Permalänk
Medlem

Uppgradering av server

Hej!

Nu är det dags att uppgradera servern. I dagsläget har jag en Atom 330 med 2 Gb DDR2 som står och snurrar 24/7 men känner att prestandan inte längre räcker till.

Det jag vill ha är alltså en strömsnål och tyst server. Den får gärna vara så billig som möjligt också.

Jag har tittat lite på intels dubbelkärniga celeron men vet inte hur de står sig mot en atom.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kör en Atom idag så antar jag att den inte har allt för tuffa arbetsuppgifter. Om du skriver lite vad du använder den till och vart du idag känner att skon klämmer och varför du vill uppgradera så kan vi nog hjälpa dig vad ska köpas, rubbet som chassi, nätagg osv. eller bara moderkort+minne+cpu?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Med tanke på att du kör en Atom idag så antar jag att den inte har allt för tuffa arbetsuppgifter. Om du skriver lite vad du använder den till och vart du idag känner att skon klämmer och varför du vill uppgradera så kan vi nog hjälpa dig vad ska köpas, rubbet som chassi, nätagg osv. eller bara moderkort+minne+cpu?

Idag används den till backup, torrent, webserver (liten) och ventrilo. Det jag tänkte lägga till är en pcw-server för counter-strike source och sen när Cod Black ops kommer, kanske även en sådan server.

Det som ska köpas är cpu, mobo, minne och nätagg. resten har jag.

läste runt lite och satte ihop ett inte allt för dyrt paket hos inet

Kan det vara något?