Permalänk
Medlem

Project Oil

Projektet sponsras av:

Vårat mål med detta projekt är att få ut effekten av oljekylning men utan krånglet för användaren. Istället för att sänka ner all hårdvara i ett akvarie eller liknande behållare så ska vi bygga behållare för endast CPU och Grafikkort.

Inuti behållarna kommer vi sätta 92mm fläktar som ska kyla ner mot oljan, det som kommer bli utmaningen med detta projektet är att hålla oljan kvar i behållarna. Behållarna kommer även vara öppningsbara för att ta ut ett gammalt grafikkort och sätta i ett nytt, samma sak med processorn.

Vi kommer även att modifiera ett Fractal Design Define R3 chassi med lite Led lampor och en plexi skiva på den öppningsbara delen på chassit så att man kan se in i chassit på de olika komponenterna. Små ändringar kommer även att ske, som till exempel att byta ut startknappen och top panelen på chassit och sätta en lucka över den.

Startknappen ska vara av touchmodellen, mest för att det är snyggt och inte för någon extra funktionalitet (mest för att chassit ska ställas ut).

Vi kommer även försöka att uppdatera med bilder varje eller varannan dag med undantag för helger. Vi söker även sponsorer som kan sponsra oss med:
GeForce GTX460
AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition 125W AM3
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX+ DDR3

Just för att detta är ett skolprojekt i grunden och att vi inte har någon större inkomst mer än extra jobb osv. Alla sponsorer kommer även bli ingraverade på den sidan som ligger ifrån moderkortet för att visa vilka som sponsrar oss. Om ni vill sponsra oss kan ni kontakta revn@100fps.se eller revn här på Sweclockers.

Vi hoppas att ni tycker detta verkar intressant och att ni fortsätter följa projektet!

Project Oil

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk

Så du använder en Hyper 212 Plus för att kyla din hårddisk!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

#2 Haha, jag var sjukt trött och skrev fel. Skulle skriva processor haha

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk
Skrivet av revn:

#2 Haha, jag var sjukt trött och skrev fel. Skulle skriva processor haha

Hehe jo det stod att den var till processorn under.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Inaktiv

Oljekylning, ett annorlunda val enligt mig
Ett tips, ta kort när alla står still så att det inte blir suddigt och använd inte blixt.

3/5

+ roligt med någon som testar något nytt
- usla bilder

Permalänk
Medlem

#5 Får be om ursäkt ^^ kan byta ut dom mot bättre bilder, laddade upp detta under stress innan helgen.

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli intressant så kommer helt klart följas.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

så fractal design define r3 ser exakt lika dant ut som r2? enligt bilderna från nyheterna här på sveklock skulle den få mer hårddiskplatser med mer. :/

I övrigt cool inovativ idé:)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

så fractal design define r3 ser exakt lika dant ut som r2? enligt bilderna från nyheterna här på sveklock skulle den få mer hårddiskplatser med mer. :/

I övrigt cool inovativ idé:)

Det var lite ändringar, jag tror att det var mer platser för Lagringsenheter. Det var även större hål i moderkortsplåten för CPU kylare osv osv. Riktigt roligt chassi att jobba med, ser även och fungerar även riktigt bra orginal. Kan lägga upp en recension vi gjorde ganska snabbt här imorgon eller till och med ikväll om du vill

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk
Medlem

Mycket roligt projekt som inte provas allt för ofta!

Vet inte hur ni tänkt kyla olja i sin tur?
Ni skrev att ni skulle ha fläktar för oljan, och det hänger jag med på.
Men oljan kommer stiga i värme ju längre datorn är på.
Bästa lösningen måste ju vara att göra som många andra gjort när dom provat olje kylning.
Att ha en vatten pump som pumpar in oljan i ett kylnings element med fläktar på och sen tillbaka in i behållaren.
Med andra ord ungefär som vattenkylning fast ändå helt annorlunda

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Mycket roligt projekt som inte provas allt för ofta!

Vet inte hur ni tänkt kyla olja i sin tur?
Ni skrev att ni skulle ha fläktar för oljan, och det hänger jag med på.
Men oljan kommer stiga i värme ju längre datorn är på.
Bästa lösningen måste ju vara att göra som många andra gjort när dom provat olje kylning.
Att ha en vatten pump som pumpar in oljan i ett kylnings element med fläktar på och sen tillbaka in i behållaren.
Med andra ord ungefär som vattenkylning fast ändå helt annorlunda

Jo precis, fast vi ska bygga kylelement i behållarna. Fast i mycket mindre format. Olja överstiger ju inte rumpstempratur, det vill säga PU'ns värme + fläktarna som kyler och kylflänsen som ska leda värmen från PU'n. Så det vi får göra är att leda runt oljan i behållaren så att det blir cirkulation med en 140mm fläkt eller liknande och ha en kylfläns som sticker upp en bit ur oljan och fläktar som kyler både mot oljan och kylflänsen.

Som sagt, det är ingen annan som jag sett i alla fall gjort detta förut så det är nytt det kommer bli att testa olika tekniker

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk
Medlem
Skrivet av revn:

Jo precis, fast vi ska bygga kylelement i behållarna. Fast i mycket mindre format. Olja överstiger ju inte rumpstempratur, det vill säga PU'ns värme + fläktarna som kyler och kylflänsen som ska leda värmen från PU'n. Så det vi får göra är att leda runt oljan i behållaren så att det blir cirkulation med en 140mm fläkt eller liknande och ha en kylfläns som sticker upp en bit ur oljan och fläktar som kyler både mot oljan och kylflänsen.

