Intel Sandy Bridge dominerar i grafiktester

Permalänk
Melding Plague

Intel Sandy Bridge dominerar i grafiktester

I ett tidigt test av Intels Sandy Bridge uppvisar den kommande processorn imponerande prestandasiffror. Allra mest uppseendeväckande är den integrerade grafikdelen som presterar i samma klass som ett separat Radeon HD 5450.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Permalänk
Medlem

jaha så sandy bridge kommer platsa på 1156 mobos? det visste jag inte.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

jaha så sandy bridge kommer fungera på 1156 mobos? det visste jag inte.

Fel !
Stämmer inte det där. Sandy Bridge använder S1155 inte S1156, och dessa är inte kompatibla på nåt sätt. Notera att 1 Pinout saknas.Vart fick du att den skulle fungera med S1156 ifrån ? Det framgår inte ur artikel iaf.

En fantastisk prolle iaf. Att Intel lyckas med att slå Core I7 880 i strömförbrukning och prestanda trots den integrerade grafiken är en bedrift. Hatten av.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Fel !
Stämmer inte det där. Sandy Bridge använder S1155 inte S1156, och dessa är inte kompatibla på nåt sätt. Notera att 1 Pinout saknas.Vart fick du att den skulle fungera med S1156 ifrån ? Det framgår inte ur artikel iaf.

Citat:

Processorn i testet är en Intel Core i5 2400 med klockfrekvensen 3,1 GHz, 6 MB L3-cache och fyra kärnor. Moderkortet som används är ett Asus P7H57DV EVO med styrkretsen Intel H57 samt 4 GB DDR3-minne.

enligt asus hemsida är det moderkortet socket 1156 , eller ja , ett som heter P7H57D-V EVO är s1156 i alla fall.

edit : men innan jag läste artikeln så hade jag samma upfattning som du skrev nyss ,att de nästkommande sandy prollarna skulle sitta på S1155 , så står det i anandtechs artikel också dessutom.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

OMG...

Hade funderingar på att kanske byta upp mig till s1366, men ångrade mig nu efter att ha sett det här testet.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

enligt asus hemsida är det moderkortet socket 1156.

En litet klipp ur själva artikeln.

Citat:

There’s no nice way to put this: Sandy Bridge marks the third new socket Intel will have introduced since 2008. The first was LGA-1366 for the original Nehalem based Core i7. In 2009 we got LGA-1156 for Lynnfield, later updated with support for the dual-core Clarkdale CPUs launched in 2010. Next year, Sandy Bridge will launch with LGA-1155.

The CPU and socket are not compatible with existing motherboards or CPUs. That’s right, if you want to buy Sandy Bridge you’ll need a new motherboard.

länken
The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Skrivet av Afrasbaba:

OMG...

Hade funderingar på att kanske byta upp mig till s1366, men ångrade mig nu efter att ha sett det här testet.

Även S1366 kommer bytas ut för S2011. Vill man ha Sandy Bridge måste man köpa ny bräda.
Intel vet att marknaden kommer skrika efter dessa processorer och dom kommer mjölka skiten ur marknaden. Dom vore ett dålig företag om dom inte gjorde det.
För oss som konsumenter suger det dock. Men sånt är livet.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Undrar om dom använt sig lite av arbetet/forskningen bakom larrabee projektet vid designen av grafikdelen? ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

En fantastisk prolle iaf. Att Intel lyckas med att slå Core I7 880 i strömförbrukning och prestanda trots den integrerade grafiken är en bedrift. Hatten av.

Fast i strömförbrukningstestet, loadar de verkligen grafikkortet då? Det framgår inte, men det tror jag inte. Det vore ju ingen rättvis jämförelse jämfört med de andra cpu:erna.
Men den är imponerande strömsnål i vilket fall

Jag tycker det dock är lite synd att enbart 2600 har 8 MB cache... Och jag tycker det är synd att man inte kan få den utan grafikkort. (lär väl komma på 2011 socketen istället)
... och förstås tycker jag det är synd att det som det låter ju faktiskt verkar bli så att överklockning nästan enbart blir med multipliern framöver

Till sist tycker jag nog det är lite synd att de inte testade med HT on/off i speltesterna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blir den billigare än i5 760 som de hävdar så blir det ett bra kap. Visste att den skulle prestera väldigt bra men grafiken var ju en överraskning, jag undrar om AMD hade väntat sig det, nu är det sannerligen upp till fusion GPUn.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, förstår varför vissa anser att x86 licens är ett måste för att konkurrera med Intel. Det här lär sätta press på AMD och Nvidia lär tappa hela den lukrativa budgetmarknaden om de inte kan hitta en ny vinkel eller en x86 licens. Imponerande, minst sagt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H_Celine:

Oj oj oj, förstår varför vissa anser att x86 licens är ett måste för att konkurrera med Intel. Det här lär sätta press på AMD och Nvidia lär tappa hela den lukrativa budgetmarknaden om de inte kan hitta en ny vinkel eller en x86 licens. Imponerande, minst sagt!

Håller med fullständigt. Men ser inte en chans att Nvidia får en X86 licens utan en stämning och domstolbeslut (USAs konkurranslagar är rätt hårda) . Inte så länge Nvidia har nuvarande VD. Idioten talade för 2 år sen om att han skulle öppna en "can of whopass on Intel"....
Vi har alla sett hur det gick

Nvidia ska "spöa skiten" ur Intel - IDG.se

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Bra intel grafik? Har nästan svårt att se det framför mig.

Permalänk
Medlem

Och den här grafiken är bara "enkärnig" (som Intel kallar det) med 6st beräkningsenheter (antar att EU = execution unit på Anandtech). Ska komma en dubbel med 12st också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Bra intel grafik? Har nästan svårt att se det framför mig.

den är inte nåt att hänga i julgranen nej, men Intel har över 50% av världsmarknaden och det gör dom i särklass till världens största grafiktillverkare. Lite konstigt faktiskt iom att allt snack här på Swec när det kommer till grafiken handlar om ATI vs Nvidia
Det verkar som om Larabee projektet bar lite frukt iaf.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

rätta mig om jag har fel:

grafiken i sandy bridge är egentligen bara intels gammla grafikkrets, fast flera stycken samtidigt samt klockad och i 32nm tillverkningsteknik. dvs inte speciellt bra prestanda/watt

Permalänk
Medlem

Det ser ut att bli ännu en vinst för Intel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Phenom II X6 1090T ser ut som en Pentium 4 i jämförelse med Sandy Bridge och i5 2400 är den billigaste och sämst presterande fyrkärniga modell. Ser fram emot en uppgradering om några månader. Kommer bli en fin prestandaökning jämfört med min E6750. Detta plus en Intel SSD 300GB och HD6870, blir trevligt.

AMD är tragiskt efter och bulldozer kommer först om ett år! Då har Intel även Lanserat S2011. AMD måste åstakomma en Core 2 prestation för att ta igen detta enorma övertag, vilket jag anser är mindre troligt. Intel har varit ledande i 4 år, och kan mycket väl vara det i 4 år till.

Permalänk
Medlem

mest imponerande av allt är nyhetsuppdateringar nattetid när man sitter hemma sjuk en lördakväll
vad vore internet utan sweclockers?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja hatten av för 3 sockel byten på så kort tid.
Ger mig en stark gissning att den nya sockel kommer å bytas efter ½år.
Som tidigare comment "bättre rev på test, detta säger väldigt lite om ifall nåt alls"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Phenom II X6 1090T ser ut som en Pentium 4 i jämförelse med Sandy Bridge och i5 2400 är den billigaste och sämst presterande fyrkärniga modell. Ser fram emot en uppgradering om några månader. Kommer bli en fin prestandaökning jämfört med min E6750. Detta plus en Intel SSD 300GB och HD6870, blir trevligt.

AMD är tragiskt efter och bulldozer kommer först om ett år! Då har Intel även Lanserat S2011. AMD måste åstakomma en Core 2 prestation för att ta igen detta enorma övertag, vilket jag anser är mindre troligt. Intel har varit ledande i 4 år, och kan mycket väl vara det i 4 år till.

