Ubuntu 10.04 LTS Stort, Stakt samt Stabilitet. Men vad fattas igentligen?

Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.04 LTS Stort, Stakt samt Stabilitet. Men vad fattas igentligen?

Jo som titeln säger, att ununtu 10.04 inte har lagt mycket kraft på hur snyggt det ska vara är ingen nyhet, utan de lägger mycket kraft på enkelhet o Stabilitet. Men senare har de fått en del kritik att de inte satsar mera på utseende. Ja kan nog hålla med där lite..Första intrycket på 10.04 är i stort samma som första ubuntu versionen kom,med lite nya färger, men under huven har det hänt massor. Nu såg jag lite hemliga saker som är p G, som jag inte kan ger er, men det är på gång. (Det är hemligt)

Kubunto har gjort ett stort lyft med de senaste KDE, som jag tycker är ganska starkt och kommer bli bättre. Det finns lite barn sjuk dommar, men många av dem är redan fixat som ni kommer märka väldigt snart då de släpper ny version....

Men jag är en gnome fan, och älskar allt med det...kan knappt inte hålla mig för att se vad som kommer snart med deras release....om de nu släpper det ögongodis som kommer..det får vi se, det jag vet så såg det lite väl beta ännu...Men vi får hoppas.

Men så länge kan man alltid krydda sin egen ubuntu installation med olika saker, t.e.x. compiz som många känner till..Installera awn, dockbarx samt globalmenu som man lätt gör i den vanliga program biblioteket, Då kan nog de som sitter med fläskig windows 7 version med aero att dregla..

Ubuntu x64, Awn, DockBarX samt GlobalMenu, Känns som man vill ha 20 fingrar på vardera hand för att kontrollera allt..

YouTube video med ögon godis till er alla: Ubuntu-10.04-x64

Om Youtube är trög? Tanka direkt från min sajt: Ubuntu-10.04-x64 Höger klicka o spara som:

För alla som inte har råd till tomma skivor och att ladda hem o bränna ubuntu, kan beställa dem från Free CD. De ser ut så här på min musmatta :

Färdigtryckta skivor skickas bara i ett exemplar till de som vill ha..företag måste köpa. Om du vill ha mera t.e.x dig o din syter o mamma, skriver du det..då får du flera, eftersom du har en anledning till det..
Ville lägga till det: Det gäller ubuntu,kubuntu samt ubuntu server.

Enjoy ubuntu...nästa version är nära...

Permalänk
Medlem

Nu är detta bara ubuntu med compiz med det som jag skrev i förra posten...

När ni har exprementerat klart ska ni testa detta Allt efter < teknet ska inte vara med...

Nautilus Elementary
-------------------
sudo apt-get install bzr < Behöves inte alltid...Men lika bra få det installerat!

sudo add-apt-repository ppa:am-monkeyd/nautilus-elementary-ppa < Lägg till detta så vi får paketen vi beöver senare!

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

killall nautilus && nautilus & < < VIKTIGT: det kan få din typ nautilus balla ur: bra tecken är allt är som det ska...stäng terminalen och öppna igen, så blir du av med problemet...

sudo apt-get build-dep nautilus < Fixa paketen som de ska i ubuntu - nedan av raderna talar för sig självt
sudo apt-get install build-essential
bzr branch lp:nautilus-elementary
cd nautilus-elementary/
./configure --prefix=/usr
make
sudo make install
killall nautilus && nautilus &
< om ububtu startar om nautilus igen o igen, låt den göra det tills den är klar, stäng terminalen och öppna den igen - inget att oroa sig för..bara en bug - Eller också loggar du ut och in igen...

Nu kommer du märka en del....lek o ha ha kul..Tills du känner att ha lite mera trevligt...?

Nu ska vi leka med nautilus och få den se riktigt snygg ut (den är ganska tråking o ful)

Något vi kan börja med att installera Equinox Engine.. Så vi kan få lite ??? ja snygt utseende....

Jag kommer gå rakt på sak och inte snacka en massa, Ni kan fråga om det i tråden. Gör så här:

sudo add-apt-repository ppa:tiheum/equinox
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install gtk2-engines-equinox equinox-themes equinox-ubuntu-themes
< equinox behöver faenza icons

sudo add-apt-repository ppa:tiheum/equinox
sudo apt-get upgrade && sudo apt-get install faenza-icon-theme

Såja nu har du allt.... För de som vill gå lite längre kan leka med dessa...Vet inte vad du gör ska du inte göra detaa: Fär det har med hela startup systemet att göra, har du winows installerat bör du veta vad du håller på med...jag tar inget ansvat.. )

En snygg boot loader istället för grub2:

sudo add-apt-repository ppa:bean123ch/burg
sudo apt-get update && sudo apt-get install burg-pc burg-themes burg-emu
sudo burg-install "(hd0)" < kontrollera vart linux system partition installerat,,,, inte windows!

Add ppa:bean123ch/burg to software sources
sudo apt-get install burg burg-themes < Lägg till lite snygga teman med hög upplösning
sudo update-burg < titta i burg mappen i boot, så ser du teman och hur det fungerar

----------------------------------------

Ett Annat sett att installera burg manager är att hämta paketen direkt och dubbel klicka som i windows.
Då måste du först lägga in en rad i source list, så du får tillstånd att ladda hem dessa paket..men det är enkelt...Nu lade jag för både 32-bit samt 64-bit...

sudo gedit /etc/apt/sources.list < Allså lägg till raden som passar ditt sytem. Jjag lade båda systemen under...Om du kör 64-bit, kopierar du den hela raden och klistrar in längst ner i gedit fönstret som du fick upp tidigare sedan spara som en vanlig text editerare som notepad i windows. har du 32-bit system installerat gör du nästan likadant, kopiera den raden det inte står ubuntu64...Eller kopierar du bägge raderna till source list...kanske fungerar...har alldrig provat???men fan, ni fattar....

deb http://buc.billera.eu/ubuntu/ binary/
deb http://buc.billera.eu/ubuntu64/ binary/

sudo apt-get update
sudo apt-get install buc

----------------Break....nu börjar jag bli jävligt trött, så jag får komma tillbaka o rättstava idag,?? jo det blier senare idag när jag vaknat till....Hej så länge...