Windows Deployment Services - Linuximage

Permalänk
Medlem

Windows Deployment Services - Linuximage

Hoppas att någon här använder WDS.
Vi använder det på jobbet för att PXE boota och välja antingen en boot.wim eller capture.wim fil som jag har skapat. Capture.wim tar en image utav en partition och sparar på servern och boot.wim bootar in i en miljö där man får välja vilken image som sedan ska installeras.

Jag skulle vilja ha ett 3:e och kanske 4:e val där, nämligen att kunna boota in i en Linux Live miljö för felsökning eller att kunna boota in i clonezilla för att kunna skapa ghost imagear.

Är det möjligt att boota in i Linuxmiljö med hjälp av Windows Deployment Services till att börja med? Hur gör jag isåfall? Jag skulle då behöva en .wim fil innehållandes t.ex. clonezilla eller någon Live version av Linux, men hur fixar man det?

Edit: Hittade denna sida som säger att det ska vara möjligt, men instruktionerna stämmer inte och jag får det inte att fungera.
WDSLINUX - Syslinux Wiki

det står bland annat

Citat:

In the $WDS-ROOT\Boot\$ARCH folders Rename pxelinux.0 to pxelinux.com

Problemet är att det finns ingen sådan mapp och det står ingenstans att man ska lägga några filer vid dessa namn i den mappen som inte finns.

Skippar jag det steget och försöker ändå, så fungerar det inte. Den försöker boota, men får error "cannot fins config file" eller något liknande. Skulle ha behövt en bättre guide som faktiskt inte utelämnar något.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att kunna göra en .wim image med linux, wim deployment är extremt Windows fokuserat, det ända sättet du kan lösa det med .wim är att du bygger en egen WinPE som i sin tur kickar igång en Linux Live när den väl har bootat.

Annars så kan du ställa WDS till Mixed mode och köra i MS-RIS kompatibelt läge och sedan köra vanlig PXE/TFTP boot.
guiden du specade förutsätter att du har just det, med tanke på linux boot filerna ska ligga under X:\RemoteInstall, vilket inte används av WDS Native

Jag har själv satt upp några FreeBSD installationer med MS-RIS utan problem.
här är en ganska outdated men hyffsad guide hur man kickar igång Linux med RIS
PXE Booting Linux from Microsoft RIS - CDYNE Wiki for Web Services

Permalänk
Medlem

Hittade en guide som "nästan" fungerar Kommer i alla fall så lång att jag får upp en egenskapade menyn där jag kan välja t.ex. clonezilla eller Ubuntu att boota till, men oavsett vad jag väljer för val så kommer jag tillbaka till menyn.

Säkert något enkelt jag har missat, så jag ska fortsätta att testa enligt den guiden
PXE and Kickstart, Automated Installations for Linux via WDS at Ohjeah!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580