Grafikkortsfunderingar, tre till fyra skärmar.

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkortsfunderingar, tre till fyra skärmar.

Nu har jag återigen börjat fundera på att bygga ny stationär dator sedan hårdvaran i min nuvarande burk från 2004 börjar må lite dåligt.

Idag kör jag två grafikkort, ett GeForce 250 GTS samt ett GeForce 6600 GT med två skärmar kopplade till varje (den fjärde är dock en ersättare för TV:n, så den är inte jätteviktig). X.org är konfigurerat i Zaphod mode (en X-server per skärm) då jag vill ha X antal virtuella skrivbord per skärm, inte X antal virtuella skrivbord över samtliga skärmar.
Kör för närvarande WMII, men Xmonad eller i3 verkar kunna använda en liknande setup med Xinerama.

Ett tänkbart problem med NVIDIA är att de, trots att ha lovat det i flera år, inte har fullgott stöd för XRandR 1.2, vilket betyder än mindre chans för stöd för 1.3.
Matrox har flera grafikkort som klarar fyra skärmar, med förhoppningsvis gott resultat i Linux, dock har varken jag, eller någon annan jag känner erfarenheter av detta. Verkar inte vara alltför populärt på internet heller.
ATI/AMD är jag osäker på hur drivrutinerna är (folk säger dock att de ska funka bra numera) samt hur vettigt stödet för flera skärmar är. Jag vägrar dock någon lösning som presenterar samtliga skärmar som en enda stor skärm, det är inte så jag vill jobba.

Vidare så händer det numera ibland att jag startar upp Windows för att köra lite racing-sim. Så helst ska väl grafikkortet/-en klara av hårdvaruaccelererad grafik hyfsat.

I värsta fall får jag avvakta med grafikkortsval och byta resten i burken, men helt fräscha prylar är ju aldrig fel.

Tack på förhand!
/ Mikael

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hittade inga frågor men jag kan bidra med lite kommentarer

Jag kör trippla skärmar både hemma och på jobbet. På bägge datorerna kör jag Ubuntu 10.04 och Xinerama. Funkar klockrent, har inte "tweakat" något. Bara installerat nvidias drivrutiner och gjort inställningarna i deras verktyg. Hade lite problem hemma dock när jag hade ett 6200 och ett 9600 grafikkort. 6200n var tydligen för "gammalt", fick aldrig det att fungera. Efter att jag skaffade ett 8400 istället så fungerade det klockrent. Nu har jag 8400+9600 hemma och 8600+9500 på jobbet. Tidigare hade jag 6200x2 hemma. Två stycken kort för under 200kr styck, funkade klockrent

Composite och xinerama verkar dock inte vara någon kombination som fungerar så compiz får man vara utan. Mer nyttig information finns här:
Is NVIDIA ever going to fix the xinerama + composite problems? - nV News Forums

Där står även lite information om XRandR...

Citat:

This is a common misconception. RandR 1.2 does not provide a replacement for Xinerama because it doesn't bind multiple X screens together into a single screen at the protocol level like the server's Xinerama implementation does. What it does do is provide so-called "Fakerama" information to clients about where the display devices are, similar to the how the NVIDIA driver provides information about TwinView displays. Just like TwinView, it currently requires a single GPU with a single framebuffer. For the most part, you can think of RandR 1.2 as being equivalent to TwinView.

...och i slutet finns en länk till ett youtubeklipp där någon har fått igång composite med flera skärmar i ubuntu.
YouTube - 6 x MONITORS MULTIPLE MONITOR KDE 4.2.2 Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope Compiz Fusion XGL EasyStroke

Ang amd så har jag bara dåliga erfarenheter. Hade dubbla AMD/ATI-kort i jobbdatorn tidigare men jag slängde ut dem och stoppade in dubbla nvidia istället. Det var en j***a massa krångel att få igång det. Jag har för mig att jag fick igång det till slut men det var omständigt och fungerade inte bra. Med nvidia har jag också haft lite krångel men inget större,förrutom att 6200 och 9600 inte ville jobba ihop. Har för mig att jag hade två st identiska ati-kort. Kan ju varit något speciellt med de korten eller vad jag gjorde så jag kan bara tala för mig själv. Finns säkert många som har bra erfarenheter av amd/ati.

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, ATI känns som det bästa alternativet, så länge man slipper att alla skärmar agerar som en enda stor skärm.
Den stora frågan är väl egentligen om någon har erfarenhet av tre skärmar på ett ATI-kort i Linux

Composite osv är inte intressant, jag kör WMII som fönsterhanterare, 'nuff said.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Just tre skärmar har jag ingen erfarenhet av. Körde dock en kort episod med två st ATI-kort. Ett 4850 och ett 4350 varav 4850 var kopplat till en skärm och 4350 till TV med HDMI. Fungerade utan krångel.

Fast nu ska jag väl inte lovorda fglrx för mycket...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

fglrx är kanske inget större problem om man bestämmer sig för en supportad distutgåva och håller sig till den, men om man skulle få för sig att uppgradera kerneln eller X eller hela disten är problemet att fglrx alltid släpar många månader efter. Det är alltså svårt att köra en ständigt aktuell dist, jag säger inte att det är omöjligt men frågan är om ens svartkonst räcker till.

Med Nvidia är det i princip bara att köra oavsett vilken konstig dist man än kör om man så har gjort den själv av den absolut senaste källkoden.

Multiskärm har jag dessvärre inte utforskat speciellt mycket, annat än att jag kört med två skärmar och det fungerar, så det kan jag inte uttala mig om. Men som sagt, fglrx kräver starkare nerver än Nvidias drivrutiner.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||