Permalänk
Medlem

Vad är problemet med mopeden?

Hej!

Har fått "ärva" brorsan kinamoped. En 50cc random kinamoped. Toppar runt 65 och går i övrigt rätt så bra. Accelererar aningen segt men annars helt okej för mig.

Dock så har jag märkt på senare tid att den inte går lika snabbt som den brukar. Just nu toppar den runt 57-60 på väg hem/till skolan istället för 65 som den brukar.
Dessutom så brukar den gå igång enkelt på t.ex. morgonen när man kickar igång den (elstarten räcker inte riktigt till) men om man t.ex. far hem från skolan, hämtar kläder och ska fara ner på gymmet så vill den inte gå igång. Skulle hem idag och hämta lite stuff och sedan med ett tåg. Stod och kickade i 5-6 minuter sedan gav jag upp och fick cykla som en idiot för att hinna med tåget.

Varför startar den inte när man kört t.ex. hem från skolan (1.5km) men det går bra på morgonen?
Och varför kan det vara så att den inte går lika bra nu som för någon vecka sedan?

//Niklas

Permalänk

Tippar på lite smådålig kompression! När motorn blir varm under de 1.5 kilometrarna hem utvidgar sig metallen och gör att kompressionen blir för liten när den sen ska gå igång igen... Slitna komponenter i motorn helt enkelt.

Annars är det nog en kotte i förgasaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Tippar på lite smådålig kompression! När motorn blir varm under de 1.5 kilometrarna hem utvidgar sig metallen och gör att kompressionen blir för liten när den sen ska gå igång igen... Slitna komponenter i motorn helt enkelt.

Annars är det nog en kotte i förgasaren

Så du menar att motorn är körd?
Aja, ska kolla med en av grannarna efter helgen. Han är rätt så motorkunnig

Permalänk
Medlem

Låter som skit/vatten i förgasaren. Kanske något knas med flottören så han flödar över och blir sur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Låter som skit/vatten i förgasaren. Kanske något knas med flottören så han flödar över och blir sur.

Ja, eller något enklare småfel. Serva den lite med nytt stift, gör rent & smörj upp luftfiltret,
rensa avgaset. Häll i K-sprit ifall du har fått vatten i soppan.

Permalänk
Medlem

Tack! Ska som sagt kolla med en av grannarna efter helgen och ta upp det ni har sagt. Är helt okunnig när det gäller motorer så jag förstår inte så mycket av det ni säger

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Tack! Ska som sagt kolla med en av grannarna efter helgen och ta upp det ni har sagt. Är helt okunnig när det gäller motorer så jag förstår inte så mycket av det ni säger

Troligast är som sagt en kotte i förgasaren...

Permalänk

Eftersom det är en kina så skulle jag säga med stor säkerhet att ventilspelet är rätt åt helvete.
De 4-takts motorerna blir riktigt kinkiga när spelet är fel, jag har ställt in 2 st mopeder åt en kompis så jag känner igen symptomen direkt

Permalänk
Medlem

en bekant hade nått liknande problem med sin moppe men det var så att när han for på morgonen så gick den bra å sen under hela dagen den stod så vart det varmt i tanken å det börja bli tryck i den så då vägrade den att starta, lite långsökt men nått som du kan kolla på

Permalänk
Skrivet av kingenandy:

en bekant hade nått liknande problem med sin moppe men det var så att när han for på morgonen så gick den bra å sen under hela dagen den stod så vart det varmt i tanken å det börja bli tryck i den så då vägrade den att starta, lite långsökt men nått som du kan kolla på

Jag har en gräsklippare hemma som stannar pga undertryck i tanken, så man kan bara ha locket typ påsnurrat lite men inte åtdraget

Men jag står fortfarande fast vid ventiljustering.
Är inte tändstift och motorolja bytt på ett bra tag så fixa det med.
Nåt annat jag märkt är att även de "finaste" kinamotorer kommer det metallflis ur vid oljebyte

Permalänk
Medlem

Den har gått runt 280 mil kan jag tillägga. Ska testa det där med tanken, men det har faktiskt varit rätt så kallt nu senaste tiden. Runt 10 grader på dagen och 5-10 på morgonen. Men om den tjurar så kan jag testa att öppna tanklocket.
Byta olja och tändstift ska göras oavsett. Batteriet fixar jag tills nästa år.

Permalänk
Medlem

där har vi ju det, kallt på morgonen! motorer går bättre när det är kallt för att det är mer syre i luften och mindre fuktighet.

byte av tändstift borde göra susen, om inte så läs inläggen ovan.

min moped gick i 60 när det var redigt kallt ute, hade det regnat så gick den i 35

ett enkelt problem att fixa, men jag kände att jag överlevde

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

där har vi ju det, kallt på morgonen! motorer går bättre när det är kallt för att det är mer syre i luften och mindre fuktighet.

byte av tändstift borde göra susen, om inte så läs inläggen ovan.

min moped gick i 60 när det var redigt kallt ute, hade det regnat så gick den i 35

ett enkelt problem att fixa, men jag kände att jag överlevde

Jo... Det har varit regnigt och skitväder senaste veckan typ. Då den gick 65 så var det bättre väder. Men har det verkligen så stor betydelse?

Permalänk
Medlem

ja det har det, då har du förklaringen varför den gått sämre, du ser ju mönstret nu, vänta lite tills det är finare väder o lite kyligt så ser du nog att den går som vanligt då. även om du bör byta tändstift så finns fungerar den iaf som den ska.

not. ta av tändstiftet och borsta den, den lär vara lite fuktig nu. och försök lägga på lin eller gängtejp som gör att inget vatten kommer i cylindern

Permalänk
Medlem

Får man köra 65 på mopeder nu-för-tiden???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Får man köra 65 på mopeder nu-för-tiden???

Haha nej tyvärr :S Men man fick väl ändå inte det förr i tiden heller? Samma sak nu som då.
Och min går faktiskt långsamt, om man jämför med andras... Känner många i byn som har/har haft 50cc mopeder som gör 100+ utan problem.

Permalänk
Medlem

Bra väder idag. Soligt och 13-14 grader.
Den startade direkt utan problem på första kicken i morse. Körde hem från skolan och den startade på första kicken enkelt.
Kör hem, toppar runt 57-58 där det annars går 63-64 och jag kör in mopeden i garaget, går in och hämtar kläder till gymmet och packar det i väskan och går ut och ska starta mopeden. Helt död. Ibland så bluddrar den till lite men inte i närheten av att starta. Gett upp försöket nu. Hade tänkt att hinna ner på gymmet innan alla småbarn (humm...) slutar skolan men nu får jag försöka igen lite senare. Jävla skitmoped.

Permalänk
Avstängd

Sälj skiten, köp cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Sälj skiten, köp cykel.

Har en Scott Yz0 '06 i fint skick redan

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Haha nej tyvärr :S Men man fick väl ändå inte det förr i tiden heller? Samma sak nu som då.
Och min går faktiskt långsamt, om man jämför med andras... Känner många i byn som har/har haft 50cc mopeder som gör 100+ utan problem.

100 var det ja....
Sluta ignorera vad jag skriver ang. ventilerna!
Jag svär på min *insert grave here* att det är dem som är felinställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

100 var det ja....
Sluta ignorera vad jag skriver ang. ventilerna!
Jag svär på min *insert grave here* att det är dem som är felinställda.

Jag ignorerar inte
Jag själv är för okunnig för att göra något. Far min som också är rätt så okunnig är borta hela dagarna.
For ner på gymmet och var kvar där extra länge så att mopeden skulle starta, och det gjorde den också. På första kicken. Så om man väntar sisådär en timme, kanske lite mer, så går det att starta den :S
Och det hade kommit en redig störtskur under tiden jag var på gymmet. Så den går även i blött.

Permalänk
Medlem

Har varit ute och mekat på mopeden med far min. Det var alldeles blött på kåpan runt luftfiltret så vi öppnade och kollade. En hel del olja där. Tog en hink med varmvatten och började "vrida ur" luftfiltret som en tvättsvamp typ och det kom fullt med gulbrunt klägg, troligen olja. Höll på så ett tag och det kom bara mer och mer. Mina händer var inte vackra efter det kan jag säga... Dessutom tog det fanimej 5 minuter att få bort all olja.
Sedan så skulle vi byta tändstift, ringde till Shell men dom hade icke. Kom på att Rinab finns ju, har jag tur får jag låna moped av någon annars får jag nog gott cykla ner till industriområdet (skulle tro det är 5km mestadels nerför ditvägen, men bara uppför hemvägen) för att köpa mig ett sketet tändstift.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att luftfiltret INTE ska vara torrt!
Tvätta ut filtret noga, sen får du köpa luftifilterolja och smörja in det, häll på filtret och krama ur, samma sak igen tills de finns olja över hela filtret, men de ska inte rinna.
Sen ställ in ventilerna som anton säger, polarn hade en kina moppe ala skräp som ventilspelet var fuck på, exakt samma som din. starta när den var kall, men inte när den var varm.

Permalänk
Medlem

Köpt tändstift nu och luftfiltret borde ha blivit torrt från vatten under natten.
Ska ta och "hälsa på grannen" sedan så ska han få fixa ventilspelet. Tror knappast att jag kan göra det själv, vet inte ens vad man ska göra :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Köpt tändstift nu och luftfiltret borde ha blivit torrt från vatten under natten.
Ska ta och "hälsa på grannen" sedan så ska han få fixa ventilspelet. Tror knappast att jag kan göra det själv, vet inte ens vad man ska göra :S

En bra början vore ju att kolla upp vad du ska ha för spel, annars vet du ju inte om de står fel över huvud taget. Ett bladmått kommer behövas dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

En bra början vore ju att kolla upp vad du ska ha för spel, annars vet du ju inte om de står fel över huvud taget. Ett bladmått kommer behövas dessutom.

Jag har ingen aning om hur jag kollar upp vad jag ska ha. Bladmått tror jag finns här hemma.

Edit: Farsan kom hem och var vänlig och stoppade i luftfiltret (fortfarande massor av olja i det) och tändstiftet som jag till slut lyckades få tag på.
Hittade även någon annan liten sak som såg ut som ett filter och var avtagbart så vi tog bort den lilla saken från slangen och blåste ren med tryckluft. Ljusnade lite i färgen och såg renare ut.
Den startade på första kicken, och jag tog en sväng och den gick lite jämnare så att säga. Den gick liite bättre alltså, men samma hastighet men jag tror det är annat som styr och ställer det.
Gick in en sväng, och sedan gick jag ut och kickade igång den utan problem. Ska ut igen nu efter att ha väntat kanske 10-15 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Känner många i byn som har/har haft 50cc mopeder som gör 100+ utan problem.

Lite OT men att en 50cc skulle göra 100+ utan problem tvivlar jag på. Antar att det är 70cc, trim och maxvarv i nerförsbacke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Lite OT men att en 50cc skulle göra 100+ utan problem tvivlar jag på. Antar att det är 70cc, trim och maxvarv i nerförsbacke.

Det är 50cc motor men t.ex. 70's rör osv pratar dom om.
Min kompis Rieju Drac RRX gör 80 på femman efter att ha dragit pluggen bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det är 50cc motor men t.ex. 70's rör osv pratar dom om.
Min kompis Rieju Drac RRX gör 80 på femman efter att ha dragit pluggen bara...

Mm, yeah right.
80 på mätarn då?
Dra av 10 så är det närmare sanningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Mm, yeah right.
80 på mätarn då?
Dra av 10 så är det närmare sanningen...

Vi kan säga såhär. Jag och pappa låg och körde ca 75 på 70-väg på väg till golfen och vi vart omkörda av honom...