Permalänk
Medlem

Slangbyte

Då de gamla slangarna gjort sitt och blivit torra/missfärgade så gjorde jag slag i saken och skulle till att byta dessa ihop med att jag bytte pump från Eheim 1046 till en Laing D5/Swiftech 655.

Funderade lite på vad för slang jag skulle skaffa; kom till slut fram till att jag inte pallade vänta två dagar om man skulle beställa en vettig slang för ett par hundra + frakt. Jag begav mig till räddaren i nöden, Biltema.

Där fanns inte mindre än 10 meter av moderiktigt blå tryckluftslang med en inre diameter av 12.5mm. 140 pix för denna slang leder till en meterkostnad av 14 spänn. Inte så farligt, va? Dessutom låter beskrivningen av slangen så här:

Högkvalitativ. Av armerad PVC-plast med god nötningsbeständighet. Smidig och lätt att böja, veckas inte. Arbetstryck: max. 20 bar. Oljebeständig.

20 bar, ja då lär den ju palla trycket iaf. Smidig och lätt att böja, ja jag kan väl inte säga att den ligger i Tygon's klass där kanske, men de tänkta användningsområdena är ju lite annorlunda med Dock var den inte omöjlig att få till, och jag klarade mig helt okej utan att den veckade sig någonstans.

Sedan var det ju nästa problem; tanken. Förut hade jag en 15l hink med pumpen nedsänkt i som stod bredvid datorn. Nu hade jag ju för avsikt att bygga in allting i datorn. Kollade tankar hos svenska återförsäljare, ville ha en i en eller två 5.25" platser då chassit är ett gammalt Lian Li PC65 för dem som minns det. Nätagget i toppen och inte överdrivet med plats för moddning

Hittade inget under 400 spänn inkl frakt. Rena rånet tänkte jag, och nja, hittade ingen vettig återförsäljare av plexi i närheten heller. Därför letade jag i pantpåsen. Resultatet? Se nedan.

Tyvärr hade jag aldrig kameran framme under projektets gång så det blev bara färdiga bilder. Och ja, radiatorn inne i burken har fått lite avskavd färg osv men det är riktigt trångt så "lite spill" får man räkna med

Slangen i "tanken" går in snett uppifrån. Blev bäst ur slangens vikningssynpunkt samt om jag stoppat in den genom korken hade det blivit svårt att fylla I botten på flaskan borrade jag först upp ett hål som var så stort som det största borr jag hade, sedan slipade jag med en noname dremel upp den manuellt tills man med lite övertalning kunde skruva igenom en anslutning. Därefter klabbade jag på både i hålet på flaskan samt på anslutningens gängor metall-epoxy. Sitter som gjutet och inget läckage, iaf inte än så länge

Kylmediet är ungefär 40-50% glykol. Hade bara i 15-20% förra omgången men uppenbarligen räckte inte det då det ändå fanns alger i slangarna.

Slangbyte

Permalänk
Medlem

Som ni förstår är det här inget skrytbygge utan effektivitet per krona

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Men jag vill ha fler bilder på datorn

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Haha på så vis, får väl ta och fixa det. Blir dock inte förrän imorgon, idag vankas det födelsedagsfirande av morsan o hej o hå

Permalänk
Medlem

Haha, najs med en flaska till reservoar

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Haha häfftigt bygge! 5/5

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Haha, hoppas flaskan sitter fast...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Haha, hoppas flaskan sitter fast...

idd

Men specs på datorn?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

EN JÄVLA COLA FLASKA?! xD HAHAHA! shit, 4p xD

Permalänk
Tangentbordskonnässör

ghetto ftw!
Typ sådär såg det ut i min dator för ett tag sen också.
Fast då var det genomskinlig blå slang från OK/Q8 som gällde.

Permalänk
Medlem

två bilder, varan man ser dåligt kunde tagit flera pga kvaliten, o jo visst läsk flaska cool men PLOP

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Som sagt, fler bilder ska tas och ordnas

Spec:

Intel QX9650 @ 3.8GHz
8GB Ram
ATI 4870x2

Auzentech 7.1 Xplosion

4x40GB Intel SSD G2
2x1.5TB 5.4k rpm HDD

Permalänk
Medlem

colaflaska o gaffatejp +1

Permalänk
Medlem

Verkligen Tyvärr folket, idag blev det inga bilder då ett födelsedagskalas drog ordentligt ut på tiden. Imorgon börjar även min praktik, pluggar till brandman. Ska se till att ordna det inom en snar framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Slangen i "tanken" går in snett uppifrån. Blev bäst ur slangens vikningssynpunkt samt om jag stoppat in den genom korken hade det blivit svårt att fylla I botten på flaskan borrade jag först upp ett hål som var så stort som det största borr jag hade, sedan slipade jag med en noname dremel upp den manuellt tills man med lite övertalning kunde skruva igenom en anslutning. Därefter klabbade jag på både i hålet på flaskan samt på anslutningens gängor metall-epoxy. Sitter som gjutet och inget läckage, iaf inte än så länge

Slangbyte

gav dej fem stjärnor för att jag har alltid velat ha en "blå" läsk flaska som en tank:D, så kan inte du ta närmare bilder på öppningarna?

Permalänk
Medlem

Jag har nu tyvärr fått överge cola-flaska-tanken då godset i botten helt enkelt var för klent, med de spänningar/vridningar som slangarna orsakade så började det tillslut att läcka. Inte mycket, ett par droppar/dygn, men tillräckligt för att inte lita på det.

Skaffade ett mätrör i plast, med betydligt tjockare gods, som var lite mer förlåtande för vridningar efter att limmet till anslutningen härdat. Får väl lov att ordna bilder på det med

Permalänk
Medlem

1. cola flaska som tank -1
2. silvertejp för fläktarna på raden -1

Visa signatur

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Permalänk
Medlem

Dagens garv

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial