Datorn vill inte starta, inte alltid

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte starta, inte alltid

Hej

Jag har byggt själv en dator genom att köpa ny moderkort, cpu, grafikkort osv. Problemet är att när jag vill starta min dator så verkar det som allt fungerar normalt MEN på skärmen syns det ingenting. Jag hade iden att röra på fläkten lite grann och i några fall bara koppla ut och in fläkten så att (detta var min idiotiska ide som alltid fungerar :S) processorn skulle röras på ett sätt. Jag blir galen för att den fungerar om man gör så. Köpte grejerna från komplett. Vad kan det beror på? Trasigt moderkort?

/Jojje

Permalänk
Medlem

du har inte missat nåt? ram, grafikkort sitter löst?
har du satt dit processorn ordentligt?

beskriv mer vad du gjort/inte gjort.

du får inget pip? kopplat in den lilla högtalaren på moberkortet?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

:)

Tack för svaret. Ja jag har kopplat upp allt det är ingenting som saknas, om jag kan säga så. Kanske det har att göra med själva BIOS eller nåt, vet inte har tänkt på en miljon saker för att det är så konstigt att jag måste göra samma sak hela tiden för att få datorn igång. Moderkortet som jar hag är ett ASUS M4A785TD-V EVO och processorn är en AMD Athlon II X4 2.9 GHZ, grafikkortet är ett ATI Raderon HD 5500, nätägget är 500W osv. Jag tror att sjävla problemet har att göra med moderkortet, dvs. att moderkortet är trasigt eller med moderkortets inbyggda program dvs. BIOS. Vet inte, som jag sa datorn startas normalt men skärmen visar ingenting och när jag kopplas ut och in fläkten så att processorn får chansen att ta lite frisk luft så funkar datorn perfekt :S

/Jojje

Permalänk
Medlem

vad är det för nätagg? kan du testa det i en annan dator?

hade ett liknande problem för ett tag sedan då datorn inte startade upp, eller jo, men bios gjorde ingenting, så svart skärm, sen stog den ett tag, och sen startade man om den, då hade nätagget kommit igång ordentligt och då funkade den

byte av nätagg fixade biffen

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

:)

Ska prova kanske du har rätt. Det är ett SilverStone 500W. Eller problemet ligger på fläkten för att när jag rör på den så startar datorn som vanligt :S eller på cpu platsen vet inte ska prova med ett annat nätaggregat, som du sa

/Jojje

Permalänk
Medlem

Kom gärna tillbaka och berätta om det hjälpte eller inte

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+