Som sagt, det är ingen annan som jag sett i alla fall gjort detta förut så det är nytt det kommer bli att testa olika tekniker

Oljan överstiger luft tempen när datorn är igång om du har en värmekälla mot dom.
Så förstod inte riktigt vad du menade där.
Är lite svårt att föreställa sig hur det blir. Men är väll bara att vänta och se
Hoppas det funkar som det är tänkt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Oljan överstiger luft tempen när datorn är igång om du har en värmekälla mot dom.
Så förstod inte riktigt vad du menade där.
Är lite svårt att föreställa sig hur det blir. Men är väll bara att vänta och se
Hoppas det funkar som det är tänkt.

Jo precis, jag hade allting bara lite hafsigt förklarat :P, kan förklara lite mer "komplext"

Eftersom oljan hela tiden kommer vara i cirkulation och ha 2-3 st 92mm 3000RPM fläktar mot en kylfläns och mot oljan så kommer ju "rumstemperaturen" i behållaren ändras till det kallare. Vi får helt enkelt testa oss fram, tanken är att det ska vara simpelt och väl fungerande och bättre än bara luftkylning

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk
Medlem

skulle uppskatta nån bild på vad som är nytt men såg du sweclockers nyhet om det? va har oljan för kokpunkt? kan de bli problem med det?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av revn:

Jo precis, jag hade allting bara lite hafsigt förklarat :P, kan förklara lite mer "komplext"

Eftersom oljan hela tiden kommer vara i cirkulation och ha 2-3 st 92mm 3000RPM fläktar mot en kylfläns och mot oljan så kommer ju "rumstemperaturen" i behållaren ändras till det kallare. Vi får helt enkelt testa oss fram, tanken är att det ska vara simpelt och väl fungerande och bättre än bara luftkylning

Ok.
Aja som sagt har lite svårt att föreställa mig hur du menar utan att se det.

Tänk på bara iaf att ni måste ha något kyl element av någon form mot värme källorna.
Annars får ni inte tillräckligt stor kyl yta för att oljan ska kunna ta bort värmen.
Original kyl flänsar osv kommer säkert funka bra om dom passar i er design.
Om ni inte har någon kyl fläns direkt mot värme källorna så som CPU, Chipset, GPU osv kommer det bli för varmt rätt snabbt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Direct Die? stark pump isf

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Hur går det med projektet?
Börjar sakna lite uppdateringar ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hur går det med projektet?
Börjar sakna lite uppdateringar ^^

Då vi inte fått någonting i tid så går det faktiskt inte alls enligt planerna, vi har nu i alla fall fått plexiglas men kan inte börja jobba utan en AM3 processor eller ett GTX460 då vi behöver de speciella mått just för dessa komponenter. Ska försöka få upp allting i tid tills nästa vecka förhoppningsvis.

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk
Medlem
Skrivet av revn:

Då vi inte fått någonting i tid så går det faktiskt inte alls enligt planerna, vi har nu i alla fall fått plexiglas men kan inte börja jobba utan en AM3 processor eller ett GTX460 då vi behöver de speciella mått just för dessa komponenter. Ska försöka få upp allting i tid tills nästa vecka förhoppningsvis.

Ah, va jobbigt!
Hoppas det kommer lite godis snhart så ni kan börja jobba igen
Stressa bara inte ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ja, hur går det? Vore väldigt intressant med en kommersiell oljekylningsprodukt

Permalänk
Medlem

Bara för att skriva något och visa att jag lever och även ge lite uppdateringar om projektet!

Som sagt, Project Oil - VÄRLDENS FRÄCKASTE KYLNINGSPROJEKT! gick ner i sandlådan relativt snabbt. Vi var påväg att få igång något som faktiskt hade kunnat sluta i något bra, sponsorer drog sig ur och ingenting gick som det skulle. Vad gjorde vi? vi lade ner projektet. Varför undrar säkert ni, varför inte bara hålla i och fortsätta? vi hade som sagt inte ekonomin till att göra det då och idén var att vi skulle ha sponsorer som hjälpte till med detta.

Vill först och främst tacka Fractal Design för den sponsring vi fick, vill även tacka er medlemmar på Sweclockers som röstat upp detta projekt och er som kommenterat självklart. Jag själv kommer säkerligen posta fler datorbyggen här fram över då pengarna finns. Jag kommer då inte ge upp på detta!

De sponsorer som lovade och lovade oss massvis med prylar men som drog sig ur precis när vi skulle börja bygga då vi hade lagt ut ca 4000kr från egen penning må brinna i helvetet. Visst 4000kr är inte så mycket men just när man ska få stöd och istället får smäll på käften och stulna pengar så tycker jag att moralen från ett företag är mycket låg.

För er som är intresserade av att hjälpa mig med ett liknande datorbygge och som vill ha hjälp med denna kylning eller som helt enkelt vill ha idén med ritningar kan kontakta mig.

// Mvh Joel Svensson

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11