Phenom II X4 965 BE eller Phenom II X6 1055T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2003

Phenom II X4 965 BE eller Phenom II X6 1055T

Det som jag primart kommer anvanda datorn till ar att redigera bilder i Lightroom och PS. Boda programmen har flerkarnigt stod men dom delar inte upp arbetsbordan utan tilldelar en uppgift till en karna, den andra uppgiften till den andra karnan osv.
Har last lite online och dom flesta tycker att man ska satsa po en CPU med hogra klock an en med fler karnor.

Jag ska bestalla CPUn fron USA och det skiljer endast $30 mellan dom. Ar det battre att ta X6 som ar mer framtidssaker (?) eller ta X4 som bode har hogre klock OCH ar en Black Edition ?

/Johan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2010

X6 om du ska använda program som har stöd för flerkärnigt.!

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2003

Nogon mer som har en tanke? Blir osaker vad det ar bast att kopa nar flera folk sager olika hela tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2008

Skrev detta i en liknande tråd

Nej nej. Som någon sa att det var bättre när quaden kom att köpa en högt klockad duo istället för en quad är bara SNACK. Att fler trådar används i framtiden är givet och att undvika att köpa en x6 före en x4 är bara dumt med tanke på den lilla prisskillnaden! I en applikation som klarar av att använda 6+ kärnor/trådar så kommer x6 helt klart ta x4 ingen snack om det. De flesta byter processor kanske var tredje år eller så pga av att det är så omständigt med ominstallering av windows osv. Så en x4 vs x6 tre år framåt i tiden så vinner ju x6 helt klart. Bc2, Crysis 2 mf använder/kommer använda 6+ trådar. Visst, det kan verka dumt att lägga massa pengar på en bra processor om man inte har ett/eller flera biffiga grafikkort, men bättre men den bättre så slipper man kanske byta processor när man inhandlar nytt grafikkort pga flaskhalsar. Jag hade lätt tagit x6 1055T ANY DAY.

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2003

Okey
Tack so mycket. Blir en 1055T

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004

Finns en guide på youtube hur man får upp en 1055T till 4 GHz. Inte för att alla gör det då det kan variera lika mycket som det gör för en x2 eller x4

Här är länken om ni inte sett den förut

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2010

1055T skulle jag köpa om jag var du. eftersom att du inte ska spela spel så behöver du inte speciellt hög klockning. du ska inte satsa på det. det är bättre att du köper den sexkärniga i så fall

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Sitter i samma båt : ) Tänkte jag skulle uppdatera burken i sign till något kravigare för att köra Lightroom, Premiere Pro, Ps mm.

Är 1055T konkurrenskraftig jämtemot Intel prollar i samma prisklass? Framförallt då när vi talar Adobe-sviten. Intel verkar ju kravigare vad det gällr prestanda/mhz, men AMD: s 6 kärnor lockar och moderkorten för runt 1000kr verkar klart finare än Intel: s motsvarigheter. SATA 3 o USB 3.0 känns sällsynt hos Intel vid denna prisklass.

Ursäkta om jag tar plats

Fractal Design Define R4 (Vit)/ Amd FX 8320// ASUS Strix 1060 OC// Corsair 8gb1600Mhz VENGEANCE LP// Asus 990FX Sabertooth R2// Corsair VX 450W 80+ // 5TB HDD // Corsair GT 120gb // Dell 2209WA e-IPS // Corsair SP2500 2.1 // Asus Xonar D1// Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av nfskillen:

X6 om du ska använda program som har stöd för flerkärnigt.!

Så en 965:a är inte flerkärnig?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av r:Grid:

Sitter i samma båt : ) Tänkte jag skulle uppdatera burken i sign till något kravigare för att köra Lightroom, Premiere Pro, Ps mm.

Är 1055T konkurrenskraftig jämtemot Intel prollar i samma prisklass? Framförallt då när vi talar Adobe-sviten. Intel verkar ju kravigare vad det gällr prestanda/mhz, men AMD: s 6 kärnor lockar och moderkorten för runt 1000kr verkar klart finare än Intel: s motsvarigheter. SATA 3 o USB 3.0 känns sällsynt hos Intel vid denna prisklass.

Ursäkta om jag tar plats

Jag har bestallt 1055T nu iaf, kommer dock fo den i slutet av monaden/mitten av nasta monad so kommer ta en stund innan jag kan kommentera om det ar snabbt eller inte.

Jag har kort AMD i alla mina datorer som jag byggt sjalv. Dock ar det for att jag gillar underdogs och vill inte punga ut alltformycke pengar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av skruvis:

Så en 965:a är inte flerkärnig?

Jo men den har färre kärnor. I flertrådade applikation är oftast kärnor > megahurtz

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo