fryser sig efter en stunds spelande.

Fick problem i WoW med hardware cursor med denna drivrutin. Den började blinka å va allmänt dålig att använda.

Permalänk
Medlem

nån som testat sc2 med detta? jag fick ju gå ner till 10,4 för att slippa fryshacket som jag fick av de senare drivsen.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckH4wk:

Står i deras release notes iaf att dom fixat att det fryser sig efter en stunds spelande.

Tack!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Tjena!

Precis efter uppdatering av catalyst 10.8, fungerar directcompute 5 och opencl (utan omstart). Efter omstarten har directcompute 5 och opencl försvunnit. Jag har nu installerat den senaste versionen av ati steam-paketet och microsofts sdk paket. Men har fortfarande dx 10.1 i dxdiag. Jag har även installerat hotfixen från microsoft.. fungerar fortfarande inte.

Då bestämde jag mig för att köra driver sweeper och installerade om catalyst 10.8. Fortfarande inget dx11 i dxdiag. Trots detta fungerar ändå unigine benchmark i dx11-läge samt dirt 2. Men inte amd demos. Någon som vet varför?

Tack på förhand

/Markus

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magma86:

Tjena!

Precis efter uppdatering av catalyst 10.8, fungerar directcompute 5 och opencl (utan omstart). Efter omstarten har directcompute 5 och opencl försvunnit. Jag har nu installerat den senaste versionen av ati steam-paketet och microsofts sdk paket. Men har fortfarande dx 10.1 i dxdiag. Jag har även installerat hotfixen från microsoft.. fungerar fortfarande inte.

Då bestämde jag mig för att köra driver sweeper och installerade om catalyst 10.8. Fortfarande inget dx11 i dxdiag. Trots detta fungerar ändå unigine benchmark i dx11-läge samt dirt 2. Men inte amd demos. Någon som vet varför?

Tack på förhand

/Markus

Vad händer om du återgår till CCC 10.7? Låter konstigt det du upplever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Vad händer om du återgår till CCC 10.7? Låter konstigt det du upplever.

Med 10.7 får jag enbart opencl, men inte directcompute 5 oavsett om jag rebootat eller inte efter uppdateringen.

Hittade en tidigare tråd här på sweclockers som tar upp problemet med just detta:
http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/927247-opencl-o...

Tack för snabbt svar

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag byter F*N snart till Nvida om dom inte fixar allt problem det har blivit med BFBC2!!!! Herregud säger jag bara

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Varför inte bara köra den drivrutin som funkar? 10.5a med mina 3 5870 flyger fram i 6048x1200 eyefinity och i 1920x1200.....Ja du låt oss säga fps overflow. Bara för att det finns en ny drivrutin behöver man inte uppgradera XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkMx1000:

Varför inte bara köra den drivrutin som funkar? 10.5a med mina 3 5870 flyger fram i 6048x1200 eyefinity och i 1920x1200.....Ja du låt oss säga fps overflow. Bara för att det finns en ny drivrutin behöver man inte uppgradera XD

Men du tror inte jag har testat allt från 10.4 - 10.7 ? Svar JO........

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SIR_HanZen:

Jag byter F*N snart till Nvida om dom inte fixar allt problem det har blivit med BFBC2!!!! Herregud säger jag bara

Kör du forfarande överklockat?
Testa i så fall utan överklock, för att se om problemen kvarstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kör du forfarande överklockat?
Testa i så fall utan överklock, för att se om problemen kvarstår.

Klart jag har.. Säg nåt jag inte testat.. blir så trött på skiten.. klart dom olika drivrutinerna funkar olika bra.. Det är upp o ner hela tiden.. Sök på youtube eller EAs forum... typ "BFBC2 freeze/crash/CTD/BSOD/GSOD osv.. Är ju sjukt att de inte bara kan funka !

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |