Ny sockel för AMD Bulldozer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

tillräckligt med anledning för att bojkotta AMD och satsa på intel till min nästa burk iaf.
(gillar verkligen AMD men när de ljuger om sånna här saker är det dags att byta)

stödjer hellre ett ärligt men girigt företag än ett som ljuger :/

så du offrar hellre prestanda än att byta sockel ? ljuger tydligen , varför tror du de går ut med det ett halvår i förväg inte direkt så att det är skrivet i sten att bulldozer skulle funka med am3 enda det framgått om det är i deras roadmap.. snacka om att vara insnöad ..mitt i sommarn dessutom..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Har man ett AM3 baserat system nu så bjuder ändå AMD på möjligheten till stegvis uppgradering. Det vill säga man kan använda sin AM3 CPU på en AM3+ bräda utan problem och sen vänta på nästa löning innan man köper en ny AM3+ CPU. Det är betydligt bättre än som intel kör, utan stöd bakåt alls.

Permalänk
Medlem

Närfan har AMD ljugit? What. AMD har ju haft sitt AM3 hur länge som helst.

Visa signatur
Permalänk

låter jävligt nice fast det blir en amd hexcore ist

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Crap, jag som inte vill byta mobo Men detta var väl relativt väntat..

fast min 955a lär nog stå sig ett tag till får vi hoppas

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag hade blivit mycket förvånad om de inte bytt. De har ju haft den nuvarande sockeln ett bra tag nu. Nu kommer de ju med en helt ny prolle och då krävs det lite mer än bara en bios-uppgradering. Och som en hel del redan skrivit: Att meddela detta ett år innan och att de dessutom motiverar det med att det skulle bli avsevärt mycket dyrare kan ju knappast kallas för oärligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är konstigt med sockelbyte, det är på tiden. Men jag förstår om en del är sura. I köprådsdelen på den här sidan är det fler än en person som gått och köpt ett AMD-paket just med motiveringen att sockeln kommer att leva längre än Intel's dito. Och alla kanske inte läser _alla_ hårdvarunyheter utan har den roadmapen jag nämnde i huvudet. Dår förstår man förvåningen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Nu tar vi det lugnt! AMD har aldrig sagt att Bulldozer kommer fungera med dagens moderkort och det även om AM3 skulle använts men nu vet vi att en ny sockel kommer och vem vet AMD kanske släpper en modell som kan nyttja AM3 men med en förenklad arkitektur. Inget är någonsin skrivit i sten och vi kan bara spekulera om vad som kommer och göra rekommendationen med den information som vi för tillfället har. Jag har lärt mig att alltid använda ord som "kanske" "borde" och "enligt" etc etc när det gäller vad som komma skall.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

hahaha vilket jäkla whine det var på sida ett
Thumbs up för AMD dock, men de skulle kunna skippa att göra deras nya sockel bakåtkompatibel om det betyder att jag som person förlorar prestanda för min nya am3+ cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Nu tar vi det lugnt! AMD har aldrig sagt att Bulldozer kommer fungera med dagens moderkort och det även om AM3 skulle använts men nu vet vi att en ny sockel kommer och vem vet AMD kanske släpper en modell som kan nyttja AM3 men med en förenklad arkitektur. Inget är någonsin skrivit i sten och vi kan bara spekulera om vad som kommer och göra rekommendationen med den information som vi för tillfället har. Jag har lärt mig att alltid använda ord som "kanske" "borde" och "enligt" etc etc när det gäller vad som komma skall.

Mycket bra sagt. Håller fullkomligt med dig.

Sen förstår jag inte vad all hysteri är omkring? AMD går ut nästan ett helt ÅR i förväg och berättar att det med stor sannolikhet blir en ny socket vilket bara hjälper er att planera era inköp.

