Ny sockel för AMD Bulldozer

Permalänk
Melding Plague

Ny sockel för AMD Bulldozer

Tvärtemot vad som tidigare uppgetts kommer inte AMD:s nästa generation processorer passa till dagens moderkort. Istället utvecklar AMD en ny sockel för stationära datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice finally!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej varför gör de så? Då får man ju köpa nytt moderkort och cpu när bulldozer kommer Aja bra om det är som de säger att man får märkbar högra prestanda gentemot om de gamla moderkorten hade haft support för bulldozer.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

hade hällre sett G34 eller C32 på koncument brädor till bulldozer.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Så det är inte bara Intel som är lite störda!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tacy:

Så det är inte bara Intel som är lite störda!

Inte lika ofta dock

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Gillar att socklarna heter något som man kan komma ihåg istället för Intels alla siffror...

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja då ids jag inte uppgradera min processor nu (X4 9850), lika vänta ~6-9 månader till, om inte den klarar de nya titlarna på g vill säga.

Permalänk
Inaktiv

bra!

Permalänk
Medlem

Kul, då blir det Intel nästa gång man uppgraderar då.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Rätt väntat, personligen hade jag gärna sett G34/C32. Kanske serverprylarna är relativt prisvärda med när det väl är dags. Ska bli intressant att se.

Är det klart hur många kanaler och minnestyp det blir? Tycker mig ha sett rykten om quad-channel. Jag hade personligen gärna sett DDR4 också.

Nåväl, blir nog bra det här.

Permalänk
Medlem

Roligt hur många som är griniga angående detta och anklagar AMD för lögnare, de kom ut med denna information i bra tid, tvivlar på att ni alla redan köpt ett AM3 moderkort som ni hamstrar på till Bulldozer om ni inte redan hade ett innan?

Föredrar detta så att AMD inte kommer ytterligare ett år efter Intel då de totalt knäpper Intel på fingrarna när det gäller priserna, deras bästa Quad core costar fasen lika mkt som en dual core 3ghz Intel -.-

Intel må ha lite smått bättre prestanda i sina dyrare modeller men deras lowbudget och mid-segment är fullkomligt idiotiskt prissatta, så fruktansvärt uselt att det var billigare för mig att köpa ett nytt moderkort och processor istället för att köpa en Quad Core Intel till mitt Socket 775 moderkort jag hade innan!

AMD förtjänar guld och jag är mer än nöjd med dom.

Längtar till Bulldozer och att få reda på dessa "finesser" på dessa brädor, hoppas verkligen det kommer flera olika SLI brädor till AM3+ :/

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är förvånad angående detta. Klart en ny sockel behövs för att utnyttja en ny arkitektur på ett optimalt sätt.

Och då jag sitter med en gammal AM2 sockel så behöver jag uppgradera i vilket fall som

Permalänk
Medlem

Bade trakigt och bra. Synd att man ar tvungen att kopa nytt moderkort men man vill ju inte att sockeln ska hindra prestandan.
Tror ni att priserna pa Phenom II kommer sjunka ytterligare nar bulldozer kommer?

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Skrivet av anon40704:

tillräckligt med anledning för att bojkotta AMD och satsa på intel till min nästa burk iaf.
(gillar verkligen AMD men när de ljuger om sånna här saker är det dags att byta)

stödjer hellre ett ärligt men girigt företag än ett som ljuger :/

Intel har gjort exakt samma sak fast fler gånger...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd

Det är så man pumpar pengar från folk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karlsson89:

Intel har gjort exakt samma sak fast fler gånger...

Visst byter som sockel helatiden, det vet vi alla.
När AMD just säger att de INTE ska byta sen gör det är det väl ändå bättre att inte uttala sig om det alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Visst byter som sockel helatiden, det vet vi alla.
När AMD just säger att de INTE ska byta sen gör det är det väl ändå bättre att inte uttala sig om det alls?

Du vet väl om att det är ett år kvar tills detta släpps?
Och till skillnad från Intel verkar det som att de faktiskt försökt att fixa detta innan de upptäckte att det blir för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Visst byter som sockel helatiden, det vet vi alla.
När AMD just säger att de INTE ska byta sen gör det är det väl ändå bättre att inte uttala sig om det alls?

Det är lång tid kvar till lansering. Jag hade förstått om folk blivit förbannade om det visat sig att den Bulldozer de köpt inte fungerar i moderkortet som finns hemma, men ett år innan lansering? Snälla. AM2, AM2+ och AM3 har hängt med ett bra tag nu, jag tror ingen kan anklaga AMD för att de gör ett sockelbyta när de lanserar en helt ny mikroarkitektur.

*Jag sitter på ett AM3-moderkort*

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Och AMD har ju faktiskt i de tidigare socklarna bäddat för kompatibilitet med både nyare och äldre processorer i socklarna om moderkortens BIOS stödjer dem. (AM2+ t.ex)

Försök att köra en s775 i ett s1366 moderkort.
Tycker att AM2 - AM3 hängt med länge ändå jag, för att vara en bransch ständigt i utveckling.

Och jag är medveten om att s775 också hängde med länge, men den är historia.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Det är lång tid kvar till lansering. Jag hade förstått om folk blivit förbannade om det visat sig att den Bulldozer de köpt inte fungerar i moderkortet som finns hemma, men ett år innan lansering? Snälla. AM2, AM2+ och AM3 har hängt med ett bra tag nu, jag tror ingen kan anklaga AMD för att de gör ett sockelbyta när de lanserar en helt ny mikroarkitektur.

*Jag sitter på ett AM3-moderkort*

Jo ok kanske överreagerade endel men det är surt när jag nyligen köpt ett AM3 moderkort.
Det står faktiskt "väntas dyka upp någon gång i det första halvåret 2011.", det kan med andra ord vara allt mellan 4 och 10 månader.

iaf, det kan hända mycket innan dess.. det återstår att se vad Intels Sandy Bridge har att komma med.

Permalänk
Skrivet av PlusPant:

Det är så man pumpar pengar från folk.

Amd kännar väl inget på att sälja göra en ny plattform? Det är väl moderkortstillverkarna? Amd borde ju snarare förlora pengar på att inte kunna sälja processorer till de som bara ville uppgradera cpu och inte både cpu+gpu..

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Det märks att vissa inte förstår innebörden av sockel-byte utan endast tänker på sin ekonomiska vinning. Sedan att den investering de sedan gör i en Bulldozer om den skulle köras på am3-sockeln skulle vara en sämre då den presterar pga äldre sockel så gnäller de på det istället.

AMD kan inte göra alla lyckliga. De gör det bra när de inte byter sockel titt som tätt men när de väl gör det och antagligen av riktiga skäl för att _ni_ inte ska bli missnöjda med produkten (eller mindre missnöjda) så gnälls det om att de byter sockel.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker att AMD ska dumpa det här systemet med att sätta + efter allt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att den där Bulldozer blir bra. Anandtech har publicerat en preview på Sandy Bridge och den verkar helt galet bra.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ja alltså köper man AM3-moderkort nu så här ett bra antal månader innan processorn släpps för att köra Bulldozer har man planerat dåligt. Var väl typ 2009 det pratades om AM3-stöd? Sedan dess har det ju bara spekulerats, och aldrig kan man lita på nåt som utvecklarna säger i så tidiga stadien, det måste man lära sig.

Sedan kan man ju jämföra Intels fasoner med s1366 och s1052 eller vad fan dom nu heter, skulle inte Sandy Bridge få ny sockel? Glöm då inte heller att t.ex ett i7-moderkort normalt kostar typ 2500kr medan du kan köpa ett AMD-moderkort som klarar de fetaste processorerna för kanske en tusing. Köper man ett moderkort för en tusing och måste byta nästa år när det nya kommer så klagar man inte, och köper man ett moderkort för 2000 (Asus ROG typ) så köper man det för att det ska vara värst IDAG. Köper man däremot ett för 2500 som likt förbannat måste bytas så har man all anledning att gnälla, särskilt när sockeln är ny till skillnad från AM3.

Edit: Fast nu vet ju inte jag om Sandy Bridge får ny sockel så ska inte yttra mig om den biten just Inte ides hänga med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Rätt väntat, personligen hade jag gärna sett G34/C32. Kanske serverprylarna är relativt prisvärda med när det väl är dags. Ska bli intressant att se.

Är det klart hur många kanaler och minnestyp det blir? Tycker mig ha sett rykten om quad-channel. Jag hade personligen gärna sett DDR4 också.

Nåväl, blir nog bra det här.

Skulle inte DDR4 komma om 2 år?

Edit: Tänker på detta:
Minnesorganisationen JEDEC hoppas på att DDR4-standarden ska bli färdig någon gång under 2011. Tillverkningen av de nya modulerna beräknas dra igång 2012 med ett större genomslag år 2015.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12538-jedec-beskriver-komman...

Men nej, det hade inte varit fel.

Quad channel?
Källa?
Edit 2:
30 sek och en Googling senare:
Based on the information provided by AMD during its annual Analyst Day last November, the first Bulldozer chip code-named Zambezi (which belongs to Orochi family, according to the firm) will feature eight x86 processing engines with multi-threading technology, two 128-bit FMAC floating point units, shared L2 cache, shared L3 cache as well as an Advanced Quad-Channel Memory Sub-System (IMC - Integrated Memory Controller)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(processor)

Låter väldigt trevligt.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Visst byter som sockel helatiden, det vet vi alla.
När AMD just säger att de INTE ska byta sen gör det är det väl ändå bättre att inte uttala sig om det alls?

När fan sa AMD att de inte skulle byta sockel?

Jag minns det mer så att alla hoppades på att de inte skulle göra det, medans det egentligen var ganska uppenbart att de skulle droppa sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

När fan sa AMD att de inte skulle byta sockel?

Jag minns det mer så att alla hoppades på att de inte skulle göra det, medans det egentligen var ganska uppenbart att de skulle droppa sockeln.

AMD's 2010 - 2011 Roadmaps: ~1B Transistor Llano APU, Bobcat and Bulldozer - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|