Fractal Design Define växer till fulltower

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define växer till fulltower

Svenska Fractal Design släpper en ny variant av datorlådan Define, denna gång i storleken XL.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt vacker.

Kommer jag att behöva fler diskar i servern kommer det garanterat att bli ett sådant då jag är väldigt nöjd med mitt R2

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk

Ser ju riktigt trevlig ut! Kanske blir ett köp när man ska inhandla ny dator

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

J****r vilken vikt

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt najs, funderat på att byta ut mitt Cosmos 1000 ett tag nu.. dock önskar jag att de haft även XL med vit färg

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Detta är ju nästan för nice! Har väntat på detta hur länge som helst. Kommer nog bli ett köp på detta uppfyller alla mina krav <3

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig låda.. speciellt om man vill köra filserver.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Entusiast

Blev genast sugen tills jag insåg att den var 3 cm för hög för att få plats

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut faktiskt. Kommer köra vidare på min HAF932, men jag gillar att det finns gott om
diskplatser i XL. Vem vet? kanske blir en sån låda i framtiden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Stämmer verkligen bilden med specen? Enligt tidigare uppgift ska det sitta en 180mm-fläkt i toppen men på bilderna från utsidan ser ovansidan helt slät ut.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Efter P183 och 800D så vill jag inte ha kammar design igen men det är en smaksak

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Stämmer verkligen bilden med specen? Enligt tidigare uppgift ska det sitta en 180mm-fläkt i toppen men på bilderna från utsidan ser ovansidan helt slät ut.

Jag tycker att det ser ut som en fläkt längst upp längst bak i chassit, gissningsvis med utblås bakåt.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Hoppas hårddiskarna längst ned får tillräcklig kylning eftersom de ligger i 2 lager. Och vad jag ser endast en frontfläkt.
Perfekt som server chassi.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Bra låda till stora vattenkylnignen eller? Ser ju ut som det ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Efter P183 och 800D så vill jag inte ha kammar design igen men det är en smaksak

Lite offtopic, men varför gillar du inte kammardesign?
Har aldrig haft själv, utan bara undrar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Jag tycker att det ser ut som en fläkt längst upp längst bak i chassit, gissningsvis med utblås bakåt.

Du kan ha rätt men enligt den här nyheten http://www.sweclockers.com/nyhet/12361-forsta-bilderna-pa-fra... så tolkar jag det som att den ska levereras med en 140mm bak, en 140mm fram och en 180mm i toppen. På bilden från höger sida ( i den här nyheten) så ser det ju också ut som att det sitter en fläkt i taket.

Edit: Det ser ut som att den i taket sitter vinklad och blåser ut luften bakåt i en liten slot där ovanför bak-fläkten. Lite udda men förmodligen tänkt att minska ljudutsläpp uppe. Återstår att se hur det funkar men smart tänkt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Lite offtopic, men varför gillar du inte kammardesign?
Har aldrig haft själv, utan bara undrar.

Ännu mer off-topic, men jag kan förstå att man inte gillar kammardesign eftersom man måste ha "dedikerad" kylning för varje kammare om man inte vill att komponenterna i respektive kammare ska gå alltför varma.

Själv har man ett gammalt P180B men eftersom jag bara har en 5400 rpm'are i nedre kammarens hårddiskbur räcker kylningen från nätaggregatets fläkt (Corsair HX620). I mitt fall ligger problemet med kammardesignen i att P180B (från år 2006) saknar kabeldragningshål vilket gör att jag måste dra de relativt korta kablarna genom undre kammaren till den övre istället för bakom moderkortsplåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Bra låda till stora vattenkylnignen eller? Ser ju ut som det ; )

Njae, den ser ju ganska så svårjobbad ut för vattenkylning. Enda radden som går in utan att kapa bort prylar är möjligen en 140x1 i bakkant, om ens det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

18 kg utan komponenter installerade? Det borde vara hyffsad ljuddämpning i den där

Permalänk

insidan såg riktigt bra ut coolt med en sne-riktad fläkt, dock så tycker jag utsidan är så tråkig.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Den vägde ju en hel del Men jag skulle inte tacka nej till en iaf

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jösses amalia, 18kg Men det är ju ett stort chassi, någon som vet vad 800D har för torr vikt? Skulle helt klart kunna funka som server i nån garderob eller på en vind då jag inte är super förtjust i Define chassinas utseende.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Men vafan, jag som precis byggt min nya server i en R2.

Permalänk
Skrivet av tosseboll:

Lite offtopic, men varför gillar du inte kammardesign?
Har aldrig haft själv, utan bara undrar.

Skrivet av anemic:

Bra låda till stora vattenkylnignen eller? Ser ju ut som det ; )

Där är varför kammardesign gör vattenkylning till enormt kaparprotjekt för att få in saker och ting dvs delar man in nåt stort i smådelar så får man ju inte plats med lika mycket i varje del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Där är varför kammardesign gör vattenkylning till enormt kaparprotjekt för att få in saker och ting dvs delar man in nåt stort i smådelar så får man ju inte plats med lika mycket i varje del.

ok, då förstår jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Lite offtopic, men varför gillar du inte kammardesign?
Har aldrig haft själv, utan bara undrar.

OffT: Själv ogillar jag kammardesign då det blir väldigt trångt att jobba i. Om man har Grafikkort i sloten längst ner på moderkortet får man problem med kylningen av det med. Ett nätagg med fläkt som tar luft utifrån ger samma effekt och mer plats i lådan. Enda argumentet jag köper är man kan få kallare diskar. Har dock hellre diskarna i en nas och endast ssd i huvudburken. Och i en nas har man ändå inga direkt varma komponenter utan där är det hårddiskarna i sig som generar värmen, så då spelar det ändå ingen roll.

OnT: Enda användningen av detta chassit som jag ser är vattenkylning, men då krävs den en hel del dremlande.

Permalänk
Medlem

Ser ju intressant ut, främst 10st 3.5 mm platser som intresserar mig, till ett väldigt bra pris dessutom. Men jag får nog nöja mig med mitt CM ATCS 840 ett tag till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Du kan ha rätt men enligt den här nyheten http://www.sweclockers.com/nyhet/12361-forsta-bilderna-pa-fra... så tolkar jag det som att den ska levereras med en 140mm bak, en 140mm fram och en 180mm i toppen. På bilden från höger sida ( i den här nyheten) så ser det ju också ut som att det sitter en fläkt i taket.

Edit: Det ser ut som att den i taket sitter vinklad och blåser ut luften bakåt i en liten slot där ovanför bak-fläkten. Lite udda men förmodligen tänkt att minska ljudutsläpp uppe. Återstår att se hur det funkar men smart tänkt.

Ser ut så. Och om det är så är det ju skitbra. Risken för att tappa ner någon vätska rakt ner i chassit försvinner ju då. Jag skulle själv önska detsamma på mitt R2

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Ser nice ut till vatten. Borde ju gå att klämma in en 3 x 140 radd eller en 4 x 120 (kanske) i nederdelen (på högkant). Gillar personligen kammar design också.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN nån som fattar att det är hårddiskplatser som gäller i fulltower! Nice!

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB