Grafikkort hösten 2010

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Varför ser vi inga 5970 i CF då ?

480 är det grymmaste nvidia har att komma med
5970 är det grymmaste ati har att komma med, inte 5870

I smell a conspiracy!

Har du läst vad som skrivits om det bla av redaktören som gjorde testet?
5970 i quad CF är ingen bra ide punkt slut.

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Varför ser vi inga 5970 i CF då ?

480 är det grymmaste nvidia har att komma med
5970 är det grymmaste ati har att komma med, inte 5870

I smell a conspiracy!

Läsa i tråden först kanske?:)

Skrivet av Lezziter:

Jag förstår att vissa vill se fler modeller i test, och tro mig, hade vi oändligt med tid och resurser skulle vi testa varenda grafikkort in the known universe.

Nu får vi dock sålla lite, dels från ett tidsperspektiv och dels beroende på vad vi kan få tag på. Ett tydligt exempel är Catalyst 10.8 med nya profilerna (10.8a) vilka några saknar; den drivrutinen var inte ens påtänkt när vi började testerna. Med ytterligare modeller kanske vi skulle vara nere på Catalyst 10.6 och två generationer gamla Nvidia-drivrutiner, något som självklart inte är bra.
Dubbla HD 5970 är ett annat exempel. Även om det handlar om brutal prestanda i vissa fall vilket alltid är roligt vet vi av erfarenhet att det också betyder galet mycket problem med drivrutiner och annat. Det är helt enkelt inte riktigt värt besvärt, speciellt inte eftersom det i någon mån är en "osannolik" konfiguration - med en prislapp på över 11 000 kronor handlar det mer om e-penis än något annat.

Kul att testet uppskattas dock, vi är riktigt nöjda och känner oss redo för höstens grafikkortslanseringar!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lezziter

När ni testade max load och mätte effekten, stämmer det att CPUn inte alls belastades och att effekten blir högre om man belastar cpun också?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har aldrig sagt att GTX 480 är det bästa valet. Som du ser i min signatur kör jag ett ATI HD5970.

Mm, och det är ett mycket fint val, kommer högt upp på min lista.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Förstår faktiskt inte riktigt hur du resonerar. Det är väl klart att ljudnivån är en av de faktorer som avgör om det är ett bra kort eller inte? Varför skulle man inte mäta det?
Enda nackdelen som jag ser det är att ett mätvärde för ljudnivå inte alltid säger så mycket om hur ljudet uppfattas i praktiken, så det finns en grad av objektivitet där.

Jag har väl inte uttryck mig så bra kanske.
Alltså, ljudnivån är en relevant faktor i grafikkortsvalet, tveklöst.
Men...
Skillnaden i prestanda på ett kort skiljer sig inte särskilt mycket mellan olika tillverkarmärken (originalklock). Effektförbrukningen kan skilja en del men även denna faktor är begränsad. Däremot kan ljudnivån för samma kort skilja sig en hel del mellan olika tillverkare vilket gör att man måste ha med alla tillverkares kort för att faktiskt säga något om exempelvis GTX 460 ljudnivå.
Alltså, effektförbrukning och prestanda går att jämföra med andra typer av kort då de flesta kort med samma benämning presterar likvärdigt här. Då ljudnivån varierar så mycket mer inbördes måste testet alltså innefatta en ofantlig mängd kort.
Detta test hade inte alla kort från alla tillverkare utan istället fanns en varje kortmodell endast från en tillverkare, och därför kan man inte dra slutsatsen att exempelvis HD5870 låter "såhär" mycket då de kan ha ganska olika ljudnivå.
Med korten som fanns i testet har vi alltså lite klen grund för att få fram bra statistik - eller snarare jämförbara siffror i ljudnivåfrågan.

