Officiellt: AMD slutar använda varumärket ATI

Permalänk
Skrivet av Tacy:

AMD låter så gammalt, som en gammal gubbe, medan ATI låter som en nyfödd groda som flyger i molnen!

Hade inte kunna sagt det bättre själv

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Blir jobbigare att hålla reda på fanboys

Haha så sant.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Själv är jag mycket mer positivt inställd till AMD än ATI, hade AMD i både 286, 386 och sen några K6-2, var bara nån gång där emellan jag körde P60,P66 0ch P120.

ATI har jag egentligen aldrig gillat, och körde nvidia tills jag köpte ett HD3870, sen har jag hållt mig till AMD på grafiksidan.

Blir nog bra detta, eller ja, blir väl ingen skillnad alls egentligen.

Snygga loggor.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du vet kanske att rött och grönt är komplementfärger och passar således alldeles väldigt bra ihop.:)

Komplementfärg - Wikipedia

Studera några konstverk som utnyttjar detta så ser du.

Edit: Orange - Blått är ett annat exempel som jag mindes när jag såg länken. Kawasaki hade en otroligt läcker modell en gång (GPz1200?) i orange och blå metallic, där denna komplementfärgsförstärkning lyfte designen till nya höjder.
Edit2: Hittar tyvärr ingen bild nu, men den var marknadens snabbaste motorcykel på sin tid (ca 20 år sedan), gjorde över 300 (verklig fart) med mindre trim, jag hade en uppe i 275, visserligen mätarfart, men det fläktar bra ändå.;)

Oja passar utmärkt, rött och grönt är ju erotik om jag inte minns fel
Som andra sagt så känns ATI som ett prestanda märke och AMD som det billigare märket dvs om man jämnför med deras respektive konkurenter.... enligt mig så bli inte sura nu tack

Permalänk
Medlem

R.I.P ATI. Synd att de måste skrota fusion konceptet nu när det endast blir AMD.. Men så länge hårdvara är den samma så är jag nöjd =P

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Jaa... ATI känns och låter mer som nytänkande, medan AMD känns mer som "syfilis" i jämförelse. ATI borde köpt upp AMD istället Ox)
Nästa steg för mig kommer bli dubbla GTX 460 1gb pga namnbytet.
AMD har otroligt ful logga dessutom. Nu ska dom sätta sitt fula namn på ATI loggan. usch!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Svårt å se poängen... ATI är ju redan ett välkänt och etablerat varumärke, som har en hel del prestige till sitt namn, och även om AMD inte är associerat med skitgrejer, så känns det ju som ATI har lite mer prestige hos entusiaster?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreas D:

Hur många svenskar tror du skulle köpa Volvo om det stod Geely på huven?

Skillnaderna som gör jämförelsen tveksam i mitt tycke är att Volvo var svenskt och ett gammalt bilföretag medans ATI var ett kanadensiskt gammalt grafikföretag. Svenskens förhållnadssätt lär ju skilja rejält mellan "nationalsymbolen" Volvo och ATI som ingen människa på gatan vet vad det är, möjligen känner igen logotypen på en dator, Nintendo Gamecube eller Wii om de tittar en stund.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jaa... ATI känns och låter mer som nytänkande, medan AMD känns mer som "syfilis" i jämförelse. ATI borde köpt upp AMD istället Ox)

Problemet hade nog isåfall varit att AMD's x86-licens ryker. Frågan är om företaget ens kan byta namn från AMD till ATI.

Permalänk
Avstängd

Spelar för min del ingen som helst roll om det heter AMD eller ATI..

Samma folk kommer arbeta med dom kommande korten, eller hur? Hade du slutat köpa Coca Cola om dom döpte om sig till Herkules Kola om innehållet var exakt samma? Precis..

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kommer personligen fortfarande säga ATI.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

ATi låter hi-tech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Mjo, men man vet aldrig. AMD kan få hybris och slänga radeon på tunnan Hur som helst tror jag inte att det här kommer påverka oss(med oss menar jag sweclockers^^)

haha, nä det är sant.
Nä, vi har nog tillräckligt bra koll, oavsett om ett företag byter namn eller inte.
Var dock lite jobbigt att hänga med när ett visst företag bytte namn på sina
delar 3-4 gånger, fast det var samma krets under skalet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Lite synd men ändå ett ganska vettigt beslut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Likt Gert Fylking brister jag ut i ett - "ÄNTLIGEN!"

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Det är enormt imponerande att ett och samma företag klarar av att tillverka både processorer och grafikkort av högsta klass. Försök att bygga en riktigt bra speldator med Intel/Intel eller nVidia/nVidia. Det går inte. Det är bara AMD som klarar av den bedriften...

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Helt rätt! Det är enormt imponerande att ett och samma företag klarar av att tillverka både processorer och grafikkort av högsta klass. Försök att bygga en riktigt bra speldator med Intel/Intel eller nVidia/nVidia. Det går inte. Det är bara AMD som klarar av den bedriften...

Ja, ser man det så, så är de väl ensamma på marknaden?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt när ett känt varumärke (inom branchen grafik) försvinner för ett mindre känt märke MEN det finns ju egentligen ingen bättre tidpunkt för AMD att göra denna omvandling. Övertaget mot konkurrensen är mera lovande och framtiden ser ljusare ut nu än på väldigt länge.

Finns nog ingen bättre tidpunkt att göra detta. Go AMD!

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Ja, ser man det så, så är de väl ensamma på marknaden?

Exakt! Det finns nog inte en enda individ som skulle försöka sig på att bygga en speldator med ett grafikkort från Intel och/eller en processor från nVidia. AMD är helt överlägsna Intel och nVidia när det gäller helhetslösningar från ett och samma företag.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Exakt! Det finns nog inte en enda individ som skulle försöka sig på att bygga en speldator med ett grafikkort från Intel och/eller en processor från nVidia. AMD är helt överlägsna Intel och nVidia när det gäller helhetslösningar från ett och samma företag.

Låt mig uttrycka: MOUAHAHA!!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Haha!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

spelar väl ingen roll egentligen, märke som märke, och amd är det väl inget fel på.

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

...
EDIT: Vore en annan sak om dom ändrade Radeon

Precis min tanke !
Tycker det är på tiden att amd/ati blir till ett !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Hur många svenskar tror du skulle köpa Volvo om det stod Geely på huven?

Hur många skulle köpa Volvo om det inte stod 240 på bakluckan?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hur många skulle köpa Volvo om det inte stod 240 på bakluckan?

Faktiskt väldigt många. Ganska svårt att missa.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

haha, nä det är sant.
Nä, vi har nog tillräckligt bra koll, oavsett om ett företag byter namn eller inte.
Var dock lite jobbigt att hänga med när ett visst företag bytte namn på sina
delar 3-4 gånger, fast det var samma krets under skalet.

Precis. Jag är inte oroad för vad sweclockers hamnar då de flesta här är så pass pålästa att de vet vad som är vad. Det som är skrämmande som exempel är just G92(gissar att du menade den?) där kunder blev lurade att köpa "nya" grafikkort som egentligen bara var omdöpta(8800gt, 9800gt, gts250, gt330) med några få egenskaper som skiljer. Det tycker jag inte är acceptabelt.

Ursäkta OffT

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Faktiskt väldigt många. Ganska svårt att missa.

Du har nog rätt. Tror rätt många skulle köpa Geely 240 om den höll samma sexiga standard som Volvo 240.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Håller med de som säger att det är Radeon (och bibehållen stil på loggan) som spelar roll. Det märker man ju när man snackar med sina mindre datorintresserade polare. De snackar ju Radeon vs GeForce, inte ATI vs Nvidia.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du har nog rätt. Tror rätt många skulle köpa Geely 240 om den höll samma sexiga standard som Volvo 240.

Hmm, personligen skulle iaf inte jag göra det, för jag tycker inte Geely låter som kvalité... :s

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Precis. Jag är inte oroad för vad sweclockers hamnar då de flesta här är så pass pålästa att de vet vad som är vad. Det som är skrämmande som exempel är just G92(gissar att du menade den?) där kunder blev lurade att köpa "nya" grafikkort som egentligen bara var omdöpta(8800gt, 9800gt, gts250, gt330) med några få egenskaper som skiljer. Det tycker jag inte är acceptabelt.

Ursäkta OffT

Aah, ok, GT330. Jag har undrat vilken av modellerna det var.
och ja, det var g92 jag tänkte på, men ville inte skriva det öppet.
Blir väl flame:ad om man gör det.. .

Men ska bli intressant framöver.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron