Mycket konstigt problem, svart skärm.

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt problem, svart skärm.

Hej,

brorsan fick en av mina gamla datorer för nått år sedan.
Nu ringer han och säger att skärmen är svart, får inget fel meddelande pip i bios.
Fick låna ett gammalt X800 PCI-E av en kille och då fungerade allt bra.

Kalas tänkte jag och fixade fram ett 8800GT. Men får samma fel som innan. Svart bild. Testat kortet i min dator och då fungerar det.

Satte i mitt kort (4870) samma problem. tog mina minnen och satte i. Ingen skillnad. Bytte till mitt nätagg. Ingen skillnad. Har bytt allt i datorn utom processorn och moderkortet och får fortfarande ingen bild.

Vad jag vet så är PCI-Express 2.0 osv bakåt kompatibelt?
Svårt att tänkta mej att moderkortet och processorn är trasigt eftersom det fungerade med X800 kortet.

Vad har jag missat?

Kan tillägga att det gamla kortet va ett 6800GS

Mvh

Visa signatur

Vi Kabelapor Vet Bäst

Permalänk
Medlem

Glapp i skärmsladd / elsladd? Jag vet faktiskt inte annars.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk

Troligen skärmen som har gjort sitt. Om den nu inte är hel död så kan du testa och lysa med en fick lampa eller dyl på panelen, om du ser konturer av vad som borde visas är skärmen trasig.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5Ghz / Gigabyte GA-P67A-UD7 / Kingston Hyper-x 4x2 GB DDR3 cl8 @ 1600Mhz / PowerColor Radeon HD 5970 / Sys disk: Intel X25-M SSD 80GB / Lagring: 9,5TB / Silverstone FT02B / Chieftec Nitro Series 1200W 80+ Bronze / Win7 64Bit Ultimate EN

Permalänk
Medlem

Men det kommer andra "pip och ticks" så du vet om datorn har liv? I din beskrivning skrev du heller inte om du testade med en annan skärm. Det kan vara värt att testa för att se om Astmakattens teori stämmer. Hur gammal är datorn föv.?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W