Ja, inte ser det bra ut inte... jag vill dock minnas att AMD K8 var "king of the hill" ett ganska bra tag den med, så det är väl bara utbytta roller. Själv hoppas jag att Bulldozer lanseras ahead of schedule, de skulle verkligen behöva någonting bra nu, inte om ett år.

Sen måste man ju bara säga att Intel har gått över gränsen med sina sockelbyten. Dessutom är ett moderkort till deras entusiast-platformar allt annat än överkomliga prismässigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ja, inte ser det bra ut inte... jag vill dock minnas att AMD K8 var "king of the hill" ett ganska bra tag den med, så det är väl bara utbytta roller. Själv hoppas jag att Bulldozer lanseras ahead of schedule, de skulle verkligen behöva någonting bra nu, inte om ett år.

Sen måste man ju bara säga att Intel har gått över gränsen med sina sockelbyten. Dessutom är ett moderkort till deras entusiast-platformar allt annat än överkomliga prismässigt.

Jag håller med.

Dessutom, om intel fortsätter i samma stil som nu, så kommer de få problem framöver, pga folk tröttnar...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Jag håller med.

Dessutom, om intel fortsätter i samma stil som nu, så kommer de få problem framöver, pga folk tröttnar...

Om du menar socket byten så tror jag du har fel. Skulle gissa på att många köper en ny dator istället för att uppgradera en processor när den börjar bli föråldrad. Och då spelar det ingen roll vad det är för socket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Jag håller med.

Dessutom, om intel fortsätter i samma stil som nu, så kommer de få problem framöver, pga folk tröttnar...

AMD kommer alltid ha kunder då det finns gott om människor som inte vill/kan betala Intels höga priser. De som värderar prestanda högst är en liten grupp.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Intel bär frukt av sina kriminella handlingar. Imponerande prestanda speciellt i CPU delen. GPU delen kommer nog AMD att bräcka frågan är med hur stora marginaler?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Intel bär frukt av sina kriminella handlingar. Imponerande prestanda speciellt i CPU delen. GPU delen kommer nog AMD att bräcka frågan är med hur stora marginaler?

skulle bli mäktigt förvånad om intel slår amd's apu....
möjligtvis att den dra mindre ström men prestanda mässigt så skulle jag blir OMGWTF suprised om den slog den kommande apu'n

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Vadå Core i5 HT ON, det var ju bara Core i7 som skulle ha HT eller har det blivit ändrat? O_o

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Vadå Core i5 HT ON, det var ju bara Core i7 som skulle ha HT eller har det blivit ändrat? O_o

De i5 med 4 kärnor har det inte men vissa(kanske alla) med 2 kärnor kör med HT för att få 4 trådar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De i5 med 4 kärnor har det inte men vissa(kanske alla) med 2 kärnor kör med HT för att få 4 trådar

Core i7 2400 ska ha 4 kärnor och 4 trådar enligt dessa källor så antingen har Anandtech fel och de andra rätt, eller så har Anandtech rätt och nya uppgifter har kommit fram?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12517-intels-roadmap-for-san...
Sandy Bridge krossar motståndet i första prestandatester - www.nordichardware.com
Sandy Bridge (microarchitecture) - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Provexemplaret var en version som har HT-möjlighet, medans leveransversionerna inte kommer ha HT, detta pga av att intel inte har samtliga versioner redo för produktion. Inte heller finns det några provexemplar med 8MB cache tillgängliga.

"As was the case with Lynnfield, the current Sandy Bridge CPUs Intel is sampling are slightly different than what will be sold. The Core i5 2400 runs at 3.1GHz, has four cores, 6MB of L3 cache but no Hyper Threading. In order to help Intel’s partners test HT functionality however, the i5 2400s being sampled right now have Hyper Threading enabled. For the purposes of our test I’ve run with HT both enabled (to give you an idea of higher end SB parts) and disabled (to give you an idea of i5 2400 performance).

The other major difference between what’s out today and what’s coming in Q1 is turbo. Early Sandy Bridge samples, ours included, do not have turbo enabled. The CPU simply runs at 3.1GHz all the time, regardless of workload. The final retail 2400 will be able to run at up to 3.4GHz.

In other words, what we show here should be indicative of final performance, but it's probably slower than what will ship in Q1."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara