Netgear ReadyNAS Ultra 6 RNDU6320

Permalänk
Melding Plague

Netgear ReadyNAS Ultra 6 RNDU6320

Att flytta ut lagringen från den enskilda datorn till en nätverksenhet har sina fördelar. SweClockers dyker på en av Netgears mest påkostade NAS-enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra recension pacman!

Men för 12K borde man få mer än bara en NAS

Permalänk
Medlem

verkar ju bra, men jag skulle hällre byggt om en äldre dator till nas. billigare och större utrymme.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se skillnaden i prestanda NFS vs iSCSI i RAID 5/6. Pleeeeeas

Skrivet av cat_fish_1:

verkar ju bra, men jag skulle hällre byggt om en äldre dator till nas. billigare och större utrymme.

Utrymmet bestämmer du ju själv, köp den utan diskar och stoppa i vad du vill.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Priset var ju inte så bra och sen verkar det inte finnas MySQL vilket var lite tråkigt.
Förstår verkligen inte priserna på NAS. Visst att företag troligen är den största kundgruppen men herregud.

Kan ju fixa en liten Atom-server med alla hårddiskar inköpta för samma pris och sedan använda FreeNAS.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Handa:

Priset var ju inte så bra och sen verkar det inte finnas MySQL vilket var lite tråkigt.
Förstår verkligen inte priserna på NAS. Visst att företag troligen är den största kundgruppen men herregud.

Kan ju fixa en liten Atom-server med alla hårddiskar inköpta för samma pris och sedan använda FreeNAS.

MySQL finns integrerat men fungerar bara när Photos-grejen är aktiv, finns dock lösning som plugin.

MySQLOn : NETGEAR ReadyNAS Community

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Handa:

Priset var ju inte så bra och sen verkar det inte finnas MySQL vilket var lite tråkigt.
Förstår verkligen inte priserna på NAS. Visst att företag troligen är den största kundgruppen men herregud.

Kan ju fixa en liten Atom-server med alla hårddiskar inköpta för samma pris och sedan använda FreeNAS.

Det är ju inte det som är grejen. Grejen med NAS är att det bara är att packa upp och köra. Nog för att Sweclockers användare kan göra bättre och billigare, men strömförbrukningen kommer att bli högre och chassit större om man inte lägger ner massa tid och pengar.
Dessutom så vill man inte bygga själv i företag och resten av svenska folket som inte hänger på Swec men vill ha en NAS gillar inte heller att bygga själv.

Permalänk
Medlem

Som jag nämnt i någon kommentar vid tidigare recension av NAS-enhet så bör man använda samma klientsystem när man jämför prestandan på olika NAS-enheter. En stor skillnad är vilket operativsystem klientdatorn använder. Med Windows7 eller Vista så får man mycket högre hastigheter via CIFS/SMB jämfört med t.ex. Windows server 2003 eller Windows XP. Min egen erfarenhet är att överföring av stora filer är ungefär 50% snabbare med Windows 7 på klientdatorn jämfört med Windows XP på exakt samma dator.

Om man nu tittar på tabellen för IOZONE läsning 1024 MB så anges 16.5 MB/sek för Buffalo Linkstation Live 500 GB. klickar man in sig på länken till recensionen av denna enhet ser man att resultatet kommer från en test där klientdatorn använder operativsystemet Windows Server 2003. Hade man vid den testen använt Windows 7 eller Vista istället så kanske hastigheten hade blivit 50% snabbare. Alltså blir diagrammet med resultaten missvisande eftersom enheterna inte testats under samma förutsättningar.

Det hade varit intressant med en test av tidigare testade enheter som använder samma klientdator med samma operativsystem så blir prestandajämförelsen mera rättvisande. Är det omöjligt att få fram de tidigare testade enheterna för omtest så hade en jämförande test där det tidigare använda operativsystemet även användes vid test av nya enheter varit väldigt intressant tycker jag. Eller så sållar man bort resultaten från de tester som inte har gjorts på samma sätt så man kan jämföra prestandan på samma villkor.