Detta är alltså den enda anledningen till att jag inte anser att ljudnivåjämförelser passar i detta test.
Inte för att de inte är intressanta, utan för att man måste ha tillgång till rätt data för att kunna göra riktiga och relevanta jämförelser.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har väl inte uttryck mig så bra kanske.
Alltså, ljudnivån är en relevant faktor i grafikkortsvalet, tveklöst.
Men...
Skillnaden i prestanda på ett kort skiljer sig inte särskilt mycket mellan olika tillverkarmärken (originalklock). Effektförbrukningen kan skilja en del men även denna faktor är begränsad. Däremot kan ljudnivån för samma kort skilja sig en hel del mellan olika tillverkare vilket gör att man måste ha med alla tillverkares kort för att faktiskt säga något om exempelvis GTX 460 ljudnivå.
Alltså, effektförbrukning och prestanda går att jämföra med andra typer av kort då de flesta kort med samma benämning presterar likvärdigt här. Då ljudnivån varierar så mycket mer inbördes måste testet alltså innefatta en ofantlig mängd kort.
Detta test hade inte alla kort från alla tillverkare utan istället fanns en varje kortmodell endast från en tillverkare, och därför kan man inte dra slutsatsen att exempelvis HD5870 låter "såhär" mycket då de kan ha ganska olika ljudnivå.
Med korten som fanns i testet har vi alltså lite klen grund för att få fram bra statistik - eller snarare jämförbara siffror i ljudnivåfrågan.

Detta är alltså den enda anledningen till att jag inte anser att ljudnivåjämförelser passar i detta test.
Inte för att de inte är intressanta, utan för att man måste ha tillgång till rätt data för att kunna göra riktiga och relevanta jämförelser.

Om man kör kort med referensdesign och bios ska väl kylare, fläkthastigheter osv vara väldigt lika mellan tillverkarna och då går det absolut att testa. Dock säger ju inte antalet dB allt, ljud kan också uppfattas som olika störande och därför blir en jämförelse med enbart decibel lite felaktig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Däremot kan ljudnivån för samma kort skilja sig en hel del mellan olika tillverkare

Gör det verkligen det, så länge vi snackar OEM-kylare? Jag har aldrig jämfört speciellt mycket tillverkare, men det låter konstigt - jag är böjd att hålla med aMpari där.
... och om det faktiskt är stora skillnader, så måste det väl rimligen mest vara för att de valt olika fläktprofiler? Framgår det då sen i testet att ett specifikt kort tex låter mycket, men kyler väldigt bra, så kan det ju indikera att man sen själv på egen hand kan tysta ner kortet en del och ända ha rimlig kylning.

Men visst, kör tillverkarna med egna kylare, så blir det ju i viss mån att man testar kylaren istället för kortet när det gäller ljudnivå och temperaturer, men det tycker jag är ok, så länge man har med OEM-fläkten som referens.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Om man kör kort med referensdesign och bios ska väl kylare, fläkthastigheter osv vara väldigt lika mellan tillverkarna och då går det absolut att testa. Dock säger ju inte antalet dB allt, ljud kan också uppfattas som olika störande och därför blir en jämförelse med enbart decibel lite felaktig.

Skrivet av Roger W:

Gör det verkligen det, så länge vi snackar OEM-kylare? Jag har aldrig jämfört speciellt mycket tillverkare, men det låter konstigt - jag är böjd att hålla med aMpari där.
... och om det faktiskt är stora skillnader, så måste det väl rimligen mest vara för att de valt olika fläktprofiler? Framgår det då sen i testet att ett specifikt kort tex låter mycket, men kyler väldigt bra, så kan det ju indikera att man sen själv på egen hand kan tysta ner kortet en del och ända ha rimlig kylning.

Men visst, kör tillverkarna med egna kylare, så blir det ju i viss mån att man testar kylaren istället för kortet när det gäller ljudnivå och temperaturer, men det tycker jag är ok, så länge man har med OEM-fläkten som referens.

Fast nu hade väl inte alla kort i detta test referenskylare?

Håller helt med om värdet i bra ljudtester, även hur ljudet upplevs som aMpari säger.

Motivet till mitt inlägg var dåligt förklarat men du sammanfattar det väl Roger W. Att man testar kylaren snarare än kortet vid ljudnivåtester.

