Åtta verktyg för överklockaren

Permalänk
Melding Plague

Åtta verktyg för överklockaren

Att höja klockfrekvenserna är mycket mer än att bara rota runt i BIOS. SweClockers går igenom några av de bästa verktygen för den som siktar på svart bälte i överklockning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Intressant läsning! Mer av detta!

Gillar också referensen till Ace of Sweden nätagg, kännde på mig vart den länken skulle leda, och jag hade rätt

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem

Jättebra artikel, nyttigt för nybörjare i synnerhet! Jag diggar länken till Ace-testet!

Permalänk
Medlem

Är inte så mycket för att överklocka. på grund av garantin rycker och förkortar livs längden.
Men men riktigt bra att ni tar upp såna här program med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Riktigt bra summering av program!

Permalänk
Medlem

Fin artikel men jag hade gärna velat ha lite mer utförlig artikel om hur man använder programmen och hur man ska överklocka. D.v.s. steg för steg -artikel till bra överklockning.

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Hwinfo32 var ju inte så bra, visar min CPU som en i5 750 @ 2.6GHz, dead wrong.... Trevlig artikel dock!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Så det första man ska göra när man har köpt ett nytt grafikkort är att köra Furmark och plåga det för att kontrollera att man inte fått ett måndagsexemplar eller ett kort av lägre kvalitet

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Att ni inte har me COREDAMAGE fattar jag inte. För när jag kör me de så blir min CPU varmare än med nått annat stress/burn program.

COREDAMAGE trycker upp min CPU minst 5 grader högre än va IBT och OCCT gör.

För de som är intresserade av ett RIKTIGT Stress/Burn program så lägger jag en länk till de nedan.

Core Damage CPU Stress Tester

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha med ATI Tray Tools på listan. Enda mjukvaran jag kan höja spänningen på mitt HD4850 med.

Permalänk
Skrivet av Mike.a:

Är inte så mycket för att överklocka. på grund av garantin rycker och förkortar livs längden.
Men men riktigt bra att ni tar upp såna här program med.

livslängden är inget problem när man o/c "lagom" (tycker jag). Tills det blir ngt problem köper man en ny dator/nya komponenter (även med 3-5 år räknad). Kör man däremot hardcore, kan det hända. Men egentligen är "livstidsförkortning" snarare så att man förstår tex cpu totalt på en gång

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Är inte furmark direkt farligt för några grafikkort? Jag kommer ihåg att några stackare brände sönder sina kort

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Är inte furmark direkt farligt för några grafikkort? Jag kommer ihåg att några stackare brände sönder sina kort

Det var nog klantighet som gjorde att korten gick åt skogen i så fall. Tex manuell fläktinställning på för låg hastighet..

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Bra guide men för att testa max CPU belastning brukar jag köra Prime95 Blend test istället för OCCT.

MSI Afterburner har ett tillägg som heter Kombustor som är baserat Furmark.

För att kolla temp använde jag tidigare Real Temp men numera Everest Lavalys som är snäppet bättre (men inte gratis) än HWINFO32 och HWMONITOR tillsammans enligt min mening!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Är inte furmark direkt farligt för några grafikkort? Jag kommer ihåg att några stackare brände sönder sina kort

jag tror definitivt att man kan bränna sönder en GPU i förtid på nån timme i Furmark. Kortet skulle annars kanske ha hållit i flera år felfritt.
Jag har också läst på forum om detta fenomen...
Jag vågar själv inte stressa mina kort i Furmark,
jag stabilitetstestar några rundor i Uningine ist (artefakter vid instabil OC kommer snabbt i denna Bench)

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Är inte så mycket för att överklocka. på grund av garantin rycker och förkortar livs längden.
Men men riktigt bra att ni tar upp såna här program med.

Garantin rycker inte så länge du inte säger jag trimmade sönder skiten.. om du fått problem. Livslängden är knappast ett argument då ingen har en dator så länge att de märks.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

NVIDIA inspector tool bör inte glömmas bort
NVIDIA Inspector 1.91 - Tool - XtremeSystems Forums

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel :), finns säkert fler som jag som har lite dålig koll på vilka verktyg som finns tillgängliga för överklockning.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Är inte så mycket för att överklocka. på grund av garantin rycker och förkortar livs längden.
Men men riktigt bra att ni tar upp såna här program med.

Förkortningen av livslängden är marginell, ditt system kommer bli omodernt innan det pajjar.
Hur ska dessutom tillverkaren kunna bevisa att man kört sitt system klockat?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Är inte furmark direkt farligt för några grafikkort? Jag kommer ihåg att några stackare brände sönder sina kort

Jo, var det inte dåligt VRM kylning på vissa AMD kort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Länken till Ace var skön Mer sån humör SweC!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra artikel, jag använder samtliga program själv förutom att jag kör LinX istället för OCCT: LinX - A simple Linpack interface - XtremeSystems Forums

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixion_:

Förkortningen av livslängden är marginell, ditt system kommer bli omodernt innan det pajjar.
Hur ska dessutom tillverkaren kunna bevisa att man kört sitt system klockat?

Omodernt ja. men se måste man ju ha råd att betala för saker som går sönder som inte har garantin kvar.
Testade att höja klocken till grafikkortet fick endast 400 poäng extra i 3d mark.
Vill helst att detta system håller tre-fyra år till (man har ju inte hur gått om pengar som helst).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

SetFSB är ju helt ovärderligt om man ska klocka laptops och andra burkar där man inte kan göra det via BIOS.

Har två genvägar till SetFSB med lite command-line grejjer, en genväg överklockar laptopen (Acer TimelineX 3820TG) från 2,4 till 3,4 GHz, och andra genvägen återställer till original.
Programmet kostar 40 kr dock, men det är det fan värt.

Permalänk
Medlem

Fläktar...?

Hmmm...jag har ingan fläktar i min dator längre så varför man skall pilla på deras inställningar övergår mitt "lilla" förstånd.

Ok, det sitter 4 stycken fläktar UTANPÅ burken (1 till PSU och 3 till radiatorn) men de är temperaturstyrda eller varistor styrda. Temperturen på mina komponenter överstiger aldrig 50 grader C och då är vattenlooparna inte optimalt ihopsatta utan allt sitter i serie med CPU, chipset och GPU, allt annat kyls passivt.

Om någon har några tips på en vattenkyld PSU i 750W klassen så är jag idel öra, datorn är inte helt tyst ännu.

Verktyg som mäter temperaturer borde ha någon typ av grafritande funktion så att man kan följa vad som händer när komponenter belastas annars blir det lite jobbigt när man benchar.

Annars en lysande hög med verktyg för entusiasten...vackert SWECLOCKERS!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Bra artikel och bra kommentarer! Kanske skulle ta och skruva upp prestandan lite...

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Skrivet av KjM:

Fin artikel men jag hade gärna velat ha lite mer utförlig artikel om hur man använder programmen och hur man ska överklocka. D.v.s. steg för steg -artikel till bra överklockning.

Det finns en väldigt bra guide för hur man klocka en cpu i överklockningedelen av forumet och en liknande för grafikkort i respektive del.

Förövrigt så var det en bra artikel som går igenom de grundläggande programmen som behövs.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Hmmm...jag har ingan fläktar i min dator längre så varför man skall pilla på deras inställningar övergår mitt "lilla" förstånd.

Ok, det sitter 4 stycken fläktar UTANPÅ burken (1 till PSU och 3 till radiatorn) men de är temperaturstyrda eller varistor styrda. Temperturen på mina komponenter överstiger aldrig 50 grader C och då är vattenlooparna inte optimalt ihopsatta utan allt sitter i serie med CPU, chipset och GPU, allt annat kyls passivt.

Om någon har några tips på en vattenkyld PSU i 750W klassen så är jag idel öra, datorn är inte helt tyst ännu.

Verktyg som mäter temperaturer borde ha någon typ av grafritande funktion så att man kan följa vad som händer när komponenter belastas annars blir det lite jobbigt när man benchar.

Annars en lysande hög med verktyg för entusiasten...vackert SWECLOCKERS!

Furmark ritar grafer, och det finns säkerligen andra som tycker om att ändra sina fläkthastigheter?

Köp nya Corsair AX-serien, fett tysta.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Furmark ritar grafer, och det finns säkerligen andra som tycker om att ändra sina fläkthastigheter?

Köp nya Corsair AX-serien, fett tysta.

Mjoh. AX-serien verkar då inte vara så tystgående som tidigare inlägg är ute efter.

"However, we have noticed a distinct trend towards increasing noise with increasing capacity from Corsair units"
Torture Test and Noise - Corsair AX1200 1200W Power Supply Review | [H]ard|OCP

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Måste läsa igenom dett amer nogrant i kväll

Dock så vet jag inte om HWINFO32 Ljuger för mig.. pendlar mellan 3450mhz x17 och 811mhz x4 trottlar den eller är det mjukvaran som ljuger för mig?

Visa signatur

I am Extrazz.