Permalänk
Medlem

Som de andra har skrivit så är det ett bra grafikkort som du ska satsa på i första hand och sen mer minne. Det kommer att komma fler spel som drar nytta av mer än två kärnor, men det lär dröja ett tag till innan de finns tillgängliga på bred front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja precis som du beskriver så är ditt kort inte passande för fyrkärniga och nyare Phenoms I och II prollar så det blir att skaffa något annat moderkort om du skall gå den vägen, dock håller jag med att ett fräscht graffe hade varit att föredra i ditt ställe.

Köpte ett nytt graffekort, GTX 460 från Gigabyte 1 gb ddr5 ram.
Men tycker ändå det kan uppstå en liten laggning i början av ett game, och FPS:en ligger på 60 sen går det ner till som minst 27 fps vid många units.

Det är lite för slött för enligt mig.
Beror detta att flaskhalsen nu istället ligger hos processorn?

Permalänk
Skrivet av DarkFuzi:

Köpte ett nytt graffekort, GTX 460 från Gigabyte 1 gb ddr5 ram.
Men tycker ändå det kan uppstå en liten laggning i början av ett game, och FPS:en ligger på 60 sen går det ner till som minst 27 fps vid många units.

Det är lite för slött för enligt mig.
Beror detta att flaskhalsen nu istället ligger hos processorn?

Flaskhalsen ligger nu hos processorn nästan oavsett vilket spel du spelar (även om den flaskar olika mycket). Vilket spel pratar du om?

Du behöver en starkare processor för att få ut max från GTX460 helt klart. Jag hade förut samma processor som du fast med ett HD4850 och i vissa spel så var processorn för svag även där, medan i andra spel gjorde det väldigt liten skillnad. Men med ett GTX460 så är det processorn som är flaskhalsen.

Sök efter ditt moderkorts namn och gå in på tillverkarens hemsida så kan du se vilka andra processorer som ditt moderkort stödjer. Vad gäller minne så räcker 2GB om du bara har 32bit-OS (vilket jag är säker på att du har). Jag märkte ingen skillnad när jag uppgraderade från 2GB till 3GB RAM nyss, möjligt att det blev en liiiiiiten skillnad men inte någon större skillnad. Det är då bättre att uppgradera processorn (och kanske moderkortet om det inte stödjer Phenom II). Och det är ingen idé att köpa en Phenom 1-processor då de knappt presterar bättre än din athlon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Flaskhalsen ligger nu hos processorn nästan oavsett vilket spel du spelar (även om den flaskar olika mycket). Vilket spel pratar du om?

Du behöver en starkare processor för att få ut max från GTX460 helt klart. Jag hade förut samma processor som du fast med ett HD4850 och i vissa spel så var processorn för svag även där, medan i andra spel gjorde det väldigt liten skillnad. Men med ett GTX460 så är det processorn som är flaskhalsen.

Sök efter ditt moderkorts namn och gå in på tillverkarens hemsida så kan du se vilka andra processorer som ditt moderkort stödjer. Vad gäller minne så räcker 2GB om du bara har 32bit-OS (vilket jag är säker på att du har). Jag märkte ingen skillnad när jag uppgraderade från 2GB till 3GB RAM nyss, möjligt att det blev en liiiiiiten skillnad men inte någon större skillnad. Det är då bättre att uppgradera processorn (och kanske moderkortet om det inte stödjer Phenom II). Och det är ingen idé att köpa en Phenom 1-processor då de knappt presterar bättre än din athlon.

Jag spelar starcraft 2. Mitt moderkort är gammalt så jag måste i så fall byta det med, har även 4 gb ddr2 och även dessa får bytas ut då mot ddr3. Jag kör förresten windows 7 64 bit.

Jag funderar på att byta upp mig till någon av dessa två:

Uppgraderingspaket AMD Phenom Black Edition + Dirt2 - Inet.se

eller

Uppgraderingspaket Core i5 - Inet.se

För prollarna kan väl omöjligt flaska i dessa paketen? =P

Såg nu att dessa moderkort inte stödjer SLI vilket är synd för det hade varit fint att kunna köpa
ett GTX 460 till senare.....
Verkar som att det inte finns många mammakort med SLI, och dem verkar dyrare med....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkFuzi:

Köpte ett nytt graffekort, GTX 460 från Gigabyte 1 gb ddr5 ram.
Men tycker ändå det kan uppstå en liten laggning i början av ett game, och FPS:en ligger på 60 sen går det ner till som minst 27 fps vid många units.

Det är lite för slött för enligt mig.
Beror detta att flaskhalsen nu istället ligger hos processorn?

Japp det är känt att när du kör med dual core att det blir sjuka fps dropps med gtx 4xx.
Gtx 4xx kräver en snabb qoud core för att fungera normalt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av DarkFuzi:

Jag spelar starcraft 2. Mitt moderkort är gammalt så jag måste i så fall byta det med, har även 4 gb ddr2 och även dessa får bytas ut då mot ddr3. Jag kör förresten windows 7 64 bit.

Jag funderar på att byta upp mig till någon av dessa två:

Uppgraderingspaket AMD Phenom Black Edition + Dirt2 - Inet.se

eller

Uppgraderingspaket Core i5 - Inet.se

För prollarna kan väl omöjligt flaska i dessa paketen? =P

Såg nu att dessa moderkort inte stödjer SLI vilket är synd för det hade varit fint att kunna köpa
ett GTX 460 till senare.....
Verkar som att det inte finns många mammakort med SLI, och dem verkar dyrare med....

Det är svårt att hitta bra SLi-kort då de är väldigt dyra (nVidia tar avgifter från moderkortstillverkare för att de ska få tillåtelse att använda SLi är jag ganska säker på). Men jag skulle nog säga att det AMD-paketet du kollar på är väldigt bra, det är dels billigare men har också ett nyare moderkort än i5-paketet. Däremot om du tänkte köpa en riktigt bra kylare och överklocka så är i5 bättre men annars skulle jag säga att processorerna är ungefär lika snabba i deras stock-hastigheter. Och nej processorerna är inte flaskhalsar alls även om du skulle köpa ett mycket bättre grafikkort

Du skulle kunna ha kvar dina RAM-minnen annars och bara köpa till moderkort (am2+) och en processor som stödjer am2+ (tror de flesta gör det om jag inte har fel) så sparar du kanske 700-800kr, men då är du kvar på AM2 (dock tror jag du behöver köpa nytt moderkort ändå när du ska uppgradera processorn nästa gång).

Lite löst snack av mig men hoppas du får ut nåt av det jag skriver