Testar man inte en stor bredd av tillverkare kan man väl lika gärna titta på effektförbrukningen och dra slutsatser själv därifrån. Mene... jag kan vara ute på lite hal is här kanske?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det skrivs en del om ljudnivå och jag instämmer helt klart med att ljudnivå är en faktor när jag köper grafikkort. Det är inte ok att ett graffe låter hur högt som helst.

Skrivet av Old KnotVillage:

trodde majoriteten satt på just 1920*1200 idag... Är inte det typ standrad idag på vilken större skärm som helst?

Skrivet av pierretox:

Håller med till fullo,
jag kör på en Asus VW266H
16:10 1900x1200

VÅGA VÄGRA 16.9

Jag kör också 1920x1200, 16:10 alltså. 16:9 är ju inte bra alls, på tok för dålig höjd på de skärmarna. En 24" 16:10 är ju ~ lika hög som en 27" 16:9.

Skrivet av kaya:

Kul att se att det gamla 5870 fortfarande hänger med Och väldigt förvånande att se nV leda prestanda/kr ligan har det någonsin hänt tidigare? ska bli intressant att se vad som händer senare i höst när 6 serien kommer.
Bra test som vanligt men en sida för hur överklockningsvänliga korten är skulle varit trevligt.

Det där var mycket förvånande. Nvidia måste känna sig extremt hotade, att nvidia är billigare inträffar nästan aldrig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Det skrivs en del om ljudnivå och jag instämmer helt klart med att ljudnivå är en faktor när jag köper grafikkort. Det är inte ok att ett graffe låter hur högt som helst.

Jag kör också 1920x1200, 16:10 alltså. 16:9 är ju inte bra alls, på tok för dålig höjd på de skärmarna. En 24" 16:10 är ju ~ lika hög som en 27" 16:9.

Det där var mycket förvånande. Nvidia måste känna sig extremt hotade, att nvidia är billigare inträffar nästan aldrig.

8800GT?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Inte så konstigt

Skrivet av TheJerk:

Intressant att både gtx 470 och gtx 465 är över den bejublade kombon gtx460 SLI i pris/prestanda.

Med tanke på att priset som anges i praktiken inte går att få tag på.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Snälla människor, det handlar om testmetodiken, och hur relevant ett visst resultat är. Är det härdsmälta på sweclockers idag?

Det handlar inte om vilket grafikkort som är bäst. Min graf var enbart ett exempel. Det kunde lika gärna varit 7900GT och ett GF4.

Jag förstår din frustration. Inlägget gäller inte vilket kort som är bättre än ett annat. Poängen är helt och hållet att Minfps på 4 ger intrycket att kortet är dåligt, men grafen över tid visar att det händer en gång och övrig tid är fps över 30 nästan hela tiden. Det kunde lika gärna varit enbart 5850 och inget annat.
Personligen tycker jag att visst är grafer mer överskådligt men man får ta siffrorna för vad det är, en fingervisning om prestandan som tar liten plats i recensionen.

Tack för ett biffigt test, Sweclockers! Har en fråga: I Starcraft II-testet används en "förinspelad repris". Hur belastas grafikkorten då, blir det inte bara en videosnutt som spelas upp? Förklara för en oförstående

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Jag har kört ATI de senaste grafikkorten, de snaste geforce jag hade var ett gf2 mx 400 men nu tänkte jag testa de igen så beställde precis ett Asus GTX 480.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Lezziter

När ni testade max load och mätte effekten, stämmer det att CPUn inte alls belastades och att effekten blir högre om man belastar cpun också?

Du kan ju ladda ned Furmark och testa själv, så får du snabbt och lätt reda på det.

Värt att nämna är att Furmark belastar grafikkorten långt mycket mer än något spel någonsin gör, så i praktiken är det nästan omöjligt att komma högre i effektförbrukning vid normal användning (spel) än om Furmark används (även om spelet är CPU-tungt).

