Finns så mycket vinklar på detta att jag inte vet var man ska börja.
Ett stort problem idag är att WoW har blivit såpass enkelt som det är. Det gör att spelare som egentligen inte har skill/förståelse har lyckats ta sig in i end game raiding.
När allt har blivit såpass enkelt (30% buffen i ICC say whaaat? Det borde ju vara tvärtom, att det BÖRJAR med en 30% buff, som sen sänks, för att hålla svårhetsgraden UPPE när folk får bättre och bättre gear ) så känns det som för den "stora massan" har skiftat fokus från att faktiskt få ner en boss öht, till att bara bli en enda stor gear-farm.
Problemet som vi då vidare kommer till är att folk har 0 tålamod. 1 wipe och det är raiddisband, folk står och skriker att alla andra suger och att dom själva är den mest 31337 spelaren någonsin skådad.
(helt enkelt, varenda liten casual p12 som borde hållt sig till att farma 5 manna, står nu och spelar raids, men har 0 fokus, 0 tålamod, 0 förståelse, nada. EPIXCXXSSss looo000wt är allt vad han vill ha)
Vad har detta då med gearscoreproblemet att göra?
Som TS och andra säger, gearscore behöver inte direkt översättas till skill och prestation.
MEN, problemet är att när man ska samla ihop en PUG så är det inte många som orkar bry om att ta reda på "hur" en spelare är.
Så även fast du kanske sitter där på en lägre, men ändå fullt duglig, gearscore så kan du ju vara väldigt bra rent speltekniskt.
Men, när folk då står mellan valet:
* Låg GS, säger att han kan spela
* HÖG GS, har achivement
Vad väljer dom?
Det handlar i mångt och mycket inte om att folk inte tänker/bryr om folks skill osv, det handlar om att folk är bortskämda gottegrisar som bara vill rensa en instans så fort som möjligt.
Och eftersom spelet nu är så extremt enkelt och nerfat, så är det BÄSTA SÄTTET att bara rensa <random instans> (iaf normal mode) bara att ta med sig så bra gearat folk som möjligt och ösa på.
Och folk finns det i överflöd.
Så varför välja en 5k GS mage, när det står 10st 5,8k+ i rad? Sen absolut, alla dom 10 kan spela 10x sämre allihopa än han på 5k, men när det gäller att göra ett snabbt enkelt val så blir det tyvärr så att folk väljer genom GS/Achieve bara för det är enkelt.
Det är större sannolikhet att en spelare med hög GS + ach. sköter sig bättre än någon utan dessa delar.
Fan, jämför med vanliga livet.. Står du som arbetsgivare och antingen har möjligheten att anställa en utbildad (gearscore hehe) och erfaren (achieve) VS en precis färsk snubbe ut från gymnasiet, vem tar du? Sen kan ju gymnasieduden vara helt nog och kunnig för jobbet i fråga, men tyvärr så satsar folk hellre på det säkra och enkla när dom får valet.
Mitt tips; rerolla tank eller heal.... mycket enklare och mindre whine om GS där, eftersom det i 95% av fallen saknas folk från dom klasserna.
EDIT:
Jag måste ju erkänna jag gör samma sak själv. Är enormt emot GS och tycker att addonen förstör mer än det tillför. Men dom gångerna jag och polarna/guilden själv blir tvugna att ta in "randoms", så väljer man ju hellre en spelare med 6k gs och alla achieves, än nån med 5k och nada achieves... Handlar ju helt enkelt att utifrån gissningar välja den spelaren man _tror_ med störst _sannolikhet_ kan spela bäst. Sen absolut, ibland går man säkert miste om bra spelare, men jag tror tyvärr överlag att man lyckas bäst när man väljer utifrån dom bästa förutsättningarna.