Använda dator som brygga

Permalänk

Använda dator som brygga

Tja, jag undrar om det går att använda en dator som en trådlös brygga vilket vore väldigt praktiskt vid lan osv. Jag har en router som jag ansluter till trådlöst från min dator, går det alltså sedan att stoppa in en switch i min dator som de andra får internet via? tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

Ja det funkar om du ICS'ar ut din WLAN-adapter mot LAN-adaptern som då automatiskt får IP-adressen 192.168.0.1. De datorer som kopplar sig till den switch du kopplat till LAN-adaptern lär manuellt ställa in sina IP-adresser till 192.168.0.2, 192.168.0.3 etc etc med gateway satt till 192.168.0.1 och välj sen google som dns dvs 8.8.8.8 samt 8.8.4.4

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Ja det funkar om du ICS'ar ut din WLAN-adapter mot LAN-adaptern som då automatiskt får IP-adressen 192.168.0.1. De datorer som kopplar sig till den switch du kopplat till LAN-adaptern lär manuellt ställa in sina IP-adresser till 192.168.0.2, 192.168.0.3 etc etc med gateway satt till 192.168.0.1 och välj sen google som dns dvs 8.8.8.8 samt 8.8.4.4

Okej tack, men vad betyder ICs'ar wlan adaptern, är inte så duktig på det här med nätverk

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Ja det funkar om du ICS'ar ut din WLAN-adapter mot LAN-adaptern som då automatiskt får IP-adressen 192.168.0.1. De datorer som kopplar sig till den switch du kopplat till LAN-adaptern lär manuellt ställa in sina IP-adresser till 192.168.0.2, 192.168.0.3 etc etc med gateway satt till 192.168.0.1 och välj sen google som dns dvs 8.8.8.8 samt 8.8.4.4

Men då blir det ju en router, ingen brygga.

För att skapa en brygga i Linux så skapar du bryggan:
"brctl addbr wlan_eth"

Sen lägger du till de interfaces som ska vara med i bryggan:
"brctl addif wlan_eth eth0"
"brctl addif wlan_eth wlan0"

Sen är det möjligt att man lär slå på IP-forward:
"sysctl -w net.ipv6.conf.all.forwarding=1"
"sysctl -w net.ipv4.ip_forward=1"

Och om det nu inte är nån brandvägg ivägen så bör det som går in på eth0 komma ut på wlan0 och tvärt om.

EDIT:
Och om du väljer att låta din dator routa paketen, så tänk på att sätta olika subnät på WLAN och Ethernet.
Då det är mycket troligt att du redan använder 192.168.0.0/24 på ditt befintliga trådlösa nät så kan du inte köra det på ethernetsidan.

Permalänk
Medlem

Ja, bara att markera nätverkskorten i windows, högerklicka och välja brygga. Kör så själv med min laptop som är uppkopplad via WLAN till routern och kopplad till min stationära med kabel.

Visa signatur

CCNP