Permalänk
Medlem

Asus G73 bluescreens.

Hej. Inhandlade en asus g73 igår, allt startade som det skulle, installerade dom nyaste Ati drivrutinerna. Hittade också en turbo knappt, så den testade jag.. Startade sc2, spelet flöt på tills skärmen blev typ grå-randig. Detta varade i nån minut, sen fick jag en bluescreen. Har inte formaterat datorn ännu, så det är ju ganska många program sim äter minne. Tror det låg på 31% användning när jag bara va i Windows.

Är bluescreenen något jag ska oroa mig för? Dettahar knske med alla program som körs i bakrunden? För jag förmodar att turbon ska kunna användas.. När jag kommer hem så ska jag förmodligen formatera datorn, så jag slipper en massa program som jag inte använder.

Tack på förhand.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk

Installera nyaste ati catalyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Installera nyaste ati catalyst.

Det har jag gjort, tankade 10.8 typ, om jag minns rätt.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Skrivet av BaaPa:

Det har jag gjort, tankade 10.8 typ, om jag minns rätt.

Det kan också orsaka problemet, ATI är kända för att med nya drivare klanta till något, så vänta på en nya catalyst fix eller ladda ner gamla drivare, typ 10.4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det kan också orsaka problemet, ATI är kända för att med nya drivare klanta till något, så vänta på en nya catalyst fix eller ladda ner gamla drivare, typ 10.4!

Så att formatera och ta bort alla skit saker kommer inte hjälpa? Med tanke på att dom tog upp så mycket minne.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Skrivet av BaaPa:

Så att formatera och ta bort alla skit saker kommer inte hjälpa? Med tanke på att dom tog upp så mycket minne.

Tveksamt, av erfarenhet gissar jag på att ATI har klantat sig med drivarna. ATI kan hårdvara men när det gäller drivare så klantar dom sig var och varannan månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Tveksamt, av erfarenhet gissar jag på att ATI har klantat sig med drivarna. ATI kan hårdvara men när det gäller drivare så klantar dom sig var och varannan månad.

Alright, men det jag stör mig på är att det användes så frukstansvärt mycket minne bara i Windows, inget jag sett innan.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Skrivet av BaaPa:

Alright, men det jag stör mig på är att det användes så frukstansvärt mycket minne bara i Windows, inget jag sett innan.

Troligtvis massa bloatware som ligger i bakgrunden och tar minne, avinstallera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Troligtvis massa bloatware som ligger i bakgrunden och tar minne, avinstallera detta.

Nu bluescreenar det hejvilt, skulle testa 3dmark06 och efter bara nån minut kom ränderna igen, och efter 30 sec så kom bluescreenen. Sen så körde jag det igen efter datorn hade startat om, och direkt så hände samma sak. Pratade med inet, och dom trodde att nått va fel i datorn. Kul, köpte datorn igår, får lämna in den på måndag.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaaPa:

Nu bluescreenar det hejvilt, skulle testa 3dmark06 och efter bara nån minut kom ränderna igen, och efter 30 sec så kom bluescreenen. Sen så körde jag det igen efter datorn hade startat om, och direkt så hände samma sak. Pratade med inet, och dom trodde att nått va fel i datorn. Kul, köpte datorn igår, får lämna in den på måndag.

Tråkigt men den går ju under DOA iallafall.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

jag installerade amds catalyst och drivers etc. Typ alla spel blev Fooked up grafiken fick frispel
grå och rosa streck, hackigt mm dock aldrig någon bluescreen. Spelen hängde sig till och från. Så installerade jag "original" drivisar som ligger på asus hemsida Version V8.683.0.0 så fungera allt som det skulle

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Permalänk
Medlem

Och svaret är stort sätt: installera drivare + control center från Asus, ladda sedan ned senaste från Ati men välj custom och installera bara drivaren och inte control center så funkar det.