Sen att kalla det lögn?
Snälla, skärp er och sluta vara små barn. Det är en rörlig marknad, det som sägs en dag behöver inte alls stämma dagen efter. Bara för att de går ut en gång och säger att Bulldozer kommer köras med AM3 är det inte skrivet i sten som tidigare nämnts. Planeringar kan förändras och ibland är det drastiska förändringar som krävs. Var glad att de faktiskt optimerar genom en ny socket som inte är en flaskhals.

Det var allt från mig. // Iprenen

Permalänk

Är väl inte direkt konstigt att det väljer att göra så? AM3 börjar ju bli gammal och för att utnyttja Bulldozers kraft helt kanske det krävs en ny sockel?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

tillräckligt med anledning för att bojkotta AMD och satsa på intel till min nästa burk iaf.
(gillar verkligen AMD men när de ljuger om sånna här saker är det dags att byta)

Vilket företag är ärligare än AMD då?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är helt rätt gjort av AMD.

AMD har förr sagt att Bulldozer ska köras på "AM3r2", alltså "AM3 revision 2". Detta tolkade många som om bulldozer skulle kunna köras på AM3. Så var fallet med AM2 och AM2+. Men som många andra har sagt så var det inte AMD som sa att AM3 skulle funka, utan det var tolkningar och spekulationer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smacked:

Skulle inte DDR4 komma om 2 år?

Edit: Tänker på detta:
Minnesorganisationen JEDEC hoppas på att DDR4-standarden ska bli färdig någon gång under 2011. Tillverkningen av de nya modulerna beräknas dra igång 2012 med ett större genomslag år 2015.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12538-jedec-beskriver-komman...

Men nej, det hade inte varit fel.

Quad channel?
Källa?
Edit 2:
30 sek och en Googling senare:
Based on the information provided by AMD during its annual Analyst Day last November, the first Bulldozer chip code-named Zambezi (which belongs to Orochi family, according to the firm) will feature eight x86 processing engines with multi-threading technology, two 128-bit FMAC floating point units, shared L2 cache, shared L3 cache as well as an Advanced Quad-Channel Memory Sub-System (IMC - Integrated Memory Controller)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(processor)

Låter väldigt trevligt.

Jag mindes att det var rätt nära med DDR4, men tillverkningsstart 2012 är ändå för långt bort för iallafall första serien på nya arkitekturen. Quad channel blir iallafall mysigt.

Permalänk

Jaha där ser man. Fast sockelbyte behövs väl göras då och då, så jag antar att AMD bedömt att det är bäst att göra det för Bulldozer. Apropå Bulldozer, ska bli grymt spännande att se hur den presterar, man har ju väntat grymt länge nu. När det är dags för lansering kanske det även blir dags att uppgradera från socket 939-plattformen.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av 1mike20:

Och AMD har ju faktiskt i de tidigare socklarna bäddat för kompatibilitet med både nyare och äldre processorer i socklarna om moderkortens BIOS stödjer dem. (AM2+ t.ex)

Försök att köra en s775 i ett s1366 moderkort.
Tycker att AM2 - AM3 hängt med länge ändå jag, för att vara en bransch ständigt i utveckling.

Och jag är medveten om att s775 också hängde med länge, men den är historia.

Jag håller med om detta!
Liksom Det har varit bra bakåt kompilatet och nu bara för de ändrar sig under produktionen så varför blir alla griniga? De lovordar deras processorer men sen moderkorten avskyr de

De har säkert haft 2 utvecklingslinjer. En som försökt få det att lira med nuvarande sockel men upptäckt att det blir för dyrt och omständigt och en grupp som utvecklat en ny sockel. Jisses Intel byter ju sockel och ahr så jobbiga namn på deras socklar och processorer att de hinner byta innan man ens hunnit instalera en intel processor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Så här gör jag när jag köper datorprylar.
Om jag har en prosessor typ x6 1090T vill jag inte ha en AM2+ till den.
Däremot när jag köper ett moderkort så vill jag att det stödjer så bra minnen och prosessor som möjligt för framtiden.
Det är bra att man kan använda alla nya processorer från AMD i gammla moderkort men det är ju bara en kompromiss tills pengar till nya grejjor kommer in.
Om nu AMD kommer med en ny serie prosessorer och chipssett med stöd för nya funktioner så är det väl självklart att man vill att allt ska vara tip topp. vem köper en bulldoserprosessor som inte kan arbeta fullt ut.
De processorer som finns i dag till AM3 fungerar ju perfekt på AM2+ men inte optimalt med minnen mm.
Det blir samma med en Bulldoser om man har kvar AM3 det kommer att fungera men inte optimalt med stöd för framtida minnen mm.
Jag har även ett intel LGA-775 moderkort vad ska jag uppgradera det med för prosessor?
Jag har även ett gäng AM2+ kort som med en bios uppdatering klarar en x6 1090T om det behövs men det blir inte roligt.
Om AMD ser till att den nya sockeln är så bra och optimal så den håller lika länge som AM2/AM3 så är jag nöjd.
Hoppas allt kommer på en gång så det inte blir en snålversion först och sedan en annan bättre version som med AMD Athlon I som passade till först 939 och sedan komm en ny version till AM2, och med Phenom I som inte passar till AM3.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tycker att Bulldozer är ett fräckt namn, och att amd smyger ut med en ny socket är inte förvånande, AM3 har funnits ett tag nu.
Tycker att dom skulle gjort det redigt bara, och släppt en helt ny socket AM4

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Amd kännar väl inget på att sälja göra en ny plattform? Det är väl moderkortstillverkarna? Amd borde ju snarare förlora pengar på att inte kunna sälja processorer till de som bara ville uppgradera cpu och inte både cpu+gpu..

Du menar säkert CPU + MB.

Visst förtjänar moderkortstillverkarna på detta, men bagaget blev slutligen för tungt för AMD. Dags att ge upp något. Det är ju trots allt prestanda vi konsumenter vill åt. Ger AM3+ en skjuts på detta område så anser jag att det är värt det.

Skrivet av H_Celine:

Har man ett AM3 baserat system nu så bjuder ändå AMD på möjligheten till stegvis uppgradering. Det vill säga man kan använda sin AM3 CPU på en AM3+ bräda utan problem och sen vänta på nästa löning innan man köper en ny AM3+ CPU. Det är betydligt bättre än som intel kör, utan stöd bakåt alls.

Jag gillar möjligheten till stegvis uppgradering även om möjligheterna är aningen begränsade denna gång.

BTW. Kan detta medföra att vi kan komma att se AM3+ moderkort tidigare ute på marknaden? Folk kan ju inledningsvis ta sin 955:a över till den nya brädan, för att sedan skaffa sig en bulldozer framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker att dom skulle gjort det redigt bara, och släppt en helt ny socket AM4

Dock så tror jag att systemet bygger på att alla AM2or (AM2/AM2+) Stödjer DDR2, AM3/AM3+ stödjer DDR3, sen kanske AM4/AM4+ stödjer DDR4?
(Tror, verkar logiskt)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Hedersmedlem

Precis vad jag trodde, samtidigt som många har argumenterat för en am3 i köpråd för att det är mer framtidssäkert... Tycker inte man ska klanka ner på amd, de har ju i princip haft bakåtkompatibilitet i jag vet inte hur många herrans år.

Permalänk

Ser fram emot att se hur bra bulldoser kommer prestera, tror det var på tiden att de gjorde ett helt nytt socket.

Permalänk

Ser inget fel med att dom släpper en ny sockel. Hur skulle de se ut att sätta en fyrkärnig processor på en AM2? Skulle vilja haft AM2+ men är då mer pris värt att köpa en AM3 direkt men då får man köpa nya dyra minnen och en ny processor ser inget fel med att dom gör en ny sockel , dom skrev också att den skulle ha kompilatet. Då kanske man bara behöver köpa ett nytt moderkort och en processor om man har råd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror ni att det ger någon begränsning för Bulldozer att nuvarande processorerna går att köra på AM3+?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Haha:P Det dummaste jag har hört... Så om Intel presterar "x" mycket och AMD presterar lika mycket eller mer för en billigare peng... DÅ köper du Intel för att du inte "gillar" AMD?;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Fulländad retorik... Har du ens läst länken några få poster ovan från november 2009 där det står att Zambezi kommer att vara AM3-baserad? 10 mot 1 att du kommer skrika fanboi nu.

Edit: Morgontrött och grinig, så jag nyanserar mitt inlägg lite.. Jag tycker inte det är konstigt med sockelbyte, det är på tiden. Men jag förstår om en del är sura. I köprådsdelen på den här sidan är det fler än en person som gått och köpt ett AMD-paket just med motiveringen att sockeln kommer att leva längre än Intel's dito. Och alla kanske inte läser _alla_ hårdvarunyheter utan har den roadmapen jag nämnde i huvudet. Dår förstår man förvåningen.

Ja kollar man på roadmapen som är en sammanfattning av deras mål för framtiden så visst kan man tolka det så, men läser man vidare i artikeln står det "You may be able to slip a Zambezi into your current day Socket-AM3 motherboards." Anandtech har alltså tolkat roadmapen inte som en definitiv framtidsplan utan snarare deras målsättning, nu visade det sig att AM3 inte vore tillräckligt så då blev det som det blev.

Köper man ett moderkort för att kunna köra en processor som vi vet ABSOLUT INGET om baserat på en illustration släppt över ett år innan lansering så får man skylla sig själv. Som tur är är ju inte AMD's moderkort särskilt dyra i regel.

Permalänk

När har AMD lovat att Bulldozer skulle vara kompatibel med gamla mammabrädor? Skulle inte kalla detta för en kovändning känns väldigt väntat måste jag säga.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Det var mer eller mindre väntat att en ny sockel skulle komma, ska bli intressant att se hur amds kommande system med bulldozer samt quadchannel presterar gent emot intel
Om nu AM3+ processorerna inte alls blir kompatibla med AM3 så kunde de iaf döpt den till AM4 för att göra saker och ting lite tydligare men antar att släpper AM4 först tillsammans med DDR4?

EDIT:

Skrivet av Klimpen2:

Det trodde jag också till en början. Men artikeln är bara lite konstigt skriven. Läser man noga så säger den samma sak som denna artikel. Läs kommentarerna också.

Men det som står där är att på grund av att dagens processorer kommer att gå att köra på AM3+ så kommer det bara att kunna vara två minneskanaler i AM3+. Någon som vet om det stämmer?

Kommer de endast med dualchannel så skulle det mer eller mindre vara en besvikelse, inte värt en uppgradering från en x6 iaf, bara för att sedan behöva köpa ytterligare ett moderkort med quadchannel. Ska man behöva vänta tills 'AM4' :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

jaja, blir att uppgradera hela systemet igen då? det är alltid kul..

men hade faktiskt hoppats på en x8 i mitt moderkort.. men men får vänta ett tag, det är ju ändå grafiken som ligger efter när jag kör, så då kan man lugnt planera inför nästa byte

det är ju inte så att amd:s brädor är dyra.. sen är det alltid kul med ny socket så man får plats med mer godsaker, får bara hoppas bulldozer prestera med... annars får man vänta lite till:P

amd 5850 kort 3000:- = moderkort (1000:-) + x6 (2000:-) 3000:- så för mig tycker jag det är grafiken som är dyr speciellt om man vill ha crossfire etc

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Men ett nytt moderkort är ingen stor kostnad, speciellt inte om man redan har ett system med DDR3, det är väl bara mest jobbigt att demontera allt.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8