Nu kanske inte Buffalo Linkstation kanske ändå hade orkat med men om man tar tvåan i testet Qnap TS-509 i raid0 som fick 43.5 MB/s när den testades med en klientdator som körde Windows XP och istället testar den mot en klientdator som kör Windows 7 och lägger på 50% i prestanda på grund av Windows 7 så skulle denna kanske få bättre eller likvärdig prestanda som denna NAS som testades idag. Som en snabbtest skulle ni kunna testa att slänga in Windows XP på klintdatorn och föra över samma iso-fil till NASen och klocka hur lång tid det tar.

En annan aspekt är minnesbuffring. Egentligen är en 4GB iso-fil alldeles för liten när man testar sekventiell överföringshastighet. Man vill ju ha en fil som är mycket större än enventuellt RAM-minne i NAS och klientdator för att se var hastigheten planar ut någonstans. Själv brukar jag testa med filer på 20-30 GB när jag prestandatestar filöverföring på nätverket. Då börjar de även bli så pass stora så att man kan se om servern hänger sig (typ om minnet tar slut, minnesläckor och sådant). Men jag kanske är lite speciell som brukar använda sådana filer (videoredigering genererar ofta enorma filstorlekar). Ibland hänger det sig vid stora filer (20 GB eller mera) men det syns aldrig när man kör småfiler.

Permalänk
Medlem

Synd på priset, känns som dom verkligen inte vill sälja mängder av den. Med rätt pris skulle det bli rusning efter en sån här produkt och de ingående kompononentera motiverar verkligen inte priset.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Känns som att 8000kr är riktigt mycket för den prestandan. För 8000 kan man få en dator, med diskar som presterar bättre än vad denna gjorde i de olika testerna - plus att man kan få intressanta saker som ZFS och andra funktioner.

Permalänk
Medlem

Fin recension, vore intressant med fler av dessa.

Själv skulle jag vilja ha ett raid6 nas som är lätt att använda. Har haft för mycket att göra så det har inte blivit något eget bygge för min del. raidz2, zfs, hade varit riktigt fint, men att bygga burk för det och kontrollera hårdvara till opensolaris eller så samt lära sig och konfigurera det bra såg tidskrävande ut.

Ett problem med de flesta nas jag ser är ofta klen cpu, hög ljudnivå och lite för högt pris.

Fler recensioner vore dock mycket trevligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

12 kkr för en atom + chassi ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

MySQL finns integrerat men fungerar bara när Photos-grejen är aktiv, finns dock lösning som plugin.

MySQLOn : NETGEAR ReadyNAS Community

Där ser man ja. Då är det bara priset.

Skrivet av Schn3ider:

Det är ju inte det som är grejen. Grejen med NAS är att det bara är att packa upp och köra. Nog för att Sweclockers användare kan göra bättre och billigare, men strömförbrukningen kommer att bli högre och chassit större om man inte lägger ner massa tid och pengar.
Dessutom så vill man inte bygga själv i företag och resten av svenska folket som inte hänger på Swec men vill ha en NAS gillar inte heller att bygga själv.

Starka punkter där ja. Som företag förstår jag att man hellre väljer saker som man vet är stabila och man har bra garanti och support för. Men personer som köper/behöver en 6-disk NAS lär ju inte direkt vara såna som hellre betalar så mycket mer bara för att "packa upp och köra". Men men, har man pengar så kanske det skulle kunna vara ett val men ett Fractal Array med random Atom-kort, 6 2TB-hårddiskar och ett Raid-kort så kommer man upp i ungefär 11k.

Tror dock inte strömförbrukningen är speciellt mycket lägre då den faktiskt använder komponenter som man själv kan få tag på. Om det är skillnad så är det väldigt lite.

Permalänk
Medlem

1 fråga bara, hur fick till 80MB/s?

Citat:

Den läser en fil på 32 megabyte på kortare än två sekunder, eller i cirka 80 megabyte i sekunden.

Borde vara 32MB /t, om t>1 => v<32 MB/s Det ni har. 32/79.8 = 0.4 s

Eller är jag och cyklar?

Tack for resensionen annars

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk

....

Skrivet av ronnylov:

Som jag nämnt i någon kommentar vid tidigare recension av NAS-enhet så bör man använda samma klientsystem när man jämför prestandan på olika NAS-enheter. En stor skillnad är vilket operativsystem klientdatorn använder. Med Windows7 eller Vista så får man mycket högre hastigheter via CIFS/SMB jämfört med t.ex. Windows server 2003 eller Windows XP. Min egen erfarenhet är att överföring av stora filer är ungefär 50% snabbare med Windows 7 på klientdatorn jämfört med Windows XP på exakt samma dator..

Stämmer enbart om det du kopierar data ifrån stödjer SMB2, i annat fall är det ingen skillnad mellan XP, Vista och W7 (om du patchat alla till senaste). Det är CIFS/SMB i sig som är problemet inte versionen på OS. Detta gäller även om du skall använda wan-optimering etc. SMB1 är väldigt mycket sämre, men det går dock att optimera i registret på både W2K3 och XP.

En request till er som tycker det är dyrt. Kan ni sätta ihop en burk med liknande prestanda så man får se vad ni väljer för delar?? Speciellt RAID-kort etc.

Heh, en fråga till. När ni skriver Flashminne 128MB, är det cachminnet ni syftar på?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Stämmer enbart om det du kopierar data ifrån stödjer SMB2, i annat fall är det ingen skillnad mellan XP, Vista och W7 (om du patchat alla till senaste). Det är CIFS/SMB i sig som är problemet inte versionen på OS. Detta gäller även om du skall använda wan-optimering etc. SMB1 är väldigt mycket sämre, men det går dock att optimera i registret på både W2K3 och XP.

En request till er som tycker det är dyrt. Kan ni sätta ihop en burk med liknande prestanda så man får se vad ni väljer för delar?? Speciellt RAID-kort etc.

Heh, en fråga till. När ni skriver Flashminne 128MB, är det cachminnet ni syftar på?

Det stämmer mot samba-server på Linux i alla fall och troligtvis kör väl många NAS någon form av Linux med samba skulle jag tro. Samba har bara experimentellt SMB2-stöd i versioner från 3.5 och uppåt och jag kör inte så ny version av samba. Dessutom framgår inte om några optimeringar gjorts i registret när de körde Windows XP t.ex. Varför inte bara testa med samma operativsystem och samma inställningar så man är säker på att resultaten är jämförbara? Jag har själv upplevt denna skillnad mellan fullt patchat XP och Windows7 multiboot på samma dator som ansluter mot filserver körandes opensolaris CIFS respektive HTPC körandes Linux med samba. Testar nu även samba på freebsd och får bra värden med Windows 7 på klienten så jag tror inte detta är någon slump. Förutom SMB-protokollet så har väl Windows 7 bättre automatjustering av nätverksbuffertar med mera som säkert påverkar resultaten.

Permalänk
Medlem

"Versionen utan hårddiskar är lite bättre och kan fås för cirka 8 000 kronor."

Varför skulle versionen utan hårddiskar vara bättre? Lite felskrivning där tror jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

"Versionen utan hårddiskar är lite bättre och kan fås för cirka 8 000 kronor."

Varför skulle versionen utan hårddiskar vara bättre? Lite felskrivning där tror jag.

Syftningsfel möjligtvis, då det är priset som är lite bättre, inte enheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Domifuling:

Heh, en fråga till. När ni skriver Flashminne 128MB, är det cachminnet ni syftar på?

Nej, med flashminnet så menar vi det integrerade minnet som operativsystemet ligger på.

Skrivet av ronnylov:

Som jag nämnt i någon kommentar vid tidigare recension av NAS-enhet så bör man använda samma klientsystem när man jämför prestandan på olika NAS-enheter. En stor skillnad är vilket operativsystem klientdatorn använder. Med Windows7 eller Vista så får man mycket högre hastigheter via CIFS/SMB jämfört med t.ex. Windows server 2003 eller Windows XP. Min egen erfarenhet är att överföring av stora filer är ungefär 50% snabbare med Windows 7 på klientdatorn jämfört med Windows XP på exakt samma dator.

Om man nu tittar på tabellen för IOZONE läsning 1024 MB så anges 16.5 MB/sek för Buffalo Linkstation Live 500 GB. klickar man in sig på länken till recensionen av denna enhet ser man att resultatet kommer från en test där klientdatorn använder operativsystemet Windows Server 2003. Hade man vid den testen använt Windows 7 eller Vista istället så kanske hastigheten hade blivit 50% snabbare. Alltså blir diagrammet med resultaten missvisande eftersom enheterna inte testats under samma förutsättningar.

Det hade varit intressant med en test av tidigare testade enheter som använder samma klientdator med samma operativsystem så blir prestandajämförelsen mera rättvisande. Är det omöjligt att få fram de tidigare testade enheterna för omtest så hade en jämförande test där det tidigare använda operativsystemet även användes vid test av nya enheter varit väldigt intressant tycker jag. Eller så sållar man bort resultaten från de tester som inte har gjorts på samma sätt så man kan jämföra prestandan på samma villkor.

Nu kanske inte Buffalo Linkstation kanske ändå hade orkat med men om man tar tvåan i testet Qnap TS-509 i raid0 som fick 43.5 MB/s när den testades med en klientdator som körde Windows XP och istället testar den mot en klientdator som kör Windows 7 och lägger på 50% i prestanda på grund av Windows 7 så skulle denna kanske få bättre eller likvärdig prestanda som denna NAS som testades idag. Som en snabbtest skulle ni kunna testa att slänga in Windows XP på klintdatorn och föra över samma iso-fil till NASen och klocka hur lång tid det tar.

En annan aspekt är minnesbuffring. Egentligen är en 4GB iso-fil alldeles för liten när man testar sekventiell överföringshastighet. Man vill ju ha en fil som är mycket större än enventuellt RAM-minne i NAS och klientdator för att se var hastigheten planar ut någonstans. Själv brukar jag testa med filer på 20-30 GB när jag prestandatestar filöverföring på nätverket. Då börjar de även bli så pass stora så att man kan se om servern hänger sig (typ om minnet tar slut, minnesläckor och sådant). Men jag kanske är lite speciell som brukar använda sådana filer (videoredigering genererar ofta enorma filstorlekar). Ibland hänger det sig vid stora filer (20 GB eller mera) men det syns aldrig när man kör småfiler.

Japp, vi la till en notis om det nu. Då vi jämför med samtliga NAS-enheter vi någonsin testat är det svårt att göra det på exakt samma förhållanden. Möjligen kanske vi bara tar mer nyare tester i nästa NAS-test. Den buffring som förekommer är ju bara en fördel för aktuell NAS, så att säga. I detta fall hade enheten bara 1 gigabyte RAM vilket begränsar prestandavinsterna med aggresiv buffring osv. Jag tror inte så många använder sitter och laddar över enskilda filer på 20 gigabyte och således är ett sådant test inte så värst intressant.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Inga planer på att testa Drobo FS? Vore ju kul med ett test av en lite annorlunda NAS.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Jag håller med TtiNitro.
Jag står & väger mellan en Netgear RNDU4000 & Drobo FS.
Eller det kanske finns någon här som har en Drobo FS & kan ge en hint om vilka överföringshastigheter man kan förvänta sig?.

Permalänk

Storlek djup 28,4 cm
Storlek höjd 17 cm
Storlek bredd 25,4 cm

Borde inte bredd och höjd måtten byta plats, eller är det jag som käkat något annat än kantareller?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det stämmer mot samba-server på Linux i alla fall och troligtvis kör väl många NAS någon form av Linux med samba skulle jag tro. Samba har bara experimentellt SMB2-stöd i versioner från 3.5 och uppåt och jag kör inte så ny version av samba. Dessutom framgår inte om några optimeringar gjorts i registret när de körde Windows XP t.ex. Varför inte bara testa med samma operativsystem och samma inställningar så man är säker på att resultaten är jämförbara? Jag har själv upplevt denna skillnad mellan fullt patchat XP och Windows7 multiboot på samma dator som ansluter mot filserver körandes opensolaris CIFS respektive HTPC körandes Linux med samba. Testar nu även samba på freebsd och får bra värden med Windows 7 på klienten så jag tror inte detta är någon slump. Förutom SMB-protokollet så har väl Windows 7 bättre automatjustering av nätverksbuffertar med mera som säkert påverkar resultaten.

Jag jobbar med att optimera klienter för virtuella miljöer, är väl insatt i hur dom fungerar.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Skrivet av Domifuling:

Jag jobbar med att optimera klienter för virtuella miljöer, är väl insatt i hur dom fungerar.

Citat:

Nej, med flashminnet så menar vi det integrerade minnet som operativsystemet ligger på.

Vad har den för cache på disk-kontrollern? Hittar ingen info, men jag är nog lite lat osså =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Kul att se ett svenskt test av den här, jag har mest läst utländska tester och där har den fått bra betyg i och med att den är så pass snabb som den är. Den är helt klart intressant för min del, jag har varken lust eller är intresserad av att bygga nåt eget och sätta mig in i det.
Det blir förmodligen den disklösa modellen ifall det blir ett köp, sen kan man stoppa i 6 st. WD Green diskar på 2TB.

Jag var först inne på en Drobo FS men har läst att den inte är helt hundra och sen så är det stor skillnad i prestanda om man jämför med denna.

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk
Medlem

Bara 3 HDD platser ? är detta ett skämt?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Bara 3 HDD platser ? är detta ett skämt?

Nej 6 st HDD platser men dem medföljer 3 diskar till den modellen...

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puta:

Kul att se ett svenskt test av den här, jag har mest läst utländska tester och där har den fått bra betyg i och med att den är så pass snabb som den är. Den är helt klart intressant för min del, jag har varken lust eller är intresserad av att bygga nåt eget och sätta mig in i det.
Det blir förmodligen den disklösa modellen ifall det blir ett köp, sen kan man stoppa i 6 st. WD Green diskar på 2TB.

Jag var först inne på en Drobo FS men har läst att den inte är helt hundra och sen så är det stor skillnad i prestanda om man jämför med denna.

Denna modell har också rätt mycket roliga funktioner gällande NFS, något som saknas på många andra modeller i till och med dyrare prisklasser. Helt klart en fördel för er som kör Mac.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Jag önskar tips på bra modekort för dom som bygger egen NAS.

Pris
Prestanda
Max antal diskar
Strömförbrukning idle/max
Ljudnivå, men sånt bestäms ju oftast av diskar/fläktar.

Sen även tips på mjukvara / operativsystem.
Jämförelsen Linux / windows angående prestanda och användarvänlighet.

Har en egenbyggd nas i dag med windows och funderar på framtiden.

Permalänk
Avstängd

Här min egen 12k NAS.
Produktlista - WHS Hösten 2010

Men jag lär inte få samma diskprestanda eftersom WHS använder en egen enkel metod för att säkra att data finns kvar även vid enskild diskkrash. Har någon koll på om det skulle gå att köra hw raid-5 på denna och partitionera ut 3st 2TB diskar som operativet ser som fysiska enheter?

[edit] Jag tänkte alltså köra Windows Home Server v2 Beta kodnamn Vail på denna.[/edit]