En annan sak (som någon redan nämnt), är att de effektsiffror som visas i testet är för hela datorn inklusive grafikkort, samt att de mäter på primärsidan. Eftersom deras nätaggregat har ungefär 90%-ig effektivitet i omvandlingen AC/DC, så ger det att man måste multiplicera det avlästa effektvärdet med 0.9 för att få fram vad komponenterna drar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du hårdrog ett resonemang när du svarade på Valiumballongs inlägg, ett inlägg som handlade om minFPS. Svårt att associera och se samband? Känns det bättre att ifrågasätta om jag läst ditt inlägg?

Ja, jag hårddrog det därför att han hade hårddragit sitt inlägg. Svårt att uppfatta, eller läser du bara det du vill se? Lite jobbigt att diskutera med såna som alltid måste ha 100% rätt hela tiden (typ du).

Om du läst lite nogrannare så hade du sett att jag faktiskt gjorde en kompromiss och sa att visst, raka siffror är inte alltid optimalt, men de är en fingervisning och inte alls "fullständigt irrelevant".

Permalänk
Moderator
Testpilot

Swec! Äntligen ett vettigt test!

Synd bara att de senaste prisdumpningarna hos nVidia snedvrider testet lite men det är ju så det är.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Swec! Äntligen ett vettigt test!

Synd bara att de senaste prisdumpningarna hos nVidia snedvrider testet lite men det är ju så det är.

Hurdå snevrider menar du?
ett test är ett test utifrån de förutsättningar som råder när testet genomförs, hur kan då en prisdumpning snevrida testet?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda jag tänker är att 465, 470 och 480 troligen inte kommer finnas länge till och speciellt 470 för 2400 är ett pris som fanns i någon vecka max? Testet är delvis redan ogiltigt (prestanda/krona) iom detta. Ettan och tvåan är utgående och tvåan finns inte till angivet pris längre. 3 dagar efter att testet presenterades.

Även hela 5000-serien är nära att ersättas så även där är egentligen testet snart utdaterat, men iofs bra som referens att gå tillbaka till.

Läget för just detta testet var kanske lite olyckligt, sett i efterhand. Folk vill ju kunna köpa de korten som vinner, men knappast sweclockers fel.

Det kommer bli bra att kunna jämföra med nya AMD och nVidia-kort som dyker upp snart och ha denna gigant-test som jämförelse.

Edit1/2: Skriver om hela skiten!:lol: Se ovan igen. Börjar bli trött...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MultiMan:

Det enda jag tänker är att 465, 470 och 480 troligen inte kommer finnas länge till och speciellt 470 för 2400 är ett pris som fanns i någon vecka max? Testet är delvis redan ogiltigt (prestanda/krona) iom detta. Ettan och tvåan är utgående och tvåan finns inte till angivet pris längre. 3 dagar efter att testet presenterades.

Även hela 5000-serien är nära att ersättas så även där är egentligen testet snart utdaterat, men iofs bra som referens att gå tillbaka till.

Läget för just detta testet var kanske lite olyckligt, sett i efterhand. Folk vill ju kunna köpa de korten som vinner, men knappast sweclockers fel.

Det kommer bli bra att kunna jämföra med nya AMD och nVidia-kort som dyker upp snart och ha denna gigant-test som jämförelse.

Edit1/2: Skriver om hela skiten!:lol: Se ovan igen. Börjar bli trött...

Det finns flera GTX 470 för ~2 400 kr. GTX 460 har dessutom sjunkit några tior sen vi skrev testet.

WEBHALLEN.com - Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Det finns flera GTX 470 för ~2 400 kr. GTX 460 har dessutom sjunkit några tior sen vi skrev testet.

WEBHALLEN.com - Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E

Jag tittade igår och ja, det fanns några på webhallen, det var allt. Det kortet var för övrigt slutsålt i förrgår så de som kommit åter är antingen returer eller återköp. 4st kort (om man räknar pålitliga ÅF).
Känns väldigt krystat att du kände dig tvungen att besvara mitt inlägg med ett dylikt halmstrå.
Var hittar du fler för 2400?

Dementerar du att 465/470/480 är på utgående?

460 diskuterade jag inte alls, så jag antar att du gör en allmän reflektion över den prisförändringen.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MultiMan:

Jag tittade igår och ja, det fanns några på webhallen, det var allt. Det kortet var för övrigt slutsålt i förrgår så de som kommit åter är antingen returer eller återköp. 4st kort (om man räknar pålitliga ÅF).
Känns väldigt krystat att du kände dig tvungen att besvara mitt inlägg med ett dylikt halmstrå.

Dementerar du att 465/470/480 är på utgående?

460 diskuterade jag inte alls, så jag antar att du gör en allmän reflektion över den prisförändringen.

Vad är ditt problem? Finns det grafikkort att få tag på för ett lägre pris från välkända ÅF använder vi givetvis dessa priser i artikeln. Jag reagerade för att det var ett osakligt inlägg kryddat med FUD.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Vad är ditt problem? Finns det grafikkort att få tag på för ett lägre pris från välkända ÅF använder vi givetvis dessa priser i artikeln. Jag reagerade för att det var ett osakligt inlägg kryddat med FUD.

Mitt problem? Eh, jaha. Det verkar som om du nu backar från tidigare påstående om att det finns flera 470 för ~2400, eller menade du de 4 Zotac på webhallen?

Vad i mitt inlägg var osakligt och FUD? Klargör detta så att inte forumläsarna blir lurade.:)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur gjordes testerna i starcraft för att visa på vilken prestanda man kan vänta sig? Det är, som bekant, en enorm skillnad på olika kartor och enhetssammansättningar och jobbigast för ditt stackars grafikkort blir det när massor av death animations kickar in mitt i en storskalig strid.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju riktat in mig på ett GTX 460 för min snara uppgradering, men tror jag sitter kvar ett tag till med det gamla kortet och inväntar de första HD 6000-korten.

Gillade detta stora test och har länkat det till några jag känner som också funderat på uppgraderingar.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av abflex:

Hur gjordes testerna i starcraft för att visa på vilken prestanda man kan vänta sig? Det är, som bekant, en enorm skillnad på olika kartor och enhetssammansättningar och jobbigast för ditt stackars grafikkort blir det när massor av death animations kickar in mitt i en storskalig strid.

Det är samma replay som användes i denna artikel:
http://www.sweclockers.com/recension/12486-kantutjamning-i-st...

Permalänk
Medlem

Jag har ett 500w nätagg, skulle de funka med gtx 470? öviga specs är 4Gb ram, 1055t

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vet inte vad som hänt sen du skrev ditt inlägg, men webhallen säger iallafall att de har 50+ i lager?
Även Gainwardkortet finns för ca 2600 på komplett tex.

De är säkert på utgående, men hur många som finns kvar innan det faktiskt droppar av är ju svårt att avgöra. Hur kan du vara så säker på att det priskriget och korten är slut redan nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Nja, sanning med modifikation. 8800GT var så vitt jag kan minnas 10-15% snabbare än HD3870. Fast HD3870 var också någon hundralapp billigare. Båda sidor hade sina anhängare, t.ex var det många som pratade om HD3870 väldiga överklockningspotential. Men visst 8800GT var storsäljaren och helt klart populärt. 8800GT var snarare prisvärd och inte helt överlägsen i sin prisklass.

Idag kan du köpa ett GTX 470 som presterar nästan identiskt med HD5870, vilket är 50%(!) dyrare. GTX 480 ligger idag på samma pris som HD5870 och är i sin tur 20% snabbare. Nvidia har aldrig varit så här prisvärda vad jag kan minnas, om vi enbart ser till prestanda.

Permalänk
Keeper of the Bamse

GTX460 768mb kan nu fås för 1600kr vilket gör att det KROSSAR i prestanda-per-krona-grafen! Aktuellt värde är nu 146,25!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Entusiast

Tjenare, Jag har en fråga angående GTX 460 korten, Hur kommer det sig att ett GTX 460 får mer FPS i sc2 än ett 5970?
Och vad är skillnaden med 1gb eller 768Mb korten?

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -