Permalänk
Keeper of Traditions

Uppdatera Bios

Hej hopp,

Då jag har problem med datorn och fått rådet att uppdatera BIOS till senaste version, så tänkte jag bara höra hur man gör det på säkraste sättet, det känns väldigt riskabelt nämligen.

1. Jag tankade senaste BIOS-versionen från Asus hemsida, jag antar att man då även får med dem ändringar som gjordes i tidigare uppdateringar?

2. Filen jag tankade var en .ROM fil, men vad gör man nu? Bränner man filen till en skiva och bootar från den?

3. Vilka risker finns och vad bör jag akta mig för?

I bakhuvudet flyter det väl runt ett värsta scenario där datorn blir obrukbar, så därav frågorna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

1. Kopiera rom filen till en vanlig mapp och lägg den på C hårddisken
2. Gå in i bios och gå in på asus ez flash utility och du hittar rom filen på hårddisken
= lycka till Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

1. Kopiera rom filen till en vanlig mapp och lägg den på C hårddisken
2. Gå in i bios och gå in på asus ez flash utility och du hittar rom filen på hårddisken
= lycka till Mvh.

Hej, Jag ska också uppdatera bioset på ett P7P55D. Hittade en tråd om en snubbe som haft problem:

ASUSTeK Computer Inc.-Forum- P7P55D BIOS update issue

det gick tydligen att hitta .rom-filen, men inte använda den, så länge disken som rom-filen ligger på är formaterad i NTFS. Du kan försöka, men fungerar det inte, lägg den på en FAT32-disk. mvh /Spraut

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor