Grafikkort hösten 2010

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort hösten 2010

Höstens uppställning grafikkort ställs på prov i SweClockers kanske största test genom tiderna. Geforce GTX 400 eller Radeon HD 5000? Här är svaret.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

så 480 är nere på 4000 nu lite bättre än 5500 som den kostade innan

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem

Lite eftermiddagsläsning

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Då var eftermiddagen räddad

Tack SweC ni är bäst!

Permalänk
Inaktiv

Rätt väntat utslag, trist att AMD inte sänkt priset. För normalbehov är GTX 460 fortfarande ett bra val, men det visste vi ju också sedan innan.

Jag ser fram emot att se hur läget ändras när hD6000-serien lanseras.

Permalänk
Medlem

Galet stort test detta, Ska bli intressant att läsa! Gillar att det varit rätt mycket roliga saker senaste tiden. 10/10 Sweclockers!

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Det här var nog en av de bättre grafikkortstester jag någonsin har läst. Tummen upp!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Varför inte skriva lite mer om ljudnivån? strömförbrukning är inte sådär sjukt spännande.. typ 50kr billigare/dyrare per år..

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Asus Geforce GTX 460 TOP Är snyggt som faen imo

Permalänk

Trevligt och stort test, duktigt
Kul att se att 470 hamnar högt upp i pris/prestanda

Permalänk
Medlem

Får läsa när jag har tid.. Ser mycket intressant ut!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Entusiast

Jag fattar inte riktigt hur pris/prestanda har räknats... GTX480 SLI har ju högst index?

Permalänk
Medlem

WOW riktigt najs med mycket läsning, kommer garanterat gå tillbaka till detta test när nytt grafikkort ska inhandlas inom en snar framtid. Sen måste jag säga att jag trodde single 470 och 480 skulle vara markant mycket varmare än ATI/AMD kort men det skiljde inte super mycket, mycket intressant.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Trevligt och stort test, duktigt
Kul att se att 470 hamnar högt upp i pris/prestanda

Inte så konstigt då enstaka ex kostar 2400kr. Håller detta priset sig är det kanon.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Hmm en fråga, om man kör med 2st GTX 460 i SLI, kan man då också spela med 3 skärmar likt Eyefinity? (alltså i 5xxx x 1xxx upplösning)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Calathea:

Jag fattar inte riktigt hur pris/prestanda har räknats... GTX480 SLI har ju högst index?

GTX 480 SLI har högst prestandaindex. Saxat från testet:

Prestandaindex är summan av de normaliserade testresultaten. Värdet multipliceras med 100 000 och delas på priset för att beräkna prestanda per krona.

Permalänk
Medlem

Det hade även varit kul att se hur 2 gb varianten av 460 presterar

Permalänk
Medlem

Intressant att både gtx 470 och gtx 465 är över den bejublade kombon gtx460 SLI i pris/prestanda.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

GTX480 strömförbrukning är ju lite för extrem. Att de sänker priserna är ju inte mer än rätt med tanke på vad man kommer få betala med elräkningen med två sådana kort ^^

Skrivet av n1ck0:

WOW riktigt najs med mycket läsning, kommer garanterat gå tillbaka till detta test när nytt grafikkort ska inhandlas inom en snar framtid. Sen måste jag säga att jag trodde single 470 och 480 skulle vara markant mycket varmare än ATI/AMD kort men det skiljde inte super mycket, mycket intressant.

De kanske inte är varmare men sen hur mycket allt låter är en annan sak

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Alltså, Nvidias grafikkort slog AMD's på ALLA speltester, och ofta låg det två nvidia kort framför AMD, jag tycker jag väääldigt ofta läser i tester om grafikkort att nvidia oftast ligger över ett AMD kort, både dagens tester och äldre varianter. Undrar när vi får se AMD, forna ATI, ligga på toppen igen.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

AMD får börja sänka priser. Jag köpte ett referensdesign 5850 i oktober förra året för 2595 kr och tänkte att jag köper ett till till våren då det säkert ligger under 2000 men det kostar MER nu än då. Jag menar kortet är snart ett år gammalt. AMD har ju alltid haft en aggressiv prissättning men nu ligger de på tok för högt. Finns ju ingen anledning att satsa på exempelvis 5850 i dagsläget.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikteN:

Alltså, Nvidias grafikkort slog AMD's på ALLA speltester, och ofta låg det två nvidia kort framför AMD, jag tycker jag väääldigt ofta läser i tester om grafikkort att nvidia oftast ligger över ett AMD kort, både dagens tester och äldre varianter. Undrar när vi får se AMD, forna ATI, ligga på toppen igen.

Om ca två till tre månader skulle jag gissa.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Varför stod det så lite om 5970 ?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shinjed:

Hmm en fråga, om man kör med 2st GTX 460 i SLI, kan man då också spela med 3 skärmar likt Eyefinity? (alltså i 5xxx x 1xxx upplösning)

Det kan du, 2GB-modeller är att föredra då dessa upplösningar är väldigt minneskrävande. Beroende på spel kommer du också få dra ner på grafikinställningarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Varför stod det så lite om 5970 ?

Ja den lilla pärlan fick inte vara med bland introduktionerna

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning.
Dock hade jag lite svårt att se vilka CF/SLI/2xGPU korten var, och vilka som var single GPU. olika färgnyanser på staplarna nästa gång kanske?
Och en annan sak, ljudnivån hade varit intressant att se, även om det hade varit något enklare ghetto hack för att jämnföra.

Permalänk
Medlem

Mycket bra test, kör själv 470 och är väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

När ska ni göra ett server test? Vad det är som påverkar en servers presenda? Är det FSB, cpu, ram eller hårddiskar? Skulle vara kul o veta...

Permalänk
Skrivet av Demerzel:

Varför inte skriva lite mer om ljudnivån? strömförbrukning är inte sådär sjukt spännande.. typ 50kr billigare/dyrare per år..

Måste hålla med där.
Varför har inga mätningar på ljudnivån utförts och uppvisats?
I alla fall jag anser att ljudnivån är utav yttersta vikt och långt före hur hög tex. elräkningen är.
Kanske något att tänka på vid nästa test?
Ljudnivån som sagt är utav vikt och bör finnas med i ett så pass omfattande test som detta. Annars var det bra, keep up the good work!

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikteN:

Alltså, Nvidias grafikkort slog AMD's på ALLA speltester, och ofta låg det två nvidia kort framför AMD, jag tycker jag väääldigt ofta läser i tester om grafikkort att nvidia oftast ligger över ett AMD kort, både dagens tester och äldre varianter. Undrar när vi får se AMD, forna ATI, ligga på toppen igen.

Och vilka tester brukar du läsa? Det varierar ju kraftigt beroende på vilket test och vilka som gjort det Ditt inlägg bekräftar vikten av att ha prestandakronan - folk tror helt enkelt att ett märke är bättre bara för att det har det bäst presterande grafikkortet. För övrigt tycker jag inte det var särskilt mycket överaskningar, det kliar verkligen i fingrarna för att rycka fram plånboken och pröjsa ett gtx 460/470

Angående temperaturerna så hade jag gärna sett att alla fläktar var på en bestämd hastighet för att göra det lite mer tydligt. Kan tänka mig att fläktarna på korten över 80 grader varvade upp en del nämligen. Sen saknade jag ett test där man mätte ljudnivåer!

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync