Påverkar processorklockning även grafikkorten?

Permalänk
Entusiast

Påverkar processorklockning även grafikkorten?

Hej på er kära sweclockersvänner...

Igår kväll så flyttade jag runt ganska så ordentlig bland alla datorer där hemma och dunkade in mitt nya nätagg och min nya processor i den "primära" datorn. Vart klar förbättring på poängen i 3dmark vantage mot för min gamla X4 810.

Sen gjorde jag en liten nybörjarklockning och lät programmet som finns till mitt ASUS-mobo dra upp processorn lite grann. Det som förvånade mig mest var inte det faktum att poängen på processorn steg från 15.5 till 16.6 utan att poängen på grafikkorten steg från 22.9 till 23.9 utan att jag gjorde nån ändring på de överhuvudtaget. Kan processorklockningen ha påverkat detta? Klart att poängen kan diffa en aning mellan gång till gång. Men inte så pass mycket som 1000... eller?!

CPU: AMD Phenom II X6 1055T (ej klockad)
GPU: 2x Sapphire Toxic HD5850 (900/1200)
OS: Windows 7 x64
Test: Performance
Poäng: 20467 , GPU 22903, CPU 15516

Sen klockade jag...

CPU: AMD Phenom II X6 1055T @ 3.25Ghz
GPU: 2x Sapphire Toxic HD5850 (900/1200)
OS: Windows 7 x64
Test: Performance
Poäng: 21590 , GPU 23935, CPU 16685

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det KAN påverka om även din pcie-hastighet följer med bussfrekvensen. Bästa tipset är att låsa PCI-E vid 100 eller 101mhz.
Sen kan det även vara så att din processor flaskar lite i standardhastighet, då får grafikkortet en liten boost

Men som sagt, kolla så din PCIE-hastighet är 100mhz (eller 101mhz, alla tycker olika).

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju inte underligt att du får en höjning eftersom även graffet kan behöva mer data, alltså att processorn inte ger/matar graffet fullt ut så där är det inte fel. Du kör ju på CF vilket ju kräver en del av systemet, så med den nya klocken gick graffena mer igång kan man säga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast

Jo jag var inne på samma spår själv... och att det ska diffa över 1000 poäng mellan 2 körningar ser jag som helt otänkbart. Verkar som att nya klocken gav lite extra kraft till grafikkorten. En mycket välkommen bonus som jag inte